W jaki sposób prowadzić księgowość
p.sz
Użytkownik
Witam. Jestem w stanie zakładania WM. Ogólnie lokal składa się z 4 mieszkań i 2 garaży. Chęć zarejestrowania wspólnoty wyraziło 3 mieszkańców. Ustaliliśmy wysokość składek po 200zł. Są to składki wyłącznie na przyszły remont z uwagi, że nieruchomość jest bezczynszowa a opłaty za media: prąd, gaz, śmieci każdy opłaca indywidulanie. Nie ma kosztów zarządu. Wszystko mam, protokół, uchwały, wiem jak dokonać całej rejestracji. Moje pytanie. W jaki sposób prowadzić księgowość. Jak ewidencjonować te wpłaty. Planuję wszystko zrobić w styczniu, żeby rok obrotowy zacząć np. od lutego. Może coś w exelu mógłbym prowadzić??
Z góry dziękuje za pomoc.
Z góry dziękuje za pomoc.
Najlepsza odpowiedź
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Odpowiedzi
2. Ja będę zarządcą (charytatywnie). Przeglądy są chyba raz na pięć lat czy co roku trzeba zrobić przegląd???? Tu nikt nie robi przeglądów pieców kominów. Dlatego sam chcę to małymi krokami doprowadzić do stanu normalności.
3. Opłaty bankowe - znalazłem Bank w którym utrzymanie rachunku będzie wynosił 0.
Kolejny koszt to rozliczenie CIT 8 z urzędem skarbowym. Wspólnota wprawdzie podatku płaciła nie będzie, ale CIT roczny się składa. Bodaj nie drogą wyłącznie elektroniczną więc raczej poprzez kogoś kto ma możliwość składania dokumentów drogą elektroniczną. Np. poprzez jakieś biuro rachunkowe. To znowu jakiś koszt zarządu.
Parę takich kosztów zawsze się znajdzie.
Pieczątka wspólnoty - wypadałoby mieć. O ubezpieczeniu nie wspominając.
2. A co do przeglądów. To co mam zrobić jak mieszkaniec który nie będzie chciał płacić to kto pokryje te koszty? A nawet może powiedzieć, że nie wpuści gazownika, żeby zrobił przegląd pieca, bo każdy ma u nas swój kocioł gazowy tak samo elektryka. Albo wpuści a nie zapłaci?
3. Jeśli mogę to poproszę o przesłanie na meila sposobu rozliczania
p.sz8@interia.pl
Chciałem coś ci wysłać ale odbiło mi zwrotkę po angielsku.
1. Mam 4 Mieszkania i 2 garaże. Piszę protokół i uchwały. Po spisaniu wszystkiego idę do GUS, US i Banku.
2. 3 właścicieli się zgadza na rejestrację, jeden nie ale mamy większość więc on nie stanowi problemu. Tylko pytanie w jaki sposób w trakcie funkcjonowania wspólnoty będziemy mogli wyegzekwować opłaty?
- np. na fundusz remontowy, przegląd komina, elektryki czy kotła gazowego.???
- czy on ma obowiązek wpuścić gazownika czy elektryka?
- mamy mu to zrobić za darmo??????????????????????????
4. Jedna uchwała będzie dotyczyła opłat na podstawie udziałów. Macie jakiś wzór jak to wyliczyć, bo mam wpisane udziały w KW.
- czy opłata za metr mieszkania jest taka sama jak za metr garażu?
- sąsiad który nie zgadza się na rejestracje ma jeszcze ogródek.
O czym jeszcze zapomniałem?????????????
Proszę podjąć uchwałę o wyborze zarządu wspólnoty mieszkaniowej, który będzie działała w Waszym imieniu (najlepiej, gdyby członkiem zarządu został jeden lub dwóch właścicieli).
Odnośnie opłat - należy podjąć uchwały w przedmiocie planu gospodarczego i wysokości zaliczek na poszczególne lata, wpłaty winny być dokonywane na rachunek bankowy.
Proszę może tu umieścić wzory Waszych uchwał do sprawdzenia.
Opłaty za utrzymanie nieruchomości wspólnej to zaliczki, proszę pamiętać, że koszty dzielimy pomiędzy właścicieli stosownie do wielkości przypadających na nich udziałów.