zmiana formy zarządu
brownie4
Użytkownik
Bardzo proszę o pomoc w następującej kwestiach:
1) moja wspólnota miała zarząd właścicielski, ale od 2018 r. jest zarządzana przez zarządcę. Chcemy w praktyce powrócić do zarządu właścicielskiego. Natomiast w KW jest wciąż zapis o zarządzie właścicielskim. Czyli rozumiem, że nie musimy przy notariuszu zmieniać uchwałą formy zarządu, skoro w KW jest taki zapis?
2) z zarządu zrezygnowała jedna osoba i w tej chwili mamy tylko jedną . Czy ktoś z Państwa mógłby potwierdzić, że powinniśmy podjąć następujące czynności:
a) uchwała powołująca skład członków zarządu
b) uchwała upoważniająca zarząd do wypowiedzenia umowy z dotychczasowym zarządcą
c) uchwałą powierzająca administrowanie wspólnotą zarządowi
d) wypowiedzenie umowy dotychczasowemu zarządcy
3) przepraszam za śmieszne pytanie, ale jak wygląda kwestia numerowania tych powyższych uchwał? Musimy mieć numer ostatniej i kontynuować, czy "idziemy od początku" :-) ?
4) z umowy z zarządcą wynika, że mamy jeden miesiąc okresu wypowiedzenia z końcem miesiąca. Jak to wygląda w praktyce? W którym momencie możemy prosić zarządcę o przekazanie wszystkich dokumentów? Będę bardzo wdzięczna za wszelkie wskazówki.
1) moja wspólnota miała zarząd właścicielski, ale od 2018 r. jest zarządzana przez zarządcę. Chcemy w praktyce powrócić do zarządu właścicielskiego. Natomiast w KW jest wciąż zapis o zarządzie właścicielskim. Czyli rozumiem, że nie musimy przy notariuszu zmieniać uchwałą formy zarządu, skoro w KW jest taki zapis?
2) z zarządu zrezygnowała jedna osoba i w tej chwili mamy tylko jedną . Czy ktoś z Państwa mógłby potwierdzić, że powinniśmy podjąć następujące czynności:
a) uchwała powołująca skład członków zarządu
b) uchwała upoważniająca zarząd do wypowiedzenia umowy z dotychczasowym zarządcą
c) uchwałą powierzająca administrowanie wspólnotą zarządowi
d) wypowiedzenie umowy dotychczasowemu zarządcy
3) przepraszam za śmieszne pytanie, ale jak wygląda kwestia numerowania tych powyższych uchwał? Musimy mieć numer ostatniej i kontynuować, czy "idziemy od początku" :-) ?
4) z umowy z zarządcą wynika, że mamy jeden miesiąc okresu wypowiedzenia z końcem miesiąca. Jak to wygląda w praktyce? W którym momencie możemy prosić zarządcę o przekazanie wszystkich dokumentów? Będę bardzo wdzięczna za wszelkie wskazówki.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Zarządca działa na podstawie umowy, zawartej w formie aktu notarialnego?
Wspólnoty nie mogą reprezentować łącznie zarządca i zarząd. Być może masz na myśli administratora?
W ustawie o własności lokali, jest rozróżnienie na zarząd jednoosobowy i kilkuosobowy, chodzi o składanie oświadczeń woli, dlatego zarzad w starym składzie powinien zostać odwołany, a w miejsce starego powołać jednoosobowy. W jednej uchwale.
Jeżeli macie zarządcę, to nie macie zarządu i procedura zmiany na zarząd właścicielski jest inna.
Jeżeli to tylko administrator, to można uchwałą upoważnić zarząd do wypowiedzenia umowy z administratorem, ale nie jest to konieczne. Niezbędne jest osobne złożenie wypowiedzenia administratorowi przez zarząd, zeby wypowiedzenie było skuteczne.
Jeśli uchwała o wyborze zarządu, to po co uchwała o "uchwałą powierzająca administrowanie wspólnotą zarządowi"?
Numerowanie uchwał nie jest określone w uwi, ważne by dokument zawierał unikalne cechy, które go opiszą i zidentyfikują. Może być bez numeru, wyłącznie z opisem czego dotyczy i koniecznie data.
Dokumentacja powinna być zwrócona do dnia w którym wygasa stosunek prawny lub jak się dogadacie. W praktyce bywa różnie.
Zmyliła mnie pieczątka na dokumentach- "zarządca", ale faktyczne, to jest administrator, bo mamy z nim zwykłą umowę.
Czyli jeśli dobrze rozumiem:
1) odwołujemy i powołujemy nowy zarząd (administrator przygotowuje uchwałę)
2) potem uchwałą upoważniamy zarząd do wypowiedzenia umowy
3) zarząd składa wypowiedzenie administratorowi ?
Zebranie właścicieli, jest zwoływane przez zarząd lub zarządcę, któremu zarząd powierzono. Tak jest w ustawie. W takiej sytuacji, ta osoba, która pozostała w zarządzie, reprezentuje wspólnotę i na niej spoczywa ten obowiązek. Od strony merytorycznej i technicznej, organizacją zebrania zazwyczaj zajmuje się administrator, ale skoro chcecie go zwolnić…
Do wypowiedzenia umowy o administrowanie nie jest konieczna uchwała, bo zarząd ma do tego prawo w ramach czynności zwykłego zarządu, chociaż dobrze, żeby tę decyzję akceptowała większość właścicieli.
Najlepiej zrobić to bez udziału administratora;
1. Osoba z obecnego zarządu zwołuje zebranie, zgodnie z art. 32 uwl
2. Uchwałą wybieracie drugą osobę do zarządu lub odwołujecie obecny zarząd i powołujecie nowy, jednoosobowy.
3. Podejmujecie uchwałę upoważniającą zarząd do złożenia wypowiedzenia umowy o administrowanie (fakultatywnie, ale nie zaszkodzi uchwalić). Jeśli w jego miejsce będzie nowy administrator, to warto dopisać „oraz podpisanie umowy na administrowanie z nowym, wskazanym przez zarząd podmiotem”
4. Nowy zarząd, wypowiada umowę administratorowi. Już po zebraniu, należy skutecznie dostarczyć wypowiedzenie.
Pana wypowiedzi zawsze merytoryczne i na temat.
Również potrzebuje pomocy w podobnym wątku. W naszej wspólnocie nowy Zarząd (właścicielski) został wybrany w lutym tego roku. Wcześniej w skład Zarządu wchodził deweloper i był to Zarząd jednoosobowy. Czy powinniśmy uchwałą odwołać Zarząd dewelopera? Czy po wyborze nowego Zarządu składającego się z właścicieli, poprzedni automatycznie starci moc?
"Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani."
Ostatnia rzecz, jeśli możesz- ten członek zarządu złożył pisemną deklarację o rezygnacji, rozumiem, że nie ma potrzeby podejmowania uchwały o jego odwołaniu, prawda?
Zdecydowanie tak
I gdzie te głosy zbierać? Do koszyczka czy wiaderka?
ale na indywidualnej karcie do głosowania , którą po zagłosowaniu należy wrzucić do przegródki oddawczej np. członków Zarządu czy takiej wyodrębnionej na każdej klatce schodowej
Inteligentni wiedzą, że uwl nie mówi, w jakiej formie powinny być zbierane głosy. Wiedzą też, że dla potencjalnych celów dowodowych powinny być zbierane na papierze poświadczone podpisem właściciela. Czyli zbiera się podpisy pod uchwałą.
A o tym, że można głosować przez internet, to już nie będę Tobie wspominał, bo to wyższa szkoĺa jazdy i DNA właściciela nie do zdobycia. ;-)
Dlatego właściciele lokali powinni podjąć uchwała w jaki sposób mają odbywać się głosowania we wspólnocie np. przyjąć "Regulamin zebrania właścicieli lokali". Takie regulaminy wiele wspólnot posiada , w których zarządzanie NW nie jest traktowane jak "kółko zainteresowań"
pod uchwałą zbiera się GŁOSY , a jaką techniką i w jaki sposób ma się to odbywać o tym stanowią właściciele lokali danej WM .
Podpis nie jest jedynym technicznym sposobem złożenia głosu pod uchwałą.
Czy po podjęciu uchwał, Zarząd powinien sporządzić protokół podętych uchwał i poinformować wszystkich członków wspólnoty wywieszając kopię protokołów na tablice oraz wrzucając zawiadomienie do skrzynek?
A może lepiej zapoznać się z treścią UoWL zanim wymyślać, jakieś tam prawo , dokumenty , oświadczenia ...
Podpowiem art. 23 UoWL.
Także w przypadku, gdy w zasadzie podjęcie uchwały nie było konieczne.
Nawet w wypadku, gdy były członek zarządu zrezygnował z pracy w zarządzie drogą własnego oświadczenia, a uchwalę w tej samej sprawie jednak podjęto, to o wyniku głosowania nadal należy poinformować wszystkich właścicieli. Informacja o wyniku głosowania nad uchwałą podejmowaną w trybie obiegowym po prostu należy się właścicielom z mocy ustawy.
Nawet jeśli uchwała nie odniesie skutków prawnych lub podjęto ją w sprawie już nieaktualnej. Nawet jeśli wynik głosowania teoretycznie nikogo już nie musi interesować.
Nie rozumiem po co te uszczypliwości, przecież forum jest po to, żeby jeden drugiemu mógł podpowiedzieć. Nie znam UoWL na pamięć. Tym bardziej jak pisze @błażej_h zależy to od tego jaki porządek przyjęty we wspólnocie. U nas akurat są 4 warianty: mailowo, do gabloty, do skrzynek i jeszcze w aplikacji. Dlatego zapytałam czy koniecznie trzeba stosować wszystko.
Problem w tym, że te 4 warianty są w kontrze w treścią ... UoWL ... , a wystarczyło tam zajrzeć ...
Art. 23. 3. O treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zebranych indywidualnie, każdy właściciel lokalu powinien zostać powiadomiony na piśmie.
Jaką metodą to "pismo" z treścią uchwał dostarczysz każdemu właścicielowi lokalu , to pozostawiam Twojej fantazji .
Tyle w temacie "uszczypliwości"
Stosować trzeba zapis ustawy o własności lokali ...
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjq1Pnlx5T_AhUqgf0HHX3RCFcQFnoECAsQAQ&url=https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210001048/T/D20211048L.pdf&usg=AOvVaw1Tn3_3xwmElW9mk7DKviAS