Czy wg uchwał obowiązuje fundusz remontowy?

KorabKorab Użytkownik
edytowano czerwca 2015 w Zarządzanie Nieruchomościami
Uchwała podjęta w WM w 2014r skorygowała różne opłaty i podtrzymała opłatę na fundusz remontowy. Uchwała weszła w życie od 01.01.2015

2684919200_1433781893_thumb.jpg

Uchwała podjęta na zebraniu rocznym w 2015r kolejny raz skorygowała różne opłaty, ale nie mówi już ani słowa o opłacie na fundusz remontowy
Uchwała weszła w życie 1.04.2015:

3014231400_1433781894_thumb.jpg

Czy brak tej opłaty w uchwale z 2015r należy rozumieć jako jej likwidacje od kwietnia 2015?

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano czerwca 2015
    Fundusz remontowy to również zaliczka na koszty zarządu nieruchomością wspólną, brak tej pozycji na pewno nie oznacza likwidacji funduszu, o ile został ustanowiony odrębną uchwałą.


    Czy istnieje jakaś uchwała w przedmiocie jego utworzenia? Można natomiast przypuszczać, że w tym okresie, którego uchwała o zaliczkach obowiązuje, wspólnota nie nalicza opłat na fundusz remontowy.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KorabKorab Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam.

    Nie istnieje uchwala ustanawiajaca fundusz remontowy ani regulamin okreslajacy jak ten fundusz ma dzialac.

    Pojawila sie w jednej uchwale i zniknela w kolejnej jedynie pozycja fundusz remontowy.

    Wspolnota caly czas nalicza fundusz remontowy, pargumentujac zasadnosc tej oplaty na podstawie uchwaly z 2014 roku.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2015
    [cite] Korab:[/cite]Nie istnieje uchwala ustanawiająca fundusz remontowy
    Nie musi być uchwały o ustanowieniu FR .
    Wystarczy, że taka pozycja znajdzie się w treści uchwały ustanawiającej taką strukturę zaliczki . Jak nie ma uchwały określającej stawkę FR, to nie powinno się jej naliczać w zaliczkach
    [cite] Korab:[/cite]Nie istnieje (...) regulamin określający jak ten fundusz ma działać.
    może być, ale nie musi być takiego regulaminu , wtedy FR NW działa na zasadach ogólnie przyjętych. Jest to tzw. fundusz celowy.
    [cite] Korab:[/cite]Pojawiła się w jednej uchwale i zniknęła w kolejnej jedynie pozycja fundusz remontowy.
    to stawka i naliczenia obowiązywały tylko przez 3 miesiące (od 01-01-2015 do 31-03-2015)
    [cite] Korab:[/cite]Wspólnota cały czas nalicza fundusz remontowy, argumentując zasadność tej opłaty na podstawie uchwały z 2014 roku.
    robi to bezprawnie , to jest "falandyzacja prawa" u was stosowanego
    uchwały we wspólnocie mają krótką "żywotność", zazwyczaj dotyczą jednego roku obrachunkowego lub obowiązują do następnej zmiany,

    Zbieranie na fundusz remontowy jest dobrym posunięciem , kasa na przyszłość się przyda i amortyzuje bieżące zużycie części wspólnych.
    Właściciele lokali mogą podjąć obiegiem uchwałę o utrzymaniu naliczeń na FR i potraktować to, jako błąd pisarski przy redagowaniu treści uchwały , przeoczenie...

    W treści cytowanych przez Korab-a uchwał też jest błąd .
    To nie jest "zatwierdzenie miesięcznej zaliczki " a "zatwierdzenie stawek służących do naliczenia miesięcznej zaliczki "
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] Korab:[/cite]Witam.

    Nie istnieje uchwala ustanawiajaca fundusz remontowy ani regulamin okreslajacy jak ten fundusz ma dzialac.

    Pojawila sie w jednej uchwale i zniknela w kolejnej jedynie pozycja fundusz remontowy.

    Wspólnota caly czas nalicza fundusz remontowy, pargumentujac zasadnosc tej oplaty na podstawie uchwaly z 2014 roku.

    Przepisy dotyczące wspólnot mieszkaniowych nie definiują pojęcia funduszu remontowego , nie określają zasad jego funkcjonowania, nie posługują się takim nazewnictwem.
    Oczywiście nie ma przeszkód, aby właściciele utworzyli fundusz tego rodzaju, jednak konieczne jest wówczas sprecyzowanie czym ten fundusz de facto jest - w przeciwnym razie mamy do czynienia z zaliczką na remonty, którą należy rozliczyć na takich samych zasadach jak każdą inną zaliczkę na koszty zarządu.

    W opisanej sprawie najwyraźniej mamy do czynienia z takim właśnie przypadkiem, zatem nie może być mowy o dalszym naliczaniu tego funduszu a dotychczas pobrany należy rozliczyć.

    Właściciele mogą jednak podjąć uchwałę w każdej chwili i kwestie tego funduszu uregulować.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2015
    [cite] Zarządca:[/cite]Oczywiście nie ma przeszkód, aby właściciele utworzyli fundusz tego rodzaju, jednak konieczne jest wówczas sprecyzowanie czym ten fundusz de facto jest - w przeciwnym razie mamy do czynienia z zaliczką na remonty i][font=Georgia][b]części wspólnych[/b][/font][/i, którą należy rozliczyć na takich samych zasadach jak każdą inną zaliczkę na koszty zarządu.
    tak, tylko to nie jest obligatoryjne, jak koszty energii cieplnej i wcale nie trzeba rozliczać na bieżąco.

    W uchwale ws "rozliczenia wyniku finansowego WM za rok poprzedni" można zapisać, że
    "środki zgromadzone na FR na dzień 31-grudnia .... przechodzą do rozliczenia na następny okres obrachunkowy"

    Jeżeli taka treść uchwały przejdzie, to nie trzeba niczego rozliczać.
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    KorabKorab Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Podpowiedzcie jeszcze - czy w uchwale nie powinno byc jasno napisane od jakiej powierzchni (mieszkalna, uzytkowa, itp.) sa pobierane poszczegolne oplaty?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2015
    [cite] Korab:[/cite]Podpowiedzcie jeszcze - czy w uchwale nie powinno byc jasno napisane od jakiej powierzchni (mieszkalna, uzytkowa, itp.) sa pobierane poszczegolne oplaty?
    podpowiem ci, że od żadnej powierzchni, tylko zgodnie z udziałem powinny być naliczane zaliczki na utrzymanie części wspólnych. O tym mowa w art.12 UoWL.
    [b]Art. 12.[/b]
    1. Właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem.
    
    2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby [b][color=#00f]przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów[/color][/b]. [b]W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.[/b]
    
    3. Uchwała właścicieli może ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu właścicieli lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali.
    

    Wzór przykładowej zaliczki masz tu, pod tym linkiem https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka

    :confused:
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano czerwca 2015
    Powinno ponieważ np. w przypadku opłat stałych związanych z ciepłem może chodzić o inną powierzchnię niż powierzchnia użytkowa.
    Z waszego zestawienia można wnosić, że wszystko naliczane jest od użytkowej, tj. ściśle wg zasady ustawowej proporcjonalnie "od udziałów". Ale jeśli tak, to i tak umieściłbym przy każdej zaliczce określenie "pow. użytkowa/udziałowa". Takie nazewnictwo to oczywiście uproszczenie języka ustawy z cytowanego wyżej artykułu 12.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2015
    W treści cytowanych przez Korab-a uchwał też jest błąd .

    To nie jest "zatwierdzenie wysokości miesięcznej zaliczki " a "zatwierdzenie stawek służących do naliczenia miesięcznej zaliczki "


    2684919200_1433781893.jpg

    Uważam, że problem jest w tym, że te stawki zostały źle opisane .

    Wg mnie powinno być .

    A. Stawki służące do naliczenia miesięcznej zaliczki na utrzymanie część wspólnych:

    1. Utrzymanie nieruchomości wspólnej . = 1,48 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
    2. Zarządzanie nieruchomością wspólną . = 0,55 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
    3. Energia cieplna opłata stała . = 1,48 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne

    B. Stawki służące do naliczenia miesięcznej zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania lokalu:

    1. Energia cieplna opłata stała . = 0,46 zł / m2 powierzchni ogrzewanej lokalu
    2. Ogrzewanie lokalu opłata zmienna . = 78,81 zł / GJ
    3. Podgrzanie wody .= 23,64 zł / m3
    4. Zimna woda i ścieki .= 9,19 zł/m3

    C. Fundusze celowe

    1. Fundusz remontowy części wspólnych . = 0,50 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    citizencitizen Użytkownik
    edytowano czerwca 2015
    [cite] Korab:[/cite]Podpowiedzcie jeszcze - czy w uchwale nie powinno byc jasno napisane od jakiej powierzchni (mieszkalna, uzytkowa, itp.) sa pobierane poszczegolne oplaty?
    Powierzchnia powinna być jasno określona. Np u mnie stawki do naliczania zaliczek w większości odnoszą się do całkowitej powierzchni (a wiec takiej, jak jest w akcie notarialnym), czyli lokalu + pomieszczenia przynależnego (stawki za administrację, sprzątanie, energię elektryczną wspólą itd). Jedyną stawką odnoszącą się tylko do lokalu jest stawka za CO.
    Oczywiście UoWL mówi o naliczaniu wg udziałów, a nie metrów, ale jak to już było na tym forum wielokrotnie udowadniane, jeżeli udziały sumują się do 1 (w nielicznych przypadkach jest inaczej), to na jedno wychodzi. Poza tym takie podawanie stawek zaliczek (czyli na m2) jest bardziej czytelne i w większości wspólnot tak jest to podawane.

    Jestem zdziwiony stanowiskiem KubyP w tej sprawie, bo raz twierdzi, że nie można liczyć wg powierzchni:
    Korab:
    Podpowiedzcie jeszcze - czy w uchwale nie powinno byc jasno napisane od jakiej powierzchni (mieszkalna, uzytkowa, itp.) sa pobierane poszczegolne oplaty?

    KubaP: podpowiem ci, że od żadnej powierzchni, tylko zgodnie z udziałem powinny być naliczane zaliczki na utrzymanie części wspólnych. O tym mowa w art.12 UoWL.

    a chwilę potem stwierdza, ze wg Niego powinny być liczone z m2:
    KubaP: Uważam, że problem jest w tym, że te stawki zostały źle opisane .

    Wg mnie powinno być .

    A. Stawki służące do naliczenia miesięcznej zaliczki na utrzymanie część wspólnych:

    1. Utrzymanie nieruchomości wspólnej . = 1,48 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
    2. Zarządzanie nieruchomością wspólną . = 0,55 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
    3. Energia cieplna opłata stała . = 1,48 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne

    B. Stawki służące do naliczenia miesięcznej zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania lokalu:

    1. Energia cieplna opłata stała . = 0,46 zł / m2 powierzchni ogrzewanej lokalu
    2. Ogrzewanie lokalu opłata zmienna . = 78,81 zł / GJ
    3. Podgrzanie wody .= 23,64 zł / m3
    4. Zimna woda i ścieki .= 9,19 zł/m3

    C. Fundusze celowe

    1. Fundusz remontowy części wspólnych . = 0,50 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne

    Jednak co innego mnie najbardziej frapuje w wypowiedzi KubyP: widzę, że w Jego wspólnocie ogromną część wydatków stanowią wydatki na pieszczenie właścicieli lokali, przy czym oplata za popieszczenie zależy od powierzchni. Czy chodzi tu o powierzchnię pieszczoną??? :wink:
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    KubaP:
    popieszczenia przynależne
    KubaP, jakie popieszczenia są w twojej wspólnocie przynależne? Macie to zagwarantowane w aktach notarialnych?
    Czy popieszczenie to jest jakaś odmiana służebności osobistej?

    KubaP:
    1. Utrzymanie nieruchomości wspólnej . = 1,48 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
    2. Zarządzanie nieruchomością wspólną . = 0,55 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
    3. Energia cieplna opłata stała . = 1,48 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
    Mnie też dziwi, dlaczego popieszczenie osobiste jest wyrażone w m2. Poza tym wygląda na to, że popieszczanie jest częścią zobowiązań właściciela lokalu wobec wspólnoty, a nie odwrotnie.

    Właściciel ma płacić:
    - za utrzymanie nieruchomości wspólnej i popieszczać KubęP
    - za zarządzanie i popieszczać KubęP
    - za energię cieplną i popieszczać KubęP.

    Dlaczego jedno popieszczenie nie wystarczy?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.