plan gospodarczy dla nowej WM

wspólnotowiec1wspólnotowiec1 Użytkownik
edytowano stycznia 2017 w Zarządzanie Nieruchomościami
Drodzy Państwo,

W najbliższym czasie mamy podjąć uchwałę o powstaniu WM. Teraz jesteśmy częścią Spółdzielni.
Czy w tym samym dniu należy również podjąć uchwałę o planie gospodarczym? Co będzie w sytuacji, gdy wspólnota powstanie a nie będzie planu gospodarczego?
Chodzi mi przede wszystkim o to czy wspólnota będzie mogła pobierać opłaty od właścicieli lokali, np. za gaz do ogrzewania budynku.

Proszę o pomoc :)

Komentarze

  • Opcje
    wspólnotowiec1wspólnotowiec1 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za linki.

    Większość dotyczy powstania WM z mocy ustawy.
    Przeczytałem jednak, że po dokonaniu wyboru organu, który będzie reprezentował wspólnotę, właściciele lokali powinni w pierwszej kolejności podjąć uchwały o zatwierdzeniu planu gospodarczego oraz wysokości miesięcznych zaliczek na dany rok obrachunkowy, jak również sposobie prowadzenia ewidencji pozaksięgowej.

    Powyższe nie wynika mi jednak dosłownie z UWL.

    Czy brak uchwalenia planu gospodarczego uniemożliwi WM pobieranie zaliczek? Czy będzie to naruszeniem ustawy, a jak tak to którego art?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano stycznia 2017
    Uchwała o zaliczkach jest najważniejsza.
    Jednak by wyliczyć wysokość zaliczki trzeba coś zaplanować - wydatki na prąd, sprzątanie, awarie itp. Zobacz z grubsza jakie "kategorie" wydatków możecie przewidzieć
    https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe
    https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
    https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_plan_gospodarczy
    Czy brak uchwalenia planu gospodarczego uniemożliwi WM pobieranie zaliczek?
    Nie chodzi o "pobieranie", tylko o ewentualną egzekucję, gdyby ktoś nie zapłacił. Musicie mieć podstawę do żądania zapłaty. Taką podstawą jest uchwała.
    Bez uchwały wspólnota nie ma podstaw do domagania się wpłaty.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano stycznia 2017
    [cite] wspólnotowiec1:[/cite] W najbliższym czasie mamy podjąć uchwałę o powstaniu WM. Teraz jesteśmy częścią Spółdzielni.
    Czy w tym samym dniu należy również podjąć uchwałę o planie gospodarczym?
    Co będzie w sytuacji, gdy wspólnota powstanie a nie będzie planu gospodarczego?
    weź ze SM koszty utrzymania twojego budynku z ostanich 3 lat ( SM jest zobowiązana prowadzić odrębne rejestry kosztów na poszczególne budynki) i na tej podstawie stworzysz sobie plan gospodarczy oraz stawki służące do naliczenia zaliczek
  • Opcje
    wspólnotowiec1wspólnotowiec1 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
    Mam jeszcze jedno pytanie. SM zwołuje zebranie w celu podjęcia uchwał m.in. o powołaniu zarządu. Czy na tym samym zebraniu można już podjąć uchwały dot. stawek i planu gospodarczego? Czy może konieczne jest zwołanie kolejnego zebrania (już przez zarząd WM), żeby podjąć te uchwały i dopiero na nim podjąć te uchwały?
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    SM zwołuje zebranie w celu podjęcia uchwał m.in. o powołaniu Zarządu
    Jakiego Zarządu, wspólnoty mieszkaniowej... ? Czy SM zamierza zorganizować zebranie (czyje, kogo?), na którym zostanie powołany Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej ???
  • Opcje
    wspólnotowiec1wspólnotowiec1 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak. SM zwołuje zebranie właścicieli w naszym budynku, w celu podjęcia uchwały o powstaniu wspólnoty mieszkaniowej. Na tym zebraniu będzie też powoływany zarząd WM. Czy w porządku obrad może być również podjęcie uchwał co do stawek i planu gspodarczego? Czy może się to odbyć na tym zebraniu? A może trzeba zwołać nowe zebranie już przez zarząd?
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Należy pamiętać, że w związku z wyodrębnieniem Wspólnoty Mieszkaniowej ze Spółdzielni Mieszkaniowej, Spółdzielnia nadal pozostanie Zarządcą w rozumieniu art. 18 ust. 1, ustawy o własności lokali ("właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej ") . Natomiast rozliczanie kosztów i wpływów będzie dokonywane odrębnie dla nieruchomości, w której wyodrębniono Wspólnotę Mieszkaniową.

    Aby przejść na zarządzanie „właścicielskie”, tj. wybrać Zarząd jako organ wspólnoty jest konieczne, aby Wspólnota podjęła uchwałę o zmianie sposobu zarządu na podstawie art. 18 ust. 2a – „zmiana ustalonego w trybie ust. 1 sposobu zarządu nieruchomością wspólną, może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza. Uchwała ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej".
  • Opcje
    wspólnotowiec1wspólnotowiec1 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo Ci elan124 dziękuję. Notariusz jest zaproszony na zebranie, także wszystko zgodnie z prawem.

    Mamy tylko wątpliwości co do tych uchwał. Czy już teraz je podejmować (stawki i pl. gosp.) czy zwoływać nowe zebranie i dopiero. I co w tym okresie pomiędzy zebraniami. Nie chcemy zostać z powołaną WM, która nie może ściągać zaliczek - a opłaty będą rosły (ogrzewanie gazowe itp).
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Formalnie nie ma przeszkód żeby przekształcić zebranie SM w zebranie wspólnoty mieszkaniowej. Wszystko może odbyć się na jednym posiedzeniu.

    Uchwały gospodarcze najlepiej podjąć od razu po powstaniu wspólnoty. Inaczej będziesz miał dłuższy okres przejściowy dla rozliczeń pomiędzy SM a wspólnotą. Dłuższy niż to konieczne.

    Jeśli spółdzielnia po utworzeniu wspólnoty ma zdać administrację tym budynkiem, to uchwały róbcie od razu, żeby jak najszybciej uruchomić naliczenia.

    Ale jeśli spółdzielnia będzie sprawowała u was zarząd na podstawie (w związku) z art 18.1 uowl, to nie ma to aż takiego znaczenia.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano stycznia 2017
    Jak najszybciej zerwijcie swoje stosunki ze SM. Tak jak informuje Blazejh , nie ma przeszkód, ażeby po zakończeniu Zebrania SM, rozpocząć Zebranie WM, poczynając od powołania Zarządu właścicielskiego. W dalszej kolejności niech Zarząd poszuka dobrego i sprawdzonego Biura Rachunkowego oraz wynagradzanego przez was Administratora (najlepiej członka waszej Wspólnoty). I fruuuu ! :wink:
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wspólnotowiec - dopilnuj, by notariusz protokołował t y l k o uchwałę o zmianie sposobu zarządu.
    Uchwała o powołaniu składu (członków) zarządu, zaliczkach i co tam jeszcze zechcecie ma być "zwykła", bez notariusza.
    Bo jak notariusz wpisze np. nazwiska wybranych członków zarządu, to do ich odwołania też potem notariusz będzie potrzebny.

    A po zmianie sposobu zarządu podszkol się, jakie dokumenty wspólnota ma przejąć od spółdzielni protokołem (zdawczo-odbiorczym)
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano stycznia 2017
    [cite] wspólnotowiec1:[/cite]Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
    Mam jeszcze jedno pytanie. SM zwołuje zebranie w celu podjęcia uchwał m.in. o powołaniu zarządu.
    Czy na tym samym zebraniu można już podjąć uchwały dot. stawek i planu gospodarczego? Czy może konieczne jest zwołanie kolejnego zebrania (już przez zarząd WM), żeby podjąć te uchwały i dopiero na nim podjąć te uchwały?

    Mamy tylko wątpliwości co do tych uchwał. Czy już teraz je podejmować (stawki i pl. gosp.) czy zwoływać nowe zebranie i dopiero.
    I co w tym okresie pomiędzy zebraniami. Nie chcemy zostać z powołaną WM, która nie może ściągać zaliczek - a opłaty będą rosły (ogrzewanie gazowe itp).
    Tak, można, im więcej się załatwi spraw organizacyjnych związanych z działaniem WM tym lepiej.

    Notariusz musi byc tylko przy podejmowaniu uchwały o zmianie sposobu zarządu nieruchomością na "właścicielski". Potem obradujecie bez jego udziału - wybieracie skład zarządu, przyjmujecie PL. Gosp, stawki służące do naliczenia zaliczek .
    Następnie zakładacie konto bankowe ( np. do płatności "masowych"- każdy właściciel ma indywidualne pod konto bankowe) , naliczacie zaliczki i jakoś funkcjonujecie.

    Czy przypadkiem SM nie będzie sprawowała funkcji Administratora? bo w nieruchomości ma jakiś udział ( lokale SM)
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Temat rozliczeń pomiędzy SM i wspólnota - temat rzeka.

    http://www.administrator24.info/artykul/id6486,co-nowego-w-orzecznictwie-wspolistnienie-zarzadu-wybranego-i-powierzonego-rozliczenie-spoldzielni-ze-wspolnota-mieszkaniowa?p=2

    Żaden przepis nie zakazuje spółdzielni wykorzystania środków zaewidencjonowanych na koncie jednej nieruchomości na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji innej nieruchomości.

    Dotyczy to przede wszystkim tzw. funduszu remontowego. Tak zwanego, bo fr w spółdzielni jest trochę czymś innym niż we wspólnocie.
    Dopóki nie zmieni się gruntownie ustawy prawo spółdzielcze, wspólnoty wyłonione ze SM będą startowały z zerowym stanem środków na fr.

    Obecna władza walczy z połową środowisk lobbystycznych w kraju, ale akurat nie ze spółdzielcami, więc nie zanosi się na zmiany w rozliczeniach. Choć były takie sygnały w zeszłym roku.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano stycznia 2017
    Wspólnotowiec1: Bardzo Ci Elan124 dziękuję. Notariusz jest zaproszony na zebranie, także wszystko zgodnie z prawem.
    Pamiętaj i dopilnuj, aby notariusz protokołował TYLKO (tak jak to podpowiedziała Koziorozka) uchwałę o zmianie sposobu zarządu Jak notariusz to zaprotokółuje to jest... wolny. Dalej obradujcie już sami. Już teraz powinniście mieć swoich kandydatów do Zarządu i na Administratora (byle nie ze Spółdzielni, a wybranego przez Zarząd). Biuro też można znaleźć.
  • Opcje
    wspólnotowiec1wspólnotowiec1 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo Państwu dziękuję za odpowiedzi. Są niezwykle pomocne.
    Serdecznie pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.