Rozliczenie - Woda pozalicznikowa
totalfree
Użytkownik
Budynek 18 rodzin.
W budynku główny licznik wody firmy XXX.
W budynku liczniki wody do podlewania działek firmy YYY
W każdym lokalu zamontowany jest identyczny licznik wody firmy ZZZ. (wszystkie liczniki w lokalach montowane w tym samym okresie)
Podane tu ilości są TYLKO w celu poglądowym w skali 1 roku.
Stan licznika głównego pobranej wody: np. 5000 m/3
Suma stanów wszystkich 18 liczników pobranej wody: np. 4700 m/3
Ilość wody pozalicznikowej to faktycznie ponad: 300 m/3
W sprawie ubytków wody Zarząd proponuje:
1. aby za wodę pozalicznikową zapłacili wszyscy mieszkańcy na zasadzie ilości osób zameldowanych w danym lokalu.
2. opłata w zależności od wielkości mieszkania (wg mnie bez sensu)
3. równa opłata od każdego z 18 lokali
PYTANIE 1:
Na jakiej podstawie prawnej mam płacić za ubytki powstałe w instalacji wodnej skoro rozliczany jestem z licznika zamontowanego w moim lokalu?
PYTANIE 2:
Czy nadpłata powinna być mi zwrócona lub wliczona na poczet kolejnych rachunków?
- lub wliczona za ubytki ?
PYTANIE 3:
W jaki sposób zlokalizować gdzie powstaje ubytek wody skoro nigdzie nie ma widocznych wycieków ?
- Czy wszystkie liczniki nie powinny być tej samej firmy ?
- Czy nie reguluje tego jakiś przepis?
Proszę o odpowiedź z możliwym wskazaniem aktu prawnego.
Dziękuję i pozdrawiam
W budynku główny licznik wody firmy XXX.
W budynku liczniki wody do podlewania działek firmy YYY
W każdym lokalu zamontowany jest identyczny licznik wody firmy ZZZ. (wszystkie liczniki w lokalach montowane w tym samym okresie)
Podane tu ilości są TYLKO w celu poglądowym w skali 1 roku.
Stan licznika głównego pobranej wody: np. 5000 m/3
Suma stanów wszystkich 18 liczników pobranej wody: np. 4700 m/3
Ilość wody pozalicznikowej to faktycznie ponad: 300 m/3
W sprawie ubytków wody Zarząd proponuje:
1. aby za wodę pozalicznikową zapłacili wszyscy mieszkańcy na zasadzie ilości osób zameldowanych w danym lokalu.
2. opłata w zależności od wielkości mieszkania (wg mnie bez sensu)
3. równa opłata od każdego z 18 lokali
PYTANIE 1:
Na jakiej podstawie prawnej mam płacić za ubytki powstałe w instalacji wodnej skoro rozliczany jestem z licznika zamontowanego w moim lokalu?
PYTANIE 2:
Czy nadpłata powinna być mi zwrócona lub wliczona na poczet kolejnych rachunków?
- lub wliczona za ubytki ?
PYTANIE 3:
W jaki sposób zlokalizować gdzie powstaje ubytek wody skoro nigdzie nie ma widocznych wycieków ?
- Czy wszystkie liczniki nie powinny być tej samej firmy ?
- Czy nie reguluje tego jakiś przepis?
Proszę o odpowiedź z możliwym wskazaniem aktu prawnego.
Dziękuję i pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Pytanie: Mam w mieszkaniu wodomierze. Czy zarządca budynku może obciążyć mnie obowiązkiem zapłaty za dostawę wody w ilości przekraczającej wskazania moich wodomierzy?
Odpowiedź: Jest to zgodne z prawem. Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków stanowi, że ilość wody dostarczonej do budynku ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego w budynku, a w przypadku jego braku - w oparciu o przeciętne normy zużycia wody. Zarządca (właściciel) budynku wielolokalowego rozlicza się on z przedsiębiorstwem dostarczającym wodę według powyższych zasad. Suma obciążeń za wodę i ścieki, w rozliczeniu pomiędzy zarządcą (właścicielem) a mieszkańcem nie może być wyższa od kosztów ponoszonych przez niego na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. Właściciel lub zarządca musi natomiast dokonać wyboru metody rozliczenia kosztów różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych w poszczególnych mieszkaniach. Należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczenia obciąża się osoby korzystającą z mieszkań w tych budynkach.
1. aby za wodę pozalicznikową zapłacili wszyscy mieszkańcy na zasadzie ilości osób zameldowanych w danym lokalu.
2. opłata w zależności od wielkości mieszkania (wg mnie bez sensu)
3. równa opłata od każdego z 18 lokali
W przypadku propozycji nr 1 rozliczenie będzie poniekąd krzywdzące dla właścicieli lokali w których jest zameldowanych kilka osób w porównaniu do lokali gdzie zameldowana jest jedna osoba.
Podważa to sens używania liczników wody w poszczególnych lokalach.
Generalnie właściciele lokali gdzie zameldowanych jest mniej lokatorów wybrałoby wariant 1, a właściciele lokali gdzie jest zameldowanych więcej lokatorów woli wariant 3, który wg mnie jest najbardziej uczciwą.
Wspólnota mieszkaniowa zawiera umowe na dostawy wody
Właściciele dokonują metody rozliczania kosztów różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody - tzw uchwała regulamin rozliczania wody
Z doświadczenia mogę powiedzieć, że jeśli ubytki są mniejsze od 10 % sumy zużycia wg liczników indywidualnych, to prawdopodobieństwo złodziejstwa jest niewielkie, jeśli między 10 % a 20 %, to jest to prawdopodobne, jeśli powyżej 20 % to (nie licząc awarii) praktycznie pewne.
Podział ubytków wprost do zużycia wody jest dobry w przypadku gdy nie ma złodziejstwa.
Błąd pomiaru wodomierza zależy od jego klasy, a czasami od sposobu jego umocowania (w poziomie lub w pionie). Im wyższa klasa tym błąd pomiaru jest mniejszy.
Najgorsze wodomierze są klasy A, gdzie błąd pomiaru (jeśli dobrze pamiętam to nawet 30 %).
Natomiast trudno jest przypisywać niedobory wprost do zużycia, gdy mamy do czynienia ze złodziejami. Licznik złodzieja zawsze pokazuje mało...
W takiej sytuacji najlepiej przyporządkowywać jest niedobory wg ilości osób zamieszkałych (a nie zameldowanych).
Przykłady skrajne są takie:
1) źle działał licznik główny, wodociągi nie zorientowały się i pokazywał mniejsze zużycie niż powinien. I okazało się, że ci nieopomiarowani nie musieli w ogóle płacić za wodę, bo nie było żadnego niedoboru...
2) niedobór był tak duży (część posiadających liczniki kradła wodę), że jedno jedyne mieszkanie nieopomiarowane musiałoby zapłacić ponad 3000 zł za kwartał.
Dlatego też spotkałem się z następującym regulaminem, że nieopomiarowani płacą za wodę pokrywając niedobory, ale nie mniej niż 150 % przeciętnego zużycia na mieszkańca w bloku, ale i nie więcej niż 500 % ww. przeciętnego zużycia.
I wtedy w sytuacjach skrajnych w pierwszym przypadku nieopomiarowani płacą po 150 %, a reszta ma stosowne zwroty, a w drugim przypadku nieopomiarowani płacą 500 %, a reszt musi dopłacić...
Różnicę pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego w nieruchomości, według którego Wspólnota rozlicza się z dostawcą, a sumą zużycia wody w lokalach wynikającą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i ryczałtów ustalonych w regulaminie rozlicza się pomiędzy wszystkich użytkowników lokali danej nieruchomości proporcjonalnie do ilości zużytej wody w poszczególnych lokalach.
Tak jak napisałem wcześniej:
Co w przypadku zmiany tej liczby w trakcie okresu rozliczeniowego?
Czy nie jest tak, że jeśli kosztu nie można przypisać do lokalu, to jest to koszt wspólnoty i powinien być poniesiony według udziałów?
Bardzo możliwe, że wyciek. Czy zarządca dopuszcza taką możliwość?
W takiej sytuacji należy sprawdzić czy wyciek się już skończył, czy nadal gdzieś przecieka.
Zarządca musi dokonać szeregu czynności.
Przez parę dni należałoby odczytywać codziennie licznik główny i sprawdzać ile wynosi zużycie. Jeśli nadal jest wyciek trzeba sprawdzić rury metr po metrze.
W ramach walki ze złodziejstwem trzeba sprawdzić ile kto zuzywa wody w porównaniu do ilości osób zamieszkujących.
Jeśli dużo mieszkań zuzywa za mało wody, to będzie potwierdzać złodziejstwo.
Można temu zaradzić zakładając w mieszkaniach wodomierze odporne na magnesy lub (ale to już rozpacz) machnąć ręką na wodomierze i rozliczać wodę wg powierzchni mieszkań.
Okresy ważności legalizacji pierwotnej i legalizacji jednostkowej - 5lat
Okresy ważności legalizacji ponownej - 5 lat
Wodomierze przeznaczone do pomiaru objętości wody czystej, zimnej lub podgrzanej, zużywanej w gospodarstwach domowych, usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym
Okresy ważności legalizacji pierwotnej i legalizacji jednostkowej - 5lat
Okresy ważności legalizacji ponownej - 5 lat
Art. 8n pkt. 4 ustawy o miarach
Legalizacja traci ważność w przypadku:
1) stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania;
2) uszkodzenia przyrządu pomiarowego;
3) uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej;
4) zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana.
ale spotkałem się z podobnym problemem. Kilka wspólnot z różnym udziałem gminy rozliczane ze wspólnego węzła cieplnego. Rozliczenie zimnej wody każda oddzielnie. We wszystkich są znaczące >20% straty na zimnej wodzie, na ciepłej ok 10% strat. Dla zimnej wody zależność jest taka, że im większy udział gminy tym większe straty. Budynki z podobnego okresu, zawsze w zarządzie komunalki, remonty w zasadzie takie same w każdym budynku - robili je po prostu hurtem w całej grupie budynków.
Wg mnie ewidentnie zimna woda jest kradziona. Myślę że "kropelkowo" - czyli poniżej progu uruchomienia licznika.
Liczniki w lokalach i wodomierz główny wymieniane 2 lata temu - w tym samym okresie wszystkie. Podobno wybrano najdokładniejsze dla tamtego okresu. Nic się nie zmieniło.
Czy aktualnie są dostępne jakieś lepsze liczniki - które zliczałyby "kropelkowanie"? ;-) Jak próbowałem to zrobić - to nawet lekko ciurkiem leci woda (wg moich obliczeń da się ok 5l/h pobrać wody bez ruszania licznika)
http://www.fila-wodomierze.pl/pl/c/Zawory-antykropelkowe/45
A co miałeś awarie w tym dniu, woda się lała w spłuczce ?
Zażądać oddania wodomierza do sprawdzenia czy działa poprawnie .... i do czasu otrzymania protokołu z ekspertyzy
Cennik za ekspertyzę, przegląd, regulację, legalizację, sprawdzenie wodomierzy o przekrojach do DN 40
• (Oferta dotyczy wodomierzy będących własnością klienta)
Przegląd, regulacja i legalizacja wodomierzy
Cena netto / Podatek / VAT 23% Cena brutto
15 mm Qn- 1,0m3/h Q3-1,6 m3/h /52,38 zł /12,05 zł /64,43 zł
15 mm Qn – 1,5m3/h Q3-2,5 m3/h /48,52 zł /11,16 zł/ 59,68 zł
20-40*mm Qn- 2,5 -10 m3/h Q3-4,0- 10 m3/h/ 47,88 zł/ 11,01 zł /58,89 zł
A skąd wiadomo, że licznik główny nie wskazał tego zużycia?
Jeśli wystąpiły u was uchyby dodatnie, to logiczne, że zarządca nie ma podstaw do roszczeń wobec ciebie. Ponieważ wspólnota nie poniosła żadnej szkody.
Być może masz dług u wspólnoty i zarządca takim mykiem chce wyegzekwować od ciebie jakiekolwiek pieniądze?
Ale wtedy to się nazywa wyłudzenie. Które jest karalne. A nie zwrot.
Nawet jeśli jesteś dłużnikiem wspólnoty, to na takie praktyki się nie zgadzaj.