Sprawa w sądzie
ajor3
Użytkownik
Witam! Proszę o odpowiedź jak założyć sprawę dłużnikowi który nie płaci FR? Czy zarząd powinien wziąć prawnika? jakie dokumenty trzeba złożyć i gdzie?? Jak wygląda taka rozprawa?? Czy zarząd musi w niej uczestniczyć??
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Czy jest regulamin FR?
https://forum.zarzadca.pl/discussion/1057/epu-koszt-certyfikatu/
1) linki do formularzy pozwu, instrukcji, jak wypełnić pozew:
https://forum.zarzadca.pl/discussion/1177/zarzad-komisaryczny/#Item_27
2) jakie załączniki dołączyć do pozwu:
https://forum.zarzadca.pl/discussion/766/mieszkancy-nie-placa-czynszu-wspolnota-zadluzona/#Item_3
3) podobny wątek: https://forum.zarzadca.pl/discussion/645/jak-sciagnac-dlug-od-lokatora/
Postępowanie upominawcze o nakaz zapłaty jest postępowaniem nieprocesowym. Sąd wydaje nakaz na podstawie pozwu i załączonych dokumentów. Jeżeli sędzia będzie miał wątpliwości co do przedłożonego materiału, wyznaczy termin rozprawy i wyśle wezwanie. Jeżeli jednak pozew jest dobrze przygotowany i udokumentowany, obędzie się bez procesu: sąd wyda nakaz zapłaty z terminem zapłaty 14 dni. W tym terminie dłużnik może też złożyć sprzeciw i wtedy będzie proces. W procesie wspólnotę reprezentuje zarząd lub pełnomocnik procesowy - może nim być radca prawny, adwokat, ale też np. zarządca lub administrator wspólnoty, jeśli posiada pełnomocnictwo procesowe.
Ja również polecam EPU - elektroniczne postępowanie upominawcze.
Jest dużo szybciej i bez wychodzenia z domu.
Oczywiście, trzeba być przygotowanym na to, że dłużnik złoży sprzeciw i dojdzie do procesu, a więc wszystkie dowody, które wymienisz w pozwie elektronicznym, musisz mieć również w wersji papierowej.
Pytam dlatego, że w naszym mieście zarządca komunalny praktycznie narzuca właścicielom podjęcie takich uchwał.
Czy nie jest tak, że, zarządca powinien "zająć się" takim zadłużeniem z mocy prawa.
Na bieżąco, a nie czekać aż dług będzie rósł?
Jeśli jednak właściciele godzą się przez jakiś czas płacić za dłużników i podejmują takie uchwały, to już ich problem. Mają do tego prawo, bo decydują o własnym majątku: indywidualnym i wspólnym. Ale wcale nie muszą się godzić na takie rozwiązanie, bo to jest sprzeczne z ich interesami.
Dlaczego zarządcy na tym zależy?
Przecież tutaj mamy do czynienia właśnie z zarządcą z art. 18.1 (zarząd powierzony):
Dla mnie paranoja...
W uchwale o prowadzeniu dokumentacji finansowej zapisuje się m. in. zasady postępowania w zakresie windykacji.
Również zapis o 100 zł u wojaka.
PS. Tytułem anegdoty:
Znajomy zalegał za CYFROWY POLSAT całe 2 zł. Umieścili mu na emitowanym programie wielki napis przez środek ekranu telewizora i widział tylko jego obramowanie...
Firma wywożąca śmieci przysyła pismo do wspólnoty (uzgodnienie salda), grożąc naliczeniem odsetek ustawowych za opóźnienie w zapłacie za usługę.
Odsetek wyszłoby ok. 4 groszy. Pismo przyszło poleconym - 3,75 zł.
W dodatku firma nie miała podstaw do naliczania odsetek, bo wspólnota nie przekroczyła terminu płatności...
"Stosownie do art. 18 i 33 u.w.l. wspólnota może z kolei powierzyć zarządzanie nieruchomością wspólną osobie trzeciej (reprezentacja powierzona - powiernicza). Działania takiego zarządcy pociągają za sobą skutki dotyczące bezpośrednio wspólnoty mieszkaniowej (art. 95 § 2 k.c.). Wedle dominującego w literaturze i podzielanego przez Sąd Apelacyjny poglądu, w odróżnieniu od reprezentacji przez organ, zarządca nie działa jako wspólnota mieszkaniowa, gdyż pomiędzy nią a tymże zarządcą (osobą trzecią) istnieje dodatkowe ogniwo, którym jest oświadczenie woli o udzieleniu pełnomocnictwa(...) W § 8 załączonej do pozwu umowy notarialnej (k. 16) o sprzedaży i ustanowieniu odrębnej własności lokalu zawartej pomiędzy pozwaną Spółką i nabywcą lokalu wynika, że strony umowy "wyrażają zgodę na sprawowanie zarządu nieruchomością wspólną przez Holding Produkcyjno-Usługowy SA Agencję Mienia Nieprodukcyjnego z siedzibą w B. zgodnie z ustawą o własności lokali. Oznacza to, że wymienionej Spółce właściciele mieszkań powierzyli sprawowanie zarządu, nie określając jego sposobu, co oznacza, że zarządca w sprawie niniejszej nie miał umocowania do występowania w imieniu powódki w niniejszym procesie i udzielania dalszego pełnomocnictwa radcy prawnemu (art. 87 § 1 k.p.c. w zw. z art. 91 pkt 3 k.p.c.). "
Orzeczenie na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/content/view/644/94/
Zarządco... powierzone są czynności zwykłego zarządu. Wnioskuję, że na każde pełnomocnictwo (upoważnienie do reprezentowania wspólnoty w postępowaniu sądowym) potrzebna będzie zgoda (uchwała) właścicieli.
Dodam jednak, że przy okazji zbierania dokumentów wspólnoty (różnymi drogami i sposobami) zaniepokoiła mnie pewna sprawa dotycząca FR, o czym napiszę (ciągnąc wątek "Zaskarżenie uchwały WM do sądu).
Można też "układać się" po uzyskaniu nakazu zapłaty.
Wtedy dłużnik wie, że wspólnota ma argument w ręku i w razie niewywiązania się przez niego z umowy, może w każdej chwili złożyć wniosek u komornika.
Oczywiście, dotyczy to sytuacji typowych, czyli 99% przypadków.
Mogą się jednak zdarzyć sytuacje wyjątkowe (zdarzenia losowe), które należy potraktować inaczej. O ile, oczywiście, dotychczasowa postawa właściciela lokalu świadczy o jego wiarygodności. Ale to nie może być reguła postępowania, lecz prawdziwy wyjątek.
Zakładanie z góry, że jeśli tylko ktoś nie zapłaci zaliczek przez 2 miesiące, to należy mu iść na rękę i rozkładać dług na raty spowoduje, że ilość takich przypadków wkrótce wzrośnie lawinowo i wspólnota wpadnie w poważne kłopoty finansowe. Każdy umie liczyć. Jeśli wspólnota bez przymusu idzie na ustępstwa i daje nieoprocentowane pożyczki, to trzeba być głupcem, żeby takiej pożyczki nie wziąć. Żaden bank nie ma takiej oferty kredytowej!
Piszesz o właścicielach zadłużonych we wspólnocie, ale czy są to właściciele lokali, czy najemcy.?
W naszej wspólnocie, kiedy administratorem został zakład budżetowy ADM, to do jego kasy wpływają pieniądze od najemców lokali komunalnych jak i właścicieli i później kierownik wpłaca te wszystkie pieniądze na konto wspólnoty do banku(tak twierdził na zebraniu rocznym)
:bigsmile::sad:
Jak ja byłam członkiem zarządu, to gmina nie wpłacała na konto wspólnoty za swoje lokale, lokatorzy wpłacali w kasie urzędu miasta.
Nam, na podstawie faktur gmina zwracała koszty zarządu za swój udział w nieruchomości wspólnej, zawsze w styczniu po rozliczeniu rocznym.
Czyli ADM nie zbierał.
Może być inaczej?
A co do konta... Goniu, nie wiem. Jeśli to konto naszego zarządcy (w co wątpię, bo musiałby mieć ich duuużo), to z czasem rozgryzę i to.
Może to być konto komunalnej jednostki i wcale nie wspólnoty.
Jest to komunalny zarządca(zarząd powierzony), na pewno nie zakładał osobnego konta dla wspólnoty, ten nr indywidualny, to subkonto, ale na rachunku komunalnego.
UCHWAŁA nr .........
z dnia ………
podejmowana w trybie indywidualnego zbierania głosów właścicieli lokali w nieruchomości położonej przy ul. ............ w ............... tworzących Wspólnotę Mieszkaniową
w sprawie windykacji należności oraz naliczania odsetek od zaległości z tytułu zaliczek na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną.
Działając na podstawie art. 23, w związku z art. 14 i 15 Ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. Nr 80, poz. 903 z 2000r. z późniejszymi zmianami), ogół Właścicieli lokali uchwala co następuje:
§ 1
1. Właściciele lokali zobowiązani są do terminowego uiszczania zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.
2. Opłaty wymienione w § 1, ust. 1 obejmują zaliczki miesięczne na koszty zarządu nieruchomością wspólną, zgodnie art. 14 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903), tj., zaliczki eksploatacyjne, świadczenia oraz fundusz remontowy.
3. Wysokość bieżących opłat dla poszczególnych lokali wynika z Uchwał Wspólnoty Mieszkaniowej ............................. i jest przekazywana do wiadomości wszystkich właścicielom lokali.
§ 2
1. Za termin powstania zaległości przyjmuje się 16. dzień miesiąca, w którym powinna zostać wpłacona zaliczka..
2. Wszelkie wpłaty właścicieli z tytułu opłat bieżących dokonywane są wyłącznie na konta bankowe Wspólnoty. W związku z tym, o dochowaniu terminu zapłaty decyduje data wpływu środków na konto Wspólnoty
§ 3
Każdy właściciel lokalu będzie otrzymywał pisemną informację o saldzie jego lokalu z wyszczególnieniem zaległości lub nadpłaty dwa razy w ciągu roku, w terminach:
a) do 30 lipca – za pierwsze półrocze roku bieżącego;
b) do 30 stycznia – za drugie półrocze roku poprzedzającego.
§ 4
Jeśli kwota zaległości przekroczy 100 zł w terminie powstania zaległości określonym w § 2 niniejszej uchwały - do kwoty zaległości doliczane będą odsetki w maksymalnej wysokości, określonej w art. 359 § 2 Kodeksu Cywilnego (czterokrotność stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego), za okres od powstania zaległości do jej uregulowania.
§ 5
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w § 4, dłużnik zostanie powiadomiony pisemnie w terminie 30 dni od daty określonej w § 2, w formie wezwania do zapłaty wraz z wstępną notą odsetkową, obliczoną na dzień wystawienia wezwania.
Ostateczna nota odsetkowa zostanie wystawiona po uiszczeniu należności przez dłużnika.
§ 6
Jeśli zaległość nie zostanie uregulowana w terminie określonym w wezwaniu do zapłaty, o którym mowa w § 5, dłużnik zostanie wezwany do zapłaty w formie wezwania ostatecznego (przedsądowego).
§ 7
Po upływie terminu określonego w wezwaniu, o którym mowa w § 6, właściciele lokali upoważniają Zarząd Wspólnoty do wystąpienia przeciwko dłużnikowi na drogę postępowania sądowego w trybie upominawczym.
§ 8
Wszelkie koszty związane z windykacją zaległej należności (koszty wezwań, upomnień, korespondencji, postępowania sądowego i in.) obciążają dłużnika.
§ 9
1. Dokonane przez dłużnika wpłaty oraz kwoty wynikające z rozliczenia kosztów zarządu nieruchomością wspólną zalicza się w pierwszej kolejności na pokrycie kosztów windykacji zaległej należności, następnie na uregulowanie odsetek z tytułu opóźnienia w zapłacie, przeterminowane opłaty, a w ostatniej kolejności na opłaty bieżące.
2. Wpływy uzyskane przez Wspólnotę z tytułu odsetek przeznacza się na zasilenie funduszu remontowego.
3. Wpływy uzyskane przez Wspólnotę z tytułu pokrycia kosztów windykacji zaległej należności (§ 8 niniejszej uchwały) przeznacza się na zasilenie funduszu bieżącej eksploatacji nieruchomości wspólnej.
§ 10
1. W uzasadnionych przypadkach Zarząd Wspólnoty, na wniosek dłużnika, może ustalić indywidualny tryb egzekwowania przeterminowanych należności, a w szczególności rozłożyć ich spłatę na raty, na podstawie zawartego z dłużnikiem porozumienia.
2. Warunkiem zawarcia Porozumienia jest uznanie wierzytelności przez dłużnika, jednorazowa wpłata odsetek i kosztów windykacji zaległej należności oraz regularne wnoszenie przez niego bieżących opłat.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie z dniem 01.10.2009 r.
§ 12
1. Odsetki od zaległości uregulowanych przed wejściem w życie niniejszej uchwały ulegają umorzeniu.
2. Do zaległości powstałych i nieuregulowanych przed wejściem w życie niniejszej uchwały odsetki będą naliczane w wysokości:
a) ustawowej – za okres od powstania zaległości (nie wcześniej jednak, niż od 01.01.2009 r.) do wejścia w życie niniejszej uchwały;
b) określonej w § 4 – za okres od wejścia w życie niniejszej uchwały do uregulowania zaległości
Załącznik:
Lista do głosowania.