PIT 8AR wynagrodzenie zarządu wspólnoty
kuba2
Użytkownik
Od wypłacanych (na podstawie uchwały wspólnoty) członkom zarządu wynagrodzeń wspólnota mieszkaniowa nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, nie odlicza także kosztów uzyskania przychodów. Wspólnota mieszkaniowa jest zobowiązana jedynie do sporządzenia informacji PIT 8C i jej przekazania podatnikowi i organowi podatkowemu w określonym terminie do końca lutego. Natomiast podatnik, osoba fizyczna pełniąca funkcję członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej, jest zobowiązana wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym swój przychód z tytułu wynagrodzenia za pełnienie członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej. Podobno członek zarządu sam wypełnia PIT 8AR do końca stycznia (a nie wspólnota).
Pytanie: Czy ktoś wypełniał już coś takiego? W jakim wierszu wpisuje się uzyskane z tego tytułu przychody? Chyba w 13. - INNE?
Pytanie: Czy ktoś wypełniał już coś takiego? W jakim wierszu wpisuje się uzyskane z tego tytułu przychody? Chyba w 13. - INNE?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
należności osób zagranicznych, dywidend, odsetek, wygranych w konkursach i grach, świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów – wypłacanych na rzecz osób fizycznych).
Pozdrawiam
34. Wynagrodzenie członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej...... 35. tu wpisując kwotę z całego roku i w pozycji 40. ją powtarzasz.
Poza tym musisz zwrócić uwagę, bo w ostatnim czasie zmieniły się numery formularzy i tak za 2011 rok PIT-8C należy złożyć z numerem (5) - PIT-8C(5)
Później to wynagrodzenie uwzględniasz w PIT-36 (inne przychody)
Skoro wpłacałem zaliczkę podatku w 2011r.
Wspólnota powinna natomiast sporządzić informację o przychodach z innych źródeł na formularzu PIT-8C i do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać go podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Podatnik zaś przychody wykazane w PIT-8C ma obowiązek wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym wraz z innymi przychodami i dochodami. Ma na to czas do końca kwietnia następnego roku podatkowego. Rozliczenia należy dokonać na formularzu PIT-37.
Z punktu widzenia podatnika istotna będzie informacja, że od wynagrodzenia wypłaconego członkom wspólnot mieszkaniowych nie można odliczyć zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu, gdyż fiskus uznaje takie wynagrodzenia (występujące też pod nazwą diety czy ryczałtu) za tzw. przychód z innych źródeł, dla którego ustawodawca nie przewidział zryczałtowanych kosztów uzyskania (Urząd Skarbowy w Nysie - PDB/415-9/BJ/07). Wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów podatnik może odliczyć tylko wówczas, gdy jest w stanie udowodnić faktyczne ich poniesienie.
Podstawa prawna: art.10 ust.1 pkt 9, art.20 ust.1, art. 22 ust.1, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
Jednak zgodnie z sugestią US (a z nimi raczej nie warto dyskutować) wpłaciłem kilka składek miesięcznych w 2011r. jako zaliczka na podatek dochodowy. I teraz jako płatnik składek w 2011r. - muszę zdać deklarację PIT 8AR do końca stycznia, a później jeszcze raz (do końca kwietnia w PIT 37) rozliczyć swoje zarobki z pracy zawodowej, przychody z wynagrodzenia członka Zarządu oraz zaliczki podatku jako płatnika składek.
w tym roku proponuje nie wpłacać żadnych zaliczek nie będziesz miał później problemów z rozliczeniem rocznym a w razie jakichkolwiek wątpliwości lepiej dzwonić do Krajowej Informacji Podatkowej (801055055) niż pytać we własnym US, wiem z własnego doświadczenia że niestety ale czasami w US kobitki po prostu nie wiedzą co odpowiedzieć i udzielają błędnych informacji, baaaa - raz nawet na jedno z zadanych przeze mnie pytanie usłyszałam: A jakie jest zdanie Krajowej Informacji Podatkowej w tej sprawie?????? :bigsmile:
Nowy doklejony: 21.01.12 17:30 kompletnie nie rozumiem tego pytania
z jednej strony jesteś członkiem zarządu i jeśli zostało uchwalone wynagrodzenie dla zarządu to ci się ono należny (musi być na to uchwała wspólnoty określająca kwotę wynagrodzenia dla poszczególnych członków)....z drugiej strony jesteś właścicielem mieszkania i zgodnie z art. 15 Ustawy o własności lokali jesteś zobowiązany do wpłat zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną..... A w którym momencie płacisz podatek od wpłacanych zaliczek????? To jakaś bzdura totalna.....
Podatek zapłacisz tylko i wyłączenie wtedy gdy jako członek zarządu otrzymasz wynagrodzenie, ale o tym wszystkim przeczytasz wyżej.
Tak, wpłacasz.
Jak twoje wynagrodzenie jest za niskie, to wnioskuj o podwyżkę albo o kwartalne rozliczenie kosztów (bilingi itp.)
Wszelkie pieniądze które będą wyplacane z konta WM czlonkom zarządu będą opodatkowane. I nie ważne czy w uchwale będzie to : wynagrodzenie, dieta, delegacja, zwrot kosztow itp. to jest standardowa interpretacja US. Ponadto wyplata wynagrodzenia niesie za sobą konieczność skladek ubezpieczeniowych, rentowych, itp. Rozliczeń WM z ZUS, US - same problemy. Nie chcę przypominać swojego przypadku, bo rozpętam wojnę, i zostanę wyzwany od łamania prawa i namawiania do anarchii. A chętnych do zaszkodzenia jest naokolo pelno, czego osobiście doświadczam.:bigsmile:
Wynagrodzenie z tytułu wyboru do zarządu wspólnoty nie jest objęte obowiązkiem ubezpieczenia społecznego. Wspólnota nie odprowadza też zaliczek na podatek dochodowy członka zarządu - on zresztą też nie. Pobrane wynagrodzenie dolicza on do swojego przychodu w rozliczeniu rocznym jako "przychód z innych źródeł" i sam się rozlicza z fiskusem - raz w roku.
Jest dokładnie odwrotnie, niż piszesz: ta forma gratyfikacji jest najmniej kosztowna i pracochłonna. Nie ma żadnych "rozliczeń WM z ZUS, US".
Mam pytanie, w którym miejscu Ustawy o ubezpieczeniu spolecznym czlonkowie Zarządów WM są zwolnieni z tego obowiązku?:bigsmile:
O opodatkowaniu i "oZUS-owaniu" różnych form gratyfikacji członków zarządu (wynagrodzenie, delegacja, zwrot kosztów): http://www.nieruchomosci-opole.org.pl/pliki/wyplacane.pdf
U ciebie wszytko nie jest tak jak powinno być... stąd twoja frustracja... Podlicz ile wydałaś w roku na "załatwianie spraw wspólnoty" i wnioskuj o zwrot tych kosztów. Właściciele zrobią to uchwałą ,.... bez podatku !!!!! jeżeli twoje żądania okażą się prawdą....
co stoi na przeszkodzie, aby wspólnota ( czyli TY) posiadała telefon komórkowy na kartę z limitem 50 zł/m-c ....
KubaP - My mówimy na tym forum jak jest a nie jak powinno być. Nie należy się żaden zwrot kosztow, bo uwl mówi tylko o wynagrodzeniu. Ale uwl nie mowi nic o zakazie wyplaty takiego zwrotu. Wszystko w rękach wlaścicieli. Tylko trzeba to robić mądrze. W uchwale napisać o kwocie zryczaltowanej, nie będzie wówczas wymagane udowodnienie wydatków, i w żadnym dokumencie nie wolno używać slowa "wynagrodzenie".
kaja63 - trzeba odważnie ludziom powiedzieć, praca za frico jest nieszanowana, proszę o zwrot realnych moich wydatkow, jak nie dziękuję. następny proszę.:bigsmile:
To zwolnienie będzie przychodem do opodatkowania, więc wychodzi na to samo.
Jeżeli właściciel nie wykaże dowodów na poniesienie takich kosztów, to i tak będą jego przychodem do opodatkowania.
Uchwala winna brzmieć : zezwala się czlonkom Zarządu na ponoszenie kosztów związanych z zarządem nieruchomością wspólną w wysokości do x zl.Powyższą kwote należy uwzględnić przy wpłacie należnych zaliczek".
Wiem ,że to "trochę przegięcie", ale glupie ustawy wymagają "niekonwencjonalnych rozwiązań".:bigsmile:
Owa kwota "którą należy uwzględnić" - to właśnie przychód do opodatkowania, oczywiście o ile brak faktur czy innych dowodów zakupu.
Ponieważ przy rozliczeniu z fiskusem uwzględnia się koszty a nie uchwały.
Z tego co wiem to obie formy są honorowane w obrocie i z fiskusem. (np. wynagrodzenie członka zarządu)
Wypłacony ryczałt (na koszty związane z działalnością zarządu) jest przychodem, należy go wykazać jako przychody z tzw. innych źródeł i zsumować z innymi przychodami w zeznaniu rocznym - czyli w tym samym miejscu, gdzie wykazuje się wynagrodzenia z tytułu członkostwa w zarządzie.
Zakładam, że wspólnota obciążana jest kosztami faktur za telefon ("refaktury").
Ja ustosunkowywałem się tylko do takiej sytuacji, gdzie członek zarządu otrzymuje wynagrodzenie czyli osiąga dochód.
I on. Podkreślam: to on może zastosować sobie koszty uzyskania przychodu. I on powinien przygotować sobie całą dokumentację, która mu pomoże udowodnić przed fiskusem prawo do odliczenia sobie takich a nie innych kosztów.
Kosztem dla WM jest tylko jego wynagrodzenie. Wydatki na samochód, telefon itd. są kosztem jedynie dla członka zarządu.
Nowy doklejony: 01.04.12 13:07
Potwierdzeniem zakupu jest faktura wystawiona na członka zarządu. Poza tym w uchwale dotyczącej ewidencji pozaksięgowej kosztów jest zapis że ewidencja ma być prowadzona przy użyciu komputera....
a co z oprogramowaniem ....?
Nowy doklejony: 02.04.12 08:24
Ja po prostu pytam tylko o to czy mogę zakup komputera i drukarki potraktować jako KUP w rozliczeniu pit
Jeśli pytasz o opłaty za mieszkanie, to ponosiłabym je również wtedy gdybym w zarządzie nie była, jedno z drugim nie ma nic wspólnego, poza tym mamy pomieszczenie administracyjne i tam mogę dokonywać rozliczeń a nie w mieszkaniu, więc odpuść sobie na przyszłość "głupawe" pytania......
jaka to różnica???nawet jak korzysta z prywatnego komputera do celów wspólnoty? bo czegoś nie rozumiem.
Wspólnota to podmiot gospodarczy (prowadzący działalność gospodarczą)... ułomny, ale podmiot i obowiązuje go praca na legalnie zakupionym sprzęcie i oprogramowaniu lub zlecenie obsługi innemu podmiotowi który posiada legalny sprzęt i oprogramowanie.
zasad Kalego tu się nie sprawdza, choć jest powszechnie stosowana , ale do czasu...
Inaczej taka wspólnota, która wspomaga się "prywatnym" sprzętem i "pirackim oprogramowaniem" łamie prawo.
Ale jakie prawo łamie?
Nie przesadzajcie...
jakby tak było jak twierdzisz, nie miałbyś napisane na oprogramowaniu, że : do użytku niekomercyjnego
jakbyś ty sprzedawał to oprogramowanie i z tego się utrzymywał,
nie uważasz, że ona by ciebie "okradała"?
nie ścigałbyś jej i jej podobnych, co tak robią?
O jakich prawach autorskich do sprzętu komputerowego mowa, bo nie znam takich?
O użytku komercyjnym też nie można mówić, jeżeli osoba prowadząca ewidencję finansową wspólnoty nie prowadzi działalności zawodowej w tym zakresie.
Jestem członkiem zarządu wspólnoty mieszkaniowej zajmującym się księgowością naszej wspólnoty, nie potrzebuję do tego działalności gospodarczej, bo żadnemu innego podmiotowi gospodarczemu ksiegowości nie powadzę, jako członek zarządu otrzymuję wynagrodzenie.
Pracuję na legalnych programach, nie na "piratach". W zeszłym miesiącu przy zatwierdzaniu planu gospodarczego na rok 2012 wspólnota mieszkaniowa podjęła decyzję o zakupie programu komputerowego do obsługi naszej wspólnoty, gdyż w chwili obecnej mamy już ok 113 wydzielonych lokali i taki program znaczenie ułatwiłby mi pracę, zakupiony program jest własnością wspólnoty (nie moją) - ja tylko z niego korzystam prowadząc sprawy wspólnoty. W momencie gdyby się zdarzyło że nie będę członkiem zarządu - program bez problemu można przenieść na inny komputer (np. nowego członka zarządu).
Wracając do sprawy komputera i drukarki, gdy wspólnota podjęła decyzję o zakupie tego programu zdecydowałam się zakupić nowy komputer i drukarkę, gdyż obecny mój sprzęt prywatny już jest na wykończeniu a pracować na czymś muszę :bigsmile: dlatego pytałam czy zakup komputera i drukarki mogę potraktować jako KUP....zwłaszcza że w uchwale o ewidencji pozaksięgowej kosztów mamy wyraźnie napisane że dokumentacja wspólnoty ma być prowadzona przy użyciu komputera...
czyli jakich???
sprzęt kupiony na wspólnotę mieszkaniową jak wycieraczki czy wkładka?
Oprogramowanie kupione na wspólnotę (Word , Excel , win 7 ) i jest zgoda producenta do wykorzystywania do komercyjnej obsługi podmiotu gospodarczego , czy dopuszczone do wykorzystania domowego (niekomercyjnego)
dalej idziesz w zaparte ... ty nic nie rozumiesz z tego co ja napisałem... i to jest porażające ...
Żałosne.
Nowy doklejony: 02.04.12 15:05
dlatego odpuszczam, nie mam czasu i ochoty na taką konwersację, chciałam uzyskać pomoc i tyle....