Faktura od administratora
szanti
Użytkownik
Witam wszystkich!
Pierwszy raz pisze na forum, ale od kilku-kilkunastu dni namiętnie je czytam.Otóż mam pytanie.Po zakupie mieszkania od dewelopera(kwiecień 2014), który ma zarząd powierzony notarialnie i jednocześnie wykonuje zadania administratora otrzymuję faktury VAT celem zapłaty za --c.o., wodę śmieci, windę oraz wynagrodzenie zarządcy.Nie jestem przedsiębiorcą.Do wszystkich kwot doliczany jest VAT. Nie ukrywam, że w znaczny sposób podnosi to cenę do zapłaty. Oprócz tego nasza wspólnota nie posiada Nip i Regonu.Należności za mieszkanie płacimy na rachunek dewelopera. Zwołaliśmy zebranie, które ma się odbyć w pierwszej połowie stycznia 2015 r.Jeśli ktoś mógłby nam pomóc w rozwiązaniu tej sprawy, to bardzo prosimy.Czy deweloper-zarządca-administrator ma prawo wystawiać faktury VAT na utrzymanie mieszkań. Jak możemy sprawdzić czy uczciwie nas rozlicza. W porównaniu z innymi wspólnotami nasze koszty utrzymania mieszkań są o wiele wyższe.
Pierwszy raz pisze na forum, ale od kilku-kilkunastu dni namiętnie je czytam.Otóż mam pytanie.Po zakupie mieszkania od dewelopera(kwiecień 2014), który ma zarząd powierzony notarialnie i jednocześnie wykonuje zadania administratora otrzymuję faktury VAT celem zapłaty za --c.o., wodę śmieci, windę oraz wynagrodzenie zarządcy.Nie jestem przedsiębiorcą.Do wszystkich kwot doliczany jest VAT. Nie ukrywam, że w znaczny sposób podnosi to cenę do zapłaty. Oprócz tego nasza wspólnota nie posiada Nip i Regonu.Należności za mieszkanie płacimy na rachunek dewelopera. Zwołaliśmy zebranie, które ma się odbyć w pierwszej połowie stycznia 2015 r.Jeśli ktoś mógłby nam pomóc w rozwiązaniu tej sprawy, to bardzo prosimy.Czy deweloper-zarządca-administrator ma prawo wystawiać faktury VAT na utrzymanie mieszkań. Jak możemy sprawdzić czy uczciwie nas rozlicza. W porównaniu z innymi wspólnotami nasze koszty utrzymania mieszkań są o wiele wyższe.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Można to sprawdzić w księdze wieczystej budynku, na stronie https://ekw.ms.gov.pl/eukw/menu.do
Jeśli macie taką większość, to możecie na zebraniu właścicieli, w obecności notariusza, przeprowadzić głosowanie uchwały o zmianie sposobu zarządu.
Co do sytuacji bieżącej: w "normalnej" wspólnocie (czyli z zarządem właścicielskim) nie dolicza się VAT do opłat za CO, wodę, śmieci.... Prawdopodobnie tak też jest we wspólnocie z zarządem powierzonym (ale tutaj niech się raczej wypowiedzą znawcy tematu). Jeżeli deweloper-zarządca-administrator jest płatnikiem VAT, to może ten VAT doliczać do wyliczenia opłat.
Brak NIP, REGON, oddzielnego rachunku wspólnoty - wg mnie nieprawidłowa sytuacja. Może pomocny będzie przytaczane w innym wątku orzeczenie sądowe
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A4398C44B9
Czy wyliczenie opłat jest prawidłowe? Trudno powiedzieć, bez poznania faktów. Może wrzuć na forum skan takiego wyliczenia (oczywiście z zamazanymi danymi osobowymi)
Po drugie: w sytuacji gdy deweloper ma większość (czyli nie sprzedał nawet połowy mieszkań) to praktycznie jest "dyktatorem" i on o wszystkim decyduje.
Po trzecie: zgodnie z prawem nie powinno się płacić zaliczek na konto zarządcy w dużej wspólnocie lecz wszelkie rozliczenia i wpłaty winny być przeprowadzane za pośrednictwem osobnego konta wspólnoty (art. 30 ust. 1 ppkt 1 UoWL).
Po czwarte: może wystawiać faktury VAT.( http://prawo.rp.pl/artykul/680337.html).
Wniosek generalny - aby zmniejszyć koszty utrzymania NW i lokali musicie zmienić sposób zarządu (art. 18 ust. 2a UoWL) czyli oderwać się od dewelopera i wybrać swój własny zarząd i samemu określać sobie priorytety i wysokość opłat na comiesięczne zaliczki i na ewentualne poważniejsze inwestycje.
szanti - jedyna rada, już szukajcie notariusza chętnego przyjść na zebranie, złóżcie się w kilku na to jego wynagrodzenie ok. 300 zl. Odbierzecie sobie to później. Ale najpierw przeczytaj z dwa razy ustawę o własności lokali - po lewej stronie link na czerwono. I podaj więcej szczegółów, jak duża wspólnota, ilu już wykupiło, coś o tych fakturach.:bigsmile:
to trzeba jak najszybciej zmienić
jest to kolejna nieprawidłowość
z orzeczeń sądowych wynika, że to ma być odrębny rachunek a nie rachunek dewelopera
To teraz pozostaje się tylko do niego porządnie przygotować , przeczytać (kilka razy) ustawę o właściwości lokali
Tu znajdziesz podpowiedzi sugestie
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/116/2/zebrania-roczne-wspolnot-mieszkaniowych/
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/4243/mala-i-duza-wspolnota-mieszkaniowa-porownanie/#Item_8
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5949/uchwalanie-stawki-oplat/
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/2337/tresc-wniosku-o-zwolanie-zebrania-w-sprawie-zmiany-sposobu-zarzadu/#Item_4
jak sami sobie nie pomożecie, to nikt za was, tego nie zrobi , zwłaszcza na odległość poprzez forum
. W tym przypadku tak , bo nie zarządza wspólnotą , tylko świadczy usługę na rzecz wspólnoty i jako Vat-owiec musi tak robić , ale to mozna zmienić formalizując działalność odrębnego podmiotu, jakim jest Wspólnota Mieszkaniowa.
Wtedy wystarczą zaliczki wg tego wzoru
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
każdy właściciela ma prawo do kontroli zarządcy / zarządu, wynika to z UoWL
Nie mozna tak porównywać , bo nie dwóch takich samych wspólnota i nie ma dwóch takich samych potrzeb w tych wspólnotach . Każda wspólnota jest odrębnym podmiotem samofinansującym się.
Do pracy, bo termin nieodległy, a roboty dużo ...
Roznieśliśmy z dwoma sąsiadami zaproszenia na zebranie wspólnoty, nie dostarczyliśmy jeszcze do 7 mieszkań. Podejrzewam , że nikt tam jeszcze nie mieszka i nie remontuje ich nawet. nie mamy adresu do właścicieli , ze by zawiadomić o zebraniu.A Pan deweloper zasłania się ustawą o ochronie danych osobowych i nie chce nam udostępnić adresu do korespondencji, ewentualnie nr telefonu.
Mamy poinformowanych ok 45 właścicieli z 53 mieszkań i 3 właścicieli z 8 lokali.
Umówiliśmy się już z notariuszem, ale jeszcze trzeba chyba samodzielnie przygotować projekt ustawy? Czy notariusz to zrobi?
Podam przykład naliczania kwot do zapłaty:
1) administrowanie 48,31 m2-cena 0,82 zł , wartość netto 39,61 zł, Vat 23 % 9,11 zł, wartość do zapłaty 48,72 zł
2)c.o. opłata stała(inna co miesiąc)48,31 m2 cena 1,23 zł, wartość netto 59,42, Vat 23% -13,67 zł, wartośc brutto 73,09 zł
3)c.o. GJ- ilość 1,73, cena 44,61 zł. wartość netto 77,18 zł, Vat 23%-17,75 zł, wartość brutto 94,93 zł
4)winda 1 szt- 20,52 zł, Vat 23%4,72 zł, wartość brutto-25,24 zł
Jest jeszcze kwota za śmieci, do tej pory z 8 % Vatem, od grudnia-po naszych protestach- bez Vatu, opłata za energię elektryczną i zimna wodę.
Zastanawiamy się również dlaczego płacimy za konserwacje windy, skoro jest ona na gwarancji? Ale może to wynika z umowy ze sprzedawcą.Kwota opłaty za windę również inna co miesiąc!
Martwimy się również , że jeśli nie uda się powołać zarządu właścicielskiego, to kto zapłaci za wynajętą salę? Za notariusza?
kolejny błąd
"zaprosić" to można na spotkanie towarzyskie właścicieli lokali.
We wspólnocie stosuje się formę ZAWIADOMIENIA. Jak to różnica? , a taka, że z "zaproszenia" można skorzystać ( nie obowiązku),
a z "zawiadomienia" to właściciel lokalu ma obowiązek uczestniczyć w zebraniu : osobiście lub poprzez pełnomocnika
:zakaz:Zapamiętaj sobie, że treści uchwał , czynności organizatorskie nie są robione dla samej zasady , ale przede wszystkim są dowodami w sprawie w Sądzie i muszą być bez wad
. kolejne naruszenie prawa , każdy właściciele, który jest członkiem wspólnoty ma prawo do takich informacji
notariusz niczego nie będzie przygotowywał . On tylko potwierdza to co sie wydarzy na zebraniu.
Popełniliście kolejny błąd . Treść- projekty uchwał powinny być dostarczone wraz z zawiadomieniem o zebraniu
Na zebraniu tzw organizacyjnym podejmuje się 6 podstawowych uchwał.
Przykład:
to jest materiał do treści uchwały ws stawek służących do naliczania zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.
Wszelkie stawki powinny być ustalane w kwocie brutto razem z obowiązującym Vat-em
Musisz odróżnić koszty bieżący - UDT , serwis bieżący , pogotowie dźwigowe .... od kosztów gwarancyjnych, jako wyrobu wolnego od wad. to tak jak z nowym samochodem: jest na gwarancji , a przeglądy, wymiana spalonych żarówek, bezpieczników robisz na własny koszt ...nie?
To, że opłacać co miesiąc inne koszty widocznie deweloper rozlicza je na bieżąco - takie działanie tez jest nieprawidłowe.
zapłaci organizator zebrania w tym temacie z własnej kieszeni ...
szanti - jak chcecie dokonać "rewolucji' to musicie być do niej przygotowani, bo deweloper Wam w tym nie pomoże i będzie kwestionował ważność zebrania. Musi być wyłoniony "wodzirej", który to poprowadzi i już wytypowany zarząd. Jeżeli tak nie będzie to ludzie przyjdą, porozglądają się na siebie, ponarzekają pół godziny i się rozejdą. Jak znajdziesz takich to Ci doradzę co dalej.
widzę, że "dyktatorski" styl zarządzania w 2015 roku będzie w modzie ....
A co ci się nie podoba "dyktatorze"(Kowal), a mojej propozycji programu zebrania?
W obecności notariusza koniecznie tylko jedna uchwała: o z m i a n i e s p o s o b u zarządu z zarządu powierzonego na zarząd własny (właścicielski).
Na tym samym zebraniu powinniście też wybrać członków zarządu.
Jak się uda przegłosować wysokość zaliczki na tzw. eksploatację, media i remonty to dobrze. Jak nie, to będziecie płacić po staremu z za 3 tygodnie - miesiąc (jak już nieco ogarniecie gospodarstwo), uchwalicie zaliczki i przy okazji powiadomicie o nr konta wspólnoty, które w międzyczasie musicie otworzyć.
A tak w ogóle, jak wiecie, że uda wam się przegłosować zmianę sposobu zarządu, to znajdźcie sobie administratora i on wam pomoże.
szanti - z prawnego punktu widzenia, cale to Wasze zebranie jest bezprawne, ponieważ winno być "zwoływane' przez zarząd a nie właścicieli. Prawdopodobnie "zbojkotuje" je jako nielegalne, albo przyjdzie i będzie "mieszał ludziom w głowach". Musicie wykazać się determinacją w działaniu. Ale widzę ,że przestało Cię to interesować.
KubaP- W tej spółdzielni byleś w Egzekutywie?
Protokolanta już mają - notariusz. Widać ,że nie zakładałeś nigdy żadnej WM. Przecież właśnie go pożegnają, może miałeś na myśli - nowego administratora? Tak żeby wygodnie było następcy i księgowej. Przyjdą z gotowymi programami komputerowymi, i wszystko będzie tak "przejrzyste" ,że tylko księgoa będzie zorientowana. Tak się właśnie "ubezwłasnowolnia" WM. Robią to wszyscy zarządcy.
Administracja publiczna? Chodzi Ci o bibliotekę? Dzięki temu od 8 lat nie mieli podwyżki wysokości kosztów utrzymania części wspólnej, i chyba im to pasuje.
Nowy doklejony: 01.01.15 20:36
Art 30 1a. W wypadku gdy zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną
powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, nie zwoła zebrania ogółu
właścicieli lokali w terminie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zebranie coroczne
może zwołać każdy z właścicieli.- mieliśmy prawo zwołać? Zarządca nie chciał....
Nowy doklejony: 01.01.15 20:38
Kowal- - czytam odpowiedzi bardzo uwaznie, a w międzyczasie karmie rodzinkę
Termin ustawowy to pierwszy kwartal, czyli do 30 marca 2015 r. Macie to oczywiście na piśmie? Chyba nie....
Ale muszę Cię pocieszyć, jeżeli uda Wam się przegłosować tę uchwalę i wybrać Zarząd, nawet jednoosobowy, i tak przypuszczam ,że zatrudnicie jakiegoś administratora, to praktyka sądowa jest taka ,że sąd nie podważa "woli ludu". A jakie macie poparcie wśród właścicieli, oczywiście liczone udziałami, macie te dane, czy liczycie na cuda?
Ja bym się lepiej do tego przygotował. Odwołał to z polowy stycznia ( wystarczy przykleić do drzwi wejściowych kartkę z informacją) i złożył ( zgodnie z ustawą)w imieniu grupy właścicieli posiadających 10 % udziałów ( w praktyce 5 wystarczy) wniosek o zwołanie zebrania właścicieli z następującym porządkiem ( i tu wykaz). I czekacie, jak zwoła działacie, jak minie 1 kwietnia możesz nawet ty jedna zwołać je. Napiszę Ci nawet scenariusz do niego.
zdrowy rozsadek podpowiada, że na jednym zebraniu można załatwić wiele spraw, a nie zbierać się kilka razy by załatwić podstawowe sprawy organizacyjne . Podtrzymuję swoją propozycje podjęcia wielu podstawowych uchwał , które pozwolą normalnie funkcjonować wspólnocie .
Przestrzegam przed prowizorkami i odkładaniem spraw na później , tak jak to proponują moi adwersarze ( koziorozka , kowal)
WIDZĘ KOWAL, ŻE NIE MASZ NIC KONKRETNEGO DO ZAOFEROWANIA ... WIĘC "do rzeczy"
widzisz kowal nie wszyscy się ciebie boją jako dyktatora , praktyką z egzekutywy od ciebie jedzie, że aż ... tik-taki ci nie pomogą .
JAK NIE ROZUMIESZ WPISÓW TO NIE ZABIERAJ GŁOSU.
Ten jak to ogłosiłeś "protokolant - notariusz" będzie tylko na "kawałeczku zebrania" , a protokół z zebrania powinien obejmować całe zebranie ,
paniał Kowal!!!
pożegnają, a może wybiorą swojego własnego zarządcę , bo im się w głowie kręci , a może powierzą tylko administrowanie ...
to wybór tych od szanti . To oni podejmą decyzje i uchwalą co potrzeba.
Znajomość tematu poraża , co za nonsens, ale to tylko mógł wymyślić aktywista i dyktator przedniej epoki z przed 1989 roku.
Jak znam życie żaden członek Zarządu nie będzie biegał po urzędach i załatwiał NIP-u, Regonu czy Kota bankowego wspólnoty, ale wszyscy będą wnosić roszczenie w stylu "za co płacimy temu Zarządcy/ Administratorowi"
tak było u ciebie , nie... :bigsmile: jak nie wiesz co masz napisać , lepiej nic nie pisz ... będzie to lepiej dla nas wszystkich ... tych co czytają i tych co dyskutują
to wcale nie oznacza, że nieruchomość nie popada w ruinę , a ludziom żyje się w dostatku.
Może Oni, z twojej wspólnoty, lubią żyć w slamsie, aby tylko było TANIO. i mają dość walki z dyktatorem...:bigsmile:
a masz to na piśmie, że był wniosek o zwołanie zebrania właścicieli lokali, a obecny Zarządca odmówił lub zwlekał ?
Z tego co pamiętam u nas potrzebny był akt notarialny wyodrębnienia lokalu , uchwała o wyborze Zarządu WM lub wyborze Zarządcy ( art. 18.1) protokół notarialny, uchwała o siedzibie i nawie własnej wspólnoty ... po 5 minutach miałem Regon w ręku.
Potem było już z górki
Przestrzegam przed dawaniem administratorowi pełnomocnictwa do założenia konta bankowego. Sami macie to załatwić a administratorowi ewentualnie dać potem dostęp z ograniczonymi uprawnieniami.
A jak nie.......to po prostu przestanę tym się zajmować. Jak wszystkim dobrze, to dla mnie też.
czym innym jest założenie konta w banku, a czym innym jest dysponowanie środkami tam zgromadzonymi .
Ciągle mieszasz koziorozka te dwie czynności, wprowadzając zamęt
Dla ciebie Administrator / Zarządca to "chłopiec do bicia" we wspólnocie do którego nie mozna mieć zaufania, choć został wybrany przez ogół właścicieli lokali uchwałą, taka rolę mu przypisujesz...
to trochę mało jak na początek, czy treści uchwał już piszecie ? te które pozwolą w normalny sposób działać wspólnocie .
Półśrodkami za daleko nie zajdziecie
- o zmianie sposobu zarządzania
-o wyborze zarządu
-o zatwierdzeniu nazwy oraz powierzenia zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej
Korzystałam z wzorów zściągnietych z neta.
Nie wiem jakie jeszcze powinny być uchwały?
W sumie cała praca jest na mnie złożona, niby wszyscy chcą , ale nikt się nie bierze za robotę.
Mamy chętnych do zarządu- nie mamy chętnych do pracy.....Chyba jak w większości wspólnot.Z ksiąg wieczystych ściągnęłam udziały, zrobiłam tabelkę z właścicielami.
Pewnie powinnam przygotować karty do głosowania ?Nie wiem za bardzo jak to ma być zgodnie z przepisami...?
Nowy doklejony: 02.01.15 21:17
Napisałam pełną treść uchwały:
- o zmianie sposobu zarządzania
-o wyborze zarządu
-o zatwierdzeniu nazwy oraz powierzenia zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej
Korzystałam z wzorów zściągnietych z neta.
Nie wiem jakie jeszcze powinny być uchwały?
W sumie cała praca jest na mnie złożona, niby wszyscy chcą , ale nikt się nie bierze za robotę.
Mamy chętnych do zarządu- nie mamy chętnych do pracy.....Chyba jak w większości wspólnot.Z ksiąg wieczystych ściągnęłam udziały, zrobiłam tabelkę z właścicielami.
Pewnie powinnam przygotować karty do głosowania ?Nie wiem za bardzo jak to ma być zgodnie z przepisami...?
W moim AN jest taki zapis:
zarząd nieruchomością wspólna sprawowany będzie zgodnie z treścią przepisów rozdziału 4 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (tekst jednolity Dz.U. nr 80 poz.903 z 2000 roku z późn. zmianami), z tym, że funkcję administratora nieruchomości wykonują: wspólnicy spółki prawa cywilnego lub zlecą tę funkcję innemu podmiotowi do czasu podjęcia przez Wspólnotę właścicieli Lokali uchwały w sprawie wyboru Zarządu lub Administratora, bądź powierzenia zarządu.
OK
Wymyślanie nazwy wspólnoty jest zbędne, ale skoro chcecie...
Tylko nie to! Przecież chcecie się uwolnić od zarządu powierzonego, chyba nie po to, aby znowu komuś go powierzać?
Tylko według mnie ta pierwsza uchwała, o zmianie sposobu zarządu, jest w ogóle niepotrzebna, bo z zacytowanych przez ciebie zapisów aktu notarialnego wynika, że nie macie zarządu powierzonego w rozumieniu art. 18.1 uowl.
Nowy doklejony: 02.01.15 21:53
Czyli uchwała o powołaniu zarządu, upoważnieniu zarządu do reprezentowania wspólnoty prze zawieraniu umów z dostawcami mediów i innych świadczeń. i tyle?
Tylko jedną uchwałę macie podjąć - tę o wyborze zarządu.
Zmieniać sposobu zarządu nie musicie bo nie zmieniacie skoro w AN określone jest, że wg. rozdziału 4 UoWL - wystarczy wybrać tylko zarząd (bez notariusza nawet).
Należy też zadecydować na zebraniu czy wybrany zarząd ma podpisać umowę o administrowanie z tą dotychczasową spółką czy zrezygnować z niej i zarząd sam będzie zarządzał czy ewentualnie poszuka innej firmy administrującej.
Dobrze byłoby ustalić też wysokość zaliczek na ten rok aby nie było nieporozumień że któryś z właścicieli czegoś nie wie dlaczego tyle płaci.
To też niepotrzebne bo zarząd z mocy prawa (art. 21 UoWL) jest reprezentantem wspólnoty.
Na pierwsze głosowania wystarczy lista z nazwiskami właścicieli i miejscem na podpis (ZA lub PRZECIW).
A jaka treść powinna być w uchwale o rezygnacji z dotychczasowego administratora ( jednocześnie zarządcy i dewelopera)?
Z waszych słów wynika, ze jednak mogliśmy sami zwołać zebranie Wspólnoty? Że skoro na podstawie przepisów art 4 uowl sprawowany jest :"zarząd" to nie przekroczyliśmy prawa zwołując zebranie?
Nowy doklejony: 02.01.15 22:15
Chyba nasze posty się minęły :bigsmile:
- jedni uważają że nie potrzeba do tego uchwały należy tylko złożyć tej firmie wypowiedzenie zgodnie z warunkami jakie są w umowie
- należy podjąć uchwałę o rezygnacji z dotychczasowej firmy i nakazać zarządowi zawarcie umowy z inną firmą.
Uważam, że wystarczy zwykła uchwała nakazująca zarządowi wypowiedzieć umowę z firmą dotychczasową i podpisanie nowej umowy z inną firmą.
Nie powinno być żadnych problemów z okresem wypowiedzenia bo w AN pisze:
. Ale umowy o administrowanie nikt z nas nie widział.
W protokole zdawczo- odbiorczym była notatka, ze otrzymałam informację o wysokości opłat za administrowanie, ale w rzeczywistości nikt takiej informacji nie dostał. O wysokości opłat dowiedzielismy się z wystawionej faktury za używanie lokalu. Pisałam o niej w jednym z pierwszych postów.
Nowy doklejony: 02.01.15 22:24 Czy z tego wynika, że po wyborze zarządu nie musimy korzystać z dotychczasowego administratora?
Na podstawie tego wpisu w AN: - dajecie firmie wypowiedzenie w ustalonym dowolnie terminie po wyborze zarządu. - tak, zapis jest jednoznaczny.
A możemy się ich pozbyć od następnego dnia po zebraniu? Może udało by się znaleźć nowego administratora do tej pory?
Czyli potrzebna jest Uchwała Nr 1/2015 /protokołowana przez notariusza/ w sprawie zmiany sposobu zarządu nieruchomością wspólną Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. XXX 99 w YYY
Działając na podstawie art. 23 ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 roku ( Dz. U. z 2000 roku, Nr 85, poz. 90 z późn. zm.) właściciele lokali w nieruchomości położonej w YYY przy ul. XXX 99 postanawiają, co następuje:
§ 1
Z dniem 15 stycznia 2015 roku zmienia się sposób sprawowania zarządu nieruchomością wspólną przy ulicy XXX 99 w YYY, w ten sposób, że odwołuje się zarząd sprawowany przez ............... (tu nazwa i adres tego dewelopera) oraz uchwala się, że zarząd nieruchomością wspólną sprawowany będzie przez właścicieli lokali lub osoby fizyczne spoza ich grona wybrane na zebraniu w trybie art. 20 ustawy o własności lokali.
§ 2
Uchwała obowiązuje od dnia podjęcia.
2. Uchwała Nr 2/2015 o wyborze zarządu wspólnoty (już nie musi być protokołowana przez notariusza)
3. Szczerze radzę, by nie podejmować uchwały w sprawie zatrudnienia firmy administrującej - wystarczy umowa z taką firmą podpisana przez zarząd. Zarząd ma do tego pełne prawo, podobnie jak nie potrzebuje uchwały na umowę z tą czy inną firmą sprzątającą lub świadczącą usługi hydrauliczne czy windziarzem.
Jeżeli byłaby uchwała w sprawie firmy administrującej, to w przypadku gdybyście chcieli zrezygnować z ich usług (bo np będą źle wypełniać swoje obowiązki), będą przeciągać sprawę i żądać uchwały odwołującej.
Nie jest potrzebna żadna uchwała odwołująca dotychczasowego administratora, tylko rozwiązanie umowy na warunkach opisanych w umowie.
A na to pierwsze zebranie koniecznie zaprosiłbym notariusza, z którym trzeba się wyraźnie umówić na protokołowanie przynajmniej tej części zebrania z uchwałą nr 1
nie widział....
Przestań mieszać citizen - przeczytaj uważnie zacytowany fragment z AN który założycielka wątku przedstawiła.
Uchwała jest dla zarządu a nie dla firmy administrującej - to właściciele muszą zadecydować czy chcą ponosić dodatkowe koszty zatrudnienia takiej firmy a jej wybór to już sprawa zarządu.
Swoją drogą ten deweloper niegramotny jakiś. Na podstawie art. 18 określił w umowie o wyodrębnienie pierwszego lokalu że zarząd będzie sprawowany wg rozdziału 4 UoWL więc nie wiadomo na jakich zasadach się zatrudnił i na podstawie czego pobierał wynagrodzenie skoro UoWL nie przewiduje funkcji administratora (administrowania).
Sam przyznajesz gecon, ze deweloper jakoś tam zarządzał i dlatego właściciele muszą podjąć uchwałę o zmianie zarządu
Nie pleć b_dur - nigdzie tak nie napisałem, gdy okazało się że tylko administruje.
Nowy doklejony: 02.01.15 23:19
W dodatku na swoje usługi wystawia nam faktury VAT !
Napisałem swoje zdanie, że powinna być podjęta uchwała nr 1 o sposobie zmiany zarządu. Ty uważasz, że jest niepotrzebna - Twoje prawo. Szanti wybierze, to, co uważa za słuszne i nie mamy na to wpływu. Ja w każdym razie nie zamierzam o to się kłócić
Napisałeś nieprawdę!
Jaki sposób zarządu mają zmieniać? Z wybranego na wybrany? Oni do tej pory nie mieli w ogóle zarządu nawet powierzonego bo deweloper podpisując pierwszą umowę z drugim właścicielem określił że on tylko będzie administrował do czasu gdy właściciele wybiorą zarząd wg rozdziału 4 UoWL. To przepis o tym mówi a nie że ja uważam.
To jest nieprawda poza tym że niektórzy tak uważają. Uchwały dotyczą i obowiązują tylko właścicieli w danej wspólnocie a nie jakiś tam firm.
W tym konkretnym wypadku właściciele podejmują uchwałę (jeżeli uważają że zarząd sam nie będzie administrował) o zatrudnieniu administratora (firmy) - którą zarząd sobie wybierze i zatrudni podpisując z nim czy z firmą umowę zlecenie na administrowanie.
Przekonałeś mnie gecon , że wystarczy tylko wybranie zarządu w naszym wypadku.
Tak, byliście "wspólnotą" bez reprezentacji, bez zdolności prawnej do działania na zewnątrz praktycznie, bo było określone że zarząd NW sprawować będzie wybrany zarząd a zarządu nie było wybranego.
Słuszna uwaga, popieram
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/6201/faktura-od-administratora/#Item_7
ale ty wolisz moje wpisy ignorować, wierzysz populistom
to trzeba robić teraz , szukać administratora , On powinien wam dużo doradzić i pomóc
Najlepiej zebrać kilka ofert, aby właściciele mieli w czym wybierać Weryfikacja prze ogól właścicieli lokali , niż przez kilku członków Zarządu, daje większe szanse, że się wybierze ten właściwy podmiot , który spełni oczekiwania wspólnoty
Uważam, że dla jasności sprawy, należy ten zapis w KW zmienić , a to można zrobić tylko przy udziale notariusza
Mam odmienne zdanie oparte na praktyce .
Uważam, że uchwała wybierająca Administratora zabezpiecza interesy szeregowego właściciela lokalu. Zarząd WM ma obowiązek z tak wybranym Administratorem podpisać umowę .
Uchwała o wyborze Administratora zapewnia stabilność i jest ochrona przed Zarządem składającym się z osób mało odpowiedzialnych, populistów.
Właściciel ma gwarancje, że bez jego wiedzy nie dojdzie do zmiany administratora .
Znane mi są przypadki, że szalone Zarządy WM zmieniały czterokrotnie Administratora w ciągu roku !!!!!, co doprowadziło do chaosu , i zapaści finansowej Wspólnoty... już nie wspomnę o paroletnim dochodzeniu swoich praw w Sądach (brak wpłat zaliczek).
Zarząd nie ma prawa decydowania kto ma dostęp do danych osobowych właścicielei ich kont bankowych , ect. bez wiedzy właściciela lokalu.
Zarząd WM ma wykonywać decyzje właścicieli lokali wynikające z ich uchwał
To właściciele lokali powinni decydować czy lepiej jest zmienić skład Zarzadu czy Administratora, gdy wybuchnie konflikt. Mniej to kosztuje niż pozew przeciw Wspólnocie przez źle potraktowanego przez Zarząd Administratora.
Taka jest prawda o wybieraniu Administratora we wspólnocie.
szanti - zanim zrobisz listę do głosowania m u s i s z do każdego nazwiska dopisać udział, jakim ta osoba dysponuje.
O głosie garażu wielostanowiskowego (z własną kw) zapomnij - nie chcesz, żeby z tego powodu ktoś podważył uchwałę. Tu przeczytaj, dlaczego to ważne https://forum.zarzadca.pl/wiki/garaz
Rozumiem twoje wkurzenie, ale z twoich postów jasno wynika, że motasz się z powodu braku wiedzy. A przy braku wiedzy, łatwo o wpadkę. Nie spiesz się tak, bo łatwo możesz popełnić błąd. I nie rób nic, czego nie można odwołać dopóki nie znajdziesz nowego administratora.
Z praktyki: nie zatrudniaj go uchwałą. Wystarczy decyzja członków zarządu.
Przeczytaj na spokojnie cały ten wątek od początku i sama na spokojnie zdecyduj, co jest najważniejsze Wspólnota to taki twór, w którym jest tak, jak chce większość. Nawet jak popełnicie błąd a nikt tego nie wykorzysta przeciwko wam, to nic się nie stanie - grzywny nie zapłacisz, do ciupy nie pójdziesz.
Tak więc bardzo uważaj na początku (niechętny zmianom deweloper), a potem będzie już z górki i raczej dużo taniej.