Wezwanie do zapłaty za FV którą wspólnota nie przyjęła.

Dzień dobry Wszystkim. Może ktoś się spotykał z taką sytuacją. Firma z którym Wspólnota ma podpisaną umowę na administrowania, zleciła usługę bez wiedzy zarządu i wspólnoty. Usługa została wykonana przed powaleniem obecnego Zarządu i wystawiona faktura na Wspólnotę . Zarząd nie zgadza się z usługą, firma administrująca naraziła Wspólnotę na niepotrzebne koszty, o czym Administrator został pisemnie poinformowany. Jednak firma która wykonała usługę, wystawia wezwanie do zapłaty i ściga Wspólnotę. Co w tej sytuacji? Możemy koszty potrącić z wynagrodzenia Administratora? Czy musimy bezpośrednio z wykonawcą usługi wyjaśniać sprawę?

Komentarze

  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    edytowano 6 czerwca
    Jeśli została wykonana za poprzedniego zarządu, to płacić trzeba. Co najwyżej możecie pozwać poprzedni zarząd o niezasadne wydanie pieniędzy. Ale ową niezasadność trzeba udowodnić.
  • Opcje
    atruskoatrusko Użytkownik
    gab napisał użytkownik: »
    Jeśli została wykonana za poprzedniego zarządu, to płacić trzeba. Co najwyżej możecie pozwać poprzedni zarząd o niezasadne wydanie pieniędzy. Ale ową niezasadność trzeba udowodnić.

    To było na przełomie poprzedniego Zarządu i Nowego (dodam tylko że poprzedni Zarząd składał się z 1 osoby - dewelopera, czyli figuranta). Pierwotna faktura wystawiona 13 lutego, nowy Zarząd wybrany 26 lutego, a korekta do faktury wystawiona 31 marca. A do zapłaty faktura została przedstawiona w maju. Nowy Zarząd od razu jak został wybrany, pisemnie poinformował Administratora o niezlecanie żadnych usług bez uzyskania akceptacji. Jednak Administrator nie poinformował, że już była zlecona usługa, tylko po 2 mieś., przedstawił FV do opłacenia. Jeśli wchodzić w szczegóły, jest to usługa wystawienia Świadectwa charakterystyki energetycznej, które nie jest obowiązkowe i niepotrzebne bo nie zamierzamy ani sprzedawać całego budynku, ani go modernizować. Zaznaczę tylko że w umowie z Administratorem jest taki zapis: „Administrator odpowiada za wszelkie szkody wobec Wspólnoty oraz wobec osób trzecich wynikłe na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania zleconych usług „
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    atrusko napisał użytkownik: »
    Nowy Zarząd od razu jak został wybrany, pisemnie poinformował Administratora o niezlecanie żadnych usług bez uzyskania akceptacji.
    To tak nie działa jakbyś sobie tego życzyła powiadomiłam ... to nie płace .
    Żle się zaczęła Wasza współpraca . Najpierw przejmuje się konto bankowe WM , pozostawiając administratorowi możliwość zawieszania przelewów, pobierania wyciągów bankowych WM .a następnie porządkuje się sprawy . Wy wyciągnęliście szabelki i machacie , nie wróży to najlepiej będzie WM miała kłopoty.

    Jak usługa została skonsumowana przez WM to należy się zapłata wykonawcy . O ewentualne odszkodowanie na "narażenie niepotrzebnych wydatków" możecie pozwać administratora .
    A tak na marginesie, czego ta usługa dotyczyła , bo nie wspominasz nic o niej?
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    atrusko napisał użytkownik: »
    Jeśli wchodzić w szczegóły, jest to usługa wystawienia Świadectwa charakterystyki energetycznej, które nie jest obowiązkowe i niepotrzebne

    To, że nowemu Zarządowi się ten wydatek nie podoba , to nie oznacza, że większość właścicieli zaakceptuje ten wydatek ... trzeba to załatwić na najbliższym zebraniu właścicieli lokali.

  • Opcje
    atruskoatrusko Użytkownik
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    atrusko napisał użytkownik: »
    Nowy Zarząd od razu jak został wybrany, pisemnie poinformował Administratora o niezlecanie żadnych usług bez uzyskania akceptacji.
    To tak nie działa jakbyś sobie tego życzyła powiadomiłam ... to nie płace .
    Żle się zaczęła Wasza współpraca . Najpierw przejmuje się konto bankowe WM , pozostawiając administratorowi możliwość zawieszania przelewów, pobierania wyciągów bankowych WM .a następnie porządkuje się sprawy . Wy wyciągnęliście szabelki i machacie , nie wróży to najlepiej będzie WM miała kłopoty.
    A dlaczego uważasz, że nie przyjęliśmy konta? Właśnie to od razu zostało zrobione. Jeśli by Administrator miał nieograniczony dostęp do konta, już dawno by ta faktura była opłacona i nie było by sprawy. To Zarząd wstrzymał tą płatność, bo się nie zgadza z tym wydatkiem.

    To proszę napisać, co powinien był zrobić nowy Zarząd, aby uniknąć podobnych kosztów? Umowę z Administratorem rozwiązać nie ma możliwości do końca roku, odebraliśmy dostęp do konta, poinformowaliśmy pisemnie, aby nie zlecał w naszym imieniu dodatkowych usług. Jednak Administrator nie stosuje się (albo wybiorczo się stosuje do warunków). Jakie widzisz rozwiązanie?

  • Opcje
    atruskoatrusko Użytkownik
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    atrusko napisał użytkownik: »
    Jeśli wchodzić w szczegóły, jest to usługa wystawienia Świadectwa charakterystyki energetycznej, które nie jest obowiązkowe i niepotrzebne

    To, że nowemu Zarządowi się ten wydatek nie podoba , to nie oznacza, że większość właścicieli zaakceptuje ten wydatek ... trzeba to załatwić na najbliższym zebraniu właścicieli lokali.

    Podobać się czy nie może sukienka w sklepie i to jest to kwestia gustu.
    Zarząd się nie zgadza z takim wydatkiem, Świadectwo CE nie jest dla nas obowiązkowe. Kilka wątków wcześniej pisałeś o tym, że Administrator takimi działaniami chce nas naciągnąć na koszty. https://forum.zarzadca.pl/discussion/9784/swiadectwo-energetyczne#latest
    Mamy grupę z właścicielami mieszkań, byli oni na tej grupie pytani czy się zgadzają się na ten wydatek. Nie zgadzają się.
  • Opcje
    atruskoatrusko Użytkownik
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    atrusko napisał użytkownik: »
    Nowy Zarząd od razu jak został wybrany, pisemnie poinformował Administratora o niezlecanie żadnych usług bez uzyskania akceptacji.

    Jak usługa została skonsumowana przez WM to należy się zapłata wykonawcy . O ewentualne odszkodowanie na "narażenie niepotrzebnych wydatków" możecie pozwać administratora .
    Ok. Jak fizycznie to wykonać. Czy ściągnąć z wynagrodzenia Administratora, ale na jakie podstawie? Wystawić FV na Administratora (jak skoro on prowadzi nasz rachunkowość, sam sobie wystawi tę fakturę) ? Wysłać wezwanie do zapłaty?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano 21 czerwca
    Usługę zlecił administrator? Na jakiej podstawie? Proszę zacząć od umowy o administrowanie, czy rzeczywiście został upoważniony przez wspólnotę mieszkaniową do zawierania umów w jej imieniu? Jeżeli nie został, to mamy do czynienia z tzw.rzekomym pełnomocnikiem (falsus procurator), kwestie te reguluje:
    Art. 103. kodeksu cywilnego:
    § 1.
    Jeżeli zawierający umowę jako pełnomocnik nie ma umocowania albo przekroczy jego zakres, ważność umowy zależy od jej potwierdzenia przez osobę, w której imieniu umowa została zawarta.
    § 2.
    Druga strona może wyznaczyć osobie, w której imieniu umowa została zawarta, odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się wolna po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu.
    § 3.
    W braku potwierdzenia ten, kto zawarł umowę w cudzym imieniu, obowiązany jest do zwrotu tego, co otrzymał od drugiej strony w wykonaniu umowy, oraz do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o braku umocowania lub o przekroczeniu jego zakresu.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    atruskoatrusko Użytkownik
    Zarządca napisał użytkownik: »
    Usługę zlecił administrator? Na jakiej podstawie? Proszę zacząć od umowy o administrowanie, czy rzeczywiście został upoważniony przez wspólnotę mieszkaniową do zawierania umów w jej imieniu?:
    Umowa z ADM była podpisana w imieniu wspólnoty jeszcze przez dewelopera, który w tam tym momencie posiadał większość udziałów (był wyodrębniony tylko jeden lokal) i sam siebie wtedy też powołał na Zarząd. Przez cały rok wspólnota funkcjonowała faktycznie bez zarządu, bo oczywiście deweloper nie zajmował się sprawami wspólnoty, był figurantem, a faktyczne zarządzanie nieruchomością objął Administrator, który uważał siebie za Zarządcę (nawet na zawiadomieniu na pierwsze zebranie po roku czasu, był zapis "Administrator XXX zwołuje zebranie) nie patrząc na to że umowa podpisana na Administrowanie.
    Zarządca napisał użytkownik: »
    Jeżeli nie został, to mamy do czynienia z tzw.rzekomym pełnomocnikiem (falsus procurator), kwestie te reguluje
    W umowie widnieje taki zapis "Zakres obowiązków Administratora w ramach środków zgromadzonych przez Wspólnotę obejmuje: .... Zawieranie umów w imieniu Wspólnoty na dostawę energii elektrycznej, zimnej i ciepłej wody, odbioru ścieków, wywozu śmieci, usług kominiarskich, usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych i nadzór nad ich wykonaniem."
    Jednak sam Administrator powołuje się na inny zapis w umowie: "Prowadzenie dla nieruchomości księgi obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej wymaganej przez przepisy prawa "
    I właśnie o ten zapis dokumentacji technicznej wymaganej przez przepisy prawa , się rozchodzi. Sprawa została skonsultowana u dwóch prawników. Każdy z nich potwierdził, że sprawa pewnie trafi do sądu. Jak my nie zapłacimy faktury dla firmy która wykonała świadectwo ChE, to pozwą nas i prawdopodobnie przegramy, wtedy zapłacimy z odsetkami ustawowymi. Jeśli my pozwiemy administratora, musimy udowodnić, że świadectwo nie jest wymagane przez przepisy prawa, a Administrator dopuścił się nadużycia uprawnień. W każdym razie sytuacja patowa.

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    Jeżeli uważacie Państwo, że administrator nadużył uprawnień, to możecie go pozwać. Jaka jest kwota tej usługi? W mojej ocenie administrator nie był uprawniony do zawierania umów w imieniu wspólnoty, ponieważ zgodnie z przepisami, to zarząd (lub zarządca sprawujący zarząd powierzony) składa oświadczenia za wspólnotę mieszkaniową. Administrator nie miał umocowania, usługę wykonano. Jaka to kwota, czy warto się procesować?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.