UMOWA O ZARZĄDZANIE (ADMINISTROWANIE) NIERUCHOMOŚCIĄ WSPÓLNĄ

2»

Komentarze

  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano października 2010
    Chyba się trochę zaplątałeś. Umowę z administratorem też zawiera wspólnota i ona za nią płaci.
    ok wspólnota za nią płaci ale ponieważ nie ma ochoty (ta wspólnota) zawrzeć umowy notarialnej z Zarządcą z 18.1 to decyduje tylko ile jest w stanie wydać kasy i powołuje Zarząd Właścicielski który albo bierze wszystko na siebie i zgarnia całą pulę, albo chrzani tą robotę i pieniądze i podzleca Zarządcy. A robiąc to występuje w imieniu wspólnoty, jednak umowę zawiera za siebie... A dlaczego? ponieważ jest odpowiedzialny za ZARZĄDZANIE MAJĄTKIEM WSPÓLNOTY.
    Wspólnota mieszkaniowa na zewnątrz działa wyłącznie poprzez zarząd:
    Art. 21. 1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz
    nie zaprzeczyłem temu w poprzednich postach.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] themoth:[/cite]
    Chyba się trochę zaplątałeś. Umowę z administratorem też zawiera wspólnota i ona za nią płaci.
    ok wspólnota za nią płaci ale ponieważ nie ma ochoty (ta wspólnota) zawrzeć umowy notarialnej z Zarządcą z 18.1 to decyduje tylko ile jest w stanie wydać kasy i powołuje Zarząd Właścicielski który albo bierze wszystko na siebie i zgarnia całą pulę, albo chrzani tą robotę i pieniądze i podzleca Zarządcy. A robiąc to występuje w imieniu wspólnoty, jednak umowę zawiera za siebie... A dlaczego? ponieważ jest odpowiedzialny za ZARZĄDZANIE MAJĄTKIEM WSPÓLNOTY.
    Wspólnota mieszkaniowa na zewnątrz działa wyłącznie poprzez zarząd:
    Art. 21. 1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz
    nie zaprzeczyłem temu w poprzednich postach.

    Tak nie jest w przypadku umowy o zarządzanie w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami, ponieważ członkowie zarządu są właścicielami swoich lokali a nie całej nieruchomości. Nie mogą więc jej zawrzec we własnym imieniu w zakresie dotyczącym wspólnotowej nieruchomości.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano października 2010
    cyt. z wątku "fundusz remontowy, a pokrycie zobowiązań za media i inne"
    * Zarządca
    * CommentTime27-09-2010

    Jeszcze odnośnie dyskusji czy przekazanie administrowania to czynnośc zwykłego zarządu czy nie- moim zdaniem, jeżeli zarząd zawiera w tym względzie umowę w imieniu wspólnoty, to jednak mamy do czynienia z przekroczeniem zwykłego zarządu i konieczna jest uchwała, jeżeli zawiera we własnym imieniu - nie i wtedy jak rozumiem dzieli się z administratorem swoim wynagrodzeniem.

    Jednak uważam, że samo określenie w uchwale o planie gosp. wynagrodzenia administratora oznacza też wyrażenie zgody na zawarcie umowy o administrowanie.

    a teraz wycinek
    jeżeli zawiera we własnym imieniu - nie
    tak więc Zarządca, sam napisałeś wcześniej że Zarząd może zawrzeć umowę o administrowanie - nie zaprzeczysz

    teraz piszesz, że nie mogą zawrzeć we własnym imieniu (czy w ogóle nie może?),
    Zarządca: Nie mogą więc jej zawrzec we własnym imieniu
    nie mogą, też tak uważam, wg mnie zawierają umowę w imieniu Wspólnoty i to twierdzenie podtrzymuję od samego początku i do samego końca chyba że ktoś z Państwa przytłoczy mnie kontr-argumentami, z czego był bym niebywale kontent.
    Komentarz edytowany themoth
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Należy odróżnic dwie rzeczy : umowę o zarządzanie, która "rządzi" się innymi prawami niż umowa zlecenie, bo moim zdaniem administrowac można na podstawie obu takich umów.
    Umowę o zarządzanie, aby była skuteczna, zarząd może zawrzec jedynie w imieniu wspólnoty.

    W przypadku zlecenia - zarząd może zawrzec we własnym imieniu pewne czynności, ale wtedy opłaca zleceniobiorcę we własnym zakresie, z taką sytuacją można się niekiedy spotkac w przypadku zarządu powierzonego.

    Zasadą jest zawieranie umów zlecenie w imieniu wspólnoty.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]W przypadku zlecenia - zarząd może zawrzec we własnym imieniu pewne czynności, ale wtedy opłaca zleceniobiorcę we własnym zakresie, z taką sytuacją można się niekiedy spotkac w przypadku zarządu powierzonego.
    Ale wówczas nie ma mowy o zarządzie = organie wspólnoty, a o tym tutaj piszemy.
    Nie mieszajmy pojęć - żonglowanie przez ustawodawcę w uwl wieloznacznym określeniem "zarząd" narobiło już wystarczająco dużo zamieszania. Jeszcze dzisiaj można w Rzepie znaleźć teksty typu: "Właściciele mogą wybrać zarząd lub go powierzyć": http://www.rp.pl/artykul/56663,553267-Wspolnota-mieszkaniowa-szuka-gospodarza-.html
    To tak, jakby powiedzieć: "Zamek można zbudować lub go zamontować". :smile:
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca: Umowę o zarządzanie, aby była skuteczna, zarząd może zawrzec jedynie w imieniu wspólnoty.
    Zarządca: Zasadą jest zawieranie umów zlecenie w imieniu wspólnoty.
    i od samego początku tak twierdzę
    themoth: Zarząd podpisuje umowę w imieniu Wspólnoty , a nie podpisuje Wspólnota reprezentowana przez Zarząd
    z czym nie zgadza się owner (którego wiedzę i pomoc skąd inąd bardzo doceniam i szanuję)
    owner: stroną umów dotyczących nieruchomości wspólnej ZAWSZE jest wspólnota mieszkaniowa = to ona zawiera umowę.
    i dlatego polemizuję i chciałbym przeczytać kontr-argument w tym wątku, bo na razie żaden z powyższych postów mnie nie przekonuje, nie przekonuje mnie też wstęp do umowy zaproponowanej na powyższym portalu
    ...pomiędzy:
    Wspólnotą Mieszkaniową nieruchomości położonej w ...... ....................przy ul. ..................................., dla której Sąd Rejonowy ............. ........Wydział Ksiąg Wieczystych urządził i prowadzi księgę wieczystą KW Nr ....., reprezentowaną przez Zarząd w osobach:...
    nie istotne czy zlecenie czy umowa nazwana czy inna
    themoth: Zarząd podpisuje umowę w imieniu Wspólnoty , a nie podpisuje Wspólnota reprezentowana przez Zarząd
    przekonajcie mnie proszę że tak nie jest, bo kończę projekt nowej umowy z administratorem, a nie chcę się zbłaźnić jak ich prawnicy wytoczą mi jakieś paragrafy albo orzecznictwo.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    przekonajcie mnie proszę że tak nie jest
    Ależ tak właśnie jest!
    Ja piszę o zawieraniu umowy, a ty o podpisywaniu.
    Zawiera wspólnota, podpisuje zarząd.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]W przypadku zlecenia - zarząd może zawrzec we własnym imieniu pewne czynności, ale wtedy opłaca zleceniobiorcę we własnym zakresie (...)
    We własnym imieniu - czyli czyim? Kowalskiego i Nowaka jako osób prywatnych? W takim razie nie występują jako zarząd wspólnoty.

    Zarząd wspólnoty nie jest odrębnym od wspólnoty podmiotem obrotu prawnego, to nie zarządca prowadzący działalność gospodarczą na własny rachunek. Jeżeli mówimy o tym samym - o zarządzie wspólnoty - to osoby wchodzące w jego skład mogą prywatnie zawierać umowy, jakie zechcą, ale nie w sprawach nieruchomości wspólnej.
  • Opcje
    janjan Użytkownik
    edytowano listopada -1
    NA WSTĘPIE TEGO WĄTKU JEST PROJEKT UMOWY POD TYTUŁEM; /UMOWA O ZARZĄDZANIE /ADMINISTROWANIE/ NIERUCHOMOŚCIĄ WSPÓLNĄ. PYTANIE MAM NAST. CZY UMOWA O ZARZĄDZANIE LUB ADMINISTROWANIE TO TO SAMO? JESZCZE JEDNO- ZOSTAŁEM ZIDENTYFIKOWANY PRZEZ SWOJEGO ZARZĄDCE - CZYTA MOJE WPISY-PRZESYŁAM POZDROWIENIA.-...JAN
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie, to nie jest to samo.
    Umowa o zarządzanie należy do kategorii umów nazwanych - podstawowe wymogi dla tej umowy określa ustawa o gospodarce nieruchomościami (art. 185.2):
    1) musi być zawarta z właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości;
    2) wymagana jest forma pisemna pod rygorem nieważności;
    3) w umowie wskazuje się:
    a) zarządcę nieruchomości odpowiedzialnego zawodowo za jej wykonanie,
    b) numer jego licencji zawodowej
    c) oświadczenie o posiadanym przez zarządcę ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami;
    4) umowę o zarządzanie może zawrzeć ze wspólnotą wyłącznie zarządca nieruchomości z licencją lub przedsiębiorca, prowadzący działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami (ale w tym drugim przypadku czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami muszą wykonywać zarządcy nieruchomości).

    Umowa o administrowanie nie ma takich wymogów. Może ją zawrzeć osoba bez licencji zarządcy, nie musi posiadać ubezpieczenia OC, niewywiązanie się z umowy nie rodzi odpowiedzialności zawodowej. Czasami zarządcy wolą zawierać "umowę o administrowanie", ponieważ jest dla nich bezpieczniejsza (dla wspólnoty - wręcz przeciwnie).

    Jednak o charakterze umowy decyduje jej treść, a nie tytuł. Może więc być tak, że umowa zatytułowana jako "umowa o administrowanie" jest w rzeczywistości umową o zarządzanie.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] jan:[/cite]NA WSTĘPIE TEGO WĄTKU JEST PROJEKT UMOWY POD TYTUŁEM; /UMOWA O ZARZĄDZANIE /ADMINISTROWANIE/ NIERUCHOMOŚCIĄ WSPÓLNĄ.
    PYTANIE MAM NAST. CZY UMOWA O ZARZĄDZANIE LUB ADMINISTROWANIE TO TO SAMO?
    Nie umowy się różnią.
    [cite] jan:[/cite]JESZCZE JEDNO- ZOSTAŁEM ZIDENTYFIKOWANY PRZEZ SWOJEGO ZARZĄDCE - CZYTA MOJE WPISY-PRZESYŁAM
    I...w czym problem?
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    owner: Ależ tak właśnie jest!
    Ja piszę o zawieraniu umowy, a ty o podpisywaniu.
    Zawiera wspólnota, podpisuje zarząd.
    themoth: Zarząd podpisuje umowę w imieniu Wspólnoty , a nie podpisuje Wspólnota reprezentowana przez Zarząd
    dle mnie jest tożsame z
    Zarząd zawiera umowę w imieniu Wspólnoty, a nie zawiera Wspólnota reprezentowana przez Zarząd
    Owner łapiesz za słówka, a przecież nie o to chodzi w dyskusji.

    owner: Umowa o zarządzanie należy do kategorii umów nazwanych - podstawowe wymogi dla tej umowy określa ustawa o gospodarce nieruchomościami (art. 185.2):
    1) musi być zawarta z właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości;
    2) wymagana jest forma pisemna pod rygorem nieważności;
    3) w umowie wskazuje się:
    a) zarządcę nieruchomości odpowiedzialnego zawodowo za jej wykonanie,
    b) numer jego licencji zawodowej
    c) oświadczenie o posiadanym przez zarządcę ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami;
    4) umowę o zarządzanie może zawrzeć ze wspólnotą wyłącznie zarządca nieruchomości z licencją lub przedsiębiorca, prowadzący działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami (ale w tym drugim przypadku czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami muszą wykonywać zarządcy nieruchomości).
    oczywiste jest że UoGN mówi o Zarządzaniu w rozumieniu art.18.1 UoWL - to nie dotyczy rzeczowej umowy (o której mowa) - ten wątek jest o umowie o Zarządzanie/Administrowanie zlecone przez Zarząd właścicielski.
  • Opcje
    janjan Użytkownik
    edytowano listopada -1
    weles1478.nie ma problemu chciałem tylko swojego zarządce w tym miejscu pozdrowić.,ot i tyle....;.,ciebie też pozdrawiam.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jeżeli chodzi o zawarcie umowy o Administrowanie to
    Zarząd zawiera umowę w imieniu Wspólnoty, a nie zawiera Wspólnota reprezentowana przez Zarząd
    gdyby wg UoWL obowiązkiem Zarządy było sprzątanie klatek schodowych, to również
    Zarząd zawierałby umowę w imieniu Wspólnoty, a nie zawierałby Wspólnota reprezentowana przez Zarząd, oczywiście po cenie ustalonej uchwałą
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarząd zawiera umowę w imieniu Wspólnoty = zawiera Wspólnota reprezentowana przez Zarząd.
    Zarząd nie działa w imieniu własnym - zawsze działa w imieniu wspólnoty.
    Nie bardzo rozumiem uporu, z jakim bijesz się o słowa.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    bo jeżeli zawrę umowę z Administratorem, będę mógł ją w każdej chwili rozwiązać, jak mi się administrowanie nie spodoba, jeżeli zawrze Wspólnota reprezentowana przez Zarząd to bez uchwały rozwiązanie umowy nie przejdzie. Natomiast
    owner: Zarząd zawiera umowę w imieniu Wspólnoty = zawiera Wspólnota reprezentowana przez Zarząd.
    jest twierdzeniem nieprawdziwym.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    owner: Zarząd zawiera umowę w imieniu Wspólnoty = zawiera Wspólnota reprezentowana przez Zarząd.

    themoth: jest twierdzeniem nieprawdziwym.
    Wytłumacz, bo ja nie widzę dlaczego.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jeżeli zawiera Wspólnota reprezentowana przez Zarząd - Zarząd działa na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art.22 ust.2, składa oświadczenie w celu wykonania uchwał w sprawach przekraczających czynności zwykłego zarządu, ze skutkiem do właścicieli wszystkich lokali,
    jeżeli zawiera Zarząd w imieniu Wspólnoty - to członkowie zarządu podejmują czynności zarządu zwykłego polegające na skutecznym i profesjonalnym kierowaniu sprawami wspólnoty, a więc powodują że wszystkie obowiązki wynikające z art.29 UoWL są wykonywane przez wykwalifikowany podmiot.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada 2010
    Toż to bełkot. I nieprawda na dodatek.
    Zarząd składa oświadczenie w celu wykonania uchwał w sprawach przekraczających czynności zwykłego zarządu, ze skutkiem w stosunku do właścicieli wszystkich lokali WYŁĄCZNIE w sprawach, o których mowa w art. 22.3 pkt 5, 5a i 6.

    Zarząd działa w imieniu wspólnoty zarówno wówczas, gdy wykonuje czynności w zakresie zarządu zwykłego, jak i wówczas, gdy są to czynności przekraczające zarząd zwykły. Różnica polega na tym, że te pierwsze zarząd podejmuje samodzielnie, zaś do drugich musi mieć zgodę i pełnomocnictwo właścicieli w formie uchwały.

    Działania zarządu są działaniami wspólnoty. Stroną umów zawsze jest wspólnota, a nie zarząd.
    Ale to już było. Skoro tego nie zrozumiałeś, to szkoda czasu i klawiatury.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada 2010
    owner: Toż to bełkot. I nieprawda na dodatek.
    Zarząd składa oświadczenie w celu wykonania uchwał w sprawach przekraczających czynności zwykłego zarządu, ze skutkiem w stosunku do właścicieli wszystkich lokali WYŁĄCZNIE w sprawach, o których mowa w art. 22.3 pkt 5, 5a i 6.

    5) udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego,
    5a) udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej,
    6) dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,

    dlaczego przytoczyłeś 22.3 5, 5a i 6 uowl - nic nie mówią, o czym dyskutujemy...
    owner: Zarząd działa w imieniu wspólnoty zarówno wówczas, gdy wykonuje czynności w zakresie zarządu zwykłego, jak i wówczas, gdy są to czynności przekraczające zarząd zwykły. Różnica polega na tym, że te pierwsze zarząd podejmuje samodzielnie, zaś do drugich musi mieć zgodę i pełnomocnictwo właścicieli w formie uchwały.
    i to właśnie (w odpowiedzi dla a-ż) przecież napisałem"
    themoth:
    jeżeli zawiera Wspólnota reprezentowana przez Zarząd - Zarząd działa na podstawie pełnomocnictwa...
    jeżeli zawiera Zarząd w imieniu Wspólnoty - to członkowie zarządu podejmują czynności zarządu zwykłego
    owner: Działania zarządu są działaniami wspólnoty. Stroną umów zawsze jest wspólnota, a nie zarząd.
    Ale to już było. Skoro tego nie zrozumiałeś, to szkoda czasu i klawiatury.
    tak? to popatrz:

    1) wspólnota zleca Zarządowi czynności zarządzania, ten podzleca administrowanie firmie A (więc podzleca wspólnota czy zarząd?).
    2) wspólnota zleca Firmie X sprzątanie, ta podzleca mycie okien Firmie Y (więc podzleca wspólnota czy zarząd?).

    w obu przypadkach podzlecanie opłacane jest z pieniędzy wspólnoty i nie przekracza budżetu uchwalonego przez właścicieli, dodatkowo zgodnie z obowiązującymi podlecania tych czynności jest ogólnie przyjęte jako dopuszczalne.

    wg ciebie w przypadku 1) to wspólnota zleca firmie A i wspólnota jest stroną umowy, a w 2), co myślisz?
    owner: Ale to już było. Skoro tego nie zrozumiałeś, to szkoda czasu i klawiatury.
    to że to już było, nie znaczy że muszę to zrozumieć, ponieważ właśnie przedstawiam tok swojego rozumowania, i wydaje mi się w miarę logiczny,
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    EOT
  • Opcje
    janjan Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jestem w trakcie redagowania umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną z nowym zarządcą. powstały pewne niedomówienia które chciałem przedstawić mając nadzieje że otrzymam odpowiedż .projekt zarządcy. § 3. wspólnota zleca zarządcy wykonywanie czynności zwykłego zarządu nier. wspólną obejmujące;p.3 -DBANIE o utrzymanie w należytym porzadku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku słuzących do wspólnego użytku mieszkańców itp. zarząd proponuje; § 3 do OBOWIĄZKÓW ZARZĄDCY NALEŻEĆ BĘDZIE; UTRZYMANIE W NALEŻYTYM PORZĄDKU I CZYSTOŚCI ....Iitp.kto ma racje ? słowo DBANIE jest kompromisowe na początku było słowo nadzór .
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Propozycja zarządu jest prawdopodobnie uzasadniona tym, że czynności zwykłego zarządu są zastrzeżone wyłącznie dla organu wspólnoty, ewentualnie dla zarządcy w razie powierzenia zarządu w trybie art. 18 uwl. Uważam, że należałoby się przychylić do tego stanowiska.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    GrafenGrafen Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]Propozycja zarządu jest prawdopodobnie uzasadniona tym, że czynności zwykłego zarządu są zastrzeżone wyłącznie dla organu wspólnoty, ewentualnie dla zarządcy w razie powierzenia zarządu w trybie art. 18 uwl.
    Uważam, że należałoby się przychylić do tego stanowiska.
    Taki frazes:bigsmile:
    Art. 27.
    Każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością
    wspólną. Nie uchybia to jednak przepisom art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.