wynagrodzenie za zarządzanie małą wspólnotą

Pablito67Pablito67 Użytkownik
mamy małą wspólnote i zarządzamy sami ,ale spośród włascicieli wybraliśmy za sprawą uchwały osobę ktura zarządza wspólnotą a raczej udzieliliśmy tej osobie pełnomocnictwa. osoba ta pobiera za to wynagrodzenie w wysokości kosztów zarządu gdzie koszty te ustaliliśmy też w uchwale 0,44 gr. m2 .ale nie podpisywaliśmy innej umowy typu um.zlecenie . Czy to będzie zgodne z p[rzepisami?

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] Pablito67:[/cite]mamy małą wspólnote i zarządzamy sami ,ale spośród włascicieli wybraliśmy za sprawą uchwały osobę która zarządza wspólnotą a raczej udzieliliśmy tej osobie pełnomocnictwa.
    ta osoba nie zarządza ale sprawuje zarząd rzeczą wspólną . To wynika z kodeksu cywilnego art. Dział IV Współwłasność od Art. 195.

    Art. 205. K.C.
    Współwłaściciel sprawujący zarząd rzeczą wspólną może żądać od pozostałych współwłaścicieli wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi jego pracy.
    

    [cite] Pablito67:[/cite] osoba ta pobiera za to wynagrodzenie w wysokości kosztów zarządu gdzie koszty te ustaliliśmy też w uchwale 0,44 gr. m2 .ale nie podpisywaliśmy innej umowy typu um.zlecenie .

    Czy to będzie zgodne z przepisami?
    hmmm ... wystawcie jako wspólnota PiT8a do końca lutego 2016 i już. Podpisanie umowy o sprawowanie zarządu rzeczą wspólna byłoby jaśniejszym rozwiązaniem ... dla US i Was.
  • Opcje
    Pablito67Pablito67 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a może pit 8c
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] Pablito67:[/cite]a może pit 8c
    Tak, masz racje ...
  • Opcje
    Pablito67Pablito67 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    no dobrze a jaka a może być treść uchwały czy umowy o powierzenie sprawowania zarządu. A temu co wykaże się w pit 8c przysłógują jakieś koszty np. papier komputer tel. czas poświęcony? Byłbym wdzięczny za sugestie za co z góry serdecznie dziękuje
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pablito67 - poczytaj sobie wątek na tej stronie: "Umowa o zarządzanie - różne orzeczenia sądów"
    ...a jaka a może być treść uchwały czy umowy o powierzenie sprawowania zarządu.
    Najpierw musi być umowa między wszystkimi właścicielami spisana w formie AN o zmianie sposobu sprawowania zarządu rzeczą wspólną. W takiej umowie właściciele określają też jaki zakres obowiązków przekazują np. firmie zarządzającej i mogą udzielić pełnomocnictwa np. dwóm właścicielom do podpisania umowy zlecenia czy o zarządzanie z zarządcą (administratorem) lub firmą.
    Są to bardzo rzadkie przypadki, żeby właściciele w małej wspólnocie (sprawujący zarząd) zrzekali się części swoich praw i przekazywali je komuś obcemu, jednemu właścicielowi czy firmie zewnętrznej.
    W końcu nie po to m.in. obalano komunę aby do niej wracać poprzez pozbywanie się tak ciężko wywalczonych praw do własnego rozporządzania swoim mieniem.
  • Opcje
    Pablito67Pablito67 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak ale do tej pory zarządcą była ALK lecz musieli wypowiedzieć nam umowę i była uchwała źe właściciele przejmują zarządzanie a ja otrzymałem w uchwałę kolejnej pełnomocnictwo do zarządzania czy zatem potrzebny jest akt notarialny?
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    do tej pory zarządcą była ALK lecz musieli wypowiedzieć nam umowę
    Uściślijmy bo zabrniemy w ślepą uliczkę.
    Ta ALK sprawowała u Was (w małej wspólnocie) zarząd powierzony - co by było kuriozalne?
    Czy ta ALK administrowała tylko wspólnotą?
    Przypominam, że w małej wspólnocie z mocy ustawy (Kc) zarząd rzeczą wspólną (NW) sprawują wszyscy właściciele).
    a ja otrzymałem w uchwałę kolejnej pełnomocnictwo do zarządzania czy zatem potrzebny jest akt notarialny?
    Jeżeli ALK sprawowała zarząd powierzony - co powtarzam byłoby kuriozalnym rozwiązaniem - trzeba sprawdzić co pisze o zarządzie rzeczą wspólną w AN kupna lokalu lub KW budynku, to nie potrzeba nowego AN bo nastąpiła tylko zmiana zarządcy sprawującego zarząd powierzony (chociaż niektórzy uważają że też trzeba).
    Jeżeli natomiast nie było nigdzie zapisów że ALK sprawuje zarząd to ALK była tylko administratorem w tej Waszej małej wspólnocie i Ty też jesteś takim administratorem na podstawie umowy-zlecenia, którego sorry ale nawet UoWL ani Kc nie przewiduje.
    Ty nie jesteś zarządem bo dalej zarząd rzeczą wspólną sprawują wtedy wszyscy właściciele.
    Czy to aby na pewno jest mała wspólnota w świetle prawa czy tylko tak ze względu na wielkość budynku (lokali) ją nazwałeś?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Pablito67 - najważniejsza jest odpowiedź na pytanie, które zadał ci gecon
    - czy ALK była waszym zarządcą powierzonym czy administratorem?. Bez odpowiedzi nie zrobisz kroku dalej.
    Ile lokali jest w twojej wspólnocie?
  • Opcje
    Pablito67Pablito67 Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    A więc przy wyodrębnieniu pierwszego lokalu powstała wspólnota mieszkaniowa mała! (4 lokale 2 gmina 2 mieszkańcy).stało się tak po wykupie mieszkań z zasobów gminy .i wówczas powstała umowa o zarządzanie nieruchomością z jednostką gminy czyli administ. lokali komunalnych . czyli zarządcą wspólnoty było alk .NASTĘPNIE ALK wypowiedziało umowe o zarządzaniu nieruchomoscią Następnie podjęliśmy uchwałe aby powierzyć zarząd właścicielom kturych reprezentować będe ja Kowalski.M .NASTĘPNY KROK to uchwała takiej treści Upoważniamy zarząd wspólnoty pan Kowalski .M do reprezentowania w.m na zewnątrz dysponowania rach.bankowym , U.S, ZUS itp. oraz prowadzenia wszelkich spraw związanych z działaniem wspólnoty zgodnie z ustawą o własności lokali.A PRZED TYMI UCHWAŁAMI USTALILIŚMY STAWKE ZA KOSZTY ZARZĄDU 0,45 ZŁ za m2 . I NIEJAKO JA POBIERAM TO JAKO WYNAGRODZENIE I PONIESIONE PRZEZEMNIE KOSZTY ( PAPIER, DRUKARKA, TEL. ,KOMPUT. CZAS. ITP.) CZy jeszcze potrzebna jest jakaś umowa czy uchwała ? teraz na koniec roku trzeba rozliczyć się z U.S pit 8c jak rozumiem. A wspólnota cit 8 ? Trochę to zagmatwane ale proszę o odniesienie się do tego wszystkiego za co z góry b. dzięki. Oczywiście ustalone mamy też stawki na F.R , eksploatację i śmieci.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    czyli zarządcą wspólnoty było alk
    Nie - ALK było tylko administratorem części wspólnych.
    Następnie podjęliśmy uchwałe aby powierzyć zarząd właścicielom kturych reprezentować będe ja
    To radosna twórczość niemająca umocowania w prawie.
    Pomijając fakt, że w małej wspólnocie nie podejmuje się uchwał - jak żeście ją podejmowali - trzech właścicieli, kto protokołował, kto liczył głosy?
    Upoważniamy zarząd wspólnoty pan Kowalski .M do reprezentowania w.m na zewnątrz dysponowania rach.bankowym , U.S, ZUS itp. oraz prowadzenia wszelkich spraw związanych z działaniem wspólnoty zgodnie z ustawą o własności lokali.
    To już nie jest radosna twórczość - to kompletna b_dura.
    Przede wszystkim nikomu nie powierzaliście zarządu ("podjęliśmy uchwałe aby powierzyć zarząd właścicielom") ponieważ z mocy ustawy (kc) właściciele i tak sprawują zarząd rzeczą wspólną.
    Skąd nagle wziął się zarząd w osobie pana Kowalskiego ("Upoważniamy zarząd wspólnoty pan Kowalski")?
    Ty nie jesteś zarządem - jesteś tylko pełnomocnikiem właścicieli do realizacji bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem wspólnoty.
    Możesz się nazywać zarządcą, prezesem itp ale de facto zostałeś "zatrudniony" albo wynajęty do administrowania tylko.
    oraz prowadzenia wszelkich spraw związanych z działaniem wspólnoty zgodnie z ustawą o własności lokali.
    Pisałem Ci już wcześniej odsyłając do innego wątku, że aby w małej wspólnocie sprawy były prowadzone (zarządzanie) nie jak nakazuje ustawa czyli Kodeks cywilny, tylko według zasad UoWL wszyscy właściciele muszą podpisać umowę w formie AN zmieniając zarząd ustawowy (wszystkich właścicieli) na inny, określony w tej umowie.
    Skoro takiej umowy nie ma - i uważam że nie ma potrzeby jej tworzyć - obowiązują Was zapisy Kc (art. 195-231) należy zostawić tak jak jest a więc zarządzają wszyscy trzej właściciele na zasadzie art 199 i 200 Kc a Ty jako "administrujący" rzeczą wspólną, możesz na podstawie art. 205 Kc pobierać wynagrodzenie.
    Chyba nic nie pominąłem i się nie pomyliłem w tym wszystkim?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] gecon:[/cite]Najpierw musi być umowa między wszystkimi właścicielami spisana w formie AN
    nic nie musi . Sprawowanie zarządu rzeczą wspólna nie misi być w formie aktu notarialnego , bo te czynności może wykonywać każdy właściciel lokalu (małe wspólnoty) nawet "samozwaniec" i co jeszcze może żądać zapłaty za to co robi od pozostałych
    Art. 205. K.C. 
    Współwłaściciel sprawujący zarząd rzeczą wspólną może żądać od pozostałych współwłaścicieli wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi jego pracy.
    
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    ...prowadzenia wszelkich spraw związanych z działaniem wspólnoty zgodnie z ustawą o własności lokali.
    ...Upoważniamy zarząd wspólnoty pan Kowalski
    W takiej sytuacji, gdy mała wspólnota przechodzi na zarządzanie jak duża (wg UoWL) - wszyscy właściciele już nie sprawują zarządu więc jest to zmiana ustawowego sposobu sprawowania zarządu (na inny) rzeczą wspólną w małej wspólnocie - do tego jest potrzebna umowa wszystkich w formie AN.
  • Opcje
    Pablito67Pablito67 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ALK było zarządcą bo wypowiedziało nam umowe która była podpisana przy wyodrębnieniu pierwszego lokalu ale nie wiem czy był akt notarialny ? bo ja nie byłem jeszcze właścicielem lokalu tylko gmina od której potem wykupiłem lokal. a mała wspólnota nie ma uchwał? a jak ustalić stawki na F.R ITP . I PRZYJMOWAĆ ROZLICZENIE ROCZNE? PISAĆ JAKIEŚZGODY ,UMOWY ? CHYBA LEPIEJ ZAŁATWIĆ TO UCHWAŁA
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    umowe która była podpisana przy wyodrębnieniu pierwszego lokalu ale nie wiem czy był akt notarialny ?
    Prosiłem (nie tylko ja) aby sprawdzić:
    trzeba sprawdzić co pisze o zarządzie rzeczą wspólną w AN kupna lokalu lub KW budynku
  • Opcje
    Pablito67Pablito67 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ale sprawdzić akt notarialny kupna pierwszego wyodrębnionego lokalu? czy może być mój ?
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Najlepiej jeden i drugi. Gdy nic w nich nie będzie to KW budynku.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pablito - trzech właścicieli (dwu prywatnych + gmina) nie musi tworzyć tony niepotrzebnych pism, uchwał, papierów.
    Jak chcecie, to możecie, ale to nic pilnego. Ja uważam, że ważniejsze jest ustalenie potrzeb i możliwości.

    Jak ustalić stawki?
    Jako nowy administrator musisz wziąć z ALK (nadal nie wiem, co to jest) wasze dokumenty.
    1. Będą tam też wasze rachunki. Zobacz, ile w ostatnich 3 latach płaciliście za prąd, wodę i co tam jeszcze macie wspólnego.
    2. Oddzielnie sprawdzisz obowiązkowe przeglądy, naprawy itp. wydatki. Zastanowicie się, czy nadal chcecie płacić tyle samo, czy można gdzieś oszczędzić a może trzeba wydać na coś więcej.
    3. Spiszesz plan wydatków na rok, dodasz 10% (na wszelki wypadek) i podzielisz proporcjonalnie do udziałów.
    Tu masz wzór z dużej wspólnoty, wasz na pewno będzie dużo mniejszy
    https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
  • Opcje
    Pablito67Pablito67 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A czy mała wspólnota wypełnia cit 8 ? i dołacza do tego bilans roczny dla U.S
  • Opcje
    tradertrader Użytkownik
    edytowano listopada -1
    CIT 8 tak,
    gdy jest nadpłata to również załącznik CIT-8/O,
    bilans roczny dla US nie jest potrzebny,
  • Opcje
    Pablito67Pablito67 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale pewnie jeszcze zaliczki co miesięczne trzeba było płacić tak? A my tego nie zrobiliśmy tylko cit 8
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie nie. Zaliczek miesięcznych tytułem podatku dochodowego od osób prawnych to raczej nie było, ponieważ taka malutka wspólnota raczej nie ma odpowiednich przychodów. Chyba że macie np. dużą reklamę na fasadzie lub maszt GSM na dachu.

    CIT 8 powinniście oczywiście złożyć do końca marca, jak (prawie) wszyscy. Jeżeli zaliczek nie było, to po prostu ich nie wykażecie. CIT sporządzić i złożyć niestety trzeba.
    Kwestia załączników do CIT 8 budzi spory, więc na początek złóżcie co najmniej CIT 8, oraz ewentualnie takie same załączniki, jakie dotąd składała ALK.

    ps. Wspólnota musi Tobie sporządzić Pit 8c, żebyś mógł przed US wykazać swój przychód z tytułu wynagrodzenia członka zarządu.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.