A ustawę Ordynacja podatkowa przeczytałeś? Podpowiem: chodzi np. o definicję działalności gospodarczej:
<BLOCKQUOTE>Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o: (...) 9) <STRONG>działalności gospodarczej</STRONG> - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, <STRONG>a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców;</STRONG></BLOCKQUOTE>Jak już kiedyś pisałem, działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów podatkowych to nie to samo, co działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Na gruncie przepisów podatkowych, każda wspólnota, zakładając lokatę terminową lub nawet korzystając z oprocentowanego rachunku bieżącego, prowadzi działalność gospodarczą. Najczęściej wspólnoty nie płacą podatku dochodowego, bo są ustawowo (ustawa opdoop) z niego zwolnione, ale zwolnienie nie dotyczy każdego dochodu (ze względu na źródło pochodzenia dochodu) jak i nie każdego celu, na jaki został dochód przeznaczony. Na przykład dochód z lokaty bankowej podlega opodatkowaniu pdoop niezależnie od celu, na jaki został przeznaczony: czy na GZM, czy nie. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych:
<BLOCKQUOTE><STRONG>Art. 17. 1. Wolne od podatku są:</STRONG> (...) 44) <STRONG>dochody</STRONG> spółdzielni mieszkaniowych, <STRONG>wspólnot mieszkaniowych</STRONG>, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych <STRONG>prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi,</STRONG></BLOCKQUOTE>Polecam też lekturę oficjalnej interpretacji Ministra Finansów, dotyczącej art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&id=116503&dzial=609
Odpowiadając na twoje pytanie - <STRONG>podatek dochodowy zapłacić powinna każda wspólnota mieszkaniowa, która na przykład</STRONG>: 1) założy lokatę bankową, 2) wynajmie lokal użytkowy, będący częścią nieruchomości wspólnej, 3) wydzierżawi elewację pod reklamę lub część dachu pod antenę przekaźnikową, 4) pobiera zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną od właścicieli lokali użytkowych, a także jeśli pobierze odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat tych zaliczek, <U>- bez względu na cel, na jaki przekaże uzyskane dochody.</U>
[cite] Zarządca:[/cite]Rozumiem, że pytanie dotyczy takiej sytuacji: zmieniono sposób zarządu, zamiarem właścicieli jest powierzenie zarządu konkretnej osobie.
Raczej: nie zmieniono sposobu zarządu, a jest zamiar powierzenia zarządu (osobie prawnej).
Dotychczas zarząd nieruchomością wspólną sprawuje TBS bezumownie.
[cite] owner:Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o: (...)
9) działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców;
Tak, def. na gruncie prawa podatkowego jest szersza niż def. usdg (art. 2 :" Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób organizowany i ciągły")
Również działalność w zakresie GZM (gospodarki zasobami mieszkaniowymi) jest - w rozumieniu ustawy opdop - działalnoscią gospodarczą. Patrz cytowany art. 17 ust. 1 pkt 44:
z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi
Zatem, jak pisałem: każda wspólnota prowadzi działalność gospodarczą (w rozumieniu przepisów podatkowych).
Troche zeszlismy z tematu bo dzialalnosc zarobkowa to jakby inna para kaloszy,ja pytam jesli jest podjeta uchwala wspolnoty ktora powierza sprawowanie zarzadu TBS-owi przy czym powoluje sie w niej na Art.18u.o.w.l. a nie wymienia sie w niej konkretnych osob ktorzy by mieli ten zarzad sprawowac to czy taka uchwala upowaznia TBS do dzialania w imieniu wspolnoty. Bo przeciez moze byc taka sytuacja ze wspolnota kogos wybiera jako organ,i tu jest okey ale jako zarzadce to juz chyba nie,chodzi mi o umocowanie do dzialania w imieniu wspolnoty,a nie o sam wybor bo przeciez wspolnota nie moze nikogo zobowiazywac do takiego dzialania bez stosownej umowy z ktorej wynikaja zobowiazania,czy moj tok rozumowania jest prawidlowy musi byc umowa a nie uchwala bo sama uchwala nie daje umocowania do dzialania jako zarzadca,co o tym myslicie?
(...) ADMIN
Cytuję :Zatem, jak pisałem: każda wspólnota prowadzi działalność gospodarczą (w rozumieniu przepisów podatkowych).
Pozwolę sobie nie zgodzić się z tą hipotezą. Oczywiście wszystkie Wspólnoty Mieszkaniowe w RP prowadzą działalność gospodarczą, bo zgłosiły to do GUS-u. Ja również tak zrobiłem. Dlaczego? Bo byłem głupi, to raz , a po drugie takie było ogólne przeświadczenie wszystkich których się pytałem.W ten sam sposób uzyskałem NIP. Oczy otworzyła mi pracownica US w Szczecinie. To ona doradziła mi napisanie wniosku z prośbą o "zwolnienie WM z obowiązku comiesięcznego sprawozdania z działalności ?gospodarczej" na rzecz dorocznego CIT-8. Nie jest to duży wysiłek, więc spełniam ten "obywatelski" obowiązek. Najlepiej jak wykazuje się "straty", jeżeli jednak "honor" nakazuje mówić prawdę, dołaczam informację ,że nadwyżkę, czyli "zysk" WM przeznacza na utrzymanie części wspólnej. Wszystko jest wtedy zgodnie z prawem, i ta nadwyżka jest zwolniona z podatku dochodowego.
Co do twoich następnych tez:
Odpowiadając na twoje pytanie
- podatek dochodowy zapłacić powinna każda wspólnota mieszkaniowa, która na przykład:
1) założy lokatę bankową,
2) wynajmie lokal użytkowy, będący częścią nieruchomości wspólnej,
3) wydzierżawi elewację pod reklamę lub część dachu pod antenę przekaźnikową,
4) pobiera zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną od właścicieli lokali użytkowych, a także jeśli pobierze odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat tych zaliczek,
ad.1 po co WM zakładają lokaty bankowe. Ja nie zakładam lokat.Ale wiem dlaczego zarządcy to robią! Spytaj się w banku. Zarządcy wielu WM to poszukiwani klienci banków.Premie , nagrody ,nie dla WM ale dla ajentów. Samo życie.A po za tym banki ściągają tzw. podatek Belki, czy nam się to podoba czy nie.
Pkt. 2 - Nie rozumiem, jak lokal użytkowy moze być częścią wspólną? Chyba nie mówisz o działaniach bezprawnych"? Ale z zaciekawieniem wysłucham przykładu.
Pkt. 3 - owner - Czy wiesz co to są pożytki?
Pkt.4 - Czy ty wiesz co piszesz? Obawiam się ,że nie.Czym się różnią zaliczki od właścicieli lokali mieszkalnych od użytkowych? Nie ośmieszaj się.
Płacenie podatku dochodowego przez Wspólnotę uważam za działanie na szkodę WM, i winno skutkować co najmniej skargą do KOZ przy MI.Nie wykluczam pozwu.:bigsmile:
Romku! Czy posiadasz uchwałę o powierzeniu zarządu nieruchomością wspólną TBS? Podaj podstawę prawną. Chodzi o ustawę z dnia 24.06.1994r. o własności lokali ... określoną w Dz.U. ...
Czy znasz datę powstała WM?
Przypominam, że mowa jest o WM z udziałem Gminy oraz o TBS stanowiącym własność Gminy (sprawdz).
Marto pytasz o podstawe prawna tej uchwaly,gdyby byla taka podstawa nie bylo by pewnie tego pytania,choc powoluje sie w niej na Art.18u.o.w. l. ale wiemy ze ten artykol mowi o umowie a nie o uchwale zreszta SN wydal juz uchwale w tej sprawie ktora mowi ze po nowelizacji przepisow ustawy o wlasnosci lokali wlasciciele ktorzy powierzyli zarzad osobie prawnej to taka osoba traci status prawny zarzadu wspolnoty.I stad moje pytanie na jakiej podstawie TBS moze zarzadzac czescia wspolna skoro jest jak jest.
Romku!W akcie założycielskim TBS istnieje zapis mówiący w trybie jakich ustaw prowadzi działalność. Trzeba sprawdzić.
Proponuję Tobie zapoznanie się z dokumentami WM z udziałem TBS - developera z uwagi m.in. na pieczątki WM z numerem REGON i NIP oraz podpisy kilkuosobowego Zarządu.
Przykładowa WM działa w trybie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000r. Nr.80, poz.903 ze zm.), która weszła w życie dnia 19.05.2000 roku.
Romku! Wspomniałeś o art.18 ustawy o własności lokali i umowie.
Art. 18. 1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
UMOWA USTANOWIENIA ODRĘBNEJ WŁASNOŚCI LOKALU
MIESZKALNEGO I PRZENIESIENIA WŁASNOŚCI
Niniejsza umowa zostaje zawarta na podstawie art. 9 ust. 1 --
ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. /tekst jedn.----
z 2000 r. Dz.U.Nr 80 poz.903 ze zm./.
http://stbs-nowysacz.pl/doc/w_stbs_s_05a.pdf
§ 5. Strony ustalają, że zarząd wspólną nieruchomością wykonywać
będzie (...)
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...)
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U.z 2000 r. nr.80, poz.903 ze zm.) Art. 9. 1. Odrębna własność lokalu może powstać także w wykonaniu umowy zobowiązującej właściciela gruntu do wybudowania na tym gruncie domu oraz do ustanowienia - po zakończeniu budowy - odrębnej własności lokali i przeniesienia tego prawa na drugą stronę umowy lub na inną wskazaną w umowie osobę.
W tym przypadku przepisy tekstu jednolitego ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali posłużyły developerowi do sporządzenia umowy w formie aktu notarialnego i ustanowienia siebie jako wykonawcę zarządu nieruchomością wspólną.
Marto,wszystko sie zgadza wspolnota dziala na podstawie u.o.w.l. TBS na podstawie ustawy o wspieraniu budownictwa mieszkaniowego ale jedno z drugim sie nie wiaze dopoki nie ma stosownej umowy o zarzadzanie, nie mamy nawet zarzadu jedynym wyjsciem jest chyba zarzad przymusowy ustanowiony przez sad,ale to ostatecznosc. Przeczytalem ten statut tej wspolnoty z tego Twojego linku i tez tam jest blad poniewaz czlonkiem zarzadu bez wzgledu na ilosc czlonkow moze byc tylko i wylacznie osoba fizyczna,a tam przy zarzadzie jednoosobowym dopuszcza sie osobe prawna to ewidentny blad,znaczenie osoby prawnej w polskim prawie jest bardzo szerokie i nie ogranicza sie tylko do konkretnej osoby dzialajacej we wlasnym imieniu,ale zawiera zbior abstrakcyjnych pojec.
Romku! Podałam Tobie stronki byś mógł zobaczyć jak wyglądają dokumenty podpisane przez Zarząd Wspólnoty. Przypominam, że Twoja sytuacja jest inna. Sprzedaży lokalu dokonała Gmina na zasadach ją obowiązujących. Przeczytaj i porównaj warunki zawartej umowy Gminy i dewolopera.
Osoba prawna może wykonywać zarząd w trybie art.18 ustawy.
[cite] marta26421:[/cite]Osoba prawna może wykonywać zarząd w trybie art.18 ustawy.
Nie tylko. Osoba prawna może też sprawować zarząd nieruchomością wspólną na podstawie umowy o zarządzanie zawartej ze wspólnotą mieszkaniową.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami:
Art. 184.3. Przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeżeli czynności z tego zakresu będą wykonywane przez zarządców nieruchomości.
Art. 185.2. Zarządca nieruchomości lub przedsiębiorca, o którym mowa w art. 184 ust. 3, działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. (...)
W omawianym przypadku nie ma umowy o zarządzanie, bo ta musi mieć formę pisemną, zaś TBS wykonuje usługę administrowania bez pisemnej umowy.
Ponieważ właściciele uznali tę usługę i płacą za nią, należy uznać, że doszło do zawarcia umowy w sposób dorozumiany.
Pisał już o tym Zarządca: https://forum.zarzadca.pl/discussion/1142/1/brak-umowy-o-zarzadzanie/#Item_13
Czegos tu nie rozumiem, osoba prawna moze oczywiscie byc zarzadca ale nigdy zarzadem w znaczeniu podmiotowym na podstawie uchwaly w trybie Art.20 ustawy a tam wlasnie tak bylo. No bede sie upieral przy tym ze jesli nie ma sposobu zarzadu sporzadzonego miedzy wlascicielami lokali aktem notarialnym,to taka umowe mozna rozbic o pewna czesc ciala mowiac w sposob dorozumiany,i mowi o tym Art.18.2 innymi slowy taka umowa jest nie skuteczna.
Na jakiej podstawie twierdzisz, że TBS "jest zarządem"?
Sprawować zarząd = zarządzać.
Być zarządem = być powołanym uchwałą do zarządu wspólnoty. Członkiem zarządu wspólnoty może być wyłącznie osoba fizyczna.
taka umowa jest nie skuteczna
Mylisz się. To wcale nie musi być powierzenie zarządzania aktem notarialnym.
TBS może zawrzeć umowę cywilnoprawną o zarządzanie (lub administrowanie).
Może też (tak, jak to robi) zarządzać (ściślej: administrować) bez umowy.
[cite] romek5257:[/cite]Czegos tu nie rozumiem, osoba prawna moze oczywiscie byc zarzadca ale nigdy zarzadem w znaczeniu podmiotowym na podstawie uchwaly w trybie Art.20 ustawy a tam wlasnie tak bylo.
Osoba prawna mogła do czasu nowelizacji ustawy o własności lokali sprawować zarząd na podstawie art. 20 uwl. Być może osoba prawna pełniła tę funkcję jeszcze zanim doszło do zmiany ustawy o własności lokali.
Moim zdaniem TBS administrował nieruchomością i zawarł umowę ze wspólnotą w sposób dorozumiany.
Oczywiście wobec braku pełnomocnictwa procesowego nie może reprezentować wspólnoty w procesie.
Oczywiscie ze powstala wczesniej,zgadzam sie z tym co pisze zarzadca ze po nowelizacji osoba prawna nie moze byc zarzadem,a co do zarzadcy to cyt. z gazety prawnej pt. zarzadzanie nieruchomosciami "JEZELI ZAWARTA W FORMIE AKTU NOTARIALNEGO UMOWA O POWIERZENIU ZARZADU NIERUCHOMOSCIA WSPOLNA NIE ZAWIERA ODMIENNYCH POSTANOWIEN W ZAKRESIE PRAW I OBOWIAZKOW ZARZADCY ,TO POSIADA ON UPRAWNIENIA I OBOWIAZKI, JAKIE PRZYSLUGUJA ZARZADOWI WYBRANEMU PRZEZ OGOL MIESZKANCOW" ten zapis jest jednoznaczny i mowi ze w praktyce zarzadzanie bez takiej umowy jest niemozliwe.
zgadzam sie z tym co pisze zarzadca ze po nowelizacji osoba prawna nie moze byc zarzadem
A jest? Pytam o ten TBS.
Ja też się z tym zgadzam, bo taki jest stan prawny (pisałem zresztą o tym). I co z tego wynika?
Nie powołuj się na artykuły w gazecie, zwłaszcza "prawnej". Po pierwsze - teza gazety nie jest słuszna. Zarządca notarialny nie może reprezentować wspólnoty w sądzie bez pełnomocnictwa, a zarząd jako organ może. Zatem uprawnienia zarządu i zarządcy z art. 18.1 nie są jednakowe. Po drugie - wyciągasz wniosek zupełnie nieuprawniony. Tam nigdzie nie jest napisane, że nie jest możliwe zarządzanie bez umowy w formie aktu notarialnego.
Cytowaliśmy zresztą przepisy Kc i ugn (jest też orzecznictwo Sądu Najwyższego), że zarządzanie może być prowadzone na innych podstawach prawnych, niż akt notarialny.
[cite] romek5257:[ jesli jest podjeta uchwala wspolnoty ktora powierza sprawowanie zarzadu TBS-owi przy czym powoluje sie w niej na Art.18u.o.w.l. a nie wymienia sie w niej konkretnych osob ktorzy by mieli ten zarzad sprawowac to czy taka uchwala upowaznia TBS do dzialania w imieniu wspolnoty.
Zatem wspólnota zmieniła jednak sposób zarządu i powierzyła jego sprawowanie TBS-owi?
[cite] romek5257:[/cite]Czegos tu nie rozumiem, osoba prawna moze oczywiscie byc zarzadca ale nigdy zarzadem w znaczeniu podmiotowym na podstawie uchwaly w trybie Art.20 ustawy a tam wlasnie tak bylo.
Wcześniej TBS był członkiem zarządu wybranym w trybie art. 20 uwl?
quote][cite] romek5257:[/cite]Sprawa nie wydaje sie tak jednoznaczna jak tu sugeruje zarzadca przede wszystkim maja tu zastosowanie przepisy ustawy o wlasnosci lokali a nie kodeksu cywilnego czy kodeksu postepowania cywilnego jest to bowiem duza wspolnota i jesli nie ma sporzadzonego sposobu sprawowania zarzadu przez wlascicieli w akcie notarialnym zgodnie z Art.18.1 to wspolnota zobowiazana jest powolac organ czyli ten zarzad wspolnoty tak stanowia przepisy prawa,zgoda ze to wlasciciele decyduja o swojej nieruchomosci ale wlasciciele w zasadzie nie podjeli zadnych dzialan prawem przewidzianych.[/quote]
Te informacje są sprzeczne, chyba że problem dotyczy takiej kwestii - TBS sprawuje zarząd powierzony w trybie art. 18 uwl, lecz nie zawarł umowy o zarządzanie ze wspólnotą ani żadnej innej umowy na piśmie.
Jeśli tak jest - to mimo braku umowy na piśmie zarządcą sprawującym zarząd powierzony jest TBS, który przystępując do wykonywania czynności zawarł umowę w sposób dorozumiany ze wspólnotą (nie był przecież stroną aktu notarialnego).
Na pewno nie jest to zarządca w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami i na pewno nie doszło do zawarcia umowy o zarządzanie, bo taka winna mieć formę pisemną - pod rygorem nieważności.
Zastosowanie tutaj mają moim zdaniem przepisy k.c o zleceniu, które wcale nie musi mieć pisemnej formy.
Sąd odrzucił pozwy, które TBS składał w imieniu wspólnoty, ponieważ zgodnie z przyjętą linią orzecznictwa zarządca sprawujący zarząd w trybie art. 18 uwl nie może być pełnomocnikiem wspólnoty mieszkaniowej w postępowaniu cywilnym , jeżeli nie udzielono mu takiego pełnomocnictwa w umowie ( winno być pisemne).
A skoro brak pisemnej umowy i pisemnych upoważnień, to TBS procesu prowadzić nie mógł, dlatego Romku wygrałeś sprawę.
Równie dobrze TBS mógł mieć umowę na piśmie, ale gdyby nie zawarto w niej zapisu o umocowaniu do prowadzenia spraw w post. cywilnym - też wygrałbyś proces - z przyczyn formalnych.
Owner sledze Twoje wypowiedzi na forum w odniesieniu do innych uczestnikow a takze zarzadcy,marty,mirka i innych czasem wasze wypowiedzi sa trafne a czasem nie, czesto tez sie roznicie miedzy soba,tak wiec mysle ze z tym zarzadzaniem bez takiej umowy zarzadca w procesie sadowym przeciwko wlascicielowi o np.zaplate o zobowiazania wynikajace z kosztow zarzadu stalby z gory na przegranej pozycji. Sam jestem tego najlepszym przykladem mam za soba dwie wygrane sprawy z powodzwa TBS-u wszystkie prawomocne TBS skierowal przeciwko mnie swoich radcow prawnych i dwoch bieglych a takze sedzina sadu grodzkiego byla przeciwko mnie,nikt absolutnie nikt nie dawal mi zadnych szans,prawdziwa batalia rozegrala sie dopiero w sadzie okregowym na pierwszej rozprawie ktora trwala moze 20minut polegli wszyscy od tej pory TBS przestal mnie nekac wezwaniami do zaplaty ale inni czlonkowie wspolnoty oczywiscie placa choc nie maja zadnej kontroli na co sa przeznaczane ich pieniadze.
Oczywiście, że tak, wygrałeś z przyczyn formalnych, konkretnie sąd uznał brak reprezentacji po stronie powodowej, jednak nie rozpoznał sprawy merytorycznie.
Skoro rozpatrywał ją już sąd grodzki, od którego wyroku się odwołałeś to zapewne stwierdził nieważność postępowania.
Ale to nie o samą umowę idzie - nawet, gdyby była - bez zlecenia prowadzenia spraw przed sądem - finał byłby taki sam.
Wspólnota powinna jak najszybciej uregulować tę sytuację.
Tu nie ma sporu - nawet zarządca notarialny bez pełnomocnictwa nie może reprezentować wspólnoty przed sądem, więc TBS bez żadnej umowy też nie. Nikt nie pisał tutaj czegoś innego.
Napisz, z jakiej przyczyny sąd odrzucił pozew TBS? Czy nie z powodów formalnych, jak pisał Zarządca? Czyli z braku umocowania TBS-u?
Załóżmy, że inni też przestaną płacić. Zabraknie pieniędzy na remonty, przeglądy, na media. Jak dalej będziecie tam mieszkać? Niepłacenie to może być dobra metoda na pozbycie się niechcianego zarządcy, który bez umocowania jest bezsilny wobec dłużników. Ale na dłuższą metę taktyka "na złość mamie odmrożę sobie uszy" jest nie do utrzymania. Poza tym ludzie się demoralizują - przyzwyczajają się do niepłacenia i po powołaniu zarządu będą problemy z płatnościami. Im szybciej to zmienicie, tym lepiej.
Owner pewnie jedno i drugie, ale zobaczcie jakie zarzuty wniosl moj radca prawny przy drugiej wygranej sprawie na sprzeciwie od nakazu zaplaty; -brak legitymacji pozwanego do wystepowania jako strona w niniejszym postepowaniu-brak wykazania podstawy prawnej żądania -brak wykazania wysokosci dochodzonego roszczenia oraz z ostroznosci procesowej podnosze rowniez zarzut przedawnienia roszczenia i wnosze o uchylenie nakazu zaplaty i oddalenie powodzwa w calosci. A w uzasadnieniu napisal ze strona umowy na ktora powolywal sie TBS nie jestem ja jako pozwany tylko wspolnota,i ze ja nie jestem w zaden sposob zwiazany postanowieniami tej umowy nie ma w umowie o ustanowieniu odrebnej nieruchomosci takiego zapisu,a sama umowa na ktora powolywal sie TBS nie spelniala zasadniczych warunkow ustawowych no i brak uchwaly wspolnoty mieszkaniowej wyrazajacej zgode na zawarcie takiej umowy,ponadto nie zachowano wymaganej formy aktu notarialnego,wszystko sa to slowa radcy prawnego ktory ten sprzeciw sporzadzil,wyrok zapadl zaraz na pierwszej sprawie.
Owner nie chodzi o to zeby nie placic, umowa musi wiazac dwie strony zalozmy hipotetycznie ze taki zarzadca sprzeniewierzyl placone pieniadze przez wspolnote i jaka odpowiedzialnoscia jest obarczony,zadna-to nie motywuje do tego aby solidnie wywiazywac sie w tej roli,a poza tym zarzadzanie przez TBS to funkcja uboczna traktowana jako dobry sposob na podreperowanie kondycji spolki pieniadze trafiaja do wspolnego worka brak jest jakiejkolwiek odpowiedzialnosci i kontroli.
Condominiums (Wytyczne te opracowane z inicjatywy Komitetu ds. Osiedli Ludzkich EKG ONZ nie są przeznaczone bezpośrednio dla naszego kraju i nie pasują do polskich rozwiązań prawnych. Opracowanie to zostało przygotowane dla tych krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w których kondominia powstają z woli właścicieli lokali, a niekiedy z woli władz na podstawie zawieranej przez nich umowy. Natomiast w Polsce większość zasad funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych wynika wprost z ustawy. Z tego powodu tekst nie był tłumaczony na język polski i jest zamieszczony w oryginale.)
M arto ja sprawy nie zakladalem, ale jesli juz to oczywiscie strona dla wlasciciela w sadzie jest wspolnota,a zarzadca jesli chce wystepowac w sadzie w imieniu wspolnoty powinien byc do tego umocowany.
Romku! Kiedy ustalasz fakty nigdy nie mieszaj ustaw i podmiotów w wyniku których powstały.
W swoim postach wymieniłeś trzy podmioty:
- Gminę
- TBS
- WM (z udziałem Gminy).
W budynkach WM ma miejsce łączenie funkcji właściciela i zarządcy. Z dniem 19.05.2000 roku nie można być właścicielem lokalu i pełnić jednocześnie funkcji członka Zarządu Wspólnoty - ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr.80, poz.903 ze zm.).
Umowa o zarządzanie nieruchomością
§ 12.
W spawach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy ustawy z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz. U. 1994 r. Nr 85, poz. 388, z późn. zm.) oraz przepisy kodeksu cywilnego.
Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Zarządzający http://www.budnet.pl/pliki/UMOWA O ZARZadzanie.doc.
Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną
§ 9.Ustalenia końcowe
5. W sprawach nieuregulowanych umową zastosowanie mają przepisy Ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 roku (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr.80, poz.903) oraz przepisy Kodeksu cywilnego.
Marto z tym laczeniem funkcji to chyba cos nie tak,bycie wlascicielem lokalu nie jest funkcja,a w sklad zarzadu moze oczywiscie byc wybrany ktos ze swego grona nie wiem o jakich przepisach mowisz,czytalem przepisy o zakladaniu i funkcjonowaniu TBS-U moga prowadzic zarzadzanie budynkami mieszkalnymi ale tylko na podstawie umowy na zlecenie zawarta ze wspolnota
Romku! Nie odpowiedziałeś na postawione pytanie. To bardzo ważne.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm.)
Gmina z jednej strony jest współwłaścicielem lokali i nieruchomości wspólnej, a z drugiej pełnił funkcję Zarządu, a jej jednostki wypełniają obowiązki administratorów.
Uchwała podjęta w trybie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000 r. nr.80, poz.903 ze zm.) informuje, że Gmina nie pełni funkcji Zarządu.
TBS to gminna spółka. Do dnia 18.05.2000 r. TBS mógł pełnić funkcję jednoosobowego Zarządu Wspólnoty - art.20 ustawy określonej w Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm. Po nowelizacji członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
Właściciele lokali obowiązani są odwołać osoby prawne powołane przed 2000 rokiem do Zarządu Wspólnoty i wybrać nowy.
Spolka z o.o. z chwila wpisu do KRS uzyskuje osobowosc prawna o ile przepis szczegolny nie stanowi inaczej,tak mowia przepisy wg. kodeksu spolek handlowych,a z drugiej strony racje ma owner ze gminna jednostka organizacyjna nie ma osobowosci prawnej,jako ze jest to oddzial osoby prawnej,zalozycielem i jedynym udzialowcem jest gmina,czy wobec tego ma tu zastosowanie przepis szczegolny?
Każdy kto rozliczał WM przed i po 1.01.2007r. doskonale wie, że nastąpiły istotne zmiany na niekorzyść WM - jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.
Ustawa z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W art.17 ust.1 ustawodawca dodał pkt 44
Arty.2.1. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej (...)
Art.17.1 pkt 44) dochody (...) wspólnot mieszkaniowych (...) prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobem mieszkaniowym - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. http://www.mofnet.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=134&id=50575
WM zgodnie z art.9 ust.1 ustawy ma obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów, które pozwalają na ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Od dnia 1.01.2007r. niektóre dochody są zwolnione z podatku i stąd konieczność prowadzenia ewidencji w taki sposób by pozwoliła ustalić odrębnie dochody opodatkowane i zwolnione. W tym celu prowadzi się odrębne konta przychodowe, kosztowe i wynikowe dla obydwu rodzajów działalności (tj. opodatkowanej i zwolnionych).
WM wykorzystują z planu kont opisanych rozdziale czwartym. Do ustalania dochodu opodatkowania nie jest konieczne ustanowienie dodatkowo konta syntetycznego - zespól ósmy.
Właściciele lokali podejmują chwałę w sprawie: ustalenia zasad i sposobu prowadzenia ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek na pokrycie tych kosztów, a także rozliczania z innych tytułów.
Załącznikiem do uchwały jest wykaz kont księgowych, które pozwolą ujednolicić i uporządkować zapis w ewidencji.
Rachunkowość WM od 2000 roku nie podlega ustawie o rachunkowości, ale reguluje ją szereg innych ustaw. Jedną z takich ustaw jest ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych.
Romku! Z tego co napisałeś dotychczas wynika, że interesuje Ciebie TBS - Zarządca, a nie Developer. A zatem: zasada pozyskania w zarząd nieruchomości WM w drodze zawartej umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną.
[cite] marta26421:[/cite]W budynkach WM zawarta umowa dotyczy zarządu nieruchomością wspólną, a nie lokalami.
Zarząd lokalami mieszkalnymi i użytkowymi sprawują ich właściciele.
To doprawdy wielkie odkrycie! Cieszę się z niego razem z tobą. :cheer: :clap: :swingin:
Ale po co to piszesz, skoro nikt o to nie pytał ani nikt tego nie kwestionuje?
Polemizujesz sama ze sobą, czy "bijesz się z myślami"?
Owner zdaje sie ze zostales zapedzony w kozi rog i stad ta ironia w Twoich slowach,piszemy na temat wspolnot tu wszystkie zagadnienia z tym zwiazane sie ze soba lacza,racje ma marta ze o tym pisze bo w przeciwnym razie powstaja niedomowienia.Marto czy zatem jesli wspolnota nie ma dochodow tylko zobowiazania wynikajace z kosztow zarzadu tez musi placic podatek,przepisy prawa sa dosc zawile przetlumacz to na bardziej dostepny jezyk.
Marto czy zatem jesli wspolnota nie ma dochodow tylko zobowiazania wynikajace z kosztow zarzadu tez musi placic podatek,
Jak nie ma dochodu, to nie ma podatku. Podatek płacisz od dochodu.
W dodatku podstawowe rodzaje dochodów wspólnoty są ustawowo zwolnione z opodatkowania - pod warunkiem przeznaczenia ich na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi (mówiąc językiem ustawy o własności lokali: na koszty zarządu nieruchomością wspólną).
Zarząd lub Zarządca reprezentujący WM może wystąpić o interpretację indywidualną. Pisemnej interpretacji w imieniu Ministerstwa Finansów dokonuje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Bydgoszczy, Katowicach i Poznaniu.
No dobrze,kto sie czubi ten sie lubi,darujmy sobie te drobne zlosciwosci,jakas pikanteria musi byc zeby te nasze pisanie nie bylo nudne,ale powiedzcie czy umowa na zlecenie to jest inna forma umowy niz to wynika z ustawy o wlasnosci lokali,jesli tak to czy maja tu zastosowanie przepisy o wspolwlasnosci wedlug kodeksu cywilnego i do zawarcia takiej umowy musza przystapic wszyscy wspolwlasciciele.
"Ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903; dalej: uwl) wprowadziła własną koncepcję zarządu nieruchomością wspólną, dokonując wyłomów w przepisach kodeksowych, tworząc całą mozaikę praw i obowiązków właścicieli lokali i sposobów zarządzania nieruchomością wspólną. Sposób zarządzania mianowicie zależy od tego, ile już jest lokali wyodrębnionych na własność w budynku lub przewidywanych do wyodrębnienia. " http://huby.seo.pl/04_mieszkania/04_artykuly_mieszkania/200205_odwolanie_zarzadu.htm
MAŁA WM
Art. 19. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności.
DUŻA WM
Art. 20. 1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
[cite] romek5257:[/cite]Owner pewnie jedno i drugie, ale zobaczcie jakie zarzuty wniosl moj radca prawny przy drugiej wygranej sprawie na sprzeciwie od nakazu zaplaty; -brak legitymacji pozwanego do wystepowania jako strona w niniejszym postepowaniu-brak wykazania podstawy prawnej żądania -brak wykazania wysokosci dochodzonego roszczenia oraz z ostroznosci procesowej podnosze rowniez zarzut przedawnienia roszczenia i wnosze o uchylenie nakazu zaplaty i oddalenie powodzwa w calosci. A w uzasadnieniu napisal ze strona umowy na ktora powolywal sie TBS nie jestem ja jako pozwany tylko wspolnota,i ze ja nie jestem w zaden sposob zwiazany postanowieniami tej umowy nie ma w umowie o ustanowieniu odrebnej nieruchomosci takiego zapisu,a sama umowa na ktora powolywal sie TBS nie spelniala zasadniczych warunkow ustawowych no i brak uchwaly wspolnoty mieszkaniowej wyrazajacej zgode na zawarcie takiej umowy,ponadto nie zachowano wymaganej formy aktu notarialnego,wszystko sa to slowa radcy prawnego ktory ten sprzeciw sporzadzil,wyrok zapadl zaraz na pierwszej sprawie.
Jeżeli brak legitymacji, to sąd już nie bada dalej sprawy merytorycznie. Pozew został odrzucony, a nie oddalony. Nie znam umowy, na której istnienie powoływał się TBS - z poprzednich wątków wynikało, że nie zawarto takiej na piśmie, ale wątpię, aby w takiej sytuacji sąd się w ogóle do tej kwestii odnosił - dlatego bardziej miarodajne jest uzasadnienie postanowienia o odrzuceniu pozwu niż treść sprzeciwy.
Aby się odnieść do sprawy zakresu obowiązywania umowy, na którą powoływał się TBS należałoby się z nią zapoznać, albo chociaż uzyskać informację z kim była zawarta i czego konkretnie dotyczyła.
No coz, pierwsza sprawa trwala bardzo dlugo,a to za sprawa sadu grodzkiego ktory najwyrazniej nie radzil sobie z ta sprawa,TBS dostarczajac stos papierowej pajeczyny przeciwko mnie doprowadzil do tego ze sad stracil orientacje nawet niewiedzial o co w tym wszystkim chodzi,i tak minelo cztery dlugie lata,a uzasadnienie ktore napisal bylo pelne przeciwstawnych stwierdzen,dopiero sad okregowy wyprowadzil to na prosta,ale wtedy pozew byl oddalony ten wyrok utorowal droge przy kazdej nastepnej takiej sprawie tak wiec dopoki sytuacja sie nie zmieni jesli chodzi o zarzadzanie to tak bedzie.Umowa ktora sie podpierali to smiech na sali,istna prowizorka z 1995r gdzie nawet gmina ktora wtedy miala 97% udzialow ja nie podpisala miedzy wspolnota a zarzadem MPGK I M a w imieniu wspolnoty umowe zawarla wlascicielka ktora niewiedziala o co w tym wszystkim chodzi.
Komentarze
A ustawę Ordynacja podatkowa przeczytałeś? Podpowiem: chodzi np. o definicję działalności gospodarczej:
<BLOCKQUOTE>Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o: (...) 9) <STRONG>działalności gospodarczej</STRONG> - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, <STRONG>a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców;</STRONG></BLOCKQUOTE>Jak już kiedyś pisałem, działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów podatkowych to nie to samo, co działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Na gruncie przepisów podatkowych, każda wspólnota, zakładając lokatę terminową lub nawet korzystając z oprocentowanego rachunku bieżącego, prowadzi działalność gospodarczą. Najczęściej wspólnoty nie płacą podatku dochodowego, bo są ustawowo (ustawa opdoop) z niego zwolnione, ale zwolnienie nie dotyczy każdego dochodu (ze względu na źródło pochodzenia dochodu) jak i nie każdego celu, na jaki został dochód przeznaczony. Na przykład dochód z lokaty bankowej podlega opodatkowaniu pdoop niezależnie od celu, na jaki został przeznaczony: czy na GZM, czy nie. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych:
<BLOCKQUOTE><STRONG>Art. 17. 1. Wolne od podatku są:</STRONG> (...) 44) <STRONG>dochody</STRONG> spółdzielni mieszkaniowych, <STRONG>wspólnot mieszkaniowych</STRONG>, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych <STRONG>prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi,</STRONG></BLOCKQUOTE>Polecam też lekturę oficjalnej interpretacji Ministra Finansów, dotyczącej art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&id=116503&dzial=609
Odpowiadając na twoje pytanie - <STRONG>podatek dochodowy zapłacić powinna każda wspólnota mieszkaniowa, która na przykład</STRONG>: 1) założy lokatę bankową, 2) wynajmie lokal użytkowy, będący częścią nieruchomości wspólnej, 3) wydzierżawi elewację pod reklamę lub część dachu pod antenę przekaźnikową, 4) pobiera zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną od właścicieli lokali użytkowych, a także jeśli pobierze odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat tych zaliczek, <U>- bez względu na cel, na jaki przekaże uzyskane dochody.</U>
Dotychczas zarząd nieruchomością wspólną sprawuje TBS bezumownie.
Tak, def. na gruncie prawa podatkowego jest szersza niż def. usdg (art. 2 :" Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób organizowany i ciągły")
Cytuję :Zatem, jak pisałem: każda wspólnota prowadzi działalność gospodarczą (w rozumieniu przepisów podatkowych).
Pozwolę sobie nie zgodzić się z tą hipotezą. Oczywiście wszystkie Wspólnoty Mieszkaniowe w RP prowadzą działalność gospodarczą, bo zgłosiły to do GUS-u. Ja również tak zrobiłem. Dlaczego? Bo byłem głupi, to raz , a po drugie takie było ogólne przeświadczenie wszystkich których się pytałem.W ten sam sposób uzyskałem NIP. Oczy otworzyła mi pracownica US w Szczecinie. To ona doradziła mi napisanie wniosku z prośbą o "zwolnienie WM z obowiązku comiesięcznego sprawozdania z działalności ?gospodarczej" na rzecz dorocznego CIT-8. Nie jest to duży wysiłek, więc spełniam ten "obywatelski" obowiązek. Najlepiej jak wykazuje się "straty", jeżeli jednak "honor" nakazuje mówić prawdę, dołaczam informację ,że nadwyżkę, czyli "zysk" WM przeznacza na utrzymanie części wspólnej. Wszystko jest wtedy zgodnie z prawem, i ta nadwyżka jest zwolniona z podatku dochodowego.
Co do twoich następnych tez:
Odpowiadając na twoje pytanie
- podatek dochodowy zapłacić powinna każda wspólnota mieszkaniowa, która na przykład:
1) założy lokatę bankową,
2) wynajmie lokal użytkowy, będący częścią nieruchomości wspólnej,
3) wydzierżawi elewację pod reklamę lub część dachu pod antenę przekaźnikową,
4) pobiera zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną od właścicieli lokali użytkowych, a także jeśli pobierze odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat tych zaliczek,
ad.1 po co WM zakładają lokaty bankowe. Ja nie zakładam lokat.Ale wiem dlaczego zarządcy to robią! Spytaj się w banku. Zarządcy wielu WM to poszukiwani klienci banków.Premie , nagrody ,nie dla WM ale dla ajentów. Samo życie.A po za tym banki ściągają tzw. podatek Belki, czy nam się to podoba czy nie.
Pkt. 2 - Nie rozumiem, jak lokal użytkowy moze być częścią wspólną? Chyba nie mówisz o działaniach bezprawnych"? Ale z zaciekawieniem wysłucham przykładu.
Pkt. 3 - owner - Czy wiesz co to są pożytki?
Pkt.4 - Czy ty wiesz co piszesz? Obawiam się ,że nie.Czym się różnią zaliczki od właścicieli lokali mieszkalnych od użytkowych? Nie ośmieszaj się.
Płacenie podatku dochodowego przez Wspólnotę uważam za działanie na szkodę WM, i winno skutkować co najmniej skargą do KOZ przy MI.Nie wykluczam pozwu.:bigsmile:
Czy znasz datę powstała WM?
Przypominam, że mowa jest o WM z udziałem Gminy oraz o TBS stanowiącym własność Gminy (sprawdz).
Proponuję Tobie zapoznanie się z dokumentami WM z udziałem TBS - developera z uwagi m.in. na pieczątki WM z numerem REGON i NIP oraz podpisy kilkuosobowego Zarządu.
Przykładowa WM działa w trybie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000r. Nr.80, poz.903 ze zm.), która weszła w życie dnia 19.05.2000 roku.
http://horowa.pl/wspolnota2/wspolnota.html
http://horowa.pl/wspolnota2/uchwala1234567_2008.pdf
Art. 18. 1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
UMOWA USTANOWIENIA ODRĘBNEJ WŁASNOŚCI LOKALU
MIESZKALNEGO I PRZENIESIENIA WŁASNOŚCI
Niniejsza umowa zostaje zawarta na podstawie art. 9 ust. 1 --
ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. /tekst jedn.----
z 2000 r. Dz.U.Nr 80 poz.903 ze zm./.
http://stbs-nowysacz.pl/doc/w_stbs_s_05a.pdf
§ 5. Strony ustalają, że zarząd wspólną nieruchomością wykonywać
będzie (...)
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...)
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U.z 2000 r. nr.80, poz.903 ze zm.)
Art. 9. 1. Odrębna własność lokalu może powstać także w wykonaniu umowy zobowiązującej właściciela gruntu do wybudowania na tym gruncie domu oraz do ustanowienia - po zakończeniu budowy - odrębnej własności lokali i przeniesienia tego prawa na drugą stronę umowy lub na inną wskazaną w umowie osobę.
W tym przypadku przepisy tekstu jednolitego ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali posłużyły developerowi do sporządzenia umowy w formie aktu notarialnego i ustanowienia siebie jako wykonawcę zarządu nieruchomością wspólną.
Osoba prawna może wykonywać zarząd w trybie art.18 ustawy.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami: W omawianym przypadku nie ma umowy o zarządzanie, bo ta musi mieć formę pisemną, zaś TBS wykonuje usługę administrowania bez pisemnej umowy.
Ponieważ właściciele uznali tę usługę i płacą za nią, należy uznać, że doszło do zawarcia umowy w sposób dorozumiany.
Pisał już o tym Zarządca: https://forum.zarzadca.pl/discussion/1142/1/brak-umowy-o-zarzadzanie/#Item_13
Sprawować zarząd = zarządzać.
Być zarządem = być powołanym uchwałą do zarządu wspólnoty. Członkiem zarządu wspólnoty może być wyłącznie osoba fizyczna. Mylisz się. To wcale nie musi być powierzenie zarządzania aktem notarialnym.
TBS może zawrzeć umowę cywilnoprawną o zarządzanie (lub administrowanie).
Może też (tak, jak to robi) zarządzać (ściślej: administrować) bez umowy.
Moim zdaniem TBS administrował nieruchomością i zawarł umowę ze wspólnotą w sposób dorozumiany.
Oczywiście wobec braku pełnomocnictwa procesowego nie może reprezentować wspólnoty w procesie.
Czy Wasza wspólnota, Romku, powstała wcześniej?
Ja też się z tym zgadzam, bo taki jest stan prawny (pisałem zresztą o tym). I co z tego wynika?
Nie powołuj się na artykuły w gazecie, zwłaszcza "prawnej".
Po pierwsze - teza gazety nie jest słuszna. Zarządca notarialny nie może reprezentować wspólnoty w sądzie bez pełnomocnictwa, a zarząd jako organ może. Zatem uprawnienia zarządu i zarządcy z art. 18.1 nie są jednakowe.
Po drugie - wyciągasz wniosek zupełnie nieuprawniony. Tam nigdzie nie jest napisane, że nie jest możliwe zarządzanie bez umowy w formie aktu notarialnego.
Cytowaliśmy zresztą przepisy Kc i ugn (jest też orzecznictwo Sądu Najwyższego), że zarządzanie może być prowadzone na innych podstawach prawnych, niż akt notarialny.
Zatem wspólnota zmieniła jednak sposób zarządu i powierzyła jego sprawowanie TBS-owi?
Wcześniej TBS był członkiem zarządu wybranym w trybie art. 20 uwl?
quote][cite] romek5257:[/cite]Sprawa nie wydaje sie tak jednoznaczna jak tu sugeruje zarzadca przede wszystkim maja tu zastosowanie przepisy ustawy o wlasnosci lokali a nie kodeksu cywilnego czy kodeksu postepowania cywilnego jest to bowiem duza wspolnota i jesli nie ma sporzadzonego sposobu sprawowania zarzadu przez wlascicieli w akcie notarialnym zgodnie z Art.18.1 to wspolnota zobowiazana jest powolac organ czyli ten zarzad wspolnoty tak stanowia przepisy prawa,zgoda ze to wlasciciele decyduja o swojej nieruchomosci ale wlasciciele w zasadzie nie podjeli zadnych dzialan prawem przewidzianych.[/quote]
Te informacje są sprzeczne, chyba że problem dotyczy takiej kwestii - TBS sprawuje zarząd powierzony w trybie art. 18 uwl, lecz nie zawarł umowy o zarządzanie ze wspólnotą ani żadnej innej umowy na piśmie.
Jeśli tak jest - to mimo braku umowy na piśmie zarządcą sprawującym zarząd powierzony jest TBS, który przystępując do wykonywania czynności zawarł umowę w sposób dorozumiany ze wspólnotą (nie był przecież stroną aktu notarialnego).
Na pewno nie jest to zarządca w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami i na pewno nie doszło do zawarcia umowy o zarządzanie, bo taka winna mieć formę pisemną - pod rygorem nieważności.
Zastosowanie tutaj mają moim zdaniem przepisy k.c o zleceniu, które wcale nie musi mieć pisemnej formy.
Sąd odrzucił pozwy, które TBS składał w imieniu wspólnoty, ponieważ zgodnie z przyjętą linią orzecznictwa zarządca sprawujący zarząd w trybie art. 18 uwl nie może być pełnomocnikiem wspólnoty mieszkaniowej w postępowaniu cywilnym , jeżeli nie udzielono mu takiego pełnomocnictwa w umowie ( winno być pisemne).
A skoro brak pisemnej umowy i pisemnych upoważnień, to TBS procesu prowadzić nie mógł, dlatego Romku wygrałeś sprawę.
Równie dobrze TBS mógł mieć umowę na piśmie, ale gdyby nie zawarto w niej zapisu o umocowaniu do prowadzenia spraw w post. cywilnym - też wygrałbyś proces - z przyczyn formalnych.
Skoro rozpatrywał ją już sąd grodzki, od którego wyroku się odwołałeś to zapewne stwierdził nieważność postępowania.
Ale to nie o samą umowę idzie - nawet, gdyby była - bez zlecenia prowadzenia spraw przed sądem - finał byłby taki sam.
Wspólnota powinna jak najszybciej uregulować tę sytuację.
Napisz, z jakiej przyczyny sąd odrzucił pozew TBS? Czy nie z powodów formalnych, jak pisał Zarządca? Czyli z braku umocowania TBS-u?
Załóżmy, że inni też przestaną płacić. Zabraknie pieniędzy na remonty, przeglądy, na media. Jak dalej będziecie tam mieszkać? Niepłacenie to może być dobra metoda na pozbycie się niechcianego zarządcy, który bez umocowania jest bezsilny wobec dłużników. Ale na dłuższą metę taktyka "na złość mamie odmrożę sobie uszy" jest nie do utrzymania. Poza tym ludzie się demoralizują - przyzwyczajają się do niepłacenia i po powołaniu zarządu będą problemy z płatnościami. Im szybciej to zmienicie, tym lepiej.
Gospodarka mieszkaniowa i komunalna
http://www.mi.gov.pl/2-48240e92304d7.htm
Condominiums
Condominiums (Wytyczne te opracowane z inicjatywy Komitetu ds. Osiedli Ludzkich EKG ONZ nie są przeznaczone bezpośrednio dla naszego kraju i nie pasują do polskich rozwiązań prawnych. Opracowanie to zostało przygotowane dla tych krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w których kondominia powstają z woli właścicieli lokali, a niekiedy z woli władz na podstawie zawieranej przez nich umowy. Natomiast w Polsce większość zasad funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych wynika wprost z ustawy. Z tego powodu tekst nie był tłumaczony na język polski i jest zamieszczony w oryginale.)
W swoim postach wymieniłeś trzy podmioty:
- Gminę
- TBS
- WM (z udziałem Gminy).
W budynkach WM ma miejsce łączenie funkcji właściciela i zarządcy. Z dniem 19.05.2000 roku nie można być właścicielem lokalu i pełnić jednocześnie funkcji członka Zarządu Wspólnoty - ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr.80, poz.903 ze zm.).
§ 12.
W spawach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy ustawy z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz. U. 1994 r. Nr 85, poz. 388, z późn. zm.) oraz przepisy kodeksu cywilnego.
Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Zarządzający
http://www.budnet.pl/pliki/UMOWA O ZARZadzanie.doc.
Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną
§ 9.Ustalenia końcowe
5. W sprawach nieuregulowanych umową zastosowanie mają przepisy Ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 roku (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr.80, poz.903) oraz przepisy Kodeksu cywilnego.
ZARZĄD WSPÓLNOTY ZARZĄDCA
http://www.nieborowska.strefa.pl/pdf/umowa-prestiz.pdf
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm.)
Gmina z jednej strony jest współwłaścicielem lokali i nieruchomości wspólnej, a z drugiej pełnił funkcję Zarządu, a jej jednostki wypełniają obowiązki administratorów.
Uchwała podjęta w trybie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000 r. nr.80, poz.903 ze zm.) informuje, że Gmina nie pełni funkcji Zarządu.
TBS to gminna spółka. Do dnia 18.05.2000 r. TBS mógł pełnić funkcję jednoosobowego Zarządu Wspólnoty - art.20 ustawy określonej w Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm. Po nowelizacji członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
Właściciele lokali obowiązani są odwołać osoby prawne powołane przed 2000 rokiem do Zarządu Wspólnoty i wybrać nowy.
Jednostka komunalna nie jest osobą prawną.
http://www.krs-online.com.pl/formularze/krs_form_w03.pdf
Ustawa z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W art.17 ust.1 ustawodawca dodał pkt 44
Arty.2.1. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej (...)
Art.17.1 pkt 44) dochody (...) wspólnot mieszkaniowych (...) prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobem mieszkaniowym - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
http://www.mofnet.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=134&id=50575
WM zgodnie z art.9 ust.1 ustawy ma obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów, które pozwalają na ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Od dnia 1.01.2007r. niektóre dochody są zwolnione z podatku i stąd konieczność prowadzenia ewidencji w taki sposób by pozwoliła ustalić odrębnie dochody opodatkowane i zwolnione. W tym celu prowadzi się odrębne konta przychodowe, kosztowe i wynikowe dla obydwu rodzajów działalności (tj. opodatkowanej i zwolnionych).
WM wykorzystują z planu kont opisanych rozdziale czwartym. Do ustalania dochodu opodatkowania nie jest konieczne ustanowienie dodatkowo konta syntetycznego - zespól ósmy.
Właściciele lokali podejmują chwałę w sprawie: ustalenia zasad i sposobu prowadzenia ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek na pokrycie tych kosztów, a także rozliczania z innych tytułów.
Załącznikiem do uchwały jest wykaz kont księgowych, które pozwolą ujednolicić i uporządkować zapis w ewidencji.
Rachunkowość WM od 2000 roku nie podlega ustawie o rachunkowości, ale reguluje ją szereg innych ustaw. Jedną z takich ustaw jest ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych.
W budynkach WM zawarta umowa dotyczy zarządu nieruchomością wspólną (tj.części wspólnych budynku) , a nie samych lokali.
Zarząd lokalami mieszkalnymi i użytkowymi sprawują ich właściciele.
Ale po co to piszesz, skoro nikt o to nie pytał ani nikt tego nie kwestionuje?
Polemizujesz sama ze sobą, czy "bijesz się z myślami"?
W dodatku podstawowe rodzaje dochodów wspólnoty są ustawowo zwolnione z opodatkowania - pod warunkiem przeznaczenia ich na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi (mówiąc językiem ustawy o własności lokali: na koszty zarządu nieruchomością wspólną).
Wniosek- 40 zł. - od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku
http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/broszury_informacyjne/interpr_indywidual_2010.pdf
"Ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903; dalej: uwl) wprowadziła własną koncepcję zarządu nieruchomością wspólną, dokonując wyłomów w przepisach kodeksowych, tworząc całą mozaikę praw i obowiązków właścicieli lokali i sposobów zarządzania nieruchomością wspólną. Sposób zarządzania mianowicie zależy od tego, ile już jest lokali wyodrębnionych na własność w budynku lub przewidywanych do wyodrębnienia. "
http://huby.seo.pl/04_mieszkania/04_artykuly_mieszkania/200205_odwolanie_zarzadu.htm
MAŁA WM
Art. 19. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności.
DUŻA WM
Art. 20. 1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
Jeżeli brak legitymacji, to sąd już nie bada dalej sprawy merytorycznie. Pozew został odrzucony, a nie oddalony. Nie znam umowy, na której istnienie powoływał się TBS - z poprzednich wątków wynikało, że nie zawarto takiej na piśmie, ale wątpię, aby w takiej sytuacji sąd się w ogóle do tej kwestii odnosił - dlatego bardziej miarodajne jest uzasadnienie postanowienia o odrzuceniu pozwu niż treść sprzeciwy.
Aby się odnieść do sprawy zakresu obowiązywania umowy, na którą powoływał się TBS należałoby się z nią zapoznać, albo chociaż uzyskać informację z kim była zawarta i czego konkretnie dotyczyła.