Piszesz o gruncie oddanym w wieczyste użytkowanie na którym posadowiony jest budynek WM. A więc inny podmiot jest właścicielem gruntu, a inny właścicielem budynku - WM. I to kolejna konstrukcja, którą właściciel indywidualny winien znać.
Witaj marto26421 akurat jestem po pracy i moge odpowiedziec w zupelnosci sie z Toba zgadzam przytoczone artykuly prawne odpowiadaja mojej sytuacji budynek w ktorym mieszkam pierwotnie nalezal do gminy ale teraz jest juz polowa lokali wyodrebniona i przeszla na wlasnosc bylych lokatorow a pozostale lokale wciaz sa wlasnoscia gminy, grunt pod budynkiem jest wlasnoscia gminy ale mieszkania wykupione maja dzierzawe wieczysta gruntu, tak wiec w zasobach gminnych jest tylko ten grunt ktory nie zostal objety dzierzawa wieczysta a poniewaz nieruchomosc to grunt i lokal razem wziete tak wiec masz racje ze gmina jest udzialowcem nieruchomosci wspolnej w budynku w ktorym mieszkam i ze tu ma zastosowanie zarzad z ustawy o gospodarce nieruchomosciami. Oto mi chodzilo ale niektorzy uczestnicy forum tych zagadnien nierozumieli przez to wdawali sie ze mna w ostra polemike, teraz jakby znikneli z pola widzenia,ach jaka szkoda bo byc moze uszczkneli by cos dla siebie z tej lekcji,na razie koncze i pozdrawiam!
Opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania ustala się w oparciu o art. 72 ust. 21 ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami.
Uwłaszczenie to zmiana prawa użytkowania użytkowania wieczystego na prawo własności.
1, Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984);
2. Ustawa z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości (Dz. U. Nr 113, poz. 1209, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 3, poz. 24 i Nr 64, poz. 592).
Uwaga!
Na mocy tej ustawy przekształcenie nastąpiło bezpłatnie.
3. Szczegóły przekształcenia - Rozporządzenie w sprawie szczegółowego wydawania decyzji o nabyciu przez użytkowników i współużytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub stanowiących nieruchomości rolne ( Dz U. z 2003 r., nr 205, poz. 1991)
4. Ustawa z dnia 29.07.2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz.U. z 2005r. Nr. 175, poz.1459 ze zm).
Art. 3. 1. Decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje:
2) wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa - odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego. http://lex.pl/bap/notariusz/Dz.U.2005.175.1459.html
Dla lepszego zrozumienia budynek WM należy podzielić na dwie części, a następnie na 4.
Lokale 30/nieruchomość wspólna 100%
Lokale mieszkalne i użytkowe (jeżeli takowe są):
- Osób fizycznych (PESEL)- 19
- Osoby prawnej (Gminy )- 11
Uwaga!
19 lokali wyodrębnionych musi mieć urządzone KW.
Nieruchomość wspólna (części wspólne budynku)
Udział ... - osób fizycznych (ogółem)
Udział .... - osoby prawnej (Gminy)
Usługa : Zarządzanie lub administrowanie obejmuje wyłącznie nieruchomość wspólną , a nie lokale mieszkalne i użytkowe (jeżeli takowe są w budynku WM) osób fizycznych i prawnej.
Dzieki Ci marto za tak cenne informacje,tak wiedzialem ze istnieje taka mozliwosc, ale z tego co tu sie dowiaduje o przeksztalcenie na wlasnosc kazdy z wlascicieli moze wystapic indywidualnie z takim wnioskiem do gminy i wcale tu nie jest potrzebna uchwala wspolnoty,czy tak dobrze zrozumialem? A jeszcze jedna sprawa odnosnie kosztow skoro mieszkanie wykupilem w 1999r a jestem osoba fizyczna to przysluguje mi 90% bonifikata czy przeksztalcenie jest bezplatne?
Marto jeszcze jedna uwaga post skriptum,dzierzawa wprawdzie nie jest wlasnoscia ale prawo zwiazane z wlasnoscia lokali tak wiec moze sam grunt nie jest tyle wazny co prawa z nim zwiazane i to prawo jest nierozerwalnie zwiazane z wlasnoscia lokalu. Ale masz racje ze wlasnosc to nie to samo co dzierzawa.
Romku 5257! Siłą właściciela indywidualnego nie są mięśni, a wiedza o powstaniu i funkcjonowaniu WM, a także umiejętność czytania ustaw.
W takich sprawach, jak wykupienie gruntu właściciele indywidualni muszą działać razem i w razie potrzeby złożyć się na potrzebne dokumenty i materiały.
Dowodem osobistym nieruchomości jest KW. Uzyskaj odpisy. W rejestrze gruntów i budynków w Starostwie uzyskaj wypis. Ustalenie staniu faktycznego i prawnego nieruchomości to podstawa.
Członek WM to właściciel lokalu będący współwłaścicielem nieruchomości wspólnej.
Dzieki Ci marto ze chociaz Ty taka wiedze posiadasz,tak jak to mowia glowa muru nie przebijesz,innymi slowy jak bedzie opor materii prawnej badz ludzkiej nic nie mozna wskorac,no rzeczywiscie czytanie ustaw ze zrozumieniem nie jest rzecza prosta tak samo jak porozumiewanie sie li tylko w swiecie wirtualnym.
[cite] marta26421:[/cite]1, Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu
NIEAKTUALNE
[cite] marta26421:[/cite]2. Ustawa z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości
NIEAKTUALNE
[cite] marta26421:[/cite]Uwaga!
Na mocy tej ustawy przekształcenie nastąpiło bezpłatnie.
Nieodpłatne przekształcenie dotyczy tylko wąskiej grupy uprawnionych (patrz niżej, art. 1.1a).
[cite] marta26421:[/cite]3. Szczegóły przekształcenia - Rozporządzenie w sprawie szczegółowego wydawania decyzji (...) ( Dz U. z 2003 r.)
NIEAKTUALNE
Obowiązująca obecnie ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości została uchwalona 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 175, poz. 1459 ze zmianami z 2007 i 2009 r.).
Poprzednio uchwalone ustawy (z 1997 i 2001 roku) oraz akty wykonawcze, wydane na ich podstawie (w tym: rozporządzenie z 2003 roku) utraciły moc z dniem wejścia w życie ustawy z 2005 roku (czyli z dniem 13 października 2005). Obecnie nie ma żadnego rozporządzenia wykonawczego, bo nowa ustawa nie zawiera takiej delegacji - nie ma podstaw prawnych do wydania aktów wykonawczych w formie rozporządzeń.
Przekształcenia dokonuje się na wniosek użytkownika wieczystego. W przypadku członków wspólnot, z wnioskiem muszą wystąpić wszyscy użytkownicy wieczyści - w przeciwnym razie nie można dokonać przekształcenia. Wnioski te są indywidualne, wspólnota mieszkaniowa nie jest stroną w tym postępowaniu. To właściciele lokali są użytkownikami wieczystymi i tylko oni jako osoby fizyczne mają prawo do przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (nie wspólnota). Żadna uchwała wspólnoty nie jest do tego potrzebna.
Przekształcenie jest nieodpłatne wyłącznie w przypadku użytkowników wieczystych, wymienionych w art. 1 ust. 1a:
Art. 5. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na rzecz użytkowników wieczystych, o których mowa w art. 1 ust. 1a, albo ich następców prawnych, następuje nieodpłatnie.
Art.1.1a. Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości mogą wystąpić również osoby fizyczne będące w dniu wejścia w życie ustawy użytkownikami wieczystymi nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia, jeżeli użytkowanie wieczyste uzyskały:
1) w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r.;
2) na podstawie art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (Dz. U. Nr 50, poz. 279).
2. Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, w prawo własności nieruchomości, mogą również wystąpić:
1) osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo użytkowania wieczystego;
2) spółdzielnie mieszkaniowe będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży.
Art. 2. W przypadku osób, o których mowa w art. 1 ust. 2, z żądaniem przekształcenia występują wszyscy użytkownicy wieczyści. W razie braku zgody stosuje się odpowiednio art. 199 Kodeksu cywilnego.
Romek5257! Głową muru nie przebije osoba najmująca lokal mieszkalny. Inaczej wygląda sytuacja osoby, która go kupiła ( w tym na rynku wtórnym) i dokonała zawarcia umowy w formie aktu notarialnego.
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali
Art. 7.2. Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna być dokonana w formie aktu notarialnego; do powstania tej własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.
Żeby stwierdzić że jest się właścicielem trzeba sprawdzić KW.
W prawie cywilnym każdy właściciel nieruchomości dba o swoją edukację. I to jest problem właścicieli indywidualnych, którzy za wszystko muszą płacić z własnej kieszeni. I ten brak porozumienia w sytuacji gdy siedzi się na jednym konarze drzewa.
Drzwi świata wirtualnego są otwarte, a to czy właściciel indywidualny przez nie przejdzie by sięgnąć po informację w nim zawarte to inna para kaloszy.
Art. 9. Tracą moc:
1) ustawa z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984);
2) ustawa z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości (Dz. U. Nr 113, poz. 1209, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 3, poz. 24 i Nr 64, poz. 592).
[cite] marta26421:[/cite]Owner! Znowu zaczynasz. Już za długo był spokój.
Nie interesują mnie twoje odczucia. Już ci mówiłem: jeśli czegoś nie wiesz, albo nie jesteś pewna, po prostu nie pisz, żeby komuś nie zaszkodzić.
Jak długo będziesz pisać bzdury, tak długo trzeba będzie je prostować. To, że sama masz mętlik w głowie, to twój problem. Ale to, że piszesz banialuki na forum, wymaga przeciwdziałania, bo ciągle wprowadzasz ludzi w błąd. Twój spokój jest mniej wart niż spokój ludzi, którzy szukają pomocy i rady.
[cite] marta26421:[/cite]Żeby stwierdzić że jest się właścicielem trzeba sprawdzić KW.
Owner! Jeżeli znasz się na nieruchomościach gminnych to pisz i przestań wyrywać z dania z kontekstu.
Z nikim nie polemizuję co miał ustawodawca na myśli, bo to jest rola sądu. Z jego orzecznictwa korzystają organy państwa, a także właściciele indywidualni.
Z jego orzecznictwa korzystają organy państwa, a także właściciele indywidualni.
A niewłaściciele już nie mogą?
A właściciele, będący osobami prawnymi? A jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej (np. wspólnoty mieszkaniowe)? :bigsmile:
Jeśli bierzesz się za doradzanie, to pamiętaj: Primum non nocere.
Na tym etapie radzę ci: mniej pisz, więcej czytaj (ustaw, nie artykułów w necie).
Zanim coś napiszesz, pomyśl.
Jeśli sama czegoś nie rozumiesz, odpuść sobie. Po pierwsze nie szkodzić.
[cite] romek5257:[/cite ... jezeli wlasciciele maja dzierzawe wieczysta a nie wlasnosc gruntu to ten grunt jest w zasobach gminy, a poniewaz nie mozna gruntu oddzielic od wlasnosci lokali jak w tym pierwszym przypadku to niestety gmina ma rowniez udzialy w nieruchomosci wspolnej.
Rozumiem, że chodzi o użytkowanie wieczyste a nie o dzierżawę.
Tak nie jest, niezależnie od tego co już napisał Owner, zacytuję art. 235 kodeksu cywilnego"
Art. 235
§ 1. Budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie Skarbu Państwa lub gruncie należącym do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność. To samo dotyczy budynków i innych urządzeń, które wieczysty użytkownik nabył zgodnie z właściwymi przepisami przy zawarciu umowy o oddanie terenu w użytkowanie wieczyste.
§ 2. Przysługująca wieczystemu użytkownikowi własność budynków i urządzeń na użytkowanym gruncie jest prawem związanym z użytkowaniem wieczystym.
Zatem przez fakt oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste gmina nie staje się członkiem wspólnoty mieszkaniowej.
W omawianym przypadku gmina jest jednak członkiem wspólnoty, ale z innej przyczyny - należą do niej niewyodrębnione lokale.
Romek zwrócił natomiast uwagę interesującą kwestię: grunt stanowi częściowo własność gminy ze względu na niewyodrębnione lokale i częściowo został oddany w użytkowanie wieczyste właścicielom lokali (współużytkownikom gruntu).
Czy dobrze rozumiem, ale Romek uważa, że ze względu na to, że gmina jest właścicielem części gruntu, to całą nieruchomością winien zarządzać licencjonowany zarządca, jako że ten grunt - wyłączna własność gminy - to jej zasób w rozumieniu ugn.
Pomocne orzecznictwo:
Uchwała z dnia 9 czerwca 2005 r., III CZP 33/05
" Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Zenona R. przeciwko wspólnocie mieszkaniowej nieruchomości przy ul. O.W. nr 13 w G. o uchylenie uchwały, po rozstrzygnięci
w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym w dniu 9 czerwca 2005 r., przy udziale prokuratora Prokuratury Krajowej (...), zagadnienia prawnego przedstawionego przez Sąd Apelacyjny w Gdańsku postanowieniem z dnia 14 grudnia 2004 r.:
"Czy ogół właścicieli, których wyodrębnione lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (jedn. tekst: Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.) w sytuacji, gdy na nieruchomości tej pozostaje niewyodrębniona część samodzielnych lokali mieszkalnych należących do gminy, której przysługuje prawo własności gruntu, zaś właścicielom lokali wyodrębnionych przysługują udziały we współużytkowaniu wieczystym tego gruntu?" podjął uchwałę:
Wspólnota mieszkaniowa powstaje w razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przez właściciela nieruchomości z jednoczesnym oddawaniem w użytkowanie wieczyste części gruntu, choćby niektóre lokale pozostawały niewyodrębnione."
Romek zwrócił natomiast uwagę interesującą kwestię: grunt stanowi częściowo własność gminy ze względu na niewyodrębnione lokale i częściowo został oddany w użytkowanie wieczyste właścicielom lokali (współużytkownikom gruntu).
Czy dobrze rozumiem, ale Romek uważa, że ze względu na to, że gmina jest właścicielem części gruntu, to całą nieruchomością winien zarządzać licencjonowany zarządca, jako że ten grunt - wyłączna własność gminy - to jej zasób w rozumieniu ugn.
Grunt stanowi nie częściowo, lecz w całości własność gminy. Został on oddany we współużytkowanie wieczyste właścicielom wyodrębnionych lokali.
Nie jest prawdą, że grunt gminy oddany w użytkowanie wieczyste należy do zasobów - to wynika bezpośrednio z ugn:
Art. 24. 1. Do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.
Ponieważ grunt ten nie należy do zasobów gminy, nie ma obowiązku zatrudniania zarządcy z licencją. Zresztą, nawet w przypadku nieruchomości z zasobów gminy nie ma takiego obowiązku, ponieważ gmina - jak każdy właściciel - może sama zarządzać swoją własnością. Gmina może, ale nie musi powierzać zarządzania swoimi nieruchomościami zawodowym zarządcom. Jeśli zdecyduje się to zrobić, to ma obowiązek wyłonić zarządcę na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych (w drodze przetargu).
W przypadku istnienia wspólnoty nie ma mowy o tym, że jest to nieruchomość z zasobów gminy, bo grunt albo jest oddany w użytkowanie wieczyste, albo zostały sprzedane udziały we własności gruntu. Zatem grunt taki nie spełnia ani jednego, ani drugiego warunku z art. 24.1 ugn.
Kochani nie klocmy sie! znacie przyslowie ze tylko zgoda moze budowac, kazdy z nas ma pewnie racje ale poruszamy sie w swiecie wirtualnym gdzie jest pelno niedomowien takie ataki personalne do niczego nie prowadza licza sie szlachetne intencje niesienia pomocy innym i za to Wam dziekuje.
Romku5257 Czy mógłbyś podać tytuł zawartej umowy w formie aktu notarialnego i rok I/II połowa, a także wymienione podstawy prawne oraz w jakiej sprawie została podjęta uchwała Rady Gminy/Miasta.
Marto pytasz o tytul ,to jest umowa o ustanowienie odrebnej wlasnosci lokalu i jego sprzedazy ,data zawarcia 1.06.1999r oczywiscie jest tez ksiega wieczysta inaczej byc nie moze taka jest procedura, gmine reprezentowali burmistrz i jego zastepca jest w tym akcie tez wymieniona uchwala zarzadu Miasta i Gminy w sprawie sprzedazy komunalnych lokali mieszkalnych, a takze zaswiadczenie Starosty o tym ze lokal jest samodzielnym lokalem mieszkalnym no i jest protokol uzgodnien, tak ze lokal odpowiada wymogom stawianym przez ustawe o w.l.
Marto nie wiem jak Ty ,ale dosc dokladnie przeanalizowalem to co napisal owner,trudno to wszystko sprowadzic do jednego mianownika,zaduzo tu znakow zapytania,a przeciez gmina jest takim samym wspolwlascicielem w czesci wspolnej jak pozostali na takich samych zasadach,owner uwaza ze grunt moze byc tylko w calosci gminny bez oddania czesci w uzytkowanie wieczyste,to wtedy bedzie w tzw. zasobach ,no jakos nie wynika to jednoznacznie z przepisow prawa.
no jakos nie wynika to jednoznacznie z przepisow prawa
Wynika, wynika. Jak przeczytasz wreszcie art. 24.1 ugn, to się przekonasz.
Gmina jest członkiem wspólnoty tylko i wyłącznie wówczas, jeśli ma lokale w budynku wspólnoty.
Zostaw w spokoju gminne zasoby nieruchomości, bo to nie ma związku ze wspólnotami. Zasoby gminne są precyzyjnie zdefiniowane w ugn i tutaj nie ma co się gimnastykować. Chciałeś udowodnić, że nieruchomość wspólna z udziałem gminy musi być zarządzana przez zarządcę z licencją - a to nieprawda. Ale jeśli gmina ma lokale w "budynku wspólnoty", to oczywiście ma swój udział w nieruchomości wspólnej i jest członkiem wspólnoty. Jeśli gmina nie ma już lokali, to albo pozostaje tylko właścicielem gruntu (jeśli lokale sprzedawała na własność, a grunt dawała w użytkowanie wieczyste), albo nie ma w ogóle prawa do gruntu (jeżeli oprócz lokali sprzedawała też udział w prawie własności gruntu).
Fakt, że gmina jest właścicielem gruntu, nie mając lokali w budynku wspólnoty, nie znaczy, że gmina jest członkiem wspólnoty. Wspólnotę stanowi ogół właścicieli lokali, wchodzących w skład określonej nieruchomości (art. 6 uwl).
Romek5257! To znaczy, że sprzedaż lokalu reguluje ustawa z dnia 21.08.1997rt. o gospodarce nieruchomościami, w tym ustanawianie odrębnej własności lokalu - art.35.3 tej ustawy. Umowa została zawarta dnia 1.06.1999 r. Znając datę zawarcia umowy łatwo jest określić stan prawny obowiązujący wówczas Gminę.
W Twoim interesie i pozostałych stron umowy z Gminą jest uzyskanie odpisów KW - lokalu i macierzystej (gruntu+budynku).
Uwaga!
Właścicielem lokalu zostaje się w dniu wyodrębnienia lokalu i wpisania do KW, a nie zawarcia umowy.
"Nowa ustawa o gospodarce nieruchomościami już obowiązuje
Usprawniona procedura wywłaszczeń, zasady udzielania bonifikat przy zbywaniu nieruchomości publicznych, a także rozwiązania dotyczące sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym – to niektóre z regulacji wprowadzonych w życie na mocy obowiązującej od czwartku 7 stycznia nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw, uchwalonej w listopadzie 2009 r
Zmiany wprowadzone w nowelizacji mają na celu głównie wyeliminowanie wątpliwości, które pojawiły się w dotychczasowej praktyce stosowania przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. W szczególności umożliwiono organom gospodarującym nieruchomościami publicznymi podejmowanie uchwał lub zarządzeń o udzieleniu bonifikaty o charakterze generalnym, a nie jak dotychczas o charakterze indywidualnym. Przepisy te zapewnią sprawniejsze niż dotychczas udzielanie bonifikat przy zbywaniu nieruchomości, a także ułatwią gospodarowanie publicznymi nieruchomościami.
[cite] marta26421:[/cite]To znaczy, że sprzedaż lokalu reguluje ustawa z dnia 21.08.1997rt. o gospodarce nieruchomościami, w tym ustanawianie odrębnej własności lokalu - art.35.3 tej ustawy.
BZDURA!
Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie reguluje ustanawiania odrębnej własności lokalu. UGN odsyła w tej sprawie do ustawy o własności lokali:
Art. 35.3. Ustanawianie odrębnej własności lokali w domach wielolokalowych, wchodzących w skład nieruchomości, następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.
[cite] marta26421:[/cite]sprzedaż lokalu (...), w tym ustanawianie odrębnej własności lokalu
Czym według ciebie różni się sprzedaż lokalu od wyodrębnienia lokalu?
Romku, z tego co napisałeś Gmina w budynku WM ma jeszcze 11 lokali. Nie wiem czy wiesz, ale one podlegają ewidencji i kontroli państwa.
1. Czy na ścianie budynku jest tabliczka WM ?
2. Kto reprezentuje na zebraniu burmistrza ?
3. Czy wszystkie lokale w budynku to mieszkalne?
4. Czy znasz numer REGON i NIP Twojej WM?
Romku! Umowa, którą zawarłeś dotyczy gruntu, budynku i lokalu mieszkalnego. Warunki zawartej umowy dotyczące lokalu i budynku obowiązują do czasu wyodrębnienia lokalu i wpisania Ciebie do KW - dział II "Właściciel" . W zawartej umowie z Gminą pozostaje jeszcze grunt - do czasu uwłaszczenia.
Powstanie WM oznacza, że zmienił się właściciel budynku. Natomiast ilość lokali (30) wskazuje kto reprezentuje na zewnątrz WM (ogólnie). W Twoim przypadku Zarząd Wspólnoty. Nie znam kiedy wyodrębniono pierwszy lokal i wpisano jego właściciela do KW oraz sposobu zarządu nieruchomością wspólną określonego w formie uchwały przez właścicieli lokali. To bardzo ważne.
Marto takiej tabliczki nie ma, na zebraniu gmine reprezentuje pracownik tej gminy,tak budynek ma 30 lokali wszystkie to mieszkania z tym ze gmina ma 47% udzialow ,pytasz o regon i nip nie wiem czy wogole jest bo to jest uzaleznione od obrotow wspolnoty zdaje sie jesli obroty nie siegaja 50tys nie ma takiego obowiazku i wspolnota nie placi wtedy podatku. A wracajac do ownera to trzeba powiedziec ze ma czesciowo racje polskie prawo rozroznia trzy rodzaje nieruchomosci gruntowa,budynkowa i lokalowa przy czym te lokalowe odnosza sie tylko do lokali wyodrebnionych,gmina ma zasob w postaci lokali niewyodrebionych, a zatem jest czlonkiem wspolnoty,wlascicielem budynku nie jest wspolnota lecz jej czlonkowie, jaki ma byc zarzad zgodnie z ustawa o wlasnosci lokali bo to pytanie kluczowe,zgodnie z prawem czym innym jest administrowanie a czym innym zarzadzanie,w sklad zarzadzania wchodzi jeszcze administrowanie,kiedy moze byc zarzadzanie bez licenji zgodnie z ustawa o w. l. istnieje taka mozliwosc tylko wtedy kiedy wlasciciele dokonali wyboru wlasnego zarzadu tryb 20 tej ustawy.
Romku!To nie takie proste. Pozbycie się "syndromu najemcy" winno nastąpić po zawarciu umowy dnia 1.06.1999 r. Nie zapominaj, że Gmina która sprzedała Tobie lokal ma pracowników w urzędzie i swoje jednostki (TBS) , a Ty musisz wszystko zrobić sam lub komuś zlecić. Sąd te problemy. Takich, jak Ty w budynku jest 19. Przypominam, że Gmina podlega kontroli, a Ty nie.
- Brak tabliczki WM
- Nie znasz numeru REGON i NIP WM
- na zebranie właścicieli lokali zamiast Burmistrza przychodzi pracownik Gminy
- W budynku WM wszystkie lokale mieszkalne.
A konto bankowe znasz? Trywialne pytanie, ale zasadne.
Marto konto jest wypisane na ksiazeczce oplat, ale Tobie chodzilo chyba oto kto jest wlascicielem tego konta,napewno nie wspolnota bo do tego potrzebna byla by uchwala wspolnoty, tak napewno wlascicielem tego konta jest TBS i to oni nim dysponuja.
Az przyjemnie poobserwować waszą dyskusję zwłaszcza marty i ownera.
Nie wiem o co chodzi z tą tabliczką WM?
Co do REGON i NIP znacie moje anarchistyczne stanowisko w tej kwestii. Oczywiście musi WM je mieć, bo bez tego nie założyłaby konta bankowego. Jeżeli mi nie wierzycie idżcie do banku.
romek - o jakich "obrotach" mówisz, chyba ciał niebieskich?! Nie rozumiem, o jakim podatku mówisz - dochodowym? Wspólnoty nie płacą podatku bo nie mają dochodów. Mogą mieć pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej:bigsmile: wówczas ma zastosowanie art. 12 uwl. Jeżeli z woli właścicieli przypadają one im wg ich udziałów, to "praworządny obywatel" powinien to uwzględnić w swoim zeznaniu podatkowym.
Wcześniej wyjaśniałem dlaczego jest to zamieszanie, ale uważa mnie się za oszołoma, który nie wie co pisze (oczywiście tylko przez niektórych forumowiczów)
Proponuję jeszcze raz zajrzeć do zaświadczenia o nadaniu REGON (swojej lub dowolnej WM).
Rodzaj przeważającej działalności - 7032Z - Zarządzanie nieruchomościami na zlecenie. Czyje, członków wspólnoty?
Jest to działalność firm zarządzającvych, które z tego żyją, i które od tego mają odprowadzać podatek dochodowy.
Wspólnoty mieszkaniowe są podmiotami non profit, nie nastawionymi na zysk. Mają inne cele. W moim US nasza sprawozdawczość traktowana jest jak wrzód na d.... Za radą pracownicy US złożyłem na początku dzaiłalności WM wniosek, że w związku z nieprowadzeniem działalności gospodarczej proszę o zwolnienie mnie z comiesięcznego sprawozdania CIT, i ograniczenia tej sprawozdawczości do corocznego CIT-8. Zobowiązałem się jednocześnie,że wszelkie zmiany w tym zakresie zostaną przeze mnie niezwłocznie zgłoszone. Tak doradziła mi doświadczona i mądra pracownica. Chyba że była "naćpana". Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której
WM zaczełaby prowadzić jakąkolwiek działalność gospodarczą. I kto to by prowadził, Zarząd czy wszyscy członkowie, w jakiej formie s.c czy sp. z o.o.?
Nie rozumiem wcześniejszego stanowiska wwwinyla,który twierdził,że na ok. 500 prowadzonych przez niego WM ok. 150-200 odprowadzało podatek. To znaczy jego księgowi odprowadzali nienależny Skarbowi Państwa podatek, to działanie na szkodę właścicieli. Z góry oznajmiam,ze na zaczepki nie odpowiadam.:bigsmile:
Marto TBS jest jednostka organizacyjna gminy nie majaca osobowosci prawnej, i to jest powazny problem tej gminy ktora nie moze w ten sposob prawnie zarzadzac wspolnotami
romek - sytuacja się klaruje.Wszystko zgodnie z prawem. Przypuszczam,że nie macie ani REGON ani NIP. Bo po co? Obowiązek art. 30 ust. 1 pkt. 1 jest realizowany.Czekam na głosy oburzenia o łamaniu prawa w związku z REGON i NIP. POWTARZAM: WM nie podlegają żadnej kontroli finansowej organów administracyjnych. Jeżeli to możliwe romek - doprowadźcie do zmiany zarządu na właścicielski. Miesiąc zamieszania, ale będziecie prawdziwymi właścicielami. Zawsze będziecie mogli zaangażować "mądrego administratora"
POWODZENIA:bigsmile:
Romku! Gmina w budynku przy ulicy (odszukaj swoją ulicę w bazie rejestru TERYT na stronie http://www.stat.gov.pl/bip/36_PLK_HTML.htm ) jest właścicielem 11 lokalu w rozumieniu ustawy o własności lokali i posiada 47% udział w nieruchomości wspólnej. Te lokale podlegają ewidencji i kontroli państwa w drodze odrębnych ustaw.
To od Gminy, a nie od TBS kupiłeś lokal mieszkalny i tak zrobiło pozostałych 18 wnioskodawców. Zasady sprzedaży należy znać, w tym warunki zawartej z Gminą umowy w formie aktu notarialnego.
Sęk w tym ze u mnie we Wspolnocie nie ma wlascicieli ktorzy by znali ustawe o. w . l. sami emeryci ktorych mozna pociagac za sznurki i ta sytuacje wykorzystuje TBS a wlasciciele podpisuja wszystko co im TBS podstawi pod nos,nie zdaja sobie sprawy ze od przejscia z lokatora do wlasciciela ich sytuacja prawnie sie zmienila.
Romku! Spokojnie. Zostaw rzeczywistość na ten czas i poserfuj w internecie. Zbierz informacje. Pamiętaj! Siła argumentu, a nie argument siły.
Do wszystkiego musisz dojść sam. Stawiaj pytania i szukaj na nie odpowiedzi. Tylko Ty wiesz co tak naprawdę dzieje się w budynku WM i jakie są relacje ze Spółką.
Marto ja wcale nie twierdze ze TBS nie jest spolka z o. o. takie spolki sa z reguly osobami prawnymi ale nie w tym przypadku spolki z o. o. w organizacji sa ulomna osoba prawna taka sama jak naprzyklad wspolnota mieszkaniowa, no i organem zalozycielskim byla gmina jako osoba prawna, tak wiec TBS nie ma osobowosci prawnej ale ma zdolnosc sadowa.
[cite] romek5257:[/cite]ja wcale nie twierdze ze TBS nie jest spolka z o. o. takie spolki sa z reguly osobami prawnymi ale nie w tym przypadku spolki z o. o. w organizacji sa ulomna osoba prawna taka sama jak naprzyklad wspolnota mieszkaniowa, no i organem zalozycielskim byla gmina jako osoba prawna, tak wiec TBS nie ma osobowosci prawnej ale ma zdolnosc sadowa.
Człowieku, co Ty wypisujesz!
Kto Ci takich rzeczy naopowiadał? :bigsmile:
Owner dla mnie jest wazniejsze to co przeczytam w oficjalnych i zrodlowych materialach takich jak wikipedia, slowniki,encyklopedie,niz uczestnikow forum bo ja juz mialem taka sytuacje kiedy uczestnicy pisali, doradzali a pozniej wyszlo jak szydlo z worka ze jeden z nich byl po szkole specjalnej a drugi po hufcu tak wiec bylbym nawet zdziwiony gdybys sie w ktoryms momoncie zgadzal ze mna a zreszta Twoja rola jest oponowac nie tylko do tego co ja pisze ale do wszysykich uczestnikow no i brawo w tym jestes najlepszy.
no chyba ze sie pomyli, a pozniej nie bardzo wie jak z tego wybrnac i kombinuje jak kon pod gore
Podasz jakiś konkretny przykład, czy tak tylko bazgrolisz, żeby poprawić sobie samopoczucie?
Poważnie mówiąc: jeżeli ktoś pyta o radę, to radzę - na ile potrafię.
Jeżeli zaś ktoś doradzając innym wprowadza ich w błąd lub niepytany o zdanie sam pisze niestworzone rzeczy, to ktoś powinien to prostować. Żeby nie było tak, jak pisał Romek o wprowadzaniu go w błąd przez ludzi niekompetentnych, bez znajomości rzeczy.
To, co piszę, łatwo sprawdzić w ustawach czy orzeczeniach sądów. Są one dzisiaj powszechnie dostępne, również w Internecie.
Jeśli Mirek czy Romek nie chcą, niech nie korzystają. Niech sobie puzzle układają sami tak, jak potrafią.
Witajcie! wirtualni przyjaciele,to ja Romek5257 powracam do gry,nie wiem jak to sie stalo ze ten 3 punkt zostal zmieniony,podejrzewam ze to sprawka ownera albo zarzadca.pl sledzil nasza dyskusje,ale mniejsza o to, mam pytanie wobec tego czy jesli nie mamy zadnej umowy w formie prawem przewidzianej czyli umowy o zarzadzanie ani na zlecenie na pismie to czy zebranie wspolnoty moze powierzyc takie zarzadzanie osobie prawnej uchwala zaprotokulowana notarialnie,powtarzam nie chodzi o zmiane sposobu zarzadu, ale o samo powierzenie.
[cite] romek5257:[/cite]...czy jesli nie mamy zadnej umowy w formie prawem przewidzianej czyli umowy o zarzadzanie ani na zlecenie na pismie to czy zebranie wspolnoty moze powierzyc takie zarzadzanie osobie prawnej uchwala zaprotokulowana notarialnie,powtarzam nie chodzi o zmiane sposobu zarzadu, ale o samo powierzenie.
Rozumiem, że pytanie dotyczy takiej sytuacji: zmieniono sposób zarządu, zamiarem właścicieli jest powierzenie zarządu konkretnej osobie.
Wyboru osoby zarządcy, który będzie sprawował zarząd nieruchomością wspólną w trybie art. 18 uwl należy dokonać uchwałą. Uchwała nie wymaga protokołowania przez notariusza, bo nie jest to zmiana sposobu zarządu.
Sama uchwała wspólnoty dotycząca wyboru nie jest wiążąca dla zarządcy, ponieważ nie jest jej stroną, w ostateczności, gdy zarządca przystąpi do działania - uznaje się, że doszło do zawarcia umowy na zasadach określonych w uchwale o zmianie sposobu zarządu, wyborze zarządcy i oczywiście wynikających z przepisów prawa.
Jeżeli chcemy wywołać skutki wynikające z ustawy o gospodarce nieruchomościami - konieczne jest zawarcie umowy o zarządzanie z zarządcą - pod rygorem jej nieważności. I tutaj pojawia się problem, kto taką umowę zawiera?
Art. 108 kodeksu cywilnego stanowi, iż:
"Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonywa w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony."
W wielu wspólnotach właściciele upoważniają również kogoś ze swojego grona do zawarcia umowy z zarządcą. Moim zdaniem jest to dopuszczalne, ustawa o własności lokali nie przewiduje innej niż zarząd lub zarządca, któremu zarząd powierzono w trybie art. 18 uwl, reprezentacji, jednak zastosowanie będzie miał tutaj art. 209 kodeksu cywilnego -Każdy ze współwłaścicieli może wykonywać wszelkie czynności i dochodzić wszelkich roszczeń, które zmierzają do zachowania wspólnego prawa.
Komentarze
Wieczyste użytkowanie - art. 232 -243 Kodeks cywilny
Opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania ustala się w oparciu o art. 72 ust. 21 ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami.
Uwłaszczenie to zmiana prawa użytkowania użytkowania wieczystego na prawo własności.
1, Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984);
2. Ustawa z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości (Dz. U. Nr 113, poz. 1209, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 3, poz. 24 i Nr 64, poz. 592).
Uwaga!
Na mocy tej ustawy przekształcenie nastąpiło bezpłatnie.
3. Szczegóły przekształcenia - Rozporządzenie w sprawie szczegółowego wydawania decyzji o nabyciu przez użytkowników i współużytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub stanowiących nieruchomości rolne ( Dz U. z 2003 r., nr 205, poz. 1991)
4. Ustawa z dnia 29.07.2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz.U. z 2005r. Nr. 175, poz.1459 ze zm).
Art. 3. 1. Decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje:
2) wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa - odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.
http://lex.pl/bap/notariusz/Dz.U.2005.175.1459.html
Czy wiedziałeś o możliwości uwłaszczenia?
Lokale 30/nieruchomość wspólna 100%
Lokale mieszkalne i użytkowe (jeżeli takowe są):
- Osób fizycznych (PESEL)- 19
- Osoby prawnej (Gminy )- 11
Uwaga!
19 lokali wyodrębnionych musi mieć urządzone KW.
Nieruchomość wspólna (części wspólne budynku)
Udział ... - osób fizycznych (ogółem)
Udział .... - osoby prawnej (Gminy)
Usługa : Zarządzanie lub administrowanie obejmuje wyłącznie nieruchomość wspólną , a nie lokale mieszkalne i użytkowe (jeżeli takowe są w budynku WM) osób fizycznych i prawnej.
W takich sprawach, jak wykupienie gruntu właściciele indywidualni muszą działać razem i w razie potrzeby złożyć się na potrzebne dokumenty i materiały.
Dowodem osobistym nieruchomości jest KW. Uzyskaj odpisy. W rejestrze gruntów i budynków w Starostwie uzyskaj wypis. Ustalenie staniu faktycznego i prawnego nieruchomości to podstawa.
Członek WM to właściciel lokalu będący współwłaścicielem nieruchomości wspólnej.
NIEAKTUALNE
Nieodpłatne przekształcenie dotyczy tylko wąskiej grupy uprawnionych (patrz niżej, art. 1.1a). NIEAKTUALNE
Obowiązująca obecnie ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości została uchwalona 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 175, poz. 1459 ze zmianami z 2007 i 2009 r.).
Poprzednio uchwalone ustawy (z 1997 i 2001 roku) oraz akty wykonawcze, wydane na ich podstawie (w tym: rozporządzenie z 2003 roku) utraciły moc z dniem wejścia w życie ustawy z 2005 roku (czyli z dniem 13 października 2005). Obecnie nie ma żadnego rozporządzenia wykonawczego, bo nowa ustawa nie zawiera takiej delegacji - nie ma podstaw prawnych do wydania aktów wykonawczych w formie rozporządzeń.
Przekształcenia dokonuje się na wniosek użytkownika wieczystego. W przypadku członków wspólnot, z wnioskiem muszą wystąpić wszyscy użytkownicy wieczyści - w przeciwnym razie nie można dokonać przekształcenia. Wnioski te są indywidualne, wspólnota mieszkaniowa nie jest stroną w tym postępowaniu. To właściciele lokali są użytkownikami wieczystymi i tylko oni jako osoby fizyczne mają prawo do przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (nie wspólnota). Żadna uchwała wspólnoty nie jest do tego potrzebna.
Przekształcenie jest nieodpłatne wyłącznie w przypadku użytkowników wieczystych, wymienionych w art. 1 ust. 1a:
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali
Art. 7.2. Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna być dokonana w formie aktu notarialnego; do powstania tej własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.
Żeby stwierdzić że jest się właścicielem trzeba sprawdzić KW.
W prawie cywilnym każdy właściciel nieruchomości dba o swoją edukację. I to jest problem właścicieli indywidualnych, którzy za wszystko muszą płacić z własnej kieszeni. I ten brak porozumienia w sytuacji gdy siedzi się na jednym konarze drzewa.
Drzwi świata wirtualnego są otwarte, a to czy właściciel indywidualny przez nie przejdzie by sięgnąć po informację w nim zawarte to inna para kaloszy.
Dlatego podałam Romkowi ustawę na stronie
http://lex.pl/bap/notariusz/Dz.U.2005.175.1459.html
Art. 9. Tracą moc:
1) ustawa z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984);
2) ustawa z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości (Dz. U. Nr 113, poz. 1209, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 3, poz. 24 i Nr 64, poz. 592).
Jak długo będziesz pisać bzdury, tak długo trzeba będzie je prostować. To, że sama masz mętlik w głowie, to twój problem. Ale to, że piszesz banialuki na forum, wymaga przeciwdziałania, bo ciągle wprowadzasz ludzi w błąd. Twój spokój jest mniej wart niż spokój ludzi, którzy szukają pomocy i rady. :bigsmile:
Z nikim nie polemizuję co miał ustawodawca na myśli, bo to jest rola sądu. Z jego orzecznictwa korzystają organy państwa, a także właściciele indywidualni.
A właściciele, będący osobami prawnymi? A jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej (np. wspólnoty mieszkaniowe)? :bigsmile:
Jeśli bierzesz się za doradzanie, to pamiętaj: Primum non nocere.
Na tym etapie radzę ci: mniej pisz, więcej czytaj (ustaw, nie artykułów w necie).
Zanim coś napiszesz, pomyśl.
Jeśli sama czegoś nie rozumiesz, odpuść sobie. Po pierwsze nie szkodzić.
W uzupełnieniu - są częścią składową gruntu, częścią nieruchomości.
Rozumiem, że chodzi o użytkowanie wieczyste a nie o dzierżawę.
Tak nie jest, niezależnie od tego co już napisał Owner, zacytuję art. 235 kodeksu cywilnego"
Art. 235
§ 1. Budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie Skarbu Państwa lub gruncie należącym do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność. To samo dotyczy budynków i innych urządzeń, które wieczysty użytkownik nabył zgodnie z właściwymi przepisami przy zawarciu umowy o oddanie terenu w użytkowanie wieczyste.
§ 2. Przysługująca wieczystemu użytkownikowi własność budynków i urządzeń na użytkowanym gruncie jest prawem związanym z użytkowaniem wieczystym.
Zatem przez fakt oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste gmina nie staje się członkiem wspólnoty mieszkaniowej.
W omawianym przypadku gmina jest jednak członkiem wspólnoty, ale z innej przyczyny - należą do niej niewyodrębnione lokale.
Romek zwrócił natomiast uwagę interesującą kwestię: grunt stanowi częściowo własność gminy ze względu na niewyodrębnione lokale i częściowo został oddany w użytkowanie wieczyste właścicielom lokali (współużytkownikom gruntu).
Czy dobrze rozumiem, ale Romek uważa, że ze względu na to, że gmina jest właścicielem części gruntu, to całą nieruchomością winien zarządzać licencjonowany zarządca, jako że ten grunt - wyłączna własność gminy - to jej zasób w rozumieniu ugn.
Uchwała z dnia 9 czerwca 2005 r., III CZP 33/05
" Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Zenona R. przeciwko wspólnocie mieszkaniowej nieruchomości przy ul. O.W. nr 13 w G. o uchylenie uchwały, po rozstrzygnięci
w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym w dniu 9 czerwca 2005 r., przy udziale prokuratora Prokuratury Krajowej (...), zagadnienia prawnego przedstawionego przez Sąd Apelacyjny w Gdańsku postanowieniem z dnia 14 grudnia 2004 r.:
"Czy ogół właścicieli, których wyodrębnione lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (jedn. tekst: Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.) w sytuacji, gdy na nieruchomości tej pozostaje niewyodrębniona część samodzielnych lokali mieszkalnych należących do gminy, której przysługuje prawo własności gruntu, zaś właścicielom lokali wyodrębnionych przysługują udziały we współużytkowaniu wieczystym tego gruntu?" podjął uchwałę:
Wspólnota mieszkaniowa powstaje w razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przez właściciela nieruchomości z jednoczesnym oddawaniem w użytkowanie wieczyste części gruntu, choćby niektóre lokale pozostawały niewyodrębnione."
Nie jest prawdą, że grunt gminy oddany w użytkowanie wieczyste należy do zasobów - to wynika bezpośrednio z ugn: Ponieważ grunt ten nie należy do zasobów gminy, nie ma obowiązku zatrudniania zarządcy z licencją. Zresztą, nawet w przypadku nieruchomości z zasobów gminy nie ma takiego obowiązku, ponieważ gmina - jak każdy właściciel - może sama zarządzać swoją własnością. Gmina może, ale nie musi powierzać zarządzania swoimi nieruchomościami zawodowym zarządcom. Jeśli zdecyduje się to zrobić, to ma obowiązek wyłonić zarządcę na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych (w drodze przetargu).
W przypadku istnienia wspólnoty nie ma mowy o tym, że jest to nieruchomość z zasobów gminy, bo grunt albo jest oddany w użytkowanie wieczyste, albo zostały sprzedane udziały we własności gruntu. Zatem grunt taki nie spełnia ani jednego, ani drugiego warunku z art. 24.1 ugn.
Gmina jest członkiem wspólnoty tylko i wyłącznie wówczas, jeśli ma lokale w budynku wspólnoty.
Zostaw w spokoju gminne zasoby nieruchomości, bo to nie ma związku ze wspólnotami. Zasoby gminne są precyzyjnie zdefiniowane w ugn i tutaj nie ma co się gimnastykować. Chciałeś udowodnić, że nieruchomość wspólna z udziałem gminy musi być zarządzana przez zarządcę z licencją - a to nieprawda. Ale jeśli gmina ma lokale w "budynku wspólnoty", to oczywiście ma swój udział w nieruchomości wspólnej i jest członkiem wspólnoty. Jeśli gmina nie ma już lokali, to albo pozostaje tylko właścicielem gruntu (jeśli lokale sprzedawała na własność, a grunt dawała w użytkowanie wieczyste), albo nie ma w ogóle prawa do gruntu (jeżeli oprócz lokali sprzedawała też udział w prawie własności gruntu).
Fakt, że gmina jest właścicielem gruntu, nie mając lokali w budynku wspólnoty, nie znaczy, że gmina jest członkiem wspólnoty. Wspólnotę stanowi ogół właścicieli lokali, wchodzących w skład określonej nieruchomości (art. 6 uwl).
W Twoim interesie i pozostałych stron umowy z Gminą jest uzyskanie odpisów KW - lokalu i macierzystej (gruntu+budynku).
Uwaga!
Właścicielem lokalu zostaje się w dniu wyodrębnienia lokalu i wpisania do KW, a nie zawarcia umowy.
"Nowa ustawa o gospodarce nieruchomościami już obowiązuje
Usprawniona procedura wywłaszczeń, zasady udzielania bonifikat przy zbywaniu nieruchomości publicznych, a także rozwiązania dotyczące sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym – to niektóre z regulacji wprowadzonych w życie na mocy obowiązującej od czwartku 7 stycznia nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw, uchwalonej w listopadzie 2009 r
Zmiany wprowadzone w nowelizacji mają na celu głównie wyeliminowanie wątpliwości, które pojawiły się w dotychczasowej praktyce stosowania przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. W szczególności umożliwiono organom gospodarującym nieruchomościami publicznymi podejmowanie uchwał lub zarządzeń o udzieleniu bonifikaty o charakterze generalnym, a nie jak dotychczas o charakterze indywidualnym. Przepisy te zapewnią sprawniejsze niż dotychczas udzielanie bonifikat przy zbywaniu nieruchomości, a także ułatwią gospodarowanie publicznymi nieruchomościami.
Ustawie zmieniła również przepisy regulujące sprzedaż nieruchomości w trybie bezprzetargowym, umożliwiając bezprzetargową sprzedaż lokali innych niż mieszkalne (w szczególności lokali ...
http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5/artykuly/16_9291.htm?idDzialu=16&idArtykulu=9291
Ustawa z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomość Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, (tekst jednolity)
...
http://www.zarzadca.pl/content/view/46/29/
Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie reguluje ustanawiania odrębnej własności lokalu. UGN odsyła w tej sprawie do ustawy o własności lokali: Czym według ciebie różni się sprzedaż lokalu od wyodrębnienia lokalu?
Przed czym ostrzegasz, krzycząc "Uwaga!"?
1. Czy na ścianie budynku jest tabliczka WM ?
2. Kto reprezentuje na zebraniu burmistrza ?
3. Czy wszystkie lokale w budynku to mieszkalne?
4. Czy znasz numer REGON i NIP Twojej WM?
Poczytaj o TBS-ach.
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19971150741
Powstanie WM oznacza, że zmienił się właściciel budynku. Natomiast ilość lokali (30) wskazuje kto reprezentuje na zewnątrz WM (ogólnie). W Twoim przypadku Zarząd Wspólnoty. Nie znam kiedy wyodrębniono pierwszy lokal i wpisano jego właściciela do KW oraz sposobu zarządu nieruchomością wspólną określonego w formie uchwały przez właścicieli lokali. To bardzo ważne.
- Brak tabliczki WM
- Nie znasz numeru REGON i NIP WM
- na zebranie właścicieli lokali zamiast Burmistrza przychodzi pracownik Gminy
- W budynku WM wszystkie lokale mieszkalne.
A konto bankowe znasz? Trywialne pytanie, ale zasadne.
Nie wiem o co chodzi z tą tabliczką WM?
Co do REGON i NIP znacie moje anarchistyczne stanowisko w tej kwestii. Oczywiście musi WM je mieć, bo bez tego nie założyłaby konta bankowego. Jeżeli mi nie wierzycie idżcie do banku.
romek - o jakich "obrotach" mówisz, chyba ciał niebieskich?! Nie rozumiem, o jakim podatku mówisz - dochodowym? Wspólnoty nie płacą podatku bo nie mają dochodów. Mogą mieć pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej:bigsmile: wówczas ma zastosowanie art. 12 uwl. Jeżeli z woli właścicieli przypadają one im wg ich udziałów, to "praworządny obywatel" powinien to uwzględnić w swoim zeznaniu podatkowym.
Wcześniej wyjaśniałem dlaczego jest to zamieszanie, ale uważa mnie się za oszołoma, który nie wie co pisze (oczywiście tylko przez niektórych forumowiczów)
Proponuję jeszcze raz zajrzeć do zaświadczenia o nadaniu REGON (swojej lub dowolnej WM).
Rodzaj przeważającej działalności - 7032Z - Zarządzanie nieruchomościami na zlecenie. Czyje, członków wspólnoty?
Jest to działalność firm zarządzającvych, które z tego żyją, i które od tego mają odprowadzać podatek dochodowy.
Wspólnoty mieszkaniowe są podmiotami non profit, nie nastawionymi na zysk. Mają inne cele. W moim US nasza sprawozdawczość traktowana jest jak wrzód na d.... Za radą pracownicy US złożyłem na początku dzaiłalności WM wniosek, że w związku z nieprowadzeniem działalności gospodarczej proszę o zwolnienie mnie z comiesięcznego sprawozdania CIT, i ograniczenia tej sprawozdawczości do corocznego CIT-8. Zobowiązałem się jednocześnie,że wszelkie zmiany w tym zakresie zostaną przeze mnie niezwłocznie zgłoszone. Tak doradziła mi doświadczona i mądra pracownica. Chyba że była "naćpana". Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której
WM zaczełaby prowadzić jakąkolwiek działalność gospodarczą. I kto to by prowadził, Zarząd czy wszyscy członkowie, w jakiej formie s.c czy sp. z o.o.?
Nie rozumiem wcześniejszego stanowiska wwwinyla,który twierdził,że na ok. 500 prowadzonych przez niego WM ok. 150-200 odprowadzało podatek. To znaczy jego księgowi odprowadzali nienależny Skarbowi Państwa podatek, to działanie na szkodę właścicieli. Z góry oznajmiam,ze na zaczepki nie odpowiadam.:bigsmile:
POWODZENIA:bigsmile:
stan na 31.01.2010 r.
http://www.stat.gov.pl/regon/
stan na 8.02.2010 r.
http://krs.ms.gov.pl/Rejestr.aspx
wprowadz imię i nazwisko Prezesa
http://www.ktokogo.pl/Choong_Kim
To od Gminy, a nie od TBS kupiłeś lokal mieszkalny i tak zrobiło pozostałych 18 wnioskodawców. Zasady sprzedaży należy znać, w tym warunki zawartej z Gminą umowy w formie aktu notarialnego.
Do wszystkiego musisz dojść sam. Stawiaj pytania i szukaj na nie odpowiedzi. Tylko Ty wiesz co tak naprawdę dzieje się w budynku WM i jakie są relacje ze Spółką.
Kto Ci takich rzeczy naopowiadał? :bigsmile:
Poważnie mówiąc: jeżeli ktoś pyta o radę, to radzę - na ile potrafię.
Jeżeli zaś ktoś doradzając innym wprowadza ich w błąd lub niepytany o zdanie sam pisze niestworzone rzeczy, to ktoś powinien to prostować. Żeby nie było tak, jak pisał Romek o wprowadzaniu go w błąd przez ludzi niekompetentnych, bez znajomości rzeczy.
To, co piszę, łatwo sprawdzić w ustawach czy orzeczeniach sądów. Są one dzisiaj powszechnie dostępne, również w Internecie.
Jeśli Mirek czy Romek nie chcą, niech nie korzystają. Niech sobie puzzle układają sami tak, jak potrafią.
Umowa o zarządzanie (administrowanie) nieruchomością wspólną
http://www.zarzadca.pl/content/view/630/49/
Wyboru osoby zarządcy, który będzie sprawował zarząd nieruchomością wspólną w trybie art. 18 uwl należy dokonać uchwałą. Uchwała nie wymaga protokołowania przez notariusza, bo nie jest to zmiana sposobu zarządu.
Sama uchwała wspólnoty dotycząca wyboru nie jest wiążąca dla zarządcy, ponieważ nie jest jej stroną, w ostateczności, gdy zarządca przystąpi do działania - uznaje się, że doszło do zawarcia umowy na zasadach określonych w uchwale o zmianie sposobu zarządu, wyborze zarządcy i oczywiście wynikających z przepisów prawa.
Jeżeli chcemy wywołać skutki wynikające z ustawy o gospodarce nieruchomościami - konieczne jest zawarcie umowy o zarządzanie z zarządcą - pod rygorem jej nieważności. I tutaj pojawia się problem, kto taką umowę zawiera?
Art. 108 kodeksu cywilnego stanowi, iż:
"Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonywa w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony."
W wielu wspólnotach właściciele upoważniają również kogoś ze swojego grona do zawarcia umowy z zarządcą. Moim zdaniem jest to dopuszczalne, ustawa o własności lokali nie przewiduje innej niż zarząd lub zarządca, któremu zarząd powierzono w trybie art. 18 uwl, reprezentacji, jednak zastosowanie będzie miał tutaj art. 209 kodeksu cywilnego -Każdy ze współwłaścicieli może wykonywać wszelkie czynności i dochodzić wszelkich roszczeń, które zmierzają do zachowania wspólnego prawa.