Avatar

Żaba

Żaba

Wspólnota Mieszkaniowa jedno klatkowa, cztery mieszkania na parterze z osobnym wejściem. Czy wszyscy ponoszą te same koszty czy funduszu czy innych opłat ...

O

Nazwa użytkownika
Żaba
Dołączył(a)
Wizyty
26
Ostatnia aktywność
Ranga
Użytkownik
Punkty
84
Nagrody Zarzadca.pl
4
  • Wynagrodzenie zarządu wspólnoty

    Tu akurat nie popieram tego typu pomysłów bo to jest już jest jakieś cudowanie, nie chcę się już rozpisywać nad stroną techniczną przydzielania ,,premii", raz że jest to problemowe i budzi wiele kontrowersji to już sam zapis ustawy:
    Art. 27. Każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania
    w zarządzie nieruchomością wspólną. Nie uchybia to jednak przepisom art. 21 ust. 1
    i art. 22 ust. 1.
    Art. 28. Właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od
    wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.
    ....choć nie mówi wprost o formie wynagrodzenia jednak logicznym jest to ,że wynagrodzenie jest stałą formą płatności a premia jest nagrodą o czym nie ma nawet wzmianki. Tylko zryczałtowana forma wynagrodzenia przyznanego zarządowi w formie płatności co miesięcznej ma sens i jest zdecydowanie najbardziej uczciwa i przejrzysta. I jeszcze jedno w ustawie nie ma wzmianki o jakimkolwiek formach wynagradzania pozostałych współwłaścicieli nieruchomości ale skoro zarząd będąc jednocześnie sam jednym z współwłaścicieli wspomina coś o jakiejś premii ( totalna bzdura) to równie dobrze każdy z pozostałych zgodnie z art. 27, powie, a mi tez się należy premia bo przecież wczoraj zrobiłem ksero dla Janka z zarządu, a ja pomogłem Pani Krysi z zarządu przy programie do sald wspólnoty bo miała problemy... Chcę tu przedstawić jakie ryzyko i śmieszne lub nie , sytuacje mogą się pojawić kiedy zaczniemy cudować i wydziwiać zamiast trzymać się przede wszystkim ustawy i prostych przejrzystych czytelnych dla każdego rozwiązań.
    Ustawa wprost mówi w art. 27. o współdziałaniu właścicieli w zarządzie nieruchomością jako obowiązek i prawo natomiast zarząd ponad to co ma jako właściciel, ma jeszcze wiele więcej tych praw , obowiązków a przede wszystkim odpowiedzialności dlatego z racji tego ustawodawca w art. 28 daje mu możliwość ubiegania się od wspólnoty wynagrodzenia, ponieważ doskonale przewidział ze praca ta będzie wymagała zawsze nakładu pracy i poświęcenia. Nie należy tu jednak nadużywać interpretacji wynagrodzenie i przekształcać go w premie, czy może karnety na basen. Wynagrodzenie jest wynagrodzeniem, ustala się je pomiędzy zarządem wspólnoty i właścicielami , nikim innym tylko te dwie strony są tu władne i umocowane w ustawie.
    Oczywiście uchwalić można wszystko ale nie wszystko przynosi korzyść ...
    Czy kogoś przekonałem ? Nie wiem
    Pozdrawiam
  • Wynagrodzenie zarządu wspólnoty

    Kamilo dzięki za komentarz
    Wiesz , jak czytam Twój wywód to widzę siebie. Czy ja gdzieś napisałem że wynagrodzenie dla zarządu wspólnoty się nie należy ?? Wskaż... Sam bardzo dużo pracuję dla wspólnoty, nie raz nie dwa korzystam z prywatnego auta i poświęcam swój czas dla wspólnoty, jestem na miejscu więc jestem praktycznie dostępny 24 h na dobę. Sami przyznacie praktyka pokazuje, że zarządem wspólnoty jest się praktycznie bez przerwy ( dzwonią nawet podczas urlopu) . Dlatego myślę, że nie do końca wczytałeś się w mój wpis ( ten pierwszy) bo nie było tam mowy - ,,nie nie należy się" , tylko było to w formie zaproszenia do dyskusji.. Oczekiwałem po prostu odpowiedzi typu,- tak wynagrodzenie jest pomniejszone bo zarząd ma do pomocy firmę lub nie bo dalej jest zarządem i sprawuje nadzór nad taką firmą . I tyle. Dyskusja mogła się rozwinąć i upewnić zarządy i samych współwłaścicieli co do zasadności takiego a takiego wynagrodzenia i jego wielkości. W praktyce w powstałej wspólnocie choć nie jest to wykładnik na pierwszym zebraniu po wyborze zarządu współwłaściciele ustalają wynagrodzenie dla zarządu. mogą też o ile już jest firma administrująca przyznać wynagrodzenie takiej firmie, wszystko jasne i czytelne koszty ustalone . Często jednak dopiero potem, po jakimś czasie zarząd informuje wspólnotę o podjęciu decyzji współpracy z adminem i w tym przypadku pojawiają się nowe koszty. I tu pojawia się właśnie moje pytanie jak to w praktyce wygląda?
    ,,Zarząd może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.
    Ok co do tego jesteśmy zapewne zgodni bo tak mówi uwl ale jak jest w praktyce, jak wygląda to żądanie zarządu i jak współwłaściciele dokonują oceny tego nakładu pracy...."
    Forum jest po to aby dyskutować więc róbmy to , ja uważam że wynagrodzenie należy się jak najbardziej zarządowi wspólnoty choć jego wysokość nie zależy od zarządu. Ale zarząd z powodzeniem może podjąć taką uchwałę i przedstawić ją na zebraniu, np. kiedy wynagrodzenie to jest po prostu śmieszna ze względu na ostatnią regulację i lata inflacji i niezmienność tej kwoty na przełomie lat i wystąpić o jej podniesienie.
    Co do podniesienia kosztów związanych z podpisaniem umowy z adminem, mam takie zdanie, że jeżeli zarząd do tej pory pracował samodzielnie, wykonywał wszystkie czynności związane z zarządzaniem wspólnotą, łącznie z księgowością zajmował się po prostu wszystkim i pobierał z tego tytułu spore wynagrodzenie ( logiczne) to w wypadku scedowania tych obowiązków na firmę administrującą dla mnie jak najbardziej logiczne jest obniżenie wynagrodzenia zarządu przynajmniej o pozycje których nie będzie wykonywał.
    Wszystko zależy również od umowy i jej zakresu .Oczywiście wszystko w rękach udziałowców wszak to oni decydują czyż nie tak?
    Wiemy, sam o tym wspomniałeś, że wynagrodzenie zarządu to nie są jakieś kosmiczne kwoty choć pracy jest dużo i jest to trudna praca, i tu uważam, że sami współwłaściciele powinni szanować to ,że są osoby które się tym zajmują i dbają o to aby reszta spała spokojnie.
    Kpiący ton ?? To raczej taka prześmiewcza ironia. Wynagrodzenie zarządu powinno być ustalone i ujęte w formie i pozycji zaliczki kosztów zarządu i wypłacane co miesiąc w formie zryczałtowanej. Zarząd otrzymuje po roku Pit do rozliczenia i płaci z tego podatek. Pozycja wynagrodzenia dla zarządu wspólnoty występuje jako ,,inne wynagrodzenie" wspólnota nie płaci podatku ani żadnych innych opłat, choć były próby aby to obciążenia tego składką zdrowotną, tylko udało się tego uniknąć ponieważ ustawodawca nie precyzyjnie ustalił zapisy tego dotyczące ..Uważam, że jakieś premie to jakaś bzdura i niepotrzebne komplikacje.
    Ale zdecydowanie jestem za tym aby te osoby były doceniane szanowane i opłacane za wyjątkiem oczywiście przypadków skrajnych.
    ,,Z kpiącego tonu twoich postów oraz z braku stażu na tym forum wynika jasne przesłanie: boli cię, że zarząd nie wykonuje swojej pracy za darmo:" No niestety nie trafiłeś a to, że jestem krótko na tym forum ma jakieś znaczenie, dzielisz teraz na starz ze względu na staż na forum :D , czy raczej na to co kto ma do przekazania. Byłem uczestnikiem pewnego forum lata temu bo do młodzieniaszków nie należę a i staż w zarządzie zapewne też posiadam znacznie dłuższy niż inni ale nie o to chodzi, ważne aby coś z tego przebywania tu wyciągnąć i ja się tego trzymam.
    Pozdrawiam
  • Wątpliwość dotycząca podwyższenia wynagrodzenia zarządcy nieruchomości

    W sumie to zdecydowanie lepiej i przejrzyściej kiedy wynagrodzenie zarządcy , czy administratora czy zarządu jest podejmowane na osobnej uchwale. Nie ma wtedy problemu. Przyjmujemy plan gospodarczy z całą zawartością wszystkich niezbędnych zaliczek i kosztów na pokrycie utrzymania nieruchomości wspólnej i opłat eksploatacyjnych a kolejna uchwała dla wynagrodzenia administratora (zarządcy). Co więcej osobno można też podjąć uchwałę co do wysokości funduszu remontowego o ile byłby on zmieniany w stosunku do roku ubiegłego. Czy coś stoi na przeszkodzie aby tak postępować ? Chyba tylko sam administrator i zarządca bo z praktyki wiemy że pierwsi są do podnoszenia sobie stawki wynagrodzeń. Byłem jako pełnomocnik na zebraniu pewnej wspólnoty i porządek zebrania wyglądał tak że pierwszym najważniejszym punktem było podniesienie stawki za administrowanie co w sumie zakończyło współpracę z tym administratorem uważam że słusznie bo ten pan nie miał chyba pojęcia jak przebiega zebranie wspólnoty.

  • Jak poszukiwać ofert na zarządzanie nieruchomością

    Trzeba jasno określić czego trak naprawdę potrzebujecie czy zarządcy czy administratora , bo to są dwie róże formy obsługi nieruchomości, choć działają podobnie ale posiadają odmienne uprawnienia. Co do odpowiedzi Grafen 2 owszem jest to jakaś podpowiedź i informacja ale ja bym ją jeszcze rozbudował o jeden wątek, sam administrator to jedno ale chyba ważniejsze jest jaki zarząd posiada taka wspólnota, bo czasem nawet najlepszy administrator może nie dać rady. Sprawny i odpowiedzialny zarząd wspólnoty nawet kiedy podpisze umowę na administrowanie nie jest ani na moment zwolniony z zarządu swą nieruchomością, administrator jest po to by pracować dla zarządu i wspólnoty zgodnie z umową ale taka umowa nie powierza zarządu firmie administrującej, powierzenie zarządu ma miejsce wówczas kiedy wspólnota mieszkaniowa w zapisie o ustanowieniu odrębnej własności lub uchwale zaprotokołowanej przez notariusza powierza zarząd osobie z zewnątrz np. zarządcy nieruchomości . (ART 18. UWL)
    Domniemam że wasza wspólnota posiada zarząd potocznie nazywany właścicielskim powołany uchwałą zgodnie z ART. 20 UWL. I jak wspomniałem w tym przypadku podpisując umowę z administratorem nie wyzbywacie się ani nie powierzacie zarządu takiej osobie , wręcz w waszym obowiązku jest spisanie odpowiedniej umowy oraz rozliczanie takiej firmy administrującej. Nie przeczę nie jest łatwo o dobrego administratora ponieważ niestety takie firmy nastawione są na zysk i przyjmują dużo wspólnot co przekłada się na nieterminową obsługę i slaby kontakt. Nie jest to oczywiście wykładnik są zapewne dobrzy administratorzy ale i tak dużo zależy od zarządu wspólnoty.