[cite] Kowal:[/cite]Dowiedziałem się już jaką funkcję pełni tu KubaP, a teraz mogę się domyślać jaką Ty Haneczka. Rozśmieszacza? Poetki?
Sięgnij do wpisów wcześniejszych i je oceń. Jak czytam bz..... muszę reagować. :bigsmile:
Kujesz żelazo póki gorące i... zawodzisz jak Stasiululululeluniek :tooth:
Są też takie wspólnoty, które korzystają z tzw. "masowych płatności" , gdzie każdy właściciel ma swoje indywidualne konto w banku , odrębne na FR odrębne na utrzymanie NW i odrębne na utrzymanie lokalu (media)
U nas tak właśnie jest. Niestety wiąże się to (ponoć) z pewnymi ograniczeniami dotyczącymi autoryzacji przelewów przez zarząd.
Rozumiem, że rozliczanie właścicieli z jednego konta dotyczy raczej małych wspólnot
Rozumiem, że rozliczanie właścicieli z jednego konta dotyczy raczej małych wspólnot
Niekoniecznie. Obsługa masowych płatności (wirtualne konta indywidualne) wiąże się z dodatkową opłatą, co podnosi koszt utrzymania konta bankowego. To rozwiązanie jest pomocne w bardzo dużych wspólnotach, liczących po kilkaset lokali.
[cite] Kowal:[/cite] Mam nadzieję ,że odezwie się taka wspólnota , która zamiast jednego konta Wspólnoty ma setki indywidualnych.:bigsmile::bigsmile::bigsmile:
To rozwiązanie jest pomocne w bardzo dużych wspólnotach, liczących po kilkaset lokali.
Pomocne, w czym?
Milosz -
U nas tak właśnie jest. Niestety wiąże się to (ponoć) z pewnymi ograniczeniami dotyczącymi autoryzacji przelewów przez zarząd.
Może dlatego ,że Zarząd nie pamięta wszystkich numerów kont, i nie wie np. czy zarządca "tak dla jaj" nie podał komuś swojego konta? Oczywiście lepiej jest dokonywać zamiast jednej wpłaty trzech, i to każdą na inne konto. To jest bardziej "przejrzystsze" i wyklucza "przekręty". Ze też nie wpadły na taki pomysł u mnie Gazownia, Elektrownia i wodociągi?
Ci co mieli coś sensownego do powiedzenia już się wypowiedzieli.
Jedno konto plus rachunek oszczędnościowy.
Jeden rachunek lub co najwyżej dwa (jeden na fundusz remontowy), bez subkont.
Niestety nie doczekałem się odpowiedzi od cdn na czym ta wyższość wirtualnych kont bankowych miałaby polegać. Za to otrzymalem enigmatyczną odpowiedź tajfuna
Nieprawda. Przeszkadzają.
I nie wiem kto przeszkadza - wodociągi?
Za to niezawodny KubaP popisal się znowu swoją wiedzą, którą czerpie z doświadczenia i sal sądowych
Takie rozwiązanie przyspiesza księgowanie obrotów na koncie bankowym do sytemu wspólnoty , wystarczy wyczytać plik...
Skoro takie konto ma przewagę nad tym normalnym to dlaczego nie forsuje tego rozwiązania u siebie?
w mojej jest jedno konto a Admin (osoba prowadząca ewidencje pozaksięgową wspólnoty) rozksięgowuje wpłaty właścicielei lokali wg klucza uchwalonego uchwałą właścicielei lokali na subkonta np.: najpierw FR wg zaliczki potem utrzymanie nieruchomosci wspólnej a to co pozostanie idzie na utrzymanie lokalu
Oczywiście ,że te subkonto to nie część konta bankowego ale prawdopodobnie przydzielona indywidualnie każdemu właścicielowi część (strona, rubryka, pozycja, tabelka etc) komputerowego systemu księgowego. Zawsze potrzebny jest wiec ktoś, kto wprowadzi te dane (wpłaty) z jednego zbioru (wydruk konta bankowego lub z ekranu podglądu konta) do innego systemu wewnętrznego zaksięgowania we WM. U mnie tym drugim jest tabelka w Wordzie, ale zachęcam ambitnych do opracowania takiej w Excelu. Dla dobrego praktyka kilka godzin pracy, a później tylko wygodny fotel, wódka w lodówce i kliknięcie klawisza PRINT.
nawet nie sprawdziłeś a juz wydałeś wyrok ... to też jest sposób na życie
Typowa odpowiedź KubyP - dużo słów, zero merytoryki.A wystarczyłoby - U mnie tak jest nie wiem jak u Ciebie.
Ja nie neguje możliwości ,że Ci potężni dostawcy mediów mogą mieć kilka kont bankowych, aby przyspieszyć księgowanie, ale u mnie w mieście kilkusettysięcznym i Firma wywożąca śmieci, wodociągi, gazownia, ZE mają jedno konto dla właścicieli indywidualnych i inne dla zbiorowych, a tym wyznacznikiem "indywidualności" jest przydzielony numer płatnika.
W poniedziałek będę w banku, spytam się więc o taką formę konta.
Szkoda ,że Miłosz nie odezwał się więcej. Być może mieszka w jakiejś WM zarządzanej przez SM, która prawdopodobnie pozostawila sobie taki relikt PRL-u. Ale to są tylko gdybania.
Kuba P . Nie wiem dlaczego twoje posty w stosunku do mnie sa takie kolorowe.
Jeżeli słowo przepraszam nic dla ciebie nie znaczy to trudno.
Co mam powiedzieć . Przebacz. Odpowiesz tak samo ...Ty nie przebaczaj ....
Niestety nie doczekałem się odpowiedzi od cdn na czym ta wyższość wirtualnych kont bankowych miałaby polegać.
Nie pisałem o wyższości, tylko o tym, że konta indywidualne są pomocne w wielkich wspólnotach.
Oczywiście ,że te subkonto to nie część konta bankowego ale prawdopodobnie przydzielona indywidualnie każdemu właścicielowi część (strona, rubryka, pozycja, tabelka etc) komputerowego systemu księgowego.
Dopiero masz popytać o takie konta, ale już wiesz, co jest oczywiste? :bigsmile:
Indywidualny numer konta zawiera ciąg cyfr, które jednoznacznie identyfikują płatnika, a w przypadku wspólnoty - lokal. Nie ma problemu z przypisaniem wpłaty do lokalu. Na konto wspólnoty płacą różne osoby, nie zawsze są to właściciele lokali - czasami są to dorosłe dzieci, płacące za rodziców lub najemca, jeśli tak się umówi z właścicielem. Wtedy po nazwisku nie dojdziesz, czyja to wpłata, a z opisem w tytule przelewu bywa różnie (czasami nie ma żadnego opisu).
Wystarczy wczytać plik elektroniczny, pobrany z banku wspólnoty i wpłaty zaksięgują się automatycznie dzięki tym identyfikatorom. To jest duże ułatwienie przy wielkich wspólnotach. W mniejszych można sobie poradzić bez tego - mniej właścicieli, łatwiej ustalić, kto wpłacał.
Ja cie Kowal nie rozumiem. Z czego ty się śmiejesz.W mojej wspólnocie rozliczenia dokonuje się dokładnie tak jak opisał CDN
Zarządca ma 40 wspólnot i jedną księgową.Każda wspólnota to 50 do 250 właścicieli.
Kowal, specjalnie dla takich nieśmiałych i leniwych, jak ty:
Systemy identyfikujące masowe wpłaty są przeznaczone do obsługi np. wpłat z tytułu abonamentu, czynszu, opłat za media, faktur za systematyczne dostawy i znajdują zastosowanie w instytucjach różnej wielkości – od największych operatorów telekomunikacyjnych, przez spółki komunalne, hurtownie po wspólnoty mieszkaniowe.
Identyfikacja masowych płatności wykorzystuje tzw. rachunki wirtualne. Rachunki wirtualne są generowane do rachunku bankowego danej instytucji (firmy telekomunikacyjnej, hurtowni, wspólnoty mieszkaniowej itp.). Każdy kontrahent tej instytucji (czyli np. abonent sieci komórkowej, lokator) otrzymuje „własny” numer rachunku wirtualnego, na który ma wpłacać (abonament, czynsz). Liczba numerów rachunków wirtualnych, które można wygenerować dla jednego „rzeczywistego” rachunku zależy od struktury numerów rachunku w danym banku – banki umożliwiają przeznaczenie od 6 do 12, a nawet 15 cyfr z 26-cyfrowego NRB na oznaczenie kolejnych rachunków wirtualnych. http://pl.wikipedia.org/wiki/Identyfikacja_masowych_płatności
Dokładnie taki system rozliczania ma nasza wspólnota.
Widzę, to tak ogólnie, że ego niektórych forumowiczów jest tutaj dość spore i bardzo dużo czasu tracone jest na osobiste wycieczki. To nie dziwi - forum jak forum. Natomiast dziwi, że w jednym temacie (nie dot. tylko tego) jest tak dużo rozbieżnych rad czy opinii. Może dałoby się dodać do nicków, to czy ktoś jest w zarządzie lub pracuje jako administartor, księgowa/y, prawni. Ułatwiłoby to wyłuskiwanie praktycznych i pożytecznych porad vs bicia piany.
Po wpisach w tym wątku wydaje się absolutnie niemożliwe, żeby ktoś taki jak np.Kowal mógł zarządzać lub reprezentować wspólnotę.
[cite]Miłosz[/cite]To nie dziwi - forum jak forum. Natomiast dziwi, że w jednym temacie (nie dot. tylko tego) jest tak dużo rozbieżnych rad czy opinii.
Opini jest tyle ile jest wspólnot . Bo nie ma dwóch identycznych WM .:bigsmile: każda rządzi się własnym prawem ( uchwały WM)
(...)
To tylko w ramach przerywnika dla rozładowania napięcia.
Odpowiadam.
1 - prawdopodobnie TAK - może dlatego, że nie zmienia to wzajemnych praw ani obowiązków właścicieli czyli można przyjąć że to czynność zwykła (czysto techniczna)
2 - zdecydowanie NIE. Zaciąganie kredytów przez wspólnotę wykracza w zasadzie nawet poza zakres obowiązywania ustawy o NW już nie mówiąc. Zmiana wysokości obciążeń finansowych właścicieli to też nie jest domena zarządu to wymaga akceptacji właścicieli. Tak uważam bo podpowiada to logika - o moich, właściciela pieniądzach nie może decydować zarząd, bez względu czy jest zewnętrzny czy wewnętrzny.
1) tak, może
2) tak, może, jeżeli konsolidacja zmniejsza i skraca obciążenie finansowe wspólnoty. Lepiej by było mieć na to uchwałę, ale wm podjęła uchwałę o zaciągnięciu kredytu na konkretnych warunkach. Zmniejszenie zadłużenia wraz ze skróceniem okresu spłaty z tytułu tej uchwały nie rodzi dla wspólnoty żadnych zobowiązań a same korzyści.
tak, może, jeżeli konsolidacja zmniejsza i skraca obciążenie finansowe wspólnoty. Lepiej by było mieć na to uchwałę
Konsolidacja jest niczym innym jakzaciągnięciem nowego kredytu na całkowicie innych warunkach.
Wcale nie jest powiedziane, że obciążenia właścicieli muszą być mniejsze. Byłby to niebezpieczny precedens gdyby dać wolną rękę zarządowi. Jeżeli ileś tam kredytów już płaconych na podstawie kilku uchwał o ich podjęciu(no właśnie ile 2,3 chcą skonsolidować) to najczęściej żeby uzyskać efekt zmniejszenia sumy rat wydłuża się okres spłaty. Dlaczego ma to być robione w tajemnicy przed kredytobiorcami - koziorozka?
Lepiej czyli gorzej gdy uchwały nie ma. Tak to pseudopolitycy w studiach odpowiadają na pytania.
Komentarze
Kujesz żelazo póki gorące i... zawodzisz jak Stasiululululeluniek :tooth:
Moja jest duża.
cdn - powtórzę więc swoje pytanie Pomocne, w czym?
Milosz - Może dlatego ,że Zarząd nie pamięta wszystkich numerów kont, i nie wie np. czy zarządca "tak dla jaj" nie podał komuś swojego konta? Oczywiście lepiej jest dokonywać zamiast jednej wpłaty trzech, i to każdą na inne konto. To jest bardziej "przejrzystsze" i wyklucza "przekręty". Ze też nie wpadły na taki pomysł u mnie Gazownia, Elektrownia i wodociągi?
Za to niezawodny KubaP popisal się znowu swoją wiedzą, którą czerpie z doświadczenia i sal sądowych Skoro takie konto ma przewagę nad tym normalnym to dlaczego nie forsuje tego rozwiązania u siebie? Oczywiście ,że te subkonto to nie część konta bankowego ale prawdopodobnie przydzielona indywidualnie każdemu właścicielowi część (strona, rubryka, pozycja, tabelka etc) komputerowego systemu księgowego. Zawsze potrzebny jest wiec ktoś, kto wprowadzi te dane (wpłaty) z jednego zbioru (wydruk konta bankowego lub z ekranu podglądu konta) do innego systemu wewnętrznego zaksięgowania we WM. U mnie tym drugim jest tabelka w Wordzie, ale zachęcam ambitnych do opracowania takiej w Excelu. Dla dobrego praktyka kilka godzin pracy, a później tylko wygodny fotel, wódka w lodówce i kliknięcie klawisza PRINT. Typowa odpowiedź KubyP - dużo słów, zero merytoryki.A wystarczyłoby - U mnie tak jest nie wiem jak u Ciebie.
Ja nie neguje możliwości ,że Ci potężni dostawcy mediów mogą mieć kilka kont bankowych, aby przyspieszyć księgowanie, ale u mnie w mieście kilkusettysięcznym i Firma wywożąca śmieci, wodociągi, gazownia, ZE mają jedno konto dla właścicieli indywidualnych i inne dla zbiorowych, a tym wyznacznikiem "indywidualności" jest przydzielony numer płatnika.
W poniedziałek będę w banku, spytam się więc o taką formę konta.
Szkoda ,że Miłosz nie odezwał się więcej. Być może mieszka w jakiejś WM zarządzanej przez SM, która prawdopodobnie pozostawila sobie taki relikt PRL-u. Ale to są tylko gdybania.
Jeżeli słowo przepraszam nic dla ciebie nie znaczy to trudno.
Co mam powiedzieć . Przebacz. Odpowiesz tak samo ...Ty nie przebaczaj ....
Indywidualny numer konta zawiera ciąg cyfr, które jednoznacznie identyfikują płatnika, a w przypadku wspólnoty - lokal. Nie ma problemu z przypisaniem wpłaty do lokalu. Na konto wspólnoty płacą różne osoby, nie zawsze są to właściciele lokali - czasami są to dorosłe dzieci, płacące za rodziców lub najemca, jeśli tak się umówi z właścicielem. Wtedy po nazwisku nie dojdziesz, czyja to wpłata, a z opisem w tytule przelewu bywa różnie (czasami nie ma żadnego opisu).
Wystarczy wczytać plik elektroniczny, pobrany z banku wspólnoty i wpłaty zaksięgują się automatycznie dzięki tym identyfikatorom. To jest duże ułatwienie przy wielkich wspólnotach. W mniejszych można sobie poradzić bez tego - mniej właścicieli, łatwiej ustalić, kto wpłacał.
Zarządca ma 40 wspólnot i jedną księgową.Każda wspólnota to 50 do 250 właścicieli.
Więcej: LINK
Dokładnie taki system rozliczania ma nasza wspólnota.
Widzę, to tak ogólnie, że ego niektórych forumowiczów jest tutaj dość spore i bardzo dużo czasu tracone jest na osobiste wycieczki. To nie dziwi - forum jak forum. Natomiast dziwi, że w jednym temacie (nie dot. tylko tego) jest tak dużo rozbieżnych rad czy opinii. Może dałoby się dodać do nicków, to czy ktoś jest w zarządzie lub pracuje jako administartor, księgowa/y, prawni. Ułatwiłoby to wyłuskiwanie praktycznych i pożytecznych porad vs bicia piany.
Po wpisach w tym wątku wydaje się absolutnie niemożliwe, żeby ktoś taki jak np.Kowal mógł zarządzać lub reprezentować wspólnotę.
(...)
1. zmianie banku - przeniesieniu rachunku bankowego wspólnoty
2. konsolidacji zaciągniętych przez wspólnotę kredytów, czyli zmianie warunków kredytowania (okresu, spłat itp.)
bez wiedzy i zgody mieszkańców?
Pzdr. M.
Odpowiadam.
1 - prawdopodobnie TAK - może dlatego, że nie zmienia to wzajemnych praw ani obowiązków właścicieli czyli można przyjąć że to czynność zwykła (czysto techniczna)
2 - zdecydowanie NIE. Zaciąganie kredytów przez wspólnotę wykracza w zasadzie nawet poza zakres obowiązywania ustawy o NW już nie mówiąc. Zmiana wysokości obciążeń finansowych właścicieli to też nie jest domena zarządu to wymaga akceptacji właścicieli. Tak uważam bo podpowiada to logika - o moich, właściciela pieniądzach nie może decydować zarząd, bez względu czy jest zewnętrzny czy wewnętrzny.
Ad 1 Tak , może , bo to Zarząd dba o koszta , jeżeli nowy bank daje spore oszczędności to czemu nie
ad2 - Nie, na to potrzebna jest uchwała wiekszościowa właścicielei lokali
2) tak, może, jeżeli konsolidacja zmniejsza i skraca obciążenie finansowe wspólnoty. Lepiej by było mieć na to uchwałę, ale wm podjęła uchwałę o zaciągnięciu kredytu na konkretnych warunkach. Zmniejszenie zadłużenia wraz ze skróceniem okresu spłaty z tytułu tej uchwały nie rodzi dla wspólnoty żadnych zobowiązań a same korzyści.
Wcale nie jest powiedziane, że obciążenia właścicieli muszą być mniejsze. Byłby to niebezpieczny precedens gdyby dać wolną rękę zarządowi. Jeżeli ileś tam kredytów już płaconych na podstawie kilku uchwał o ich podjęciu(no właśnie ile 2,3 chcą skonsolidować) to najczęściej żeby uzyskać efekt zmniejszenia sumy rat wydłuża się okres spłaty. Dlaczego ma to być robione w tajemnicy przed kredytobiorcami - koziorozka?
Lepiej czyli gorzej gdy uchwały nie ma. Tak to pseudopolitycy w studiach odpowiadają na pytania.