Odpowiedzialność księgowej

2

Komentarze

  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja tam wolę, jak księgowa sama wklepuje do kompa faktury, numery, opis. Mam mniej roboty.
    W ING jest tak, że przelew akceptuje i księguje druga osoba, więc ja (lub sąsiad) tylko sprawdzam, ewentualnie dopytuję - klik i załatwione.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja tam wolę, jak księgowa sama wklepuje do kompa faktury, numery, opis.
    No przecież tutaj też wklepuje?
    Co takiego zmieni się w zakresie zadań księgowej po założeniu osobnego konta, że uzasadniałoby to żądanie podwyżki?
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano maja 2010
    zofka11
    Ma wyliczony udział w każdej klatce. Wiem to z listy głosujących, gdzie były przypisane do nazwisk. Ale czy to problem, że jest w dwóch wspólnotach?
    Żaden problem. Ale jakiś przekręt w tym jest, albowiem w każdej wspólnocie musi mieć lokal, a nie tylko połówkę :-)

    =====
    owner
    To może być najtrudniejsze - oddzielenie Waszych środków od tamtych.
    zofka11
    To jak mam to ugryźć? Założyć konto, zrobić z księgową jakieś zamknięcie i papier, że naszą część środków przelewa na nasze konto?
    Już Ci napisałem wcześniej:
    a-z
    Zatem, zamknijcie księgi w połączonej wspólnocie na 30 czerwca i od 01 lipca zróbcie BO dla dwóch różnych wspólnot adekwatne do udziałów i wpłat wlaścicieli w poszczególnych wspólnotach.

    =====
    zofka11
    Potrzebuje do tego czyjejś zgody czy, jeśli będę reprezentować moją wspólnotę, mogę to zrobić bez żadnych zebrań i głosowań?

    Masz zrobić to co wcześniej napisałaś:
    zofka11
    Mam rozmawiać z MOJĄ wspólnotą, zwoływać zebranie, wybrać zarząd[...]?
    Nikt nie wybrał zarządu Twojej WM, więc nie ma kto jej reprezentować.
    Do tej pory działałaś jako właściciel, ale np. w banku to nie wystarczy.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co takiego zmieni się w zakresie zadań księgowej po założeniu osobnego konta, że uzasadniałoby to żądanie podwyżki?
    A nie będzie miała dwa razy więcej faktur za prąd, śmieci plus faktury międzywspólnotowe za wodę, c.o. na przykład?
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Księgowa od połączonych wspólnot brala powiedzmy 200 zł (nie powinna więcej).
    Od nowych wspólnot powinna brać 150 zł i 100 zł,
    Dlaczego?
    Bo musi sporządzać 2 sprawozdania finansowe i 2 CIT-y, podwajają jej się również rozliczenia mediów,
    Podwajają się równiez faktury kosztowe, a jak jedna WM będzie drugiej odsprzedawać media, to dojdą jeszcze rachunki sprzedazy.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeszcze info dla zofki
    Musisz koniecznie pozawierać odrębne umowy z dostawcami mediów> A jeśli np. licznik główny na wodę jest usytuowany w tamtej wspólnocie musicie spisać umowę o wzajemnym rozliczaniu wody i ścieków...
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] a-z:[/cite]Księgowa od połączonych wspólnot
    Nie było prawnie połączonych wspólnot, skoro każda miała własny Regon i NIP.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No, to mnie Państwo zasypaliście...a już myślałam, że tylko najwytrwalsi tu zaglądają :). Cieszę się, że nie miałam racji, bo mimo że po grudzie, to do czegoś dzięki Wam dochodzę.

    To od początku...

    marta26421
    dzięki, zajrzałam na stronę gusu, jesteśmy tam; pytanie przy okazji: czy mam się do nich zwrócić oo aktualne zaświadczenie o numerze, tj. na 2010?
    Jeszcze się nie przebiłam przez twoje linki, ale dziękuję, na pewno się przydadzą; co do przekazania zarządu, to ZBM nie ma już z nami nic wspólnego, teraz muszę sprawdzić w starych protokołach, jak się to odbyło.

    Co do "przenikania nieruchomości" to to sobie zostawię na za chwilę, po KW, ale cieszę się, ze już będę miała do czego się odnieść.
    Członkowie zarządu wspólnoty mieszkaniowej, podobnie jak członkowie zarządu innych podmiotów prawa, ponoszą odpowiedzialność, która nierozerwalnie związana jest ze sprawowaną funkcją.
    Tu jest właśnie opór w zaakceptowaniu tego, ale... kropla drąży skałę.

    koziorozka!
    Ja wiem, że kumatych brak, a i sama księgowa wie nie za dużo (bo i nie musi), na zasadzie, że ,,gdzieś dzwonili", bo rozlicza tutejsze wspólnoty. Jest młody facet w zarządzie, którego przekonuję, że trzeba się za to wziąć i uporządkować (on już był w zarządzie, ale jakby nie był, nawet ma ustawę, a ja mu podrzucam kolejne ,,ciekawostki"), nie opiera się na razie, ale jak mnie pyta, czy musimy robić osobne zebrania? czy nie możemy się umówić, że były? to mam pewne wątpliwości, że on to czuje... Jednak jestem za tym, żeby to wyprostować i jeśli da się współpracować na rzecz obu wspólnot - pewnie.

    Co do rozliczania, to na razie żadnych nerwowych ruchów - sama tego nie zrobię, a znaleźć kogoś nowego - to nie priorytet.

    Konto zakładają 2 członkowie zarządu? Czyli zarząd to muszą być min. 2 osoby? W uwl jest mowa o jednoosobowym również, to jak to jest?

    A mój cel?
    Kilka ich jest:
    1. uporządkować dokumenty
    2. obniżyć koszty, jeśli się da
    3. zabezpieczyć nas przed kwiatkami typu kary i nierzetelne remonty
    4. ruszyć trochę ludzi, uświadomić, że to ich, a nie cudze i muszą tak zacząć o tym myśleć, bo samo się nie zrobi.

    Nie zależy mi na scalaniu działek, myślę, że tak jest nawet lepiej, bo zawsze możemy się odciąć, mniejsze wspólnoty to nie same minusy.
    Licencja nie jest mi potrzebna, ale wiem, że ruszyłam z motyką na słońce i mimo moich chęci mogę się gdzieś ,,wysypać", nie znam się na prawie i nie wiem, czy aż tak bardzo chcę się znać :). I nie mam ubezpieczenia, a to przydatne. Cały czas jestem za znalezieniem zarządcy, ale to nie w tej chwili.
    koziorozka:
    księgowa może zażądać podwyżki.
    owner 
    Z jakiego tytułu? Nie widzę uzasadnienia. Roboty będzie tyle samo, a nawet mniej, bo wszystko będzie łatwiejsze.
    
    Tu się zgadzam. Sama jej zresztą powiedziałam, że nie wyobrażam sobie, że nadal ma robić za zarząd, np. protokoły, zbieranie informacji, dostarczanie naliczeń lokatorom, zbieranie podpisów pod uchwałami czy przechowywanie dokumentów, nie wiem, co jeszcze. Może naiwnie, ale liczę, że podwyżki nie będzie :).
    koziorozka:
    Konto zakładają 2 członkowie zarządu (...) Idziecie z księgową, żeby od razu dać jej pełnomocnictwo, dostęp.
    Po co? Odradzam. Od dysponowania kontem jest zarząd.
    
    Zgadzam się z ownerem. Nie wiem tylko jak to wygląda w praktyce. No, i pytanie: JAKI BANK? Bo jak dla mnie VW byłby najlepszy, ale nie wiem, czy to nie obciąży wpłacających (teraz mają jakieś książeczki do wpłacania, bo chyba znikoma część korzysta z Internetu).

    a-z:
    Ale jakiś przekręt w tym jest, albowiem w każdej wspólnocie musi mieć lokal, a nie tylko połówkę :-)
    ciekawe, dopytam.
    Księgowa od połączonych wspólnot brala powiedzmy 200 zł (nie powinna więcej).
    Nie wiem, ile bierze, za 2009 kwota w pozycji usługi księgowe (delegacje, opłaty bankowo-pocztowe) wynosi odpowiednio 4409 za tamtą i i 954 za naszą wspólnotę. Nie wiem, co w to wchodzi, jeszcze. Ale dobrze, że temat się pojawił, bo lepiej znać jakieś stawki jako punkt odniesienia.
    Bo musi sporządzać 2 sprawozdania finansowe i 2 CIT-y, podwajają jej się również rozliczenia mediów,
    Podwajają się równiez faktury kosztowe, a jak jedna WM będzie drugiej odsprzedawać media, to dojdą jeszcze rachunki sprzedazy.
    Sprawozdania były do tej pory 2, (a co to są faktury kosztowe?), w sprawozdaniach wszystko jest rozdzielone na wspólnoty!
    owner
    Nie było prawnie połączonych wspólnot, skoro każda miała własny Regon i NIP.
    Do czego mam to odnieść? Co to zmienia?

    Kończę zanim oszaleję :).
    Dzięki wielkie :). Jakbym mogła, postawiłabym piwo :).
    Pozdrawiam.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    "No, i pytanie: JAKI BANK? Bo jak dla mnie VW byłby najlepszy, ale nie wiem, czy to nie obciąży wpłacających (teraz mają jakieś książeczki do wpłacania, bo chyba znikoma część korzysta z Internetu)"

    Książeczki mogą być drukowane na koszt wspólnoty (ze szkodą dla tych, którzy z nich nie korzystają) ale może na początek tego nie zmieniaj.
    Bank sama wybierz bo ludzie i tak najczęściej płacą na poczcie albo w agencjach. Czasem wm płaci pobliskiemu bankowi za to, żeby właściciele mieli darmowe wpłaty ale to znowu ze szkodą tych, którzy wybierają inne okienko
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarzad może być 1-osobowy i podpis w banku też.
    za 2009 kwota w pozycji usługi księgowe (delegacje, opłaty bankowo-pocztowe) wynosi odpowiednio 4409 za tamtą i i 954 za naszą wspólnotę.
    No to policzmy:
    delegacje - raczej nie powinno ich być. Gdyby liczyć przejazdy autobusowe to góra 200 zł rocznie.
    opłaty pocztowe - zawiadomienia o zebraniach (tylko wtedy, gdy nie można ich wręczyć a termin mija), monity o płatności, inne sporadyczne 50 zł rocznie,
    opłaty bankowe - 19 zł * 12 m-cy = 228 zł
    zostaje 4800 - 4900 zl na księgową, czyli 400 zł/m-c
    co to są faktury kosztowe?
    wszystkie faktury zakupów
    Co do rozliczania, to na razie żadnych nerwowych ruchów - sama tego nie zrobię, a znaleźć kogoś nowego - to nie priorytet.
    Jeśli byly dwa sprawozdania, to księgowa wspólnoty już rozliczała (domyślam się że jakimś nieoficjalnym kluczem, prawdopodobnie powierzchnią), zatem żadnego nie ma problemu, aby to wyliczyć na 01 lipca.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] zofka11:[/cite]
    Nie było prawnie połączonych wspólnot, skoro każda miała własny Regon i NIP.
    Do czego mam to odnieść? Co to zmienia?
    To był komentarz do tego posta:
    [cite] a-z:[/cite]Księgowa od połączonych wspólnot brala powiedzmy 200 zł (nie powinna więcej).
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No to policzmy:
    .....zostaje 4800 - 4900 zl na księgową, czyli 400 zł/m-c
    Koszty samej księgowości to 485zł/mies. Dużo?
    W starych protokołach znalazłam informację o stawce 21zł od lokalu, czyli chyba się nie zmieniło. Jeśli to dużo to chyba jednak będę negocjować :).

    No, właśnie, jestem po lekturze protokołów i zeszłorocznych faktur i mam parę pytań jako niedoświadczona:
    1. czy uchwała musi być oddzielnym kawałkiem papieru ze sformułowanym tematem, listą głosujących i wynikiem? [w protokołach najczęściej występuje forma: właściciele uchwalili... i podany jest ogólny procent.

    2. w protokole z pierwszego zebrania obu wspólnot jest zapis [cytuję]:
    ,,Właściciele podjęli uchwałę dot. powierzenia nieruchomości X Zarządowi Wspólnoty Mieszkaniowej Y od dnia ...... w związku z rezygnacją z zarządu prowadzonego przez ZBM."
    Czy chcąc zacząć działać jako wspólnota musimy się jakoś z tego paktu wypisać (za pomocą jakiejś uchwały)?

    3.
    Musisz koniecznie pozawierać odrębne umowy z dostawcami mediów> A jeśli np. licznik główny na wodę jest usytuowany w tamtej wspólnocie musicie spisać umowę o wzajemnym rozliczaniu wody i ścieków...
    A co z zawartymi już umowami? Łącznie z polisą? [wszystkie ostemplowane pieczątką tamtej wspólnoty?]

    4. Jeśli jest jeden licznik, w tej drugiej wspólnocie, to jak rozliczać koszty? Teraz jest umowny podział 40% do 60% (prawie pasuje do stosunku powierzchni), ale jeśliby zmienić księgową, to wtedy musimy założyć swój licznik? I jaki to jest koszt? Czy jest inny sposób?
    [z rzeczy wspoólnych łączy nas jeszcze jeden zawór gazowy, to pewnie istotne przy przeglądach...?]

    5.Czy księgowa powinna opisywać faktury, które zawierają ogólne pozycje, np. ksero (trochę tego było...), USB 2G (cel? nie jest specjalnie komputerowa, raczej ,,maszynowa"), materiały biurowe? Ja w swojej firmie przy rozliczeniu comiesięcznym musiała szczegółowo opisywać każdy świstek, bo korporacja miała audyty min. raz w roku, ale myślę, ze to dobra praktyka...
    6. Ile kosztuje polecenie przelewu?
    Tyle.
    I spokojnego weekendu.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano maja 2010
    [cite] zofka11:[/cite]
    1. czy uchwała musi być oddzielnym kawałkiem papieru ze sformułowanym tematem, listą głosujących i wynikiem? [w protokołach najczęściej występuje forma: właściciele uchwalili... i podany jest ogólny procent.

    Brak przepisów szczególnych regulujących sposób dokumentowania uchwał podejmowanych przez wspólnotę (wyjątkiem jest zmiana sposobu zarządu - tutaj uchwała winna być protokołowana przez notariusza). Dla celów dowodowych powinny być sporządzane na piśmie, należy także udokumentować sposób głosowania - właściciele winni nanieść swoje podpisy. Niekiedy, ze względu na rodzaj czynności prawnej, podejmując uchwałę należy, jak w przypadku innych czynności prawnych (gdy przepisy ogólne tego wymagają), zachować formę szczególną (na piśmie, w formie aktu notarialnego, etc.).
    Taka uchwała to w rozumieniu przepisów proceduralnych dokument prywatny (o ile nie jest sporządzona w formie protokołu notarialnego - wówczas ma moc dokumentu urzędowego).

    [cite] zofka11:[/cite]
    2. w protokole z pierwszego zebrania obu wspólnot jest zapis [cytuję]:
    ,,Właściciele podjęli uchwałę dot. powierzenia nieruchomości X Zarządowi Wspólnoty Mieszkaniowej Y od dnia ...... w związku z rezygnacją z zarządu prowadzonego przez ZBM."
    Czy chcąc zacząć działać jako wspólnota musimy się jakoś z tego paktu wypisać (za pomocą jakiejś uchwały)?

    Czy ta uchwała została sporządzona w obecności notariusza , tj. z zachowaniem rygorów z art. 18 uwl? Jeżeli tak, należy dokonać zmiany sposobu zarządu - o ile Waszym celem jest wybór zarządu. Jeżeli natomiast zamierzacie Państwo wyłącznie "zmienić" zarządcę - to wystarczy zwykła forma (bez protokołu notarialnego).
    W sytuacji, gdy głosowano nad zmianą sposobu zarządu nie zachowując przypisanej formy - uchwała jest bezskuteczna.
    [cite] zofka11:[/cite]
    3. Musisz koniecznie pozawierać odrębne umowy z dostawcami mediów> A jeśli np. licznik główny na wodę jest usytuowany w tamtej wspólnocie musicie spisać umowę o wzajemnym rozliczaniu wody i ścieków...
    A co z zawartymi już umowami? Łącznie z polisą? [wszystkie ostemplowane pieczątką tamtej wspólnoty?]

    Tutaj może być problem w razie powstania szkody, należy ubezpieczyć dwie wspólnoty.

    [cite] zofka11:[/cite]
    4. Jeśli jest jeden licznik, w tej drugiej wspólnocie, to jak rozliczać koszty? Teraz jest umowny podział 40% do 60% (prawie pasuje do stosunku powierzchni), ale jeśliby zmienić księgową, to wtedy musimy założyć swój licznik? I jaki to jest koszt? Czy jest inny sposób?
    [z rzeczy wspoólnych łączy nas jeszcze jeden zawór gazowy, to pewnie istotne przy przeglądach...?]


    Wiele wspólnot mieszkaniowych korzysta ze wspólnych urządzeń, a nawet wspólnie rozliczają się za wodę, oczywiście należy dążyć do rozdziału, nie mniej na tym etapie proponuję zawrzeć porozumienie.
    [cite] zofka11:[/cite]
    5.Czy księgowa powinna opisywać faktury, które zawierają ogólne pozycje, np. ksero (trochę tego było...), USB 2G (cel? nie jest specjalnie komputerowa, raczej ,,maszynowa"), materiały biurowe? Ja w swojej firmie przy rozliczeniu comiesięcznym musiała szczegółowo opisywać każdy świstek, bo korporacja miała audyty min. raz w roku, ale myślę, ze to dobra praktyka...

    To dobra praktyka, każdy urzędnik skarbowy dokonujący kontroli to potwierdzi :wink:
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy ta uchwała została sporządzona w obecności notariusza , tj. z zachowaniem rygorów z art. 18 uwl?
    Nie, w protokole widnieje tylko taki zapis, jaki przytoczyłam.
    Jeżeli tak, należy dokonać zmiany sposobu zarządu - o ile Waszym celem jest wybór zarządu.
    Proszę uściślić, czy nie jest tak, że będąc wspólnotą musimy mieć swój zarząd bez względu na to, czy zarządza nami zarządca, czy też zarząd powołany w imieniu dwóch wspólnot? Tak zrozumiałam z wcześniejszych wpisów: owner napisał, że...
    Dwie lub kilka wspólnot może mieć wspólny zarząd, ale i tak muszą mieć oddzielne zebrania, konta bankowe i oddzielnie zbierane pieniądze, bo to są odrębne byty prawne.
    Jeżeli natomiast zamierzacie Państwo wyłącznie "zmienić" zarządcę - to wystarczy zwykła forma (bez protokołu notarialnego).
    W sytuacji, gdy głosowano nad zmianą sposobu zarządu nie zachowując przypisanej formy - uchwała jest bezskuteczna.
    Jeśli nie było protokołu notarialnego, to całe to ,,wspólne" działanie wspólnot było, że tak powiem, bezprawne?
    To dobra praktyka, każdy urzędnik skarbowy dokonujący kontroli to potwierdzi
    Zabrzmiałam jak policja skarbowa :smile:?
    Chodzi mi o to, że jak się wydaje cudze pieniądze, to należy to dokumentować czytelnie. Po prostu.
    zofka11:

    3. Musisz koniecznie pozawierać odrębne umowy z dostawcami mediów> A jeśli np. licznik główny na wodę jest usytuowany w tamtej wspólnocie musicie spisać umowę o wzajemnym rozliczaniu wody i ścieków...
    A co z zawartymi już umowami? Łącznie z polisą? [wszystkie ostemplowane pieczątką tamtej wspólnoty?]
    Tutaj może być problem w razie powstania szkody, należy ubezpieczyć dwie wspólnoty.
    
    Proszę to rozwinąć.

    I dziękuję :).
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano maja 2010
    Zofka11! Wszystkie strony umowy z gminą muszą ustalić czy są członkami WM - właścicielami (wyodrębnionych) lokali wpisani do KW. Czy uczyniłaś to?

    Piszesz, że jesteście tam, jako kto?

    1. Wspólnota Mieszkaniowa (adres)
    2. Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości (adres)

    Co roku podmiot ad 1 lub 2 dostarcza informację do GUS i tak też było w roku 2010.

    - formularz M-03 /rok 2008
    http://www.gus.pl/formularze/m-03.pdf

    Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej REGON
    http://www.stat.gov.pl/bip/regon_PLK_HTML.htm
    Komentarz edytowany marta26421
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    marta26421
    Zofka11! Wszystkie strony umowy z gminą muszą ustalić czy są członkami WM - właścicielami (wyodrębnionych) lokali wpisani do KW. Czy uczyniłaś to?
    Przyznam, ze nie rozumiem tego zdania - wszystkie strony... hm. Chodzi o to, czy wszyscy właściciele posiadają akt notarialny? Posiadają, a wiem to stąd, że każdy był proszony o pokazanie swojego aktu w celu spisania udziału.
    Chyba że czegoś nie rozumiem...
    Piszesz, że jesteście tam, jako kto?

    1. Wspólnota Mieszkaniowa (adres)
    2. Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości (adres)
    Jako to 1.
    Czyli wspólnota ma obowiązek przesyłania rokrocznie sprawozdania ze swej działalności do Gusu. To piękna nowinka. Tym bardziej, że ta druga wspólnota otrzymała takowe zaświadczenie, więc wysłała owe sprawozdanie. Czy wysyła je osoba rozliczająca wspólnotę, np. księgowa? Jeśli tak, to interesujące, że rozlicza dwie wspólnoty,a wysyła jedno sprawozdanie.
    Kolejne informacje jak te puzzle w układance... dzięki marta26421.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Żadna wspólnota nie ma obowiązku sporządzania corocznego sprawozdań.
    Natomiast faktem jest, ze GUS co roku losuje pewną ilość wspólnot, które sporządzają M-03.
    Zatem tylko niektore mogą powiedzieć, że kiedyś tam sporządzały sprawozdanie GUS.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Żadna wspólnota nie ma obowiązku sporządzania corocznego sprawozdań.
    Natomiast faktem jest, ze GUS co roku losuje pewną ilość wspólnot, które sporządzają M-03.
    Zatem tylko niektore mogą powiedzieć, że kiedyś tam sporządzały sprawozdanie GUS.
    Dziękuję. Cenne wyjaśnienie.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zofka11! Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali " za jedyny wartościowy dokument potwierdzający własność nieruchomości uznaje wpis do księgi wieczystej".

    Art.7.2. Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna być dokonana w formie aktu notarialnego; do powstania tej własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.

    Jak pisałam wcześniej, właścicielem zostaje się w dniu wyodrębnienia lokalu i wpisania do KW, a nie zawarcia umowy. Ponadto do powstania WM potrzeba dwóch właścicieli - gminy i Kowalskiego.

    Dysponując nadanym WM numerem REGON znasz datę jej powstania i rozpoczęcia działalności wg.PKD. Czy mogłabyś ją podać?
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zofka11! Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali " za jedyny wartościowy dokument potwierdzający własność nieruchomości uznaje wpis do księgi wieczystej".
    Czyli akt notarialny, w nim jest zawarty wszak numer KW.
    Jak pisałam wcześniej, właścicielem zostaje się w dniu wyodrębnienia lokalu i wpisania do KW, a nie zawarcia umowy.
    Jakiej umowy? [przepraszam, jeśli zadaję gupie pytania, ale wolę DOpytać :)]
    Dysponując nadanym WM numerem REGON znasz datę jej powstania i rozpoczęcia działalności wg.PKD. Czy mogłabyś ją podać?
    Data powstania podmiotu * 1999-12-28
    Data rozpoczęcia działalności ** 2004-10-19
    I co dalej? :)
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano maja 2010
    Zofka11!Po roku 2010 winnam napisać, że chodzi o sprawozdanie o zasobach mieszkaniowych na formularzu M-01 sporządzone przez Zarząd lub Administratora budynku (termin:30.01. br.). Przepraszam.

    WM w trybie art.6 ustawy o własności lokali jest następcą prawnym poprzedniego właściciela całego budynku. W Twoim przypadku gminy.

    Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

    WM (jako ogół właścicieli) powstała dnia 28.12.1999 roku, a rozpoczęła działalność dnia 19.10.2004 roku? Dziwna sytuacja.

    Przypominam o radach Ownera. To bardzo ważne .
    Komentarz edytowany marta26421
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] marta26421:[/cite]WM (jako ogół właścicieli) powstała dnia 28.12.1999 roku, a rozpoczęła działalność dnia 19.10.2004 roku? Dziwna sytuacja.
    Pierwsza data to (chyba) wyodrębnienie pierwszego lokalu.
    Druga data to (chyba) data podana we wniosku o Regon.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zofka11!Po roku 2010 winnam napisać, że chodzi o sprawozdanie o zasobach mieszkaniowych na formularzu M-01 sporządzone przez Zarząd lub Administratora budynku (termin:30.01. br.). Przepraszam.
    OK, ja się tu za nic nie gniewam :), ale w takim razie to należy do obowiązków wspólnoty, żeby takie sprawozdanie wysyłać? Drążę, bo dostaję sprzeczne informacje.

    Te daty są może dziwne (w przypadku tej drugiej wspólnoty są jednakowe i tak pewnie być powinno), co do daty wyodrębnienia pierwszego lokalu, to raczej to nie jest 1999, bo wiem, że mój został odkupiony od gminy 1996. Mniejsza.
    Za chwilę będę analizować (haha, co też ja tam mogę sobie znaleźć, chyba czekam na jakąś cegłę, która mi spadnie na dekiel i pchnie mnie do sąsiadów, coby się ogarniać) umowy, a następnie wycieczka po odpisy. A potem? Kurczę...
    Poprosiłam o zebranie obecnego zarządu, żeby... zacząć cokolwiek i mam nadzieję, że starczy mi samozaparcia, bo wiedzy wciąż boleśnie mi brakuje.
    Dzięki.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Te daty w Regonie nie mają absolutnie żadnego znaczenia. Nie analizuj ich, szkoda czasu. Chyba, że z czystej ciekawości...
    W ogóle Regon jest potrzebny wspólnocie wyłącznie do założenia konta w banku i do sprawozdawczości statystycznej.
    Ten numer jest potrzebny bardziej GUSowi do statystyki (identyfikacji podmiotów), niż jego "klientom".
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    gonia - nie czytaj więcej tych bzdur. Z poczuciem humoru podchodź również do wielu orzeczeń sądowych.
    owner - co za dziwna matamorfoza. To uzyskanie REGON-u nie jest już obowiązkiem WM, pod rygorem sankcji karnych? O jakiej sprawozdawczości statystycznej WM mówisz? WM zmuszona okolicznościami zgłasza się do GUS w celu rejestracji działalności gospodarczej. Jakiej? Sam mi to wskazałeś, zarządzanie nieruchomościami na zlecenie??? Na zlecenie kogo, samych siebie, czyli właścicieli. Skoro prowadzą działalność gospodarczą powinni płacić podatek dochodowy. OD a-z dzisiaj dowiedziałem się również ,że niektóre????? płacą podatek PIT ?????/ a nawet VAT????. To są chyba jakieś przedsiębiorstwa wielobranżowe. Szukam również w swojej wspólnocie możliwości pozyskania jakiś pożytków, będę wdzięczny za wskazówki w tym zakresie.:bigsmile:
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zofka11! Zasady sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców w drodze bezprzetargowej ustała gmina, a nie WM powstała dnia 28.12.1999 roku.

    Przykład:
    http://www.bip.krakow.pl/?bip_id=1&mmi=362

    Kontrola gospodarki nieruchomościami. Sprzedaż lokali cz.I i II
    http://pl.shvoong.com/law-and-politics/law/1899879-kontrola-gospodarki-nieruchomościami-sprzedaż-lokali/

    http://www.naleniucha.pl/law-and-politics/law/1899883-kontrola-gospodarki-nieruchomościami-sprzedaż-lokali/

    Gmina, która sprzedała Tobie lokal mieszkalny również ma ustalone zasady jego sprzedaży i przekłada do kontroli zawartą umowę w formie aktu notarialnego.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano maja 2010
    "Zasady sprzedaży" owszem, gmina ustala. Podobnie, jak każdy właściciel ma prawo decydować, komu sprzeda, za ile itp. W tej sprawie gminę i innych publicznych właścicieli nieruchomości prawo ogranicza nawet bardziej, niż osoby fizyczne.

    Ale "zasady sprzedaży" nie mają znaczenia dla funkcjonowania wspólnoty, która istnieje od dziesięciu lat!
    Po co wrzucasz tu sprawy niezwiązane z omawianym tematem?
    marta, zostaw na boku swoje zapędy archiwalno-śledcze i skup się na pytaniach zofki.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano maja 2010
    Owner! Informacja podana przez Zofkę dotyczy:
    1. WM
    2. Budynku WM
    3. Gruntu na którym posadowiony jest budynek WM.

    Gmina sprzedaje lokal mieszkalny na rzecz najemcy i zawiera z nim umowę w formie aktu notarialnego na zasadach ją obowiązujących .

    Warunki zawartej umowy dnia ... 1996 r. znane są stronom - gminie i Zofce.

    Właścicielem zostaje się w dniu wyodrębnionego lokalu i wpisania do KW, a to oznacza, że Zofka winna przejść się do Sądu celem sprawdzenia KW. Z tego co pisze wynika, że nie zna daty wyodrębnienia kupionego lokalu mieszkalnego i wpisania jej do KW dział II "właściciel" .

    Zofka dzięki dostępowi do bazy danych GUS poznała datę powstania WM - 28.12.1999 rok. Przypominam,że WM powstaje w dniu wyodrębnienia pierwszego lokalu i wpisania do KW. Do jej powstania potrzeba dwóch właścicieli - gminy i Kowalskiego. Aby WM mogła funkcjonować zgodnie z literą prawa musi się ukonstytuować.

    Budynek WM liczył 10 lokali mieszkalnych (hipotetycznie) . Po wyodrębnieniu pierwszego lokalu gminie pozostało lokali 9. Kolejnym wnioskodawcą wykupienia lokalu mieszkalnego jest Nowak. Gmina sprzedaje lokal mieszkalny na rzecz najemcy i zawiera z nim umowę ... itd.

    Każdy wyodrębniony lokal mieszkalny to odrębny od budynku WM przedmiot własności . Ich właścicielami stali się Zofka, Nowak .... wpisani do KW dział II "właściciel" .
    Komentarz edytowany marta26421
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano maja 2010
    Członek WM to właściciel lokalu i współwłaściciel nieruchomości wspólnej w jednej osobie. A zatem Zofka, Nowak ... będąc właścicielami wyodrębnionego lokalu muszą wiedzieć czy są współwłaścicielami nieruchomości wspólnej by móc podejmować decyzję w trybie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali.

    Data (28.12.1999 r.) powstania WM (jako ogółu właścicieli) to punkt odniesienia każdego kolejnego jej członka. Ponadto będąc członkiem WM ma się dostęp do jej wszystkich dokumentów.
    Komentarz edytowany marta26421
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    marta, nie szkoda ci czasu i miejsca na forum na takie banały? Rzeczy trywialne przedstawiasz jako wielkie odkrycie. :smile:
    Nie powołuj się na daty, podane w Regonie, bo one nie są żadnym dowodem na dokonanie czynności prawnych.
    [cite] MirekL:[/cite]owner - co za dziwna matamorfoza. To uzyskanie REGON-u nie jest już obowiązkiem WM, pod rygorem sankcji karnych?
    Czy ja gdzieś napisałem, że Regon nie jest obowiązkowy?
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To istotnie jest trochę dziwne, bo:
    z odpisu z księgi wieczystej (znalazłam w papierów c.d. z 2006r, potrzebny był do banku w sprawie kredytu) wynika, że pierwszy lokal został wyodrębniony w 1994 r., a ostatni z wykupionych w 1999. Zarządzał tym ZBM, który złożył wniosek o REGON w 2004 i NIP w 2005.
    W sprawie dokumentów: [niech mnie ktoś oświeci, bo może ze mną coś nie tak] jest aktualna umowa na prowadzenie księgowości z osobą, której nie kojarzę ani ja, ani członek zarządu (były i aktualny jednocześnie). Ktoś inny ma umowę, a kto inny to wykonuje.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] zofka11:[/cite]z odpisu z księgi wieczystej (...) wynika, że pierwszy lokal został wyodrębniony w 1994 r., a ostatni z wykupionych w 1999. Zarządzał tym ZBM, który złożył wniosek o REGON w 2004 i NIP w 2005.
    Najwyraźniej ZBM przyjął, że wspólnota powstała z dniem wyodrębnienia ostatniego lokalu. Takich mamy fahoffców od zarządzania w jednostkach komunalnych...
    [cite] zofka11:[/cite]jest aktualna umowa na prowadzenie księgowości z osobą, której nie kojarzę ani ja, ani członek zarządu (były i aktualny jednocześnie). Ktoś inny ma umowę, a kto inny to wykonuje.
    Czy Wasza księgowa nie ma swojej umowy ze wspólnotą?
    Jeżeli tak, to na jakiej podstawie wypłacacie jej wynagrodzenie?
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy Wasza księgowa nie ma swojej umowy ze wspólnotą?
    Jeżeli tak, to na jakiej podstawie wypłacacie jej wynagrodzenie?
    Też bym chciała to wiedzieć. Podobno wcześniej umowa była na syna księgowej - z powodów podatkowych [cokolwiek to znaczy dle tego, co się na to zgodził], ale teraz to wygląda ,,jeszcze lepiej".

    A co to jest PIT-4 i PIT-88? Wychodzi mi z papierów, że coś wspólnota płaci podatek od wypłat (???). Miesięcznie 131zł, wale nie mała kwota. O co tu chodzi? Proszę o pomoc.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wcześniej umowa była na syna księgowej - z powodów podatkowych [cokolwiek to znaczy dle tego, co się na to zgodził], ale teraz to wygląda ,,jeszcze lepiej"
    Chwila, komu, na czyje konto płacicie? Księgowej czy jej syna?
    Jak syna, to na razie to zostaw, umowa nie została wypowiedziana a ty masz pilniejsze sprawy do załatwienia
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Chwila, komu, na czyje konto płacicie? Księgowej czy jej syna?
    Jak syna, to na razie to zostaw, umowa nie została wypowiedziana a ty masz pilniejsze sprawy do załatwienia
    Teraz to nawet nie jest jej syn, tylko jakaś kobieta! I członek zarządu (który był nim również w czasie podpisania umowy) też jej nie zna.
    Zostawiam, ale co potem?
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jest naprawdę ciekawie, bo okazuje się, że są błędy w zapisach w PZK i KW, a mianowicie źle są przypisane działki, tj. na odwrót, a w PZK to mają ten sam numer klatki na obu działkach. fajnie, co? Ech...
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Moja ogólna rada: jak coś przeszkadza w funkcjonowaniu wm, zwłaszcza gdy generuje koszty - prostuj jak najszybciej.
    Czyli doprowadź do formalnego rozdzielenia wspólnot, bank, powołanie zarządu a resztę (prostowanie dokumentów, umowa z prawdziwą księgową itp.) krok po kroku, jedna sprawa do końca, potem druga.
    Se zajęcie znalazłaś na dłuuugo :bigsmile:
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Moja ogólna rada: jak coś przeszkadza w funkcjonowaniu wm, zwłaszcza gdy generuje koszty - prostuj jak najszybciej.
    Czyli doprowadź do formalnego rozdzielenia wspólnot, bank, powołanie zarządu a resztę (prostowanie dokumentów, umowa z prawdziwą księgową itp.) krok po kroku, jedna sprawa do końca, potem druga.
    Se zajęcie znalazłaś na dłuuugo
    Dzięki za radę. Mam nadzieję, ze to nie ostatnia w świetle powyższych słów :).
    Polisa potrzebuje aneksu, bo bez niego nie mamy ubezpieczenia. Jest NAPRAWDĘ fajnie :).
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] zofka11:[/cite]Polisa potrzebuje aneksu, bo bez niego nie mamy ubezpieczenia.
    Dlaczego? Czy jest zawarta na obie wspólnoty?
    Do kiedy jest ważna?
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jest ważna, ale ubezpieczyciel nie był świadomy, że ubezpiecza 2 wspólnoty, tylko 2 budynki należące do jednej wspólnoty, a wiec my, jako oddzielna wspólnota, nie mamy ubezpieczenia. Trzeb spisać aneks i dopiero wtedy będziemy mieć.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy konto dla wspólnoty musi mieć jakieś specjalne wymagania?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano maja 2010
    kochana, tu poczytaj i ew. zapytaj
    https://forum.zarzadca.pl/discussion/1635/konto-bankowe-wm/#Item_1
    o podatkach
    https://forum.zarzadca.pl/discussion/1634/podatek/#Item_1
    A jak zainteresuje cię polisa i ubezpieczenie, to nowy wątek załóż.
    Z forum korzysta wiele osób, a długaśne, wielotematyczne wątki utrudniają wyszukanie informacji
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1. Czy na zebraniu wspólnoty ma być przedstawiciel gminy?
    2. Czy możemy wypowiedzieć umowę z kominiarzami podpisaną w naszym imieniu dla naszej wspólnoty na ten rok? W umowie nie ma słowa o sposobie rozwiązania umowy, jest odniesienie do Kodeksu Cywilnego.
    No i pytań więcej niż odpowiedzi...
    ale za wszystkie dziękuję z góry.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    koziorozka, masz rację z tą dłużyzną, po prostu miotam się wciąż wewnętrznie i biję z myślami. Al e z tym już koniec.
    Dzięki za podpowiedzi - o tych podatkach zwłaszcza :).
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano maja 2010
    Zofka11! Sprawdziłaś KW ?

    Do poczytania
    http://www.e-eljot.pl/publikacje/adm_pryw.pdf
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeszcze nie, mam roczną córę i muszę tak kombinować, żeby to pogodzić z nią - na plecach :). Są błędy w zapisach w gminie (pozamieniana numeracja klatek i KW) i oni mają to ruszyć, tj. złożyć wniosek do katastru o poprawienie danych i podobnie w KW. W piątek się dowiem jaki mają plan, w każdym razie obiecałam im, że pogonię im kota, bo zależy mi na czasie.
    Ale... dziękuję, dziękuję, dziękuję :).
    BARDZO przydał mi się ten link podesłany przez Ciebie (http://www.e-eljot.pl/publikacje/przejmowanie_zarz.pdf) - właściwie to układa mi wszystko, co powinnam zrobić, nieoceniona ściągawka w moim przypadku - STOKROTNE DZIĘKI!!!
    Wszystkim innym również!!!
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano maja 2010
    Zofka11! Kiedy słyszę lub czytam o WM w trybie ustawy o własności lokali to zawsze mam na uwadze ogół właścicieli reprezentowanych na zewnątrz przez Zarząd lub Zarządcę , a nie grunt, budynek i lokale.

    Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. (...)."

    W Twoich postach mieszasz WM (jako ogół właścicieli) z gruntem, budynkiem i lokalami.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano maja 2010
    Od dnia 28.12.1999 roku budynek mieszkalny wielolokalowy przy ulicy .. nr... w ... stanowi własność WM o numerze identyfikacyjnym REGON ..., a to oznacza, że:

    Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości - art.17

    Data powstania WM określa podstawę prawną wówczas obowiązującą - ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm.).

    Data (19.04.2004 rok) rozpoczęcia działalności przez WM wskazuje na tekst jednolity ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr.80, poz.903 ze zm.), który obowiązuje od dnia 19.05.2000 roku.

    Uwaga!
    Tekst jednolity ustawy o własności lokali nie obejmuje ustawy pierwotnej określonej w Dz.U. z 1994r. Nr.85, poz.388.

    Aktualne problemy stosowania ustawy o własności lokali (część I)
    http://www.rejent.com.pl/archiwum/2006/2006 nr 10 bieniek cz 1.htm

    Aktualne problemy stosowania ustawy o własności lokali (część II)
    http://www.rejent.com.pl/archiwum/2006/2006 nr 11 bieniek cz 2.htm
    Komentarz edytowany marta26421
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.