TK o ustawie śmieciowej - jest zgodna z Konstytucją.
Jakub
Użytkownik
TK nie dopatrzył się niezgodności z konstytucją
"...TK nie dopatrzył się też niezgodności z konstytucją artykułów 6h i 6m ust. 1 - nakładających na właścicieli nieruchomości obowiązek uiszczania opłaty za śmieci oraz składania deklaracji o jej wysokości. O niezgodności tych przepisów z konstytucją byli przekonani nie tylko autorzy wniosków do TK, ale nawet Sejm i prokurator generalny. Twierdzili, że definicja "właściciela nieruchomości" jest zbyt szeroka i przez to nieprecyzyjna.
Rymar przyznał, że orzeczenie TK o zgodności z konstytucją tych przepisów może być zaskoczeniem. W uzasadnieniu wyjaśnił, że z przepisów tych wynika jednak jednoznacznie, że podmiotami zobowiązanymi do ponoszenia opłaty oraz do złożenia deklaracji są właściciele nieruchomości, przez których rozumie się także "współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością"..." - http://biznes.onet.pl/tk-przepis-o-stawkach-oplaty-smieciowej-niezgodny-,18493,5590691,5535500,474,news-detal
Potwierdziły się wszystkie opinie i tezy wygłaszane w wątku:
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5012/5/deklaracja-smieciowa-we-wspolnocie-mieszkaniowej/
- użytkownika kielonek (którego za krytykę Sejmu i Prokuratora oraz wygłaszanych tez przez buntowników-zarządców odsądzono "od czci i wiary", prawie zawieszono i wykasowano większość wpisów - drogi Adminie) - wspieranego wtedy lekko przez użytkownika stonka.
Wszystkie matrixowe dywagacje użytkowników m.in. Piotrek i man a zwłaszcza tak usilnie propagowane wydumane, absurdalne tezy użytkownika KubaP wpatrzonego jak w obrazek w "buntowników wrocławskich" - wzięły w łeb!
:bigsmile::bigsmile:
"...TK nie dopatrzył się też niezgodności z konstytucją artykułów 6h i 6m ust. 1 - nakładających na właścicieli nieruchomości obowiązek uiszczania opłaty za śmieci oraz składania deklaracji o jej wysokości. O niezgodności tych przepisów z konstytucją byli przekonani nie tylko autorzy wniosków do TK, ale nawet Sejm i prokurator generalny. Twierdzili, że definicja "właściciela nieruchomości" jest zbyt szeroka i przez to nieprecyzyjna.
Rymar przyznał, że orzeczenie TK o zgodności z konstytucją tych przepisów może być zaskoczeniem. W uzasadnieniu wyjaśnił, że z przepisów tych wynika jednak jednoznacznie, że podmiotami zobowiązanymi do ponoszenia opłaty oraz do złożenia deklaracji są właściciele nieruchomości, przez których rozumie się także "współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością"..." - http://biznes.onet.pl/tk-przepis-o-stawkach-oplaty-smieciowej-niezgodny-,18493,5590691,5535500,474,news-detal
Potwierdziły się wszystkie opinie i tezy wygłaszane w wątku:
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5012/5/deklaracja-smieciowa-we-wspolnocie-mieszkaniowej/
- użytkownika kielonek (którego za krytykę Sejmu i Prokuratora oraz wygłaszanych tez przez buntowników-zarządców odsądzono "od czci i wiary", prawie zawieszono i wykasowano większość wpisów - drogi Adminie) - wspieranego wtedy lekko przez użytkownika stonka.
Wszystkie matrixowe dywagacje użytkowników m.in. Piotrek i man a zwłaszcza tak usilnie propagowane wydumane, absurdalne tezy użytkownika KubaP wpatrzonego jak w obrazek w "buntowników wrocławskich" - wzięły w łeb!
:bigsmile::bigsmile:
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
A skąd ten wniosek???
Z treści zalinkowanego artykułu:
Nie oznacza to jednak - tłumaczył sędzia - że nie jest możliwe ustalenie osób, na których ciążą obowiązki wynikające z ustawy. Zdaniem TK można to ustalić zarówno na podstawie samej ustawy śmieciowej, jak i innych przepisów prawa, stosowanych analogicznie. To jednak - dodał Rymar - należy już do organów administracji i do sądów, a nie do Trybunału.
I ja to od samego początku twierdziłem (w przypadku wspólnoty) i szczegółowo uzasadniłem - należy zastosować przepisy kodeksu cywilnego (art. 46 i 47) oraz ustawy o własności lokali do których się odnoszą (art.2 ust. 1).
Skąd wniosek, że z orzeczenia TK wynika że stanowisko urzędów jest prawidłowe (pytam serio, bo to bardzo istotne!) - mógłbyś zacytować?
I jeszcze cytat z uzasadnienia ustnego (dotyczącego art. 6h i 6m):
Niejasność przepisów i luka konstrukcyjna wskazana przez skarżących wykracza jednak poza hierarchiczną kontrolę zgodności norm ustawy z zasadą poprawnej legislacji - podkreślił sędzia Rymar. - Żądanie wnioskodawcy zmierza do wykładni przepisów w wypadku krzyżowania się praw na nieruchomości. Niewątpliwie ustawa nie wymienia wprost, na którym podmiocie spoczywa obowiązek opłat, jeśli prawa te się ze sobą pokrywają. Nie oznacza to jednak, że na podstawie tych przepisów nie można ustalić, na kim ciążą obowiązki wskazane w ustawie. Administracja publiczna i sądy mają za zadanie ustalić, kto obowiązki takie powinien podnosić - dodał sędzia.
źródło:http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/tk-trzy-przepisy-ustawy-smieciowej-sa-niezgodne-z-konstytucja
TK stwierdził po prostu, że problem istnieje, ale "umył ręce".
https://forum.zarzadca.pl/komentarz/71913/
Uprasza się użytkownika KubaP o niekłamanie.
Jakub nie wycina wpisów - wyciął tylko jeden wpis użytkownika KubaP jako niezgodny z regulaminem forum, do czego jako założyciel wątku miał pełne prawo.
Poprawiam się, wyciął drugi wpis użytkownika man za używanie słów obraźliwych i za łamanie regulaminu forum.
Wasi urzędnicy dobrze kombinują (ale nie zgodnie z ustawą) ponieważ to jedyny skuteczny sposób aby zmusić samych Warszawiaków do podawania prawdy.
Wielu zarządców czy zarządów nie ogarnia tematu więc nie dziwię się że nie chcieli składać deklaracji i podpisywać się pod czymś o czym nie mają zielonego pojęcia, ale urzędnicy z Wawy wydumali że to nawet dobrze się składa. Może dzięki śmieciom pozałatwiają sprawy których nie mogli by zrealizować wykorzystując deklaracje składane przez zarządy.
Sprytnie
Ja wiem ze ty jesteś zadowolony ponieważ umywasz ręce od odpowiedzialności. "Mamusiu to nie ja. Ja nie mam z tym nic wspólnego. To oni".
Nie potwierdzę i nie zaprzeczę, że ma to miejsce z tzw syndromem "wyparowywania mieszkańców" z terenu Gminy - jest zameldowany, ale nie mieszka.
ku^mają i rozumieją temat ... nie zgadzają się z tym, że mają odpowiadać za krnąbrnych właścicieli lokali nie mając na nich bata takiego, jak Gmina .
Wielu właścicieli lokali ( tam gdzie Zarządy złożyły deklaracje zbiorcze w imieniu właścicieli lokali) nie wie, że płaci za tych co nie płacą .To wszystko wyjdzie/ powinno wyjść w sprawozdaniu finansowym WM za rok 1013.
Droga cywilna to droga przez mękę, więc Zarządy i Zarządcy walczą o równe prawa .
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5413/ustawa-smieciowa-czesciowo-niezgodna-z-konstytucja-orzekl-trybunal-konstytucyjny/#Item_1
http://forsal.pl/artykuly/749117,ustawa-smieciowa-do-poprawki-tk-zakwestionowal-czesc-przepisow.html
"
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,15040449,Trybunal_Konstytucyjny__Stawki_ustawy_smieciowej_niezgodne.html?utm_source=RSS&utm_medium=RSS&utm_campaign=10199882
Czemu ma to służyć ... ustawa jest niezgodna z konstytucją w zakresie opłat , od reszty zarzutów TK "umył ręce" jak Piłat
i skierował sprawę na niższe szczeble do Sądów rejonowych i Administracji samorządowej .
Co z tego wyniknie zobaczymy ....
uwaga techniczna: nie wiem dlaczego ale link kieruje do strony o komornikach należy kliknąć na rok 2013 a nastepnie na sprawę: - i... link dalej jest ten sam (dziwne ale prawdziwe)
http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2010/rozprawy.htm
Ustawa śmieciowa - co do zasady jest zgodna z Konstytucją... Poprawności w operowaniu właściwym nazewnictwem czynności i zdarzeń prawnych.
ile % ustawy ma być wg ciebie niegodne z konstytucja, abyś uznał, że ustawa nie jest zgodna z konstytucją?
To TK orzeka czy odrzuca daną ustawę czy częściowo ją odrzuca czy tylko jakiś przepis jak w tym wypadku uznając ją jako całość za zgodną z Konstytucją.
Jeżeli zdarzyło ci się przejść na czerwonym świetle to nie oznacza że zaraz będzie przejście i światła likwidowane bo źle świecą albo przejście jest w złym miejscu.
W Y R O K
w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa, dnia 28 listopada 2013 r.
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz - przewodniczący
Stanisław Rymar - sprawozdawca
Piotr Tuleja
Andrzej Wróbel
Marek Zubik,
protokolant: Krzysztof Zalecki,
po rozpoznaniu, z udziałem wnioskodawców oraz Sejmu i Prokuratora Generalnego, na rozprawie w dniu 28 listopada 2013 r., połączonych wniosków:
1) Rady Miasta Świdnik z 5 października 2011 r. o zbadanie zgodności art. 1 pkt 11 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897) w zakresie, w jakim dodaje art. 6k i art. 6l do ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, ze zm.), z art. 168 w związku z art. 84 i art. 217 oraz art. 2 Konstytucji,
2) grupy posłów z 18 marca 2013 r. o zbadanie zgodności:
a) art. 6d ust. 1 i art. 6e ustawy z 13 września 1996 r. powołanej w punkcie 1, w brzmieniu nadanym ustawą z 1 lipca 2011 r. powołaną w punkcie 1, z art. 2, art. 9, art. 16 ust. 2, art. 165 i art. 166 ust. 1 Konstytucji oraz z art. 4 ust. 2 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego (Dz. U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607, ze zm.),
b) art. 6h ustawy z 13 września 1996 r. powołanej w punkcie 1, w brzmieniu nadanym ustawą z 1 lipca 2011 r. powołaną w punkcie 1, z art. 2 i art. 217 Konstytucji,
c) art. 6k i art. 6l ustawy z 13 września 1996 r. powołanej w punkcie 1, w brzmieniu nadanym ustawą z 1 lipca 2011 r. powołaną w punkcie 1, z art. 168 w związku z art. 84 i art. 217 oraz art. 2 Konstytucji,
d) art. 6m ustawy z 13 września 1996 r. powołanej w punkcie 1, w brzmieniu nadanym ustawą z 1 lipca 2011 r. powołaną w punkcie 1, z art. 2 i art. 84 Konstytucji,
3) grupy posłów z 8 maja 2013 r. o zbadanie zgodności art. 6j ust. 2a oraz art. 6k ust. 1 pkt 1 i ust. 4 ustawy z 13 września 1996 r. powołanej w punkcie 1, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. poz. 228), z art. 2, art. 20, art. 84, art. 168 w związku z art. 217 Konstytucji,
o r z e k a:
I
1. Art. 6d ust. 1 i art. 6e ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 i 951 oraz z 2013 r. poz. 21, 228 i 888) są zgodne z art. 2 oraz z art. 16 ust. 2 zdanie drugie w związku z art. 166 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Art. 6h i art. 6m ust. 1 w związku z art. 6c ustawy powołanej w punkcie 1 są zgodne z art. 2 Konstytucji.
3. Art. 6h i art. 6m ust. 1 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy powołanej w punkcie 1 są zgodne z art. 2 Konstytucji.
4. Art. 6h i art. 6m ust. 1 w związku z art. 2 ust. 3 ustawy powołanej w punkcie 1 są zgodne z art. 2 Konstytucji.
5. Art. 6k ust. 1 i 2 ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim nie przewiduje maksymalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jest niezgodny z art. 84 i art. 217 Konstytucji.
6. Art. 6k ust. 3 i art. 6j ust. 2a ustawy powołanej w punkcie 1, są zgodne z art. 168 w związku z art. 217 Konstytucji.
7. Art. 6k ust. 4 ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim upoważnia radę gminy do wprowadzenia zwolnienia przedmiotowego, jest niezgodny z art. 168 w związku z art. 217 Konstytucji.
8. Art. 6k ust. 4 ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim upoważnia radę gminy do ustanowienia dopłat dla właścicieli nieruchomości, jest niezgodny z art. 168 w związku z art. 217 Konstytucji.
9. Art. 6l ust. 1 ustawy powołanej w punkcie 1 jest zgodny z art. 168 w związku z art. 217 Konstytucji.
II
Przepisy wymienione w części I w punktach 7 i 8, w zakresach tam wskazanych, tracą moc obowiązującą z upływem 18 (osiemnastu) miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto p o s t a n a w i a:
na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr 53, poz. 638, z 2001 r. Nr 98, poz. 1070, z 2005 r. Nr 169, poz. 1417, z 2009 r. Nr 56, poz. 459 i Nr 178, poz. 1375, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 197, poz. 1307 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) umorzyć postępowanie w pozostałym zakresie.
Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz
Stanisław Rymar Piotr Tuleja
Andrzej Wróbel Marek Zubik
Interesujące jest jeszcze jedno. Z doniesień prasowych wynika, że Sejm dostał 18 miesięcy na dostosowanie art. 6k ust. 1 i ust. 2 do zgodności z Konstytucją (brak maksymalnej stawki określonej w ustawie). Tymczasem z wyroku wynika, że w terminie 18 miesięcy Sejm ma dostosować art. 6k ust. 4 (zwolnienia przedmiotowe i dopłaty dla właścicieli) - po 18 miesiącach tracą one swoją moc.
Natomiast art. 6k ust. 1 i ust. 2 byłyby w myśl tego wyroku niekonstytucyjne już z dniem ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw. To ważne, bo będzie można powoływać się na to przy postępowaniach administracyjnych.
Wczesniej problem byl o rzad wielkosci mniejszy. Ty zawsze wiesz albo ci sie wydaje ze wiesz bo im mniej wiesz tym bardzej ci sie wydaje ze wiesz wszystko.
Tylko że to nie mecz.
Jeżeli niekonstytucyjny jest art. 6k to WSZYSTKIE decyzje administracyjne wydane przez gminy (w szczególności "karne" naliczenie opłaty w trybie art. 6o ucpg) będą wadliwe, bo każda z tych decyzji siłą rzeczy będzie musiała odwoływać się do stawek ustalonych przez rady gmin na podstawie delegacji zawartej w art. 6k.
Co w pierwszej kolejności będzie podnoszone przed sądami administracyjnymi.
Nowy doklejony: 30.11.13 11:06
Stonka, jedno z warszawskich stowarzyszeń w sierpniu wysłało zapytanie do urzędu m. st. Warszawy ile mają deklaracji.
Na dzień 31 lipca b. r. deklaracji dla gospodarstw jednoosobowych było 179.500, dla dwuosobowych 141.469, dla trzyoosobowych 85.539, a dla czteroosobowych i więcej 44.723.
Można więc szacować, że zgodnie z deklaracjami w Warszawie zamieszkuje coś około 900 tys. mieszkańców (można to tylko szacować bo nie wiadomo ile osób wpada w kategorię "gospodarstwo czteroosobowe i większe" - mogą to być cztery osoby, ale równie dobrze dziesięć).
Na pewno od sierpnia zebrali trochę dodatkowych deklaracji, ale nie sądzę żeby to były liczby które diametralnie zmieniłyby obraz sytuacji.
Myślę, że bez dużego błędu można obstawiać, że "na papierze" w Warszawie śmieci wytwarza ok. 1 mln osób. Faktycznie zapewne co najmniej drugie tyle.
TK nie stwierdził, że ten artykuł (6k) jest niekonstytucyjny bo on zostaje.
TK wyraźnie stwierdził, że niezgodne są tylko 3(trzy) ustępy tego artykułu - a nie cały artykuł - i to tylko w pewnym ograniczonym zakresie (w zakresie, w jakim nie przewiduje, w zakresie, w jakim upoważnia...) (...)
Spróbujmy jeszcze raz. TK orzekł, że:
5. Art. 6k ust. 1 i 2 ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim nie przewiduje maksymalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jest niezgodny z art. 84 i art. 217 Konstytucji.
Zgodnie z art. 6k. ust. 1 ucpg:
Rada gminy, w drodze uchwały:
1) dokona wyboru jednej z określonych w art. 6j ust. 1 i 2 metod metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi spośród metod określonych w art. 6j ust. 1 i 2 oraz ustali stawkę takiej opłaty; dopuszcza się stosowanie więcej niż jednej metody ustalenia opłat na obszarze gminy;
2) ustali stawkę opłaty za pojemnik o określonej pojemności.
Czyli stawki w ten sposób ustalone przez gminy są niekonstytucyjne, bo zgodnie z art. 217 Konstytucji:
Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy..
Każda decyzja administracyjna gminy w przedmiocie opłat (w szczególności wydawana w trybie art. 6o ucpg) będzie "oparta" na stawkach uchwalonych przez gminę. Ustalanie "właściwego" jej poziomu będzie zawsze polegało na jej obliczeniu jako iloczynu jakiegoś "wiarygodnego mnożnika" (jakiegoś szacunku liczby mieszkańców, zużycia wody, liczby metrów kwadratowych powierzchni, w zależności od obowiązującej w danej gminie metodologii), oraz stawki wynikającej z uchwały rady gminy podjętej na podstawie delegacji zawartej w art. 6k ust. 1 ucpg. Taką decyzję będzie można zatem zakwestionować przed sądem administracyjnym nie tylko na podstawie podważania tego "wiarygodnego mnożnika" (co ze względu na uznanie administracyjne może być trudne), ale przede wszystkim poprzez podniesienie niekonstytucyjności stawki (co w świetle orzeczenia TK niejako "z automatu" będzie powodowało niezgodność decyzji z przepisami prawa, a to akurat bada sąd administracyjny). Na dodatek - jak pisałem powyżej - z wyroku TK wynika, że art. 6k ust. 1 i 2 zostały uznane za niekonstytucyjne niejako "natychmiast" (czyli w praktyce po ogłoszeniu wyroku w Dzienniku Urzędowym), a nie po upływie 18 miesięcy.
(...)
Więcej na ten temat w artykule: "Wyrok TK – kto składa deklarację śmieciową" - na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/komentarze/2145-wyrok-tk--kto-sklada-deklaracje-smieciowa