wynagrodzenie za zarządzanie małą wspólnotą
Pablito67
Użytkownik
mamy małą wspólnote i zarządzamy sami ,ale spośród włascicieli wybraliśmy za sprawą uchwały osobę ktura zarządza wspólnotą a raczej udzieliliśmy tej osobie pełnomocnictwa. osoba ta pobiera za to wynagrodzenie w wysokości kosztów zarządu gdzie koszty te ustaliliśmy też w uchwale 0,44 gr. m2 .ale nie podpisywaliśmy innej umowy typu um.zlecenie . Czy to będzie zgodne z p[rzepisami?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
hmmm ... wystawcie jako wspólnota PiT8a do końca lutego 2016 i już. Podpisanie umowy o sprawowanie zarządu rzeczą wspólna byłoby jaśniejszym rozwiązaniem ... dla US i Was.
Są to bardzo rzadkie przypadki, żeby właściciele w małej wspólnocie (sprawujący zarząd) zrzekali się części swoich praw i przekazywali je komuś obcemu, jednemu właścicielowi czy firmie zewnętrznej.
W końcu nie po to m.in. obalano komunę aby do niej wracać poprzez pozbywanie się tak ciężko wywalczonych praw do własnego rozporządzania swoim mieniem.
Ta ALK sprawowała u Was (w małej wspólnocie) zarząd powierzony - co by było kuriozalne?
Czy ta ALK administrowała tylko wspólnotą?
Przypominam, że w małej wspólnocie z mocy ustawy (Kc) zarząd rzeczą wspólną (NW) sprawują wszyscy właściciele).
Jeżeli ALK sprawowała zarząd powierzony - co powtarzam byłoby kuriozalnym rozwiązaniem - trzeba sprawdzić co pisze o zarządzie rzeczą wspólną w AN kupna lokalu lub KW budynku, to nie potrzeba nowego AN bo nastąpiła tylko zmiana zarządcy sprawującego zarząd powierzony (chociaż niektórzy uważają że też trzeba).
Jeżeli natomiast nie było nigdzie zapisów że ALK sprawuje zarząd to ALK była tylko administratorem w tej Waszej małej wspólnocie i Ty też jesteś takim administratorem na podstawie umowy-zlecenia, którego sorry ale nawet UoWL ani Kc nie przewiduje.
Ty nie jesteś zarządem bo dalej zarząd rzeczą wspólną sprawują wtedy wszyscy właściciele.
Czy to aby na pewno jest mała wspólnota w świetle prawa czy tylko tak ze względu na wielkość budynku (lokali) ją nazwałeś?
- czy ALK była waszym zarządcą powierzonym czy administratorem?. Bez odpowiedzi nie zrobisz kroku dalej.
Ile lokali jest w twojej wspólnocie?
To radosna twórczość niemająca umocowania w prawie.
Pomijając fakt, że w małej wspólnocie nie podejmuje się uchwał - jak żeście ją podejmowali - trzech właścicieli, kto protokołował, kto liczył głosy?
To już nie jest radosna twórczość - to kompletna b_dura.
Przede wszystkim nikomu nie powierzaliście zarządu ("podjęliśmy uchwałe aby powierzyć zarząd właścicielom") ponieważ z mocy ustawy (kc) właściciele i tak sprawują zarząd rzeczą wspólną.
Skąd nagle wziął się zarząd w osobie pana Kowalskiego ("Upoważniamy zarząd wspólnoty pan Kowalski")?
Ty nie jesteś zarządem - jesteś tylko pełnomocnikiem właścicieli do realizacji bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem wspólnoty.
Możesz się nazywać zarządcą, prezesem itp ale de facto zostałeś "zatrudniony" albo wynajęty do administrowania tylko.
Pisałem Ci już wcześniej odsyłając do innego wątku, że aby w małej wspólnocie sprawy były prowadzone (zarządzanie) nie jak nakazuje ustawa czyli Kodeks cywilny, tylko według zasad UoWL wszyscy właściciele muszą podpisać umowę w formie AN zmieniając zarząd ustawowy (wszystkich właścicieli) na inny, określony w tej umowie.
Skoro takiej umowy nie ma - i uważam że nie ma potrzeby jej tworzyć - obowiązują Was zapisy Kc (art. 195-231) należy zostawić tak jak jest a więc zarządzają wszyscy trzej właściciele na zasadzie art 199 i 200 Kc a Ty jako "administrujący" rzeczą wspólną, możesz na podstawie art. 205 Kc pobierać wynagrodzenie.
Chyba nic nie pominąłem i się nie pomyliłem w tym wszystkim?
Jak chcecie, to możecie, ale to nic pilnego. Ja uważam, że ważniejsze jest ustalenie potrzeb i możliwości.
Jak ustalić stawki?
Jako nowy administrator musisz wziąć z ALK (nadal nie wiem, co to jest) wasze dokumenty.
1. Będą tam też wasze rachunki. Zobacz, ile w ostatnich 3 latach płaciliście za prąd, wodę i co tam jeszcze macie wspólnego.
2. Oddzielnie sprawdzisz obowiązkowe przeglądy, naprawy itp. wydatki. Zastanowicie się, czy nadal chcecie płacić tyle samo, czy można gdzieś oszczędzić a może trzeba wydać na coś więcej.
3. Spiszesz plan wydatków na rok, dodasz 10% (na wszelki wypadek) i podzielisz proporcjonalnie do udziałów.
Tu masz wzór z dużej wspólnoty, wasz na pewno będzie dużo mniejszy
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
gdy jest nadpłata to również załącznik CIT-8/O,
bilans roczny dla US nie jest potrzebny,
CIT 8 powinniście oczywiście złożyć do końca marca, jak (prawie) wszyscy. Jeżeli zaliczek nie było, to po prostu ich nie wykażecie. CIT sporządzić i złożyć niestety trzeba.
Kwestia załączników do CIT 8 budzi spory, więc na początek złóżcie co najmniej CIT 8, oraz ewentualnie takie same załączniki, jakie dotąd składała ALK.
ps. Wspólnota musi Tobie sporządzić Pit 8c, żebyś mógł przed US wykazać swój przychód z tytułu wynagrodzenia członka zarządu.