ZALICZKI NA ZARZADZANIE
mars78
Użytkownik
Czy zaliczki na poczet kosztów zarządu częścią wspólną można naliczać wg powierzchni użytkowej mieszkania? np 2 zł za m2? Chodz o sposób zapisu tego w uchwale. Jak sformułować paragraf w uchwale dotyczacy wielkości zaliczek jesli chcemy go naliczać wg wielkości udziałów?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
ale jak część właścicieli ma przynależne komórki wpisane w aktach a inni ich nie mają to lepiej naliczać wg wielkości udziałów.
A jeśli ktoś zagłosował "za", to pójdzie potem do sądu?
mars78, jeżeli weźmiesz do naliczania zaliczek powierzchnię użytkową lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych (piwnic), to OK. Ale jeśli weźmiesz tylko powierzchnię lokali, to będzie to nie tylko formalna niezgodność z ustawą o własności, ale ustalisz nieprawidłowo wysokość zaliczek. Powierzchnia piwnic może być różna i przez to ma wpływ na wielkość udziału. Co to jest udział i jak jest ustalany - patrz art. 3.3 ustawy o własności lokali.
Czy w uchwale mogę to sformułować w ten sposób :" Właściciele zobowiązują się dokonywać miesięcznych wpłat na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną w kwocie 2 zł za 1/100 udziału"?
Wszyscy mamy udziały w setnych częściach wieć byłoby to chyba proste?
Osobiście bym dołożył jedno słowo.
Właściciele zobowiązują się dokonywać miesięcznych wpłat na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną w kwocie 2 zł za każde 1/100 udziału
Dokumenty WM której Przedsiębiorstwo jest członkiem trzeba oddzielić od dokumentów Przedsiębiorstwa funkcjonującego od lat na rynku nieruchomości.
Powstanie WM sprawiło, że Przedsiębiorstwo przestało być właścicielem budynku posadowionego na działce gruntu nr.., a stało się właścicielem lokalu w rozumieniu ustawy o własności lokali dysponującym 92% udziałem w nieruchomości wspólnej.
Sięgnij do zawartej umowy w formie aktu notarialnego z Przedsiębiorstwem. Zwróć uwagę na podstawę prawną: Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali zawarta (Dz.U. z 1994r. Nr.85, poz.388 ze zm). Czy podjęte uchwały w latach 2000 - 2009 określała ta sama podstawa prawna?
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 4 lutego 2000 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o własności lokali oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o własności lokali
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2000 r. ustawy o zmianie ustawy o własności lokali oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o własności lokali, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) w art. 1 w pkt 1 w lit. a), ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".";
http://www.senat.gov.pl/K4/DOK/UCH/51/343uch.htm
USTAWA
z dnia 20 stycznia 2000 r.
o zmianie ustawy o własności lokali oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o własności lokali
Art. 1.
W ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. Nr 85, poz. 388 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 682) wprowadza się następujące zmiany:
http://www.senat.gov.pl/K4/DOK/DR/300/343.htm
Przepisy nowelizacyjne ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj.Dz.U. z 2000r. Nr.80, poz.903 ze zm.) obowiązują od dnia 19.05.2000 r, a Przedsiębiorstwo sprzedając lokal mieszkalny korzystało z przepisów ustawy zawartej w Dz.U. z 1994r. Nr.85, poz.388 ze zm.
Nie wprowadzenie przepisów nowelizacyjnych w drodze uchwały ma związek m.in. z tym , że "piwnice nie przynależą do żadnego lokalu".
Kupowanie (nabywanie) lokali na własność przed wejściem w życie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (1.01.1995r.) odbywało się w świetle przepisów Kodeksu cywilnego oraz ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości. Niedokładność pomiarów, braki w dokumentacji sprzedaży oraz duże zaokrąglenia w trakcie pomiarów sprawiło, że suma udziałów w nieruchomości wspólnej nie była równa 1.
Art.2 ust.5 ustawy dokładnie precyzuje wyodrębniony lokal i sposób ustalenia przedmiotu własności danego właściciela.
Art.2.5. Lokale wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi zaznacza się na rzucie odpowiednich kondygnacji budynku, a w razie położenia pomieszczeń przynależnych poza budynkiem mieszkalnym - także na wyrysie z operatu ewidencyjnego; dokumenty te stanowią załącznik do aktu ustanawiającego odrębną własność lokalu.
Przy obliczaniu udziałów właściciela lokalu wyodrębnionego należy zastosować art.3 ust.3 i 7 ustawy .
Art.3.3. Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.
7. W budynkach, w których nastąpiło wyodrębnienie własności co najmniej jednego lokalu i ustalenie wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej bez uwzględnienia powierzchni pomieszczeń przynależnych lub w sposób inny niż określony w ust. 3, a przy wyodrębnianiu kolejnych lokali ustalano wysokość udziałów w nieruchomości wspólnej w taki sam sposób, do czasu wyodrębnienia ostatniego lokalu stosuje się zasady obliczania udziału w nieruchomości wspólnej takie, jak przy wyodrębnieniu pierwszego lokalu. Przepisu zdania poprzedzającego nie stosuje się, jeżeli wszyscy właściciele lokali wyodrębnionych i dotychczasowy właściciel nieruchomości dokonają w umowie nowego ustalenia wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej
W takiej sytuacji należy postawić pytanie, co należy zrobić by wprowadzić przepisy nowelizacyjne ustawy o własności lokali zawarte w tekście jednolitym (ze zm.) porządkujące w/w sprawy?
Właściciele lokali chcący skorygować udziały i zmienić zapis w aktach notarialnych podejmują uchwałę w formie aktu notarialnego na zebraniu zwołanym przez Zarząd Wspólnoty. Ponieważ nie ma jednej normy obliczania powierzchni budynku to właściciele w formie uchwały określają która z norm będzie miała zastosowanie.
Jak obliczyć powierzchnię użytkową budynku lub mieszkania ?
"Prawidłowe obliczenie powierzchni użytkowej jest sprawą bardzo ważną. Podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest przecież powierzchnia użytkowa budynków lub ich części. Ponadto wynajmując lub kupując mieszkanie czy dom czynsz lub cena tej nieruchomości jest przecież uzależniona w głównej mierze od powierzchni."
http://www.msrm.pl/?st=art&art=17
Obliczanie powierzchni budynków i obiektów budowlanych dla potrzeb wyceny
http://www.psrwn-lodz.pl/biuletyn/44/index.php?show=8
O kłopotach z obliczaniem
powierzchni użytkowej budynków
http://godslaw.wordpress.com/2007/09/13/klopoty-z-obliczaniem-powierzchni-uzytkowej/
OBLICZANIE POWIERZCHNI I KUBATURY OBIEKTÓW O RÓŻNYM PRZEZNACZENIU
http://www.dashofer.pl/przyklady/ED-OPUB.pdf
A więc trzeba zdać się na umiejętności fachowca
Przedsiębiorstwo to z jednej strony sprzedawca 9 lokali mieszkalnych , a z drugiej właściciel lokalu w rozumieniu ustawy o własności lokali.
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali
Art. 4. 1. Dotychczasowemu właścicielowi nieruchomości przysługują co do niewyodrębnionych lokali oraz co do nieruchomości wspólnej takie same uprawnienia, jakie przysługują właścicielom lokali wyodrębnionych; odnosi się to także do jego obowiązków.
Czyli jak rozumiem wynajmujecie piwnice w innym budynku (położonym na innej działce)?
Potrzebne Wam one? (bo czasami nie są potrzebne - złodzieje się włamują i ludzie nie trzymają tam nic cennego, albo wcale nie zaglądają)
Twoja historia jest ostrzeżeniem dla wszystkich właścicieli indywidualnych wchodzących w skład Zarządu "właścicielskiego" nie znających zasad powstania i funkcjonowania WM. I nie ma znaczenia czy to WM z udziałem Skarbu Państwa, gminy, przedsiębiorstw państwowych i spółek prawa handlowego.
(...)usunięto ADMIN
Powtarzasz to któryś raz z rzędu. Można popełnić błąd, ale tkwienie w nim i ciągłe powtarzanie, mimo sprostowań, fatalnie o Tobie świadczy.
Zmieniona ustawa, od dnia wejścia w życie nowelizacji, obowiązuje wszystkich. Nie jest potrzebna do tego żadna uchwała wspólnoty.
Może ktoś z administracji tego forum zajmie się nadzorem merytorycznym?
Może oprócz wycinania postów niegrzecznych, przydałoby się wywalanie postów idiotycznych?
Zarząd "właścicielski" zgłasza WM w Głównym Urzędzie Statystycznym celem nadania jej numeru REGON (w ciągu 14 dni od jego konstytuowania). Zgłoszenie na druku RG-1 http://www.rg-1.net/images/RG-1.pdf zawiera załącznik: kserokopię uchwały o wyborze Zarządu "właścicielskiego". Po upływie miesiąca od nadania numeru REGON członek Zarządu udaje się do Urzędu Skarbowego właściwego wg.miejsca położenia nieruchomości, gdzie WM nadaje się numer NIP http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=151&id=27892 WM osiągająca dochody (lub nie ) CIT- 8 i CIT -8/0 http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=151&id=27764
Członek Zarządu "właścicielskiego" po uzyskaniu numerów REGON i NIP wyrabia WM pieczątkę , na której poza nazwą WM umieszcza się nr.NIP (lub NIP i REGON), a następnie zawiera umowę z bankiem na prowadzenie rachunku bankowego. Posiadaczem rachunku jest WM, a nie Zarząd "właścicielski". Zmiana składu Zarządu "właścicielskiego" nie pociąga za sobą otwarcia nowego konta dla WM. Poczynione zmiany dotyczą wyłącznie osoby uprawnionej do dysponowania rachunkiem, na który właściciele lokali, w tym Przedsiębiorstwo wpłaca zaliczki .
Zarząd "właścicielski" jako organ WM zobowiązany jest do zawarcia w jej imieniu umów, które umożliwiają bieżące funkcjonowanie nieruchomości, a więc o dostawę wody, energii elektrycznej, wywozu nieczystości itp.
Twój opis uzyskania przez WM numeru REGON, NIP i założenie konta bankowego rozłożył się na lata.
Przepisy nowelizacyjne ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali należy wprowadzić w drodze podjęcia uchwały.
Wszystko wskazuje na to, że ważne decyzje dotyczące WM i jej nieruchomości zapadły na pierwszym zebraniu organizacyjnym właścicieli lokali , a zmiany w I kw 2009 roku.
W chwili obecnej członkiem jednoosobowego Zarządu "właścicielskiego" jest osoba fizyczna posiadająca umowę o pracę z Przedsiębiorstwem będącym właścicielem lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 1994r. Nr.80, poz.388 ze zm.).
Przedsiębiorstwo, o którym mowa, to spółka kapitałowa. Nie podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzonej przez gminę, lecz do rejestru przedsiębiorców KRS. Nie: "po upływie miesiąca", lecz: "przed upływem miesiąca". Jeśli masz tak "radzić", to lepiej nic nie pisz, bo wpędzisz początkujących wspólnotowiczów w kłopoty.
Termin na złożenie wniosku o NIP to 30 od uzyskania REGON-u. Jeśli wniosek o NIP złożysz "po upływie miesiąca" od REGON-u, to fiskus nałoży na Ciebie karę. Nie jesteśmy w carskiej Rosji. Pieczątka nie jest konieczna. Jak ktoś bardzo chce, to może ją wyrobić w dowolnym momencie. Można też nie wyrabiać jej w ogóle. Nie ma żadnych przepisów, nakładających na wspólnotę obowiązek posiadania pieczątki. Tym bardziej więc nie ma wymogu, aby na pieczątce był REGON i NIP.
Umowę rachunku bankowego należy zawrzeć po otrzymaniu REGON-u, jeszcze przed uzyskaniem NIP. We wniosku o NIP trzeba podać już nazwę banku i numer konta. :shocked: :bigsmile:
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej: Przedsiębiorstwo, zanim został przekształcone w spółkę z o.o., było przedsiębiorstwem państwowym, a nie osobą fizyczną.
Przedsiębiorstwa państwowe podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego:
Zarząd lub zarządca ZAWIADAMIA właścicieli o zebraniu: A czemu nie prawy górny i lewy dolny? A jedna nie wystarczy?
Skoro są podpisy, to po co w ogóle pieczątka?
Zawiadomienie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zawiadomienie
Formy prawne przedsiębiorstw
http://pl.wikipedia.org/wiki/Formy_prawne_przedsiębiorstw
W tym samym czasie doszło do zmiany w składzie Zarządu "właścicielskiego".
owner - co do kolejności "składania" czy też zakładania - ja po numer REGON poszedłem po kilku latach od powstania WM a po NIP jeszcze później a rachunek w banku założyliśmy na samym końcu. W moim mieście wszystko jest możliwe.
Twoje Miasto nie ma z tym nic wspólnego. To nieznajomość zasad powstania i funkcjonowania WM jest tego powodem. Przedsiębiorstwo które sprzedało 9 lokali mieszkalny z 15 w łączniku doskonale zna swoje prawa i umie z nich korzystać.
Z tego co pisze Prezes wynika, że Przedsiębiorstwo w budynku WM prowadzi działalność gospodarczą. Do prowadzenia owej działalności potrzebna była zgoda w formie uchwały o wyłączeniu części nieruchomości WM. Co myślisz o cofnięciu zgody w drodze uchwały podpisanej przez 9 właścicieli lokali na początek?
Jak chcesz podjąć jakąkolwiek uchwałę przeciwko interesom właściciela, który ma ponad 90% udziałów? Podpisy 9 właścicieli nie dają żadnej uchwały.