Dylematy zarządców - segregować czy nie segregować?

Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
Mam pytania, ale dość skomplikowane.<br />1.Czy zarząd rzeczą wspólną, to jest to samo co koszty zarządu nieruchomością wspólną.<br />2.Czy zarząd nieruchomością wspólną to to samo co zarząd nieruchomością i budynkiem wielolokalowym .<br />3. Czy nieruchomość wspólna jest nieruchomością w rozumienia prawa budowlanego.

Komentarze

  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano maja 2013
    Artykuł zawiera pewne nieścisłości wymagające wyjaśnienia aby niepotrzebnie nie stresować zarządców.
    Zarządcy mają nie lada problem ze złożeniem deklaracji śmieciowej w imieniu wspólnoty mieszkaniowej. Przede wszystkim nie zostali wyposażeni w kompetencje ustawowe do zbierania danych od właścicieli dotyczących liczby zamieszkałych osób w lokalu.
    Zgodnie z ustawą śmieciową w przypadku wspólnot (dużych) ustawodawca dość jednoznacznie wyposażył w kompetnecje i uczynił odpowiedzialne za problem wywozu śmieci - zarządy wspólnot.
    "...Art. 2.
    1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    4) właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
    3. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany
    ..."
    Zarządcy mają się czego bać ale tylko ci którym właściciele powierzyli sprawowanie zarządu (art. 18 ust.1)
    Przy wybranym zarządzie zatrudniony zarządca w roli administratora (a takich jest zdecydowana większość) nie posiada danej nieruchomości w zarządzie ani nią nie włada.
    urzędnicy nałożą na wspólnotę mieszkaniową grzywnę.
    To jest nieprawda - z brzmienia przepisu (art. 2 ust. 3) - karany będzie właściciel którym w wypadku ustawy śmieciowej nie jest wspólnota lecz jej zarząd.
    Opowiadając na pytania:
    1) - nie.
    2) - w zasadzie tak (dlatego 'w zasadzie', bo pytanie dość niefortunnie sformułowane)
    3) - nie, bo nieruchomość wspólna to nie tylko sam grunt czy budynek
    Poza tym, prawo budowlane nie definiuje pojęcia "nieruchomość".
    "...Definicja nieruchomości wynika z wielu uregulowań znajdujących się w różnych przepisach, np. z ustawy o księgach wieczystych i hipotece, przepisów prawa geodezyjnego i kartograficznego, ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami, prawa wodnego, ustawy o lasach.
    Podstawową, ogólną definicję nieruchomości zawiera ustawa Kodeks cywilny, według którego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
    Zgodnie z przepisami można wyróżnić trzy typy nieruchomości:
    - nieruchomości gruntowe
    - nieruchomości budynkowe
    - nieruchomości lokalowe.
    .." - http://tuznajdziesz.pl/nieruchomosci/aktualnosci/co-jest-nieruchomosc-jaka-jest-definicja-nieruchomosci,1170/
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jednym z obowiązków zarządcy jest także finansowanie kosztów wywozu śmieci.<br />Jaki jest zakres tego zobowiązania. Czy wynika on z art 6 UWL i odpowiedzialnośc ponosi wspólnota zgodnie z art 17,czy tak jak twierdzi w orzeczeniu sąd apelacyjny w Gdańsku zarządca jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu środków finansowych z tego tytuły od właścicieli lokali.<br />W wielu orzeczeniach sądowych spotkałem pogląd że koszty wywozu śmieci to koszty utrzymania lokalu, a nie koszty utrzymania nieruchomości wspólnej
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A czy nie lepiej nazywać sprawę po imieniu.Opłata śmieciowa to NORMALNY PODATEK na rzecz gminy , taki sam jak podatek od nieruchomości, przy czym ten będzie pokrywany nie bezpośrednio przez włascicieli ale poprzez WM - art. 14 ust. 3 uowl.Oczywiście oprócz tego WM będzie ponosiła koszty utrzymania czystości w części wspólnej, np. skoszona trawa, albo tak jak u mnie woda gospodarcza, raz zapłacę za nią wodociągom, drugi raz gminie za śmieci. Fajnie będzie.:bigsmile:
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Do wypełnienia deklaracji śmieciowej nie można uzyć dancyh z urzędu meldunkowego ponieważ ustwa mówi nie o osobach zameldowanych w lokalu lecz zamieszkałych w lokalu a to już zasadnicza różnica.<br /><br />Co dpo sprawy właściciela to w przypadku Wspólnot Mieskaniowych ani ona sama ani tym bardziej Zarząd nie jest właścicielem lokali.
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    odnoszę wrażenie ,że sami sobie szukamy problemów. Są w ustawie zadania dla zarządów i zarządców, więc trzeba je wykonywać.Jeżeli ja stwierdzę ,że w lokalu X jest 6 osób i to zgłoszę w deklaracji, a własciciel będzie zaprzeczał , to ma konstytucyjne prawo do ochrony sądowej, i tam udowodni swoje racje.:bigsmile:
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co dpo sprawy właściciela to w przypadku Wspólnot Mieskaniowych ani ona sama ani tym bardziej Zarząd nie jest właścicielem lokali.
    Bardzo proszę nie siać zamętu i nie wprowadzać w błąd.
    Nie mówimy o tym kto jest właścicielem nieruchomości wogóle ale o tym kogo ustawa śmieciowa (dla potrzeb wywozu śmieci z terenu nieruchomości) uważa za właściciela.
    Przepis - przytoczony w moim poprzednim wpisie - określa to bardzo jasno, że jaśniej już nie można.
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Biedron-ka napisała:<br />To jest nieprawda - z brzmienia przepisu (art. 2 ust. 3) - karany będzie właściciel którym w wypadku ustawy śmieciowej nie jest wspólnota lecz jej zarząd. <br /><br />Czy mam rozumieć że ustawa narzuca obowiązki właściciela w tym zakresie zarządcy który występuje w imieniu własnym a nie wspólnoty .?
  • Opcje
    EgzoEgzo Użytkownik
    edytowano maja 2013
    [cite] Serwik:[/cite]Czy mam rozumieć że ustawa narzuca obowiązki właściciela w tym zakresie zarządcy który występuje w imieniu własnym a nie wspólnoty .?
    Biedron_ka już ci odpowiedziała na to:
    Zarządcy mają się czego bać ale tylko ci którym właściciele powierzyli sprawowanie zarządu (art. 18 ust.1)
    W w/w sytuacji zarządca składa deklarację za wspólnotę a nie we własnym imieniu, czyli zostaje postawiony w roli kogoś w rodzaju króla, który oświadcza za wszystkich: "my, z niczyjej łaski pan na nieruchomości oświadczamy, że poddanych naszych jest dziewięćdziesięciu i pięciu i że odpady swe segregować będą" :wink:
    Wszyscy muszą zrobić tak jak król oświadczy.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Serwik - 15 04 zacząłeś temat śmieci.
    Wykazaleś się, z wielkim uporem, że nie tylko nie rozumiesz ale nie chcesz zrozumieć podstawowych pojęć związanych nie tyle z wywozem śmieci ile nawet z ogólnymi pojęciami z UoWL
    Do dzisaj się nie doczekałam przeprosin za b_ednie skierowane pod moim adresem.
    No teraz to już serwik przesadziłeś w interpretowaniu i wymyślaniu b_dur.
    Albo zacytujesz choć jedno zdanie w którym bym coś takiego (taką b_ednię) napisała...
    (...)
    - szkoda że admin wyciął najważniejszą cześć.
    Zaczynając od nowa mieszanie powietrza:
    Czy mam rozumieć że ustawa narzuca obowiązki właściciela w tym zakresie zarządcy który występuje w imieniu własnym a nie wspólnoty .?
    - nie oczekuj że będę z tobą prowadziła jakieś bezsensowne polemiki, skoro ty dalej mylisz i nie chcesz zrozumieć podstawowych pojęć.
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Biedron_ka napisała:<br />1.<br />Odpady wytwarzane w lokalach, na klatkach schodowych, w piwnicach, na terenie wspólnym (podwórku) itd. są składowane w miejscach gromadzenia odpadów czyli w śmietnikach.<br /><br />Projekt uchwały:<br />1. Ustala się, że odpady komunalne z nieruchomości wspólnej zbierane i odbierane będą w sposób selektywny…<br /><br />Za co mam przepraszać ? <br /><br />2.Nie rozumie twojego zacietrzewienia. Ja zadałem pytanie , a nie przedstawiłem swój pogląd.. Zadaje pytania ponieważ mam wątpliwości ( jestem niedouczony) . Taki jest sens dyskusji na forum.Ty uważasz się za guru i wszystkich pouczasz. Jeżeli tak , to odpowiedz czy koszty wywozu śmieci to koszty utrzymania nieruchomości wspólnej czy lokali.<br />Bo jeżeli lokali to zarządca nie może w deklaracji zobowiązać sie do finansowania w imieniu wspólnoty a tylko do pośredniczenia w opłatach .
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano maja 2013
    Słuchaj Serwik! - w związku z tym że dalej piszesz co bądź, zapoznaj się ponownie z niektórymi wpisami z 16. 04.
    biedron_ka 16. 04.
    Ustawa ta nie dotyczy produkowania śmieci tylko dotyczy utrzymania porządku na terenie gminy (miasta) a w skład tego utrzymania porządku wchodzi wywożenie śmieci zgromadzonych w śmietnikach na terenach nieruchomości także tych zabudowanych bydynkami wielolokalowymi.
    Śmietniki najczęściej znajdują się na wspólnym terenie - nieruchomości wspólnej danej wspólnoty.
    Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną
    Odpady wytwarzane w lokalach, na klatkach schodowych, w piwnicach, na terenie wspólnym (podwórku) itd. są składowane w miejscach gromadzenia odpadów czyli w śmietnikach.
    Z tych miejsc (śmietników) są wywożone i tej wywózki dotyczy ustawa tzw. śmietnikowa.
    Z tych wyjaśnień nic nie zrozumiałeś pisząc:
    serwik: No widzicie .
    I o to chodzi . Za śmieci z nieruchomości wspólnej płaci wspólnota, A za smieci z lokali właściciele lokali.
    Inni też usiłują ci wyjaśnić tak prostą rzecz:
    KubaP: a od kiedy ty płacisz za produkcję odpadów?
    Zawsze płaciłeś i płacić będziesz za wywóz z miejsc składowania odpadów czyli inaczej mówiąc z cześć wspólnych
    Zarządca: Nikogo tak naprawdę nie interesuje kto te odpady wyprodukował, chodzi o to, że właściciel gruntu, na którym są składowane musi je wywieźć.
    biedron_ka:
    Widzisz serwik - sam sobie ładnie wszystko wyjaśniłeś, dlatego nie rozumiem skąd masz ciągle takie wątpliwości:
    A co z odpadami komunalnymi z lokali .Czyżby lokale mieszkalne były częścia nieruchomości wspólnej.
    Jak widzisz odpady z lokali po wrzuceniu ich przez właściciela lokalu do wspólnego śmietnika, wspólnota jako właściciel nieruchomości na której ten śmietnik stoi ma obowiązek je wywieźć. Oczywiście robi to gmina (wg. nowej ustawy śmieciowej) a wspólnota (wszyscy właściciele) płacą za ten wywóz a nie za produkcję bo póki co nie można zmierzyć (zważyć) ile w ogólnej puli śmieci jest śmieci poszczególnych właścicieli lokali.
    Dalszych twoich dywagacji z ostatnich dwóch zdań nie komentuję bo się nie da.
    No i na koniec totalna b_dura napisana przez ciebie:
    serwik:
    Do tej pory z dyskusji dowiedziałem sie paru ciekawych rzeczy.
    Rewelacja to opinia Biedron_ka, że lokale stanowią część nieruchomości wspólnej.
    biedron_ka:
    No teraz to już serwik przesadziłeś w interpretowaniu i wymyślaniu b_dur.
    Albo zacytujesz choć jedno zdanie w którym bym coś takiego (taką b_ednię) napisała...
    - albo...z ... nie dyskutuję.
    Bądź tak łaskaw to co napisałam pojąć i przestań kłamać oraz zmyślać niestworzone rzeczy.
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Albo potrafisz odpowiedzieć na proste pytanie . Czy koszty wywozu smieci stanowią koszty utrzymania lokalu, czy nieruchomości wspólnej?, Albo skończ tą dyskusję i przstań obrażać lludzi.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W wielu miastach, dzielnicach, gminach odbywają się zebrania, na których przedstawiany jest problem śmieciowy. Jakie waszym zdaniem pytania powinny być zadawane ze strony Zarządów i właścicieli lokali, do organizatorów tych zebrań ?
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano maja 2013
    Jakie waszym zdaniem pytania powinny być zadawane...
    Na początek dwa (drugie już wcześniej postawiłam tu na forum):
    1. Jeżeli zgodnie z art. 2 ust.3 ustawy śmieciowej:
    obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną
    - to czy ewentualne kary, też będą na tak rozumianego właściciela nakładane czy na rzeczywistego właściciela nieruchomości (wspólnotę czyli wszystkich właścicieli)?
    Jeżeli na wspólnotę (wszystkich) to na jakiej podstawie prawnej skoro właścicielem w rozumieniu ustawy są członkowie zarządu?
    2.
    biedron_ka 2-04-2013
    "...Czy aby Polska źle nie przetłumaczyła dyrektywy nowego unijnego prawa śmieciowego?
    Czy dekrety UE, które polskie samorządy stosują przy podwyżkach opłat za wywóz śmieci, są aby na pewno dobrze przetłumaczone? Uważamy, że nie pokrywają się one z treścią dokumentów wykonawczych dotyczących ustawy o gospodarowaniu odpadami komunalnymi.
    Oto przykłady: w Niemczech, Skandynawii, Austrii i innych krajach UE odpady segregowane przez mieszkańców są odbierane za darmo (bo na tym zarabiają firmy przetwarzające śmieci), opłaty pobiera się za odpady niesegregowane. Natomiast za opakowania wtórne zostaje zwrócona kaucja..." - http://www.administrator24.info/artykul/id4756,dziennik-metro-czy-aby-polska-zle-przetlumaczyla-dyrektywy-nowego-unijnego-prawa-smieciowego
    No właśnie - nie dość, że właściciel nieruchomości robi robotę za gminę (firmę) i daje jej gotowca (posegregowane śmieci, pozbierane butelki i makulaturę) to zamiast mieć za to zapłacone sam musi jeszcze płacić - to dopiero paranoja, możliwa chyba tylko w Polsce.
    https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/4865/nowa-ustawa-o-odpadach-co-sie-zmieni-dla-mieszkancow/#Item_0
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Odpwiedź na pytanie Szanownej Pani jest bardzo prosta.<br />Jeśli wywóz wywóz smieci to operacja związana z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w stanie niepogorszonym, to koszty tej operacji to koszty nieruchomości wspolnej.<br />W takiej sytuacji deklaracje składa zarządca w imieniu wspólnoty na podstawie art 6 UWL.<br />I do tego niepotrzebna jest żadna ustawa zewnętrzna ( smieciowa). Jest to bowiem statutowa czynność zarządcy w ramach zarzadu zwykłego. Kare ponosi wspólnota.<br /><br />Problem polega na tym że np: sąd wojewódzkli w Gdańsku zakwestionował uzycie tego tego art UWL.<br />Wg orzecznictwa sądowego ( nie tylko tego sądu) . Wywóz smieci to koszty utrzymania lokali. Zasady rozliczania tych kosztów sa inne niż zasady rozliczania kosztów nieruchomości wspólnej<br />Stąd te wszystkie moje watpliwości, Rozumiesz mnieteraz?.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano maja 2013
    Serwik
    Bardzo proszę nie powoływać się na mnie i nie odpowiadać mi, bo ja żadnej odpowiedzi na forum a tym bardziej od ciebie nie oczekiwałam. Powód tego pytania był zupełnie inny (odsyłam wyżej).
    Rozumiesz mnieteraz?.
    Nie rozumiem - bo nadal nie doczekałam się sprostowania kłamstwa jakie rzekomo miałam napisać a jakie powstało w twojej bujnej wyobraźni.
    W związku z tym, że w dalszym ciągu szerzysz tu na forum jakieś "prawdy objawione" bez adnotacji, że to tylko "twoim zdaniem" - zmuszona jestem sprostować aby szukajacy tu pomocy nie byli wprowadzani w błąd.
    Jeśli wywóz wywóz smieci to operacja związana z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w stanie niepogorszonym, to koszty tej operacji to koszty nieruchomości wspolnej.
    W takiej sytuacji deklaracje składa zarządca w imieniu wspólnoty na podstawie art 6 UWL.
    I do tego niepotrzebna jest żadna ustawa zewnętrzna ( smieciowa). Jest to bowiem statutowa czynność zarządcy w ramach zarzadu zwykłego. Kare ponosi wspólnota.
    Problem polega na tym że np: sąd wojewódzkli w Gdańsku zakwestionował uzycie tego tego art UWL.
    Po kolei:
    - wywóz śmieci nie ma nic wspólnego z utrzymaniem nieruchomości w stanie niepogorszonym. No, w ostateczności gdyby chcąc się czepiać można by się doszukać jakiegoś luźnego związku.
    Opróżnianie pojemników na śmieci ze wspólnego śmietnika znajdującego się na podwórzu (na terenie NW) do którego trafiają śmieci właścicieli lokali, lokatorów z lokali wynajmowanych, śmieci z zamiatania podwórza, śmieci podrzucone (nocą) przez obcych, śmieci nawiane przez wichurę lub wiatr itd....) - wszystko to związane jest z utrzymaniem porządku i czystości na terenie nieruchomości. Nieruchomość to w tym wypadku budynek oraz grunt (podwórze) na którym budynek (i śmietnik) stoi.
    Kwestię tę reguluje odpowiednią ją sytuując UoWL w art. 14 ppkt 4 (a nie 6 - i słusznie sąd odrzucił takie tłumaczenie, bo ten artykuł nie ma z tym nic wspólnego):
    "...Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości
    ..."
    Zgodnie natomiast z art. 12 i 13 UoWL w kosztach zarządu NW wszyscy właściciele uczestniczą "solidarnie" - wg. udziałów.
    Poza tymi kosztami właściciele ponoszą koszty utrzymania swoich lokali wg faktycznego zużycia.
    Wg orzecznictwa sądowego ( nie tylko tego sądu) . Wywóz smieci to koszty utrzymania lokali.
    - całkowita herezja. Proszę przytoczyć przynajmniej 2-3 orzeczenia jakiegokolwiek sądu stwierdzajacego taką b_durę.
    W takiej sytuacji deklaracje składa zarządca w imieniu wspólnoty na podstawie art 6 UWL.
    - całkowita nieprawda.
    Nie jest to też żadna czynność statutowa zarządcy bo niby według jakiego statutu miałby taką czynność wykonywać.
    Nie słyszałam o statutach zarządców. Tu na forum ich kilkunastu jest może oni słyszeli?
    Reprezentantem wspólnoty na zewnątrz jest zarząd wspólnoty (zarządca tylko wtedy gdy sprawuje zarząd powierzony i to nie w kazdej sytaucji) na mocy art. 21 UoWL i do tego rzeczywiście żadna ustawa śmieciowa nie jest potrzebna.
    Chociaż ta właśnie ustawa śmieciowa precyzyjnie właśnie określa że to zarząd jest odpowiedzialny za składanie deklaracji.
    Ta ustawa także określa że rolę właściciela na potrzeby wywozu śmieci pełni zarząd wspólnoty. Za nieprawidłwości zwiazane ze śmieciami karę ma ponosić właściciel nieruchomości. W związku z tym, że faktycznym i prawnym właścicielem większości wspólnot są wszyscy właściciele lokali w danej nieruchomości - stąd moje pytanie - do zadania przedstawicielowi rządu na spotkaniu - który właściciel nieruchomości będzie karany, jeżeli ustawa śmieciowa wskazuje na innego niż prawny, właściciela?
    ==============
    The end.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano maja 2013
    Nie szukaj bo nie znajdziesz.
    Miałeś przytoczyć jakiekolwiek orzeczenie że:
    Wg orzecznictwa sądowego ( nie tylko tego sądu) . Wywóz smieci to koszty utrzymania lokali.
    W tym przytoczonym linku sąd wyraźnie stwierdza to o czym pisałam, że wywóz śmieci (utrzymanie czystości na terenie NW) to są koszty zarządu
    "...Sąd Apelacyjny zważył co następuje:
    ...obowiązkiem właściciela lokalu jest pokrywanie dwojakiego rodzaju wydatków.
    Pierwsze - to koszty zarządu nieruchomością wspólną, na które składają się ... wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
    Drugi rodzaj wydatków ponoszony przez właścicieli - to wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu (art. 13 ust. 1 ustawy). Chodzi to głównie o ... wywóz nieczystości
    ..."
    Podejrzewam, że pomyliły ci się nieczystości (tzw. ciekle) z wywozem śmieci.
    Nieczystości ciekłe liczone są każdemu właścicielowi wg zużycia wody - czyli to co wskazał wodomierz lokalowy razy dwa. Mówi o tym ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.
    Zużywając wodę w lokalu gdzieś tę wodę "wylewasz", albo do wc albo do kanalizacji po kąpieli, myciu czy myciu naczyń - i to są te ścieki . Zużyłeś 10 m wody to tyle samo brudnej wody (ścieków) odrowadziłeś z lokalu.
    Natomiast my dyskutujemy cały czas o czym innym. Nie o ściekach ale o śmieciach (ustawie śmieciowej) które ty wynosisz ze swojego lokalu i albo wrzucasz je do zsypu w wieżowcu albo wynosisz do śmietniaka na podwórzu (na terenie nieruchomości) . Ich uprzątnięcie i wywózka to właśnie koszty utrzymania NW. Za wywóz tych śmieci wszyscy właściciele płacą (powinni) w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty wg. udziałów bo tak nakazuje UoWL. Natomiast gminie wspólnota a w jej imieniu zarząd, który jest za to odpowiedzialny ma płacić wg. ilości zamieszkałych osób daną nieruchomość (najczęściej).
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ok. Tylko to nie mnie sie pomyliło tylko sądowi.Bo od kiedy to ze wspólnoty 167 mieszkań ( moja} tz nieczystości płynne wywozi sie z szamba beczkowozem.<br />Ale Ok.Ostatie zdania tego postu nie sa głupie.
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nieruchomość to w tym wypadku budynek oraz grunt (podwórze) na którym budynek (i śmietnik) stoi.<br />Kwestię tę reguluje odpowiednią ją sytuując UoWL w art. 14 ppkt 4 (a nie 6 -<br /> art 14 nic nie mówi o nieruchomości wg, def która sama przedstawiłas.<br />NW nie jest nieruchomościa :budynkiem , ziemią , lokalem.
  • Opcje
    igaiga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/645-i-aca-1309-00-wspolnota-mieszkaniowa-decyduje-tylko-w-sprawach-zarzadu-nieruchomoscia-wspolna<br
    W przypadku tego konkretnego orzeczenia nie do końca jestem przekonana co "poeta" miał na myśli....
    Pozwolę sobie przytoczyć dwa fragmenty tegoż orzeczenia:

    Drugi rodzaj wydatków ponoszony przez właścicieli - to wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu (art. 13 ust. 1 ustawy). Chodzi to głównie o koszty zużytej przez właściciela energii cieplnej oraz wody, wywóz nieczystości.

    Ze środków tych wspólnota ma obowiązek rozliczyć się, tj. po zakończeniu roku obrachunkowego winna wskazać ile wynosiły rzeczywiste wydatki na utrzymanie każdego lokalu (c.o., woda, wywóz śmieci, itp.)

    biedron-ka,co ty na to ?
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano maja 2013
    Wywołana do tablicy, niegdy się nie wykręcam.
    wspólnota...winna wskazać ile wynosiły rzeczywiste wydatki na utrzymanie każdego lokalu ... wywóz śmieci,
    Nie ma takiej wspólnoty (dużej) która byłaby w stanie obliczyć każdemu właścicielowi rzeczywiste wydatki związane z utrzymaniem danego lokalu w dziedzinie śmieci - musiałby przy każdych drzwiach stać kontroler 24 godziny, ważyć mierzyć sprawdzać (jak gabaryty zmierzyć?) i tak przez cały miesiąc i rok. Paranoja.
    Pomijam orzeczenia sądów mówiące, że w takich przypadkach (gdy nie można zmierzyć) należy to zaliczyć do kosztów zarządu i rozliczać tak jak te koszty.
    Nie wiem co sąd miał na myśli w tym wypadku, może zwykła pomyłka protokolantki - skoro wcześniej używa wyrażenia wywóz nieczystości (ścieków). Śmieci też są nieczystościami w pewnym sensie, może dlatego.
    Natomiast odprowadzanie ścieków odbywa się za pomocą kanalizacji ściekowej lub z szamba (wywóz).
    To medium (ścieki) akurat można precyzyjnie zmierzyć ile każdy lokal zużył bo ustawa określa jak to zrobić.
    Oto najistotniejsze fragmenty tej ustawy:

    "...Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków
    Art. 1. Ustawa określa zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków,
    Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    8) ścieki - wprowadzane do wód lub do ziemi:
    a) wody zużyte, w szczególności na cele bytowe lub gospodarcze,
    9) ścieki bytowe - ścieki z budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego oraz użyteczności publicznej, powstające w wyniku ludzkiego metabolizmu lub funkcjonowania gospodarstw domowych oraz ścieki o zbliżonym składzie pochodzące z tych budynków;
    15) urządzenie pomiarowe - przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych ścieków, znajdujący się na przyłączu kanalizacyjnym;
    Art. 6. 1. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.
    5. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, umowa, o której mowa w ust. 1, jest zawierana z ich właścicielem lub z zarządcą.
    Art. 26. 1. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków.
    2. Jeżeli odbiorcą usług jest wyłącznie właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, jest on obowiązany do rozliczenia kosztów tych usług. Suma obciążeń za wodę lub ścieki nie może być wyższa od ponoszonych przez właściciela lub zarządcę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
    4. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.
    5. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie
    ..."
    W związku z tym, że rzadko która wspólnota ma urządzenia pomiarowe na kanalizacji ściekowej (wodomierze? ściekomierze?) ilość wyprodukowanych ścieków jakie trzeba "wywieźć kanalizacją" z lokalu oblicza się jako ilość zużytej wody w danym lokalu. PWiK wystawiając wspólnocie fakturę na podstawie wskazań wodomierza głównego, że wspólnota pobrała 100 m wody - na fakturze wystawia 100m wody + 100m ścieków.
    Z szambami nie ma tego problemu bo wiadomo ile na beczkowóz wchodzi. Pomijam wodę zużytą na tzw. cele pożyteczne (podlewanie trawnika itp) którą można odliczyć i nie zaliczać jej do ścieków ale to zawiera się w umowie.
    Komentarz edytowany biedron_ka
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Biedron_ka.<br />Zastanawia mnie twoja interpretacja art14, pkt 4.<br />Dlaczego to nby ma on dotyczyc wyłącznie czynności związanych z wywozem smieci, w tym smieci z lokali..<br />Przecież utrzymanie porządku i czystości to także inne czynności, np:sprzatanie.( to też koszty)<br />Jeżeli art14-4 reguluje usuwanie smieci pochodzących także<br /> z lokali,to powinien także regulować sprzątanie lokali..<br />Dlaczego go interpretujesz tak wybiórczo?<br />Jeżeli płace za utrzymanie porządku i czystości w nieruchomości ( jak piszesz), to czy mogę żądać do firmy sprzątającej posprzątania mojego lokalu. Wszak jest on częścią budynku.<br />A może jednak art 14 pkt 4 odnosi sie tylko do nieruchomości wspólnej, a nie jak piszesz do całej nieruchomości. ( także do lokali)
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Po raz drugi przypominam ci żebyś nie przypisywał mi stwierdzeń których nie napisałam:
    Masz jakieś problemy z percepcją czy co innego?
    A może jednak art 14 pkt 4 odnosi sie tylko do nieruchomości wspólnej, a nie jak piszesz do całej nieruchomości. ( także do lokali)
    - nie przytoczyłeś do dzisiaj fragmentu w którym bym taka b-durę napisła wiec przestań klamać wreszcie, bo zgłoszę do admina aby ci zablokował wejście na forum za łamanie regulaminu, dopóki nie sprostujesz tych pomówień.
    Mylisz pojęcia - lokal to lokal a cała nieruchomość wraz z korytarzami, piwnicami, dachem, ścianami podwórzem, także wspólny śmietnik na podwórzu, to nieruchomość wspólna - czyli to z czego korzystają nie tylko właściciele i służy nie tylko właścicielom lokali.
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [<br />Szanowna Pani Biedron_ka zarzuca mi że ja nie rozumie podstawowych pojęć i kłamie.<br />To proszę mi odpowiedzieć ( może na przykładach) co Pani rozumie przez stwierdzenie:<br />czyli to z czego korzystają nie tylko właściciele i słuzy nie tylko właścicielom lokali.<br />Chociaż jeden przykład. BŁAGAM !
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Są części wspólne nieruchomości które służą nie tylko właścicielom, np. części gruntu dostępne dla osób z zewnątrz. Nie wiem tylko co to ma do rzeczy w tej dyskusji...<br />Natomiast cytowany wyrok to pomyłka. Oświadczenie składa zarządca a ewentualna kara obciąży wspólnotę jako całość. To przecież parapodatek i organ gminy do windykacji będzie stosował ordynację podatkową. Zarządca w tej konstrukcji będzie inkasentem.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    elan124 napisal:
    W wielu miastach, dzielnicach, gminach odbywają się zebrania, na których przedstawiany jest problem śmieciowy. Jakie waszym zdaniem pytania powinny być zadawane ze strony Zarządów i właścicieli lokali, do organizatorów tych zebrań ?
    Zaproponowałam m.in. jedno, bo sprawa nie jest jednoznaczna:
    1. Jeżeli zgodnie z art. 2 ust.3 ustawy śmieciowej:
    obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną
    - to czy ewentualne kary, też będą na tak rozumianego właściciela nakładane czy na rzeczywistego właściciela nieruchomości (wspólnotę czyli wszystkich właścicieli)?
    Jeżeli na wspólnotę (wszystkich) to na jakiej podstawie prawnej skoro właścicielem w rozumieniu ustawy są członkowie zarządu?
    Dlatego też chciałabym wiedzieć - na jakiej podstawie tak kategorycznie twierdzisz że:
    a ewentualna kara obciąży wspólnotę jako całość.
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Błażej napisał użytkownik:
    Są części wspólne nieruchomości które służą nie tylko właścicielom, np. części gruntu dostępne dla osób z zewnątrz. Nie wiem tylko co to ma do rzeczy w tej dyskusji...<br />Natomiast cytowany wyrok to pomyłka. Oświadczenie składa zarządca a ewentualna kara obciąży wspólnotę jako całość. To przecież parapodatek i organ gminy do windykacji będzie stosował ordynację podatkową. Zarządca w tej konstrukcji będzie inkasentem.
    <br /><br />"WY" ZARZADCY libicie stanowić " swoje"prawo, oczywiście we włsnym interesie.<br />Aby tak bezkrytycznie stwierdzić że to pomyłka sadu trzeba byc niesamowicie zarozumiałym.<br />Jakos tak się dziwnie składa że to uzasadnienie świetnie koresponduje z innym wyrokiem.Polecam analize.<br />http://orzeczenia.gdansk.sa.gov.pl/content/$N/151000000000503_I_ACa_001592_2011_Uz_2012-03-21_001
  • Opcje
    Gość Zarzadca.plGość Zarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zapoznałem się i widzę różnicę pomiędzy stanem faktycznym tego wyroku a sytuację związaną ze śmieciami - powyższy wyrok dotyczy rozliczeń i odsetek od brak zapłat zaliczek w części dot. mediów, konkretnie CO.<br /><br />Wg mnie tego rodzaju wyroki nie przekładają się na sytuację kosztów i windykacji z tytułu opłaty na wywóz śmieci. Idąc za logiką tych wyroków : gmina jako przymusowy odbiorca śmieci musiałby zbierać deklarację i windykować opłaty od poszczególnych właścicieli lokali, a nie od wspólnot jako całości, a dodatkowo cyklicznie rozliczać się z nimi z opłat (a nie ze wspólnotami jako całością. Wiemy, że tak nie będzie i że ustawa śmieciowa pomyślana jest tak, żeby większością obowiązków obarczyć zarządy (i zarządców) a nie poszczególnych właścicieli.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.