Czy wg uchwał obowiązuje fundusz remontowy?
Korab
Użytkownik
Uchwała podjęta w WM w 2014r skorygowała różne opłaty i podtrzymała opłatę na fundusz remontowy. Uchwała weszła w życie od 01.01.2015
Uchwała podjęta na zebraniu rocznym w 2015r kolejny raz skorygowała różne opłaty, ale nie mówi już ani słowa o opłacie na fundusz remontowy
Uchwała weszła w życie 1.04.2015:
Czy brak tej opłaty w uchwale z 2015r należy rozumieć jako jej likwidacje od kwietnia 2015?
Uchwała podjęta na zebraniu rocznym w 2015r kolejny raz skorygowała różne opłaty, ale nie mówi już ani słowa o opłacie na fundusz remontowy
Uchwała weszła w życie 1.04.2015:
Czy brak tej opłaty w uchwale z 2015r należy rozumieć jako jej likwidacje od kwietnia 2015?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Czy istnieje jakaś uchwała w przedmiocie jego utworzenia? Można natomiast przypuszczać, że w tym okresie, którego uchwała o zaliczkach obowiązuje, wspólnota nie nalicza opłat na fundusz remontowy.
Nie istnieje uchwala ustanawiajaca fundusz remontowy ani regulamin okreslajacy jak ten fundusz ma dzialac.
Pojawila sie w jednej uchwale i zniknela w kolejnej jedynie pozycja fundusz remontowy.
Wspolnota caly czas nalicza fundusz remontowy, pargumentujac zasadnosc tej oplaty na podstawie uchwaly z 2014 roku.
Wystarczy, że taka pozycja znajdzie się w treści uchwały ustanawiającej taką strukturę zaliczki . Jak nie ma uchwały określającej stawkę FR, to nie powinno się jej naliczać w zaliczkach
może być, ale nie musi być takiego regulaminu , wtedy FR NW działa na zasadach ogólnie przyjętych. Jest to tzw. fundusz celowy.
to stawka i naliczenia obowiązywały tylko przez 3 miesiące (od 01-01-2015 do 31-03-2015)
robi to bezprawnie , to jest "falandyzacja prawa" u was stosowanego
uchwały we wspólnocie mają krótką "żywotność", zazwyczaj dotyczą jednego roku obrachunkowego lub obowiązują do następnej zmiany,
Zbieranie na fundusz remontowy jest dobrym posunięciem , kasa na przyszłość się przyda i amortyzuje bieżące zużycie części wspólnych.
Właściciele lokali mogą podjąć obiegiem uchwałę o utrzymaniu naliczeń na FR i potraktować to, jako błąd pisarski przy redagowaniu treści uchwały , przeoczenie...
W treści cytowanych przez Korab-a uchwał też jest błąd .
To nie jest "zatwierdzenie miesięcznej zaliczki " a "zatwierdzenie stawek służących do naliczenia miesięcznej zaliczki "
Przepisy dotyczące wspólnot mieszkaniowych nie definiują pojęcia funduszu remontowego , nie określają zasad jego funkcjonowania, nie posługują się takim nazewnictwem.
Oczywiście nie ma przeszkód, aby właściciele utworzyli fundusz tego rodzaju, jednak konieczne jest wówczas sprecyzowanie czym ten fundusz de facto jest - w przeciwnym razie mamy do czynienia z zaliczką na remonty, którą należy rozliczyć na takich samych zasadach jak każdą inną zaliczkę na koszty zarządu.
W opisanej sprawie najwyraźniej mamy do czynienia z takim właśnie przypadkiem, zatem nie może być mowy o dalszym naliczaniu tego funduszu a dotychczas pobrany należy rozliczyć.
Właściciele mogą jednak podjąć uchwałę w każdej chwili i kwestie tego funduszu uregulować.
W uchwale ws "rozliczenia wyniku finansowego WM za rok poprzedni" można zapisać, że
"środki zgromadzone na FR na dzień 31-grudnia .... przechodzą do rozliczenia na następny okres obrachunkowy"
Jeżeli taka treść uchwały przejdzie, to nie trzeba niczego rozliczać.
Wzór przykładowej zaliczki masz tu, pod tym linkiem https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
Z waszego zestawienia można wnosić, że wszystko naliczane jest od użytkowej, tj. ściśle wg zasady ustawowej proporcjonalnie "od udziałów". Ale jeśli tak, to i tak umieściłbym przy każdej zaliczce określenie "pow. użytkowa/udziałowa". Takie nazewnictwo to oczywiście uproszczenie języka ustawy z cytowanego wyżej artykułu 12.
To nie jest "zatwierdzenie wysokości miesięcznej zaliczki " a "zatwierdzenie stawek służących do naliczenia miesięcznej zaliczki "
Uważam, że problem jest w tym, że te stawki zostały źle opisane .
Wg mnie powinno być .
A. Stawki służące do naliczenia miesięcznej zaliczki na utrzymanie część wspólnych:
1. Utrzymanie nieruchomości wspólnej . = 1,48 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
2. Zarządzanie nieruchomością wspólną . = 0,55 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
3. Energia cieplna opłata stała . = 1,48 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
B. Stawki służące do naliczenia miesięcznej zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania lokalu:
1. Energia cieplna opłata stała . = 0,46 zł / m2 powierzchni ogrzewanej lokalu
2. Ogrzewanie lokalu opłata zmienna . = 78,81 zł / GJ
3. Podgrzanie wody .= 23,64 zł / m3
4. Zimna woda i ścieki .= 9,19 zł/m3
C. Fundusze celowe
1. Fundusz remontowy części wspólnych . = 0,50 zł / m2 pul + m2 popieszczenia przynależne
Oczywiście UoWL mówi o naliczaniu wg udziałów, a nie metrów, ale jak to już było na tym forum wielokrotnie udowadniane, jeżeli udziały sumują się do 1 (w nielicznych przypadkach jest inaczej), to na jedno wychodzi. Poza tym takie podawanie stawek zaliczek (czyli na m2) jest bardziej czytelne i w większości wspólnot tak jest to podawane.
Jestem zdziwiony stanowiskiem KubyP w tej sprawie, bo raz twierdzi, że nie można liczyć wg powierzchni:
a chwilę potem stwierdza, ze wg Niego powinny być liczone z m2:
Jednak co innego mnie najbardziej frapuje w wypowiedzi KubyP: widzę, że w Jego wspólnocie ogromną część wydatków stanowią wydatki na pieszczenie właścicieli lokali, przy czym oplata za popieszczenie zależy od powierzchni. Czy chodzi tu o powierzchnię pieszczoną???
Czy popieszczenie to jest jakaś odmiana służebności osobistej?
KubaP: Mnie też dziwi, dlaczego popieszczenie osobiste jest wyrażone w m2. Poza tym wygląda na to, że popieszczanie jest częścią zobowiązań właściciela lokalu wobec wspólnoty, a nie odwrotnie.
Właściciel ma płacić:
- za utrzymanie nieruchomości wspólnej i popieszczać KubęP
- za zarządzanie i popieszczać KubęP
- za energię cieplną i popieszczać KubęP.
Dlaczego jedno popieszczenie nie wystarczy?