Nowa interpretacja podatkowa! VAT
Marek
Użytkownik
Witam,
Ministersto Finansów w piśmie z dnia 21.06.2011 do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów wyjaśniło iż Wspólnoty Mieszkaniowe muszę naliczać VAT od odsprzedaży właścielom lokali, zakupionych uprzednio w tym celu, towarów i usług związanych wyłącznie z utrzymaniem poszczególnych lokali. Potwierdziło również iż brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszynymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.
Zatem, wg mnie, koszty rozliczenia np. zużycia wody powinny być dokumentowanę fakturą VAT. Co o tym sądzicie?
Ministersto Finansów w piśmie z dnia 21.06.2011 do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów wyjaśniło iż Wspólnoty Mieszkaniowe muszę naliczać VAT od odsprzedaży właścielom lokali, zakupionych uprzednio w tym celu, towarów i usług związanych wyłącznie z utrzymaniem poszczególnych lokali. Potwierdziło również iż brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszynymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.
Zatem, wg mnie, koszty rozliczenia np. zużycia wody powinny być dokumentowanę fakturą VAT. Co o tym sądzicie?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=135&id=258993&typ=news
Ta interpretacja ogranicza zaliczki tylko do części wspólnych . Obciążenia dotyczące utrzymania lokalu mają być fakturowane (rachunki) przez wspólnoty bez wzgledu na charakter użytkowania lokalu - mieszkalny/użytkowy (zgodnie z tą interpretacją).
Moim skromnym zdaniem jest to ciąg dalszy uspółdzielczania wspólnot i gmatwania jej działalności, a zarazem ukłon w kierunku właścicieli lokali użytkowych.
Tylko wtedy, gdy wspólnota nie korzysta ze zwolnienia (na takich samych zasadach jak każdy podatnik).
Jak nie jest VAT'owcem to musi dodatkowo prowadzic teraz ewidencje sprzedazy a na zadanie nabywcy wystawiac rachunki.
Mnostwo dodatkowej pracy
Domyslam się, że należy zacząć liczyć limit vat-owski od początku roku.
12500/m-c na c.o., c.w.u., wywóz nieczystości, wodę to nie jest za dużo. A jak się już raz wejdzie... :-(
1) Skoro według sądów administracyjnych oraz Ministra Finansów wspólnota mieszkaniowa dokonuje odsprzedaży towarów i usług właścicielom lokali, to czy w ten sposób nie przekracza swoich ustawowych kompetencji, które (jak podkreśla się w orzecznictwie) są ograniczone do zarządu nieruchomością wspólną?
2) Czy zatem nie należy dokonać zmian w ustawach, które obecnie zmuszają wspólnoty mieszkaniowe do pośrednictwa w sprzedaży na rzecz odrębnych lokali, niezgodnego z ustawą o własności lokali? Uważam, że należy wprowadzić wymóg zawierania bezpośrednich umów na dostawy wody i ciepła między dostawcami a właścicielami lokali. Problem pośrednictwa w wywozie śmieci niedługo również zostanie rozwiązany. Wówczas zniknie problem "odsprzedaży" towarów i usług właścicielom lokali oraz problemy z terminem opłat za nie, ich egzekwowaniem przez wspólnotę, kosztami rozliczania tych towarów i usług itp.
Obecny stan prawny zawiera sprzeczne regulacje, a ostatnia interpretacja MF doprowadzi nieuchronnie do nieuzasadnionego wzrostu nakładu pracy i kosztów we wspólnotach mieszkaniowych.
Z drugiej strony ta sama ustawa zawiera wymóg zawarcia umowy ze wspólnotą - art. 6 ust. 5: Jeżeli wspólnota nie ma prawa zajmować się zarządzaniem odrębnymi lokalami, to dlaczego ten przepis wymusza zawieranie umów, wykraczających poza uprawnienia wspólnoty mieszkaniowej?
To właśnie proponuję zmienić.
"Przypomnijmy, że już kiedyś minister finansów prezentował stanowisko w tej samej sprawie. W interpretacji nr PP1-811/912/03/JW z 23 grudnia 2003 r. uznał jednak, iż brak jest uzasadnienia do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, również jeżeli dotyczy to wyodrębnionych lokali a nie części wspólnej.
Jednak stanowisko ministra podważył w wyroku z 10 marca 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygnatura akt: I FSK 423/10). Zgodnie z jego orzeczeniem, jeśli wspólnota tylko pośredniczy w zakupie mediów, to dokonuje świadczenia usług w rozumieniu przepisów o VAT. W takiej sytuacji musi wystawiać właścicielom lokali faktury za zużywane w ich mieszkaniach media."
bierzcie sprawy w swoje ręce - nawiał prezydent RP L. Wałesa i co z tego zostało ?
Teraz "młode wilki" prowadzący działalność gospodarczą ( bo od nich się to zaczęło, wyrok NSA) wszytko komplikują zarządom właścicielskim.
Na pohybel z takimi interpretacjami.
Z czasem wszytko wróci do normy, jak z własnością odrębną od własności właścicieli lokali... tylko trochę czasu trzeba...
Grażyna J. Leśniak 01-07-2011, http://www.rp.pl/artykul/8,681514-Czy-minister-przyznal-ulge-wbrew-konstytucji.html
Wnoszone przez członków wspólnoty mieszkaniowej opłaty na pokrycie
kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie są objęte przepisami o VAT
Tak uznał minister finansów, wydając 21 czerwca 2011 r. interpretację ogólną w sprawie rozliczeń VAT przez wspólnoty mieszkaniowe (numer interpretacji: PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571).
Według MF nie ma podstaw do wystawiania faktur na wewnętrzne rozliczenia między wspólnotą a jej członkami w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną
http://www.rp.pl/artykul/56663,682884-Interpretacja-ogolna-MF---VAT-od-wspolnot-mieszkaniowych.html
to ona NIE dotyczy kosztów zarządu nieruchomością wspólną, tylko mediów "zużywanych" przez właścicieli, czyli np. wody.
To teraz mam z całej powierzchni użytkowej odjąć pow. lokali i (tak jak za prąd) wydzielić w eksploatacji opłatę za c.o. na ogrzanie klatek schodowych a od pozostałej sumy (za lokale) płacić VAT?
Ponadto odsetki od zobowiazan podatkowych.
Znalazłem na razie tylko taką interpretację indywidualną:
całość tutaj
Z innych interpretacji dotyczących refakturowania wynika również że należy refakturować całość usługi - co oznacza nie tylko konieczność wystawienia co miesiąc faktury, ale także comiesięczne rozliczenie mediów.
Nie ma możliwości refakturowania zaliczek. Po prostu na każdą właconą kwotę przez właścielela należy zgodnie z przepisamu VAT wystawić fakturę zaliczkową, nastepnie jak już będą odczyty zużycia wystawić fakturę rozliczeniową na plus bądź na minus. Nie można wystawić faktury VAT gdy nie wykonano usługi ( nie wydano towaru) oraz gdy nie ma wpłaty. Jak będzie wpłata w viagu 7 dni należy wystawić fakturę zaliczkową.
Ale nawet nie będąc podatnikiem VAT czynnym należałoby te usługi refakturować, prowadzić ewidencję sprzedaży, a co za tym idzie rozliczać media co miesiąc...
Rób tak aby zawsze dopłatę miał właścicieli mniej będzie miał roboty administrator WM
MinFin zgotował naprawdę niezły bigos :devil:
Ja nie twierdzę że interpretacja MinFin jest logiczna, spójna i że to jest na pewno to do czego chciał MinFin doprowadzić. Ale przepisy są przepisami. A kontrole skarbowe (szczególnie te dotyczące VATu) nie są niczym przyjemnym.
https://forum.zarzadca.pl/discussion/3200/nowa-interpretacja-podatkowa-vat/#Item_16
A skoro należałoby traktować sprzedaż mediów tak jakby były sprzedawane bezpośrednio właścicielom lokali, to należałoby tak samo jak co miesiąc otrzymujemy faktury od FORTUM refakturować faktyczne ilości dla właścicieli.
Nie musiałaby natomiast zmieniać się co miesiąc zaliczka na UNW - tutaj rozliczenie zużycia wody czy ciepła "wspólnego" (straty, ogrzanie klatek, woda do podlewania itp itd) może nastąpić raz w roku.
Im więcej czytam tym bardziej jestem przekonany o przykrym obowiązku comiesięcznego refakturowania kosztów wg faktycznego zużycia...
Jeżeli jest możliwe "oddzielne" kupowanie gazu, energii elektrycznej oraz (czasami) zimnej wody, to dlaczego nie ciepła? Gaz i prąd to też są media.
Teza wyjściowa WSA w Warszawie jest błędna. Technicznie jest możliwy zakup mediów dla każdego lokalu oddzielnie, z indywidualnymi fakturami. W tym kierunku należy zmienić ustawodawstwo: ustawę Prawo energetyczne oraz ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz dopilnować w gminach wdrożenia indywidualnych opłat za wywóz śmieci, zgodnie z nowelizacją ustawy o porządku i czystości w gminach. Wówczas problem fakturowania mediów oraz niewolnictwa we wspólnotach (przymusowej, nieodpłatnej pracy na rzecz lokali) zniknie.
A skoro tak, to zastanawiam się nad tym czy da się ugryźć to inaczej niż (re)fakturując co miesiąc faktycznie zużyte media.
Nawet jeśli nowy Parlament zmieni całkowicie to prawo to w tym roku trzeba jakoś z tym problemem sobie dać radę.
A Ty masz jakąś opinię nt refakturowania? Pytam konkretnie o to czy wg Ciebie można fakturować co miesiąc stałą kwotę zaliczki a rozliczenie tylko na koniec roku? Czy też trzeba spisać liczniki co miesiąc i fakturować faktyczne zużycie?
ciekawe czy gdyby napisać jakiś projekt nowelizacji tych czy innych ustaw związanych z wspólnotami to ktokolwiek by się temu przyjrzał poważniej...
niestety próby likwidacji SM i wprowadzenia , na siłę, do nich zasad obowiązujących we wspólnotach zniszczyły powyższą tezę. Dołożyli się do tego "specjaliści", którzy nie chcą żadnych zmian organizacyjnych i tylnymi drzwiami wprowadzają do życia wspólnot zasady obowiązujące w SM np fakturowanie opłat eksploatacyjnych, a odmienna interpretacja dotychczas obowiązujących standardów np . o posiadaniu odrębnego majątku wspólnoty .
Oddanie napisania nowej ustawy o wspólnotach mieszkaniowych uważam za błąd, chyba, że szłaby w takim kierunku, że da dużą, ale to bardzo dużą autonomie wspólnotom, nie mająca związku z zasadami jakie obowiązują w podmiotach gospodarczych.
Interpretacjaindywidualnaz dnia 19.09.2008 r., sygn. ILPP2/443-529/08-9/ISN – Dyrektor Izby Skarbowejw Poznaniu
(...)
Należy podkreślić, iż istotą „refakturowania” jest to, by na fakturzedokumentującejodsprzedaż usług, cena jednostkowanetto, wartość
netto oraz stawka podatkuod towarówi usług były takie jak na fakturzeusługodawcy(przy założeniu, że miejsce świadczeniatych
usług jest na terytoriumRzeczypospolitejPolskiej). Zatem dokonując odsprzedażyusług na zasadzie refakturowania, Wnioskodawczyni
zobowiązanajest stosowaćopisanewyżej reguły, czyli wartości z faktury pierwotnejmuszą być zgodne z wartościamina refakturze.
(...)
Izba Skarbowa uznała za nieprawidłowe fakturowanie zaliczek a następnie rozliczenie końcowe na koniec roku. W interpretacji odmówiono uznania takiego trybu za "refakturowanie".
A ponieważ Wspólnota koncesji na obrót ciepłem nie posiada to zakup i odsprzedaż nie wchodzą w rachubę.
Na informacji Ministerstwa Finansów uzyskałam informację że limit VATu 150 000 liczy się nie od początku roku ale od 22.06.2011 - od momentu wydania interpretacji , czy ktoś z Was spotkał się z takim poglądem?
Joanna
Interpretacja błędna jeśli wpsólnota miała jakiekolwiek inne przychody np. z najmu reklam.
Jeśli wspólnota nie miała żadnej sprzedaży to można potraktować, iz data interpretacji jest datą początkową do ewidencji przychodów z tytułu rozliczenia wody i takową datę można przyjąć do limitu VAT. Interpretacja trochę pokrętna- nie znajdująca uzasadnienia w przepisach. Tak samo jak zapis w interpretacji iż interpretacja ta nie wywołuje skutków wstecz:).
To coś wyjaśnia, czy tylko nowy mętlik wprowadza?
http://www.rp.pl/artykul/56663,702303-Wspolnoty-mieszkaniowe--Kiedy-zwolnienie-z-VAT-za-media.html
http://www.rp.pl/artykul/56663,702446-Wspolnoty-mieszkaniowe-zyskaja-zwolnienie-z-VAT.html