plan gospodarczy dla nowej WM
wspólnotowiec1
Użytkownik
Drodzy Państwo,
W najbliższym czasie mamy podjąć uchwałę o powstaniu WM. Teraz jesteśmy częścią Spółdzielni.
Czy w tym samym dniu należy również podjąć uchwałę o planie gospodarczym? Co będzie w sytuacji, gdy wspólnota powstanie a nie będzie planu gospodarczego?
Chodzi mi przede wszystkim o to czy wspólnota będzie mogła pobierać opłaty od właścicieli lokali, np. za gaz do ogrzewania budynku.
Proszę o pomoc :)
W najbliższym czasie mamy podjąć uchwałę o powstaniu WM. Teraz jesteśmy częścią Spółdzielni.
Czy w tym samym dniu należy również podjąć uchwałę o planie gospodarczym? Co będzie w sytuacji, gdy wspólnota powstanie a nie będzie planu gospodarczego?
Chodzi mi przede wszystkim o to czy wspólnota będzie mogła pobierać opłaty od właścicieli lokali, np. za gaz do ogrzewania budynku.
Proszę o pomoc :)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
http://www.transportowa3.cba.pl/index.php/aktualnosci/13-jak-zalozyc-wspolnote
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5911/zakladanie-nowej-wspolnoty-mieszkaniowej-krok-po-kroku/
http://www.zarzadca.pl/komentarze/179-wspolnota-mieszkaniowa-jak-ja-zorganizowac
a przede wszystkim: http://www.zarzadca.pl/prawo/akty-prawne/dzienniki-ustaw/12-ustawa-o-wlasnosci-lokali.html
Pozdrawiam
Większość dotyczy powstania WM z mocy ustawy.
Przeczytałem jednak, że po dokonaniu wyboru organu, który będzie reprezentował wspólnotę, właściciele lokali powinni w pierwszej kolejności podjąć uchwały o zatwierdzeniu planu gospodarczego oraz wysokości miesięcznych zaliczek na dany rok obrachunkowy, jak również sposobie prowadzenia ewidencji pozaksięgowej.
Powyższe nie wynika mi jednak dosłownie z UWL.
Czy brak uchwalenia planu gospodarczego uniemożliwi WM pobieranie zaliczek? Czy będzie to naruszeniem ustawy, a jak tak to którego art?
Jednak by wyliczyć wysokość zaliczki trzeba coś zaplanować - wydatki na prąd, sprzątanie, awarie itp. Zobacz z grubsza jakie "kategorie" wydatków możecie przewidzieć
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_plan_gospodarczy Nie chodzi o "pobieranie", tylko o ewentualną egzekucję, gdyby ktoś nie zapłacił. Musicie mieć podstawę do żądania zapłaty. Taką podstawą jest uchwała.
Bez uchwały wspólnota nie ma podstaw do domagania się wpłaty.
Mam jeszcze jedno pytanie. SM zwołuje zebranie w celu podjęcia uchwał m.in. o powołaniu zarządu. Czy na tym samym zebraniu można już podjąć uchwały dot. stawek i planu gospodarczego? Czy może konieczne jest zwołanie kolejnego zebrania (już przez zarząd WM), żeby podjąć te uchwały i dopiero na nim podjąć te uchwały?
Aby przejść na zarządzanie „właścicielskie”, tj. wybrać Zarząd jako organ wspólnoty jest konieczne, aby Wspólnota podjęła uchwałę o zmianie sposobu zarządu na podstawie art. 18 ust. 2a – „zmiana ustalonego w trybie ust. 1 sposobu zarządu nieruchomością wspólną, może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza. Uchwała ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej".
Mamy tylko wątpliwości co do tych uchwał. Czy już teraz je podejmować (stawki i pl. gosp.) czy zwoływać nowe zebranie i dopiero. I co w tym okresie pomiędzy zebraniami. Nie chcemy zostać z powołaną WM, która nie może ściągać zaliczek - a opłaty będą rosły (ogrzewanie gazowe itp).
Uchwały gospodarcze najlepiej podjąć od razu po powstaniu wspólnoty. Inaczej będziesz miał dłuższy okres przejściowy dla rozliczeń pomiędzy SM a wspólnotą. Dłuższy niż to konieczne.
Jeśli spółdzielnia po utworzeniu wspólnoty ma zdać administrację tym budynkiem, to uchwały róbcie od razu, żeby jak najszybciej uruchomić naliczenia.
Ale jeśli spółdzielnia będzie sprawowała u was zarząd na podstawie (w związku) z art 18.1 uowl, to nie ma to aż takiego znaczenia.
Uchwała o powołaniu składu (członków) zarządu, zaliczkach i co tam jeszcze zechcecie ma być "zwykła", bez notariusza.
Bo jak notariusz wpisze np. nazwiska wybranych członków zarządu, to do ich odwołania też potem notariusz będzie potrzebny.
A po zmianie sposobu zarządu podszkol się, jakie dokumenty wspólnota ma przejąć od spółdzielni protokołem (zdawczo-odbiorczym)
Notariusz musi byc tylko przy podejmowaniu uchwały o zmianie sposobu zarządu nieruchomością na "właścicielski". Potem obradujecie bez jego udziału - wybieracie skład zarządu, przyjmujecie PL. Gosp, stawki służące do naliczenia zaliczek .
Następnie zakładacie konto bankowe ( np. do płatności "masowych"- każdy właściciel ma indywidualne pod konto bankowe) , naliczacie zaliczki i jakoś funkcjonujecie.
Czy przypadkiem SM nie będzie sprawowała funkcji Administratora? bo w nieruchomości ma jakiś udział ( lokale SM)
http://www.administrator24.info/artykul/id6486,co-nowego-w-orzecznictwie-wspolistnienie-zarzadu-wybranego-i-powierzonego-rozliczenie-spoldzielni-ze-wspolnota-mieszkaniowa?p=2
Żaden przepis nie zakazuje spółdzielni wykorzystania środków zaewidencjonowanych na koncie jednej nieruchomości na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji innej nieruchomości.
Dotyczy to przede wszystkim tzw. funduszu remontowego. Tak zwanego, bo fr w spółdzielni jest trochę czymś innym niż we wspólnocie.
Dopóki nie zmieni się gruntownie ustawy prawo spółdzielcze, wspólnoty wyłonione ze SM będą startowały z zerowym stanem środków na fr.
Obecna władza walczy z połową środowisk lobbystycznych w kraju, ale akurat nie ze spółdzielcami, więc nie zanosi się na zmiany w rozliczeniach. Choć były takie sygnały w zeszłym roku.
Serdecznie pozdrawiam