Sprawa w sądzie

ajor3ajor3 Użytkownik
Witam! Proszę o odpowiedź jak założyć sprawę dłużnikowi który nie płaci FR? Czy zarząd powinien wziąć prawnika? jakie dokumenty trzeba złożyć i gdzie?? Jak wygląda taka rozprawa?? Czy zarząd musi w niej uczestniczyć??
«1

Komentarze

  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy była uchwała FR?
    Czy jest regulamin FR?
  • Opcje
    TomTomTomTom Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Elektroniczne postępowanie upominawcze
    https://forum.zarzadca.pl/discussion/1057/epu-koszt-certyfikatu/
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Przeczytaj te posty:
    1) linki do formularzy pozwu, instrukcji, jak wypełnić pozew:
    https://forum.zarzadca.pl/discussion/1177/zarzad-komisaryczny/#Item_27

    2) jakie załączniki dołączyć do pozwu:
    https://forum.zarzadca.pl/discussion/766/mieszkancy-nie-placa-czynszu-wspolnota-zadluzona/#Item_3

    3) podobny wątek: https://forum.zarzadca.pl/discussion/645/jak-sciagnac-dlug-od-lokatora/

    Postępowanie upominawcze o nakaz zapłaty jest postępowaniem nieprocesowym. Sąd wydaje nakaz na podstawie pozwu i załączonych dokumentów. Jeżeli sędzia będzie miał wątpliwości co do przedłożonego materiału, wyznaczy termin rozprawy i wyśle wezwanie. Jeżeli jednak pozew jest dobrze przygotowany i udokumentowany, obędzie się bez procesu: sąd wyda nakaz zapłaty z terminem zapłaty 14 dni. W tym terminie dłużnik może też złożyć sprzeciw i wtedy będzie proces. W procesie wspólnotę reprezentuje zarząd lub pełnomocnik procesowy - może nim być radca prawny, adwokat, ale też np. zarządca lub administrator wspólnoty, jeśli posiada pełnomocnictwo procesowe.

    Ja również polecam EPU - elektroniczne postępowanie upominawcze.
    Jest dużo szybciej i bez wychodzenia z domu. :wink:
    Oczywiście, trzeba być przygotowanym na to, że dłużnik złoży sprzeciw i dojdzie do procesu, a więc wszystkie dowody, które wymienisz w pozwie elektronicznym, musisz mieć również w wersji papierowej.
  • Opcje
    ajor3ajor3 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję bardzo za odpowiedzi
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A czy właściciele mogą podjąć uchwałę mówiącą o tym, że zarządca (powierzony) zostaje upoważniony do rozkładania na raty zadłużeń właścicielom np. do określonej kwoty?
    Pytam dlatego, że w naszym mieście zarządca komunalny praktycznie narzuca właścicielom podjęcie takich uchwał.
    Czy nie jest tak, że, zarządca powinien "zająć się" takim zadłużeniem z mocy prawa.
    Na bieżąco, a nie czekać aż dług będzie rósł?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Windykacja należności wspólnoty to jeden z podstawowych obowiązków zarządcy.
    Jeśli jednak właściciele godzą się przez jakiś czas płacić za dłużników i podejmują takie uchwały, to już ich problem. Mają do tego prawo, bo decydują o własnym majątku: indywidualnym i wspólnym. Ale wcale nie muszą się godzić na takie rozwiązanie, bo to jest sprzeczne z ich interesami.

    Dlaczego zarządcy na tym zależy?
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie mam pojęcia. Właściciele na zebraniach zostali po prostu przed takim faktem postawieni. A zarządca miał gotowy projekt uchwały, którego, oczywiście, w informacji o zebraniu nie było.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Można upoważnić zarząd, ale nigdy zarządcę.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zarządcę tez można, ale tylko w razie powierzenia mu zarządu w rozumieniu art. 18 uwl.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co na jedno wychodzi, bo wtedy zarządca pełni też również funkcję zarządu...
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pytam dlatego, że w naszym mieście zarządca komunalny praktycznie narzuca właścicielom podjęcie takich uchwał.
    A zarządca miał gotowy projekt uchwały, którego, oczywiście, w informacji o zebraniu nie było.
    Zawsze z zarządcą komunalnym tak jest.:sad:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] a-z:[/cite]Można upoważnić zarząd, ale nigdy zarządcę.
    [cite] Zarządca:[/cite]Zarządcę tez można, ale tylko w razie powierzenia mu zarządu w rozumieniu art. 18 uwl.
    Panowie, co tak naprawdę chcieliście wnieść do dyskusji?
    Przecież tutaj mamy do czynienia właśnie z zarządcą z art. 18.1 (zarząd powierzony):
    [cite] marianna:[/cite]A czy właściciele mogą podjąć uchwałę mówiącą o tym, że zarządca (powierzony) zostaje upoważniony do rozkładania na raty zadłużeń właścicielom np. do określonej kwoty?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    No nie wiem jak A-Z, bo ja swoje trzy grosze:bigsmile:
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No, masz rację ownerze przegapiłem.
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Komunalny zarządca powierzony swoje działania tłumaczy tak: prośby o raty kierują do niego zadłużeni właściciele, a on biedulek nie może im odpowiedzieć (na tak lub nie) nie posiadając stosownego upoważnienia. Problem wg mnie polega na czymś innym: kwota, która została zaproponowana (do rozkładania na raty) stanowi w najlepszym przypadku należność ok. sześciomiesięczną (dla mniejszych mieszkań znacznie dłuższą). I stąd moje wcześniejsze pytanie: czy nie wystarczą już zadłużenia krótsze (tzn. niższe), żeby szanowny zarządca kiwnął palcem? Jak (i czy w ogóle) powinno się określić limit zadłużenia? Tolerowany.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] marianna:[/cite]Jak (i czy w ogóle) powinno się określić limit zadłużenia? Tolerowany.
    Nie slyszalem o przepisie w sprawie "tolerowalnego" zadluzenia. U nas przyjelismy kwote 100 zl, jako granice, powyzej ktorej wysylamy wezwania i naliczamy odsetki. Ale z doswiadczenia wiem, ze instytucje naliczaja odsetki od znacznei nizszych kwot.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W uchwale o prowadzeniu dokumentacji finansowej zapisuje się m. in. zasady postępowania w zakresie windykacji.
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przepraszam, może użyłam głupiego określenia. Pisząc "tolerowany" miałam na myśli taki, na który właściciele mogą jeszcze w miarę spokojnie patrzeć. A pytanie wzięło się stąd, że obiło mi się o uszy, że taką granicą jest zadłużenie trzymiesięczne. Potem wspólnota (czytaj: zarządca) powinna zareagować. I nie dopuścić do rośnięcia długu.
  • Opcje
    GRZECHGRZECH Użytkownik
    edytowano listopada -1
    znajomy pokazywał mi "upomnienie" z 25 marca, gdyż zalegał na koniec lutego około 23zł.
    Dla mnie paranoja...
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano kwietnia 2010
    Powtórzę:
    W uchwale o prowadzeniu dokumentacji finansowej zapisuje się m. in. zasady postępowania w zakresie windykacji.
    Również zapis o 100 zł u wojaka.

    PS. Tytułem anegdoty:
    Znajomy zalegał za CYFROWY POLSAT całe 2 zł. Umieścili mu na emitowanym programie wielki napis przez środek ekranu telewizora i widział tylko jego obramowanie...
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Podam inny przykład:
    Firma wywożąca śmieci przysyła pismo do wspólnoty (uzgodnienie salda), grożąc naliczeniem odsetek ustawowych za opóźnienie w zapłacie za usługę.
    Odsetek wyszłoby ok. 4 groszy. Pismo przyszło poleconym - 3,75 zł.
    W dodatku firma nie miała podstaw do naliczania odsetek, bo wspólnota nie przekroczyła terminu płatności...
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] marianna:[/cite]Komunalny zarządca powierzony swoje działania tłumaczy tak: prośby o raty kierują do niego zadłużeni właściciele, a on biedulek nie może im odpowiedzieć (na tak lub nie) nie posiadając stosownego upoważnienia.
    Ma rację, o tym powinni zdecydować właściciele.
    [cite] marianna:[/cite] Problem wg mnie polega na czymś innym: kwota, która została zaproponowana (do rozkładania na raty) stanowi w najlepszym przypadku należność ok. sześciomiesięczną (dla mniejszych mieszkań znacznie dłuższą).
    To bardzo długi okres czasu. Najlepszym rozwiązaniem byłoby jednak uzyskanie nakazu zapłaty a dopiero po prawomocnym orzeczeniu rozkładanie zasądzonej należności na raty. Czy zarządca został upoważniony do reprezentowania wspólnoty w postępowaniu sądowym w umowie lub w odrębnej uchwale?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 31 maja 2006 r. , sygn. akt:I ACa 290/06:


    "Stosownie do art. 18 i 33 u.w.l. wspólnota może z kolei powierzyć zarządzanie nieruchomością wspólną osobie trzeciej (reprezentacja powierzona - powiernicza). Działania takiego zarządcy pociągają za sobą skutki dotyczące bezpośrednio wspólnoty mieszkaniowej (art. 95 § 2 k.c.). Wedle dominującego w literaturze i podzielanego przez Sąd Apelacyjny poglądu, w odróżnieniu od reprezentacji przez organ, zarządca nie działa jako wspólnota mieszkaniowa, gdyż pomiędzy nią a tymże zarządcą (osobą trzecią) istnieje dodatkowe ogniwo, którym jest oświadczenie woli o udzieleniu pełnomocnictwa(...) W § 8 załączonej do pozwu umowy notarialnej (k. 16) o sprzedaży i ustanowieniu odrębnej własności lokalu zawartej pomiędzy pozwaną Spółką i nabywcą lokalu wynika, że strony umowy "wyrażają zgodę na sprawowanie zarządu nieruchomością wspólną przez Holding Produkcyjno-Usługowy SA Agencję Mienia Nieprodukcyjnego z siedzibą w B. zgodnie z ustawą o własności lokali. Oznacza to, że wymienionej Spółce właściciele mieszkań powierzyli sprawowanie zarządu, nie określając jego sposobu, co oznacza, że zarządca w sprawie niniejszej nie miał umocowania do występowania w imieniu powódki w niniejszym procesie i udzielania dalszego pełnomocnictwa radcy prawnemu (art. 87 § 1 k.p.c. w zw. z art. 91 pkt 3 k.p.c.). "
    Orzeczenie na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
    http://www.zarzadca.pl/content/view/644/94/
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a-z... rozumiem, że taką uchwałę podejmuje się w momencie powstania wspólnoty? Sporo pracy przede mną - dokopanie się do dokumentów.
    Zarządco... powierzone są czynności zwykłego zarządu. Wnioskuję, że na każde pełnomocnictwo (upoważnienie do reprezentowania wspólnoty w postępowaniu sądowym) potrzebna będzie zgoda (uchwała) właścicieli.
    Dodam jednak, że przy okazji zbierania dokumentów wspólnoty (różnymi drogami i sposobami) zaniepokoiła mnie pewna sprawa dotycząca FR, o czym napiszę (ciągnąc wątek "Zaskarżenie uchwały WM do sądu).
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a-z... rozumiem, że taką uchwałę podejmuje się w momencie powstania wspólnoty?
    Powinno, ale szukaj również później.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] a-z:[/cite]Powtórzę:
    W uchwale o prowadzeniu dokumentacji finansowej zapisuje się m. in. zasady postępowania w zakresie windykacji. Również zapis o 100 zł u wojaka.
    [cite] marianna:[/cite]a-z... rozumiem, że taką uchwałę podejmuje się w momencie powstania wspólnoty?
    W naszej wspolnocie taka uchwale przyjelismy dopiero w 3 lata od powstania wspolnoty. Nazwalismy ja "...w sprawie windykacji naleznosci...", musze powiedziec, ze sama nazwa poskutkowala w odniesieniu do niektorych dluznikow...:devil: Okreslilismy w niej podwyzszona wysokosc odsetek (zgodnie z KC), a takze upowaznilismy zarzad do postepowania ukladowego wg wytyczonej sciezki. Niestety, z tej mozliwosci nie skorzystal zaden z dluznikow...:sad:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oczywiście, że może to być niezależna uchwała. W każdym razie bez uchwały ani rusz...
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wojak:[/cite]upowaznilismy zarzad do postepowania ukladowego wg wytyczonej sciezki.
    Jeżeli postępowanie ugodowe, to tylko przed sądem, wówczas ugoda ma tę samą wagę, co wyrok sądowy.
    Można też "układać się" po uzyskaniu nakazu zapłaty.
    Wtedy dłużnik wie, że wspólnota ma argument w ręku i w razie niewywiązania się przez niego z umowy, może w każdej chwili złożyć wniosek u komornika.
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli rozumiem, że rozkładanie na raty zaległości tak, ale najpierw jakiś "tytuł" prawny, a nie odwrotnie.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jest to klasyczna metoda "kija i marchewki:, ale Owner moze tu miec wiele racji, jesli chodzi o "motywacje" dluznika....:smile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] marianna:[/cite]Czyli rozumiem, że rozkładanie na raty zaległości tak, ale najpierw jakiś "tytuł" prawny, a nie odwrotnie.
    Dokładnie tak.
    Oczywiście, dotyczy to sytuacji typowych, czyli 99% przypadków.
    Mogą się jednak zdarzyć sytuacje wyjątkowe (zdarzenia losowe), które należy potraktować inaczej. O ile, oczywiście, dotychczasowa postawa właściciela lokalu świadczy o jego wiarygodności. Ale to nie może być reguła postępowania, lecz prawdziwy wyjątek.

    Zakładanie z góry, że jeśli tylko ktoś nie zapłaci zaliczek przez 2 miesiące, to należy mu iść na rękę i rozkładać dług na raty spowoduje, że ilość takich przypadków wkrótce wzrośnie lawinowo i wspólnota wpadnie w poważne kłopoty finansowe. Każdy umie liczyć. Jeśli wspólnota bez przymusu idzie na ustępstwa i daje nieoprocentowane pożyczki, to trzeba być głupcem, żeby takiej pożyczki nie wziąć. Żaden bank nie ma takiej oferty kredytowej! :smile:
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Komunalny zarządca powierzony swoje działania tłumaczy tak: prośby o raty kierują do niego zadłużeni właściciele, a on biedulek nie może im odpowiedzieć (na tak lub nie)
    Czy te mieszkania są gminne, czy też wyodrębniona własność?
    Piszesz o właścicielach zadłużonych we wspólnocie, ale czy są to właściciele lokali, czy najemcy.?
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale przeciez najemcy nie placa wspolnocie, tylko wlascicielowi lokalu....:smile:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano kwietnia 2010
    goni prawdopodobnie chodzi o to, że te lokale mogą należeć do części wspólnej i wtedy najmowano by je od wspólnoty, a wtedy rozróżnienie jest zasadne.
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale przeciez najemcy nie placa wspolnocie, tylko wlascicielowi lokalu...
    Nie zawsze.
    W naszej wspólnocie, kiedy administratorem został zakład budżetowy ADM, to do jego kasy wpływają pieniądze od najemców lokali komunalnych jak i właścicieli i później kierownik wpłaca te wszystkie pieniądze na konto wspólnoty do banku(tak twierdził na zebraniu rocznym)
    :bigsmile::sad:
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A kto jest wlascicielem tych lokali i kto w imieniu wlasciciela zbiera te oplaty? Nie ADM? :smile:
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Właścicielem tych lokali jest gmina.
    Jak ja byłam członkiem zarządu, to gmina nie wpłacała na konto wspólnoty za swoje lokale, lokatorzy wpłacali w kasie urzędu miasta.
    Nam, na podstawie faktur gmina zwracała koszty zarządu za swój udział w nieruchomości wspólnej, zawsze w styczniu po rozliczeniu rocznym.
    Czyli ADM nie zbierał.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W naszej wspólnocie, kiedy administratorem został zakład budżetowy ADM, to do jego kasy wpływają pieniądze od najemców lokali komunalnych jak i właścicieli i później kierownik wpłaca te wszystkie pieniądze na konto wspólnoty do banku(tak twierdził na zebraniu rocznym)
    :cry: :cry: :cry:
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    :cry: :cry: :cry:
    :bigsmile::bigsmile::bigsmile:
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Szczerze mówiąc jeszcze tego nie analizowałam. Jedyne, co wiem, to, że w moim bloku (nawet kiedy ja jeszcze nie należałam do wspólnoty), kilka lat temu, każdy z najemców/właścicieli dostał indywidualny numer konta, na które wpłacało (i wpłaca) się należności za mieszkanie. Nic się nie zmieniło w momencie wykupu mieszkania, więc pewnie te pieniądze od razu trafiają do wspólnoty.
    Może być inaczej?
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie wiem, czy to konto to na pewno konto wspólnoty?, czy może konto gminy, czy jednostki gminnej(myślę, że to nie jest konto wspólnoty)
    Komunalny zarządca powierzony
    Albo to jest jego konto:neutral:
  • Opcje
    ajor3ajor3 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wojaku!! Mógłbyś podać wzór uchwały o windykacji???Jaką obraliście ścieżkę postępowania z dłużnikami dla zarzadu????
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie ma sprawy, chetnie sie podziele, ale nie wiem, czy tu jest dobre miejsce, to dosc dluuuugie... Podaj mail, podesle. Sorry, ale jakos nie umiem znalezc maila w profilu...:shamed:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bo mało kto podaje adres e-mail w profilu.
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wojaku, ja też poproszę. Wrzuć tutaj. Myślę, że później skorzysta z niej wiele innych osób.
    A co do konta... Goniu, nie wiem. Jeśli to konto naszego zarządcy (w co wątpię, bo musiałby mieć ich duuużo), to z czasem rozgryzę i to.
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    w co wątpię, bo musiałby mieć ich duuużo
    dlaczego?
    Może to być konto komunalnej jednostki i wcale nie wspólnoty.
  • Opcje
    mariannamarianna Użytkownik
    edytowano kwietnia 2010
    Ale każdy z nas najemców/właścicieli dostał numer indywidualny, inny. I sprawdzanie ewentualnych nadpłat/zaległości odbywa się przez tzw. indywidualne konto czynszowe. Myślisz, że wszystkie mogłyby należeć do komunalki/gminy?
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Myślę, że tak.
    Jest to komunalny zarządca(zarząd powierzony), na pewno nie zakładał osobnego konta dla wspólnoty, ten nr indywidualny, to subkonto, ale na rachunku komunalnego.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano kwietnia 2010
    Zgodnie z sugestia uczestnikow Forum wklejam nasza uchwale. Wiem, ze jest daleka od doskonalosci, ale .... jest! :smile:

    UCHWAŁA nr .........
    z dnia ………

    podejmowana w trybie indywidualnego zbierania głosów właścicieli lokali w nieruchomości położonej przy ul. ............ w ............... tworzących Wspólnotę Mieszkaniową

    w sprawie windykacji należności oraz naliczania odsetek od zaległości z tytułu zaliczek na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną.

    Działając na podstawie art. 23, w związku z art. 14 i 15 Ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. Nr 80, poz. 903 z 2000r. z późniejszymi zmianami), ogół Właścicieli lokali uchwala co następuje:

    § 1
    1. Właściciele lokali zobowiązani są do terminowego uiszczania zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.
    2. Opłaty wymienione w § 1, ust. 1 obejmują zaliczki miesięczne na koszty zarządu nieruchomością wspólną, zgodnie art. 14 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903), tj., zaliczki eksploatacyjne, świadczenia oraz fundusz remontowy.
    3. Wysokość bieżących opłat dla poszczególnych lokali wynika z Uchwał Wspólnoty Mieszkaniowej ............................. i jest przekazywana do wiadomości wszystkich właścicielom lokali.

    § 2
    1. Za termin powstania zaległości przyjmuje się 16. dzień miesiąca, w którym powinna zostać wpłacona zaliczka..
    2. Wszelkie wpłaty właścicieli z tytułu opłat bieżących dokonywane są wyłącznie na konta bankowe Wspólnoty. W związku z tym, o dochowaniu terminu zapłaty decyduje data wpływu środków na konto Wspólnoty

    § 3
    Każdy właściciel lokalu będzie otrzymywał pisemną informację o saldzie jego lokalu z wyszczególnieniem zaległości lub nadpłaty dwa razy w ciągu roku, w terminach:
    a) do 30 lipca – za pierwsze półrocze roku bieżącego;
    b) do 30 stycznia – za drugie półrocze roku poprzedzającego.

    § 4
    Jeśli kwota zaległości przekroczy 100 zł w terminie powstania zaległości określonym w § 2 niniejszej uchwały - do kwoty zaległości doliczane będą odsetki w maksymalnej wysokości, określonej w art. 359 § 2 Kodeksu Cywilnego (czterokrotność stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego), za okres od powstania zaległości do jej uregulowania.
    § 5
    O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w § 4, dłużnik zostanie powiadomiony pisemnie w terminie 30 dni od daty określonej w § 2, w formie wezwania do zapłaty wraz z wstępną notą odsetkową, obliczoną na dzień wystawienia wezwania.
    Ostateczna nota odsetkowa zostanie wystawiona po uiszczeniu należności przez dłużnika.

    § 6
    Jeśli zaległość nie zostanie uregulowana w terminie określonym w wezwaniu do zapłaty, o którym mowa w § 5, dłużnik zostanie wezwany do zapłaty w formie wezwania ostatecznego (przedsądowego).

    § 7
    Po upływie terminu określonego w wezwaniu, o którym mowa w § 6, właściciele lokali upoważniają Zarząd Wspólnoty do wystąpienia przeciwko dłużnikowi na drogę postępowania sądowego w trybie upominawczym.

    § 8
    Wszelkie koszty związane z windykacją zaległej należności (koszty wezwań, upomnień, korespondencji, postępowania sądowego i in.) obciążają dłużnika.

    § 9
    1. Dokonane przez dłużnika wpłaty oraz kwoty wynikające z rozliczenia kosztów zarządu nieruchomością wspólną zalicza się w pierwszej kolejności na pokrycie kosztów windykacji zaległej należności, następnie na uregulowanie odsetek z tytułu opóźnienia w zapłacie, przeterminowane opłaty, a w ostatniej kolejności na opłaty bieżące.
    2. Wpływy uzyskane przez Wspólnotę z tytułu odsetek przeznacza się na zasilenie funduszu remontowego.
    3. Wpływy uzyskane przez Wspólnotę z tytułu pokrycia kosztów windykacji zaległej należności (§ 8 niniejszej uchwały) przeznacza się na zasilenie funduszu bieżącej eksploatacji nieruchomości wspólnej.

    § 10
    1. W uzasadnionych przypadkach Zarząd Wspólnoty, na wniosek dłużnika, może ustalić indywidualny tryb egzekwowania przeterminowanych należności, a w szczególności rozłożyć ich spłatę na raty, na podstawie zawartego z dłużnikiem porozumienia.
    2. Warunkiem zawarcia Porozumienia jest uznanie wierzytelności przez dłużnika, jednorazowa wpłata odsetek i kosztów windykacji zaległej należności oraz regularne wnoszenie przez niego bieżących opłat.

    § 11
    Uchwała wchodzi w życie z dniem 01.10.2009 r.

    § 12
    1. Odsetki od zaległości uregulowanych przed wejściem w życie niniejszej uchwały ulegają umorzeniu.
    2. Do zaległości powstałych i nieuregulowanych przed wejściem w życie niniejszej uchwały odsetki będą naliczane w wysokości:
    a) ustawowej – za okres od powstania zaległości (nie wcześniej jednak, niż od 01.01.2009 r.) do wejścia w życie niniejszej uchwały;
    b) określonej w § 4 – za okres od wejścia w życie niniejszej uchwały do uregulowania zaległości


    Załącznik:
    Lista do głosowania.
  • Opcje
    ajor3ajor3 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki Wojaku!!
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.