Romku! Po przeczytaniu kolejnego postu należy postawić pytanie, co tak naprawdę dzieje się w budynku dużej WM z udziałem Gminy?
Ilość lokali sprzedanych -19
Ilość lokali niesprzedanych -11
Ogółem lokali:30
Zasady sprzedaży lokali mieszkalnych przez Gminę w latach 1995-2010 reguluje uchwała Rady Gminy/Miasta.
Wymieniłeś dwie jednostki Gminy - MPGKiM (Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej) i TBS Sp. z o.o. (Towarzystwo Budownictwa Społecznego), których zakres działalności określił ich właściciel - Gmina.
WM powstała w roku 1995 kiedy to Gminy będąc właścicielami lokali pełniły również funkcję członka Zarządu Wspólnoty, a jej jednostki Administratorów. Sprawowany Zarząd nieruchomością WM podlegał kontroli państwa.
Na pierwszym zebraniu właścicieli lokali dnia ... 1995 roku określono sposób zarządu nieruchomością wspólną w drodze podjęcia uchwały w trybie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 1994r. Nr.85, poz.388). Na ogół umowę o administrowanie nieruchomością wspólną z Administratorem w imieniu Zarządu Gminy zawierał jeden z pracowników Urzędu Gminy/Miasta.
Administrator po zawarciu umowy z Zarządem występował o nadanie WM numeru REGON, NIP i zakładał konto bankowe.
Dysponując numerem REGON nadanym Twojej WM mógłbyś sprawdzić w bazie danych GUS m.in. kiedy powstała i rozpoczęła działalność, a także adres do korespondencji. Natomiast w zbiorach dokumentów KW m.in. możesz zapoznać się z podjętymi uchwałami właścicieli lokali.
Kiedy powstawała WM (1995 r.) nie było internetu i ustalenie faktów było bardzo utrudnione. Dzisiaj wygląda to inaczej. Znając numer Regon i KRS jednostek Gminy możesz pozyskać o nich podstawowe informacje nie wychodząc z domu To samo dotyczy zawartych umów o zarządzanie nieruchomością wspólną.
Budynek WM to szczególna forma własności (kod 85) w którym to właściciel sprzedaje lokale ich najemcą lub na rynku wtórnym. W sprawy ich sprzedaży WM nie ingeruje.
WM powstała by zająć się zarządem nieruchomością wspólną, której udziałowcami są właściciele lokali w określonej nieruchomości przy ulicy ... w ...
Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
Art. 17. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości.
UWAGA!
Uchwały podpisane przez osoby nieuprawnione są ważne.
Marto umowa choc nie umowa,bo co to znaczy umowa,umowa jest taki dokument kiedy spelnia forme prawem przewidziana,w tym przypadku tak nie bylo,w 1995r gmina byla prawie jedynym wlascicielem budynku,byl jeden lokal wyodrebniony ale w 1981r kiedy to jeszcze nie bylo ustawy o w. l. wtedy jednostka zarzadzajaca bylo MPGK I M ale pozniej w 1998r uleglo likwidacji i powstalo TBS i na nich przeszla cesja ale de fakto umowy z nimi nie mamy.No byla podjeta uchwala w marcu 1995r ale nie podpisana przez gmine. Na ostatnim zebraniu wspolnoty byly podejmowene rozne uchwaly ,porzadek obrad jak zwykle ustala TBS i nawet chca zeby wspolnota mogla ich upowaznic do wystepowania w imieniu wspolnoty przed sadami wszystkich instancji, i chyba nie chca wystepowac tu jako zarzadca,bo zarzadca mialby takie umocowanie. Marto skoro ustawa z mocy prawa daje takie kompetencje tylko zarzadowi wybranemu przez ogol mieszkancow,to czy wlasciciele moga podejmowac uchwaly ktore nie sa zakreslone w Art.22 ustawy o w. l.
Romku! Czy to co dzisiaj napisałam jest zrozumiałe? Uściślenie musi wynikać z dokumentów WM.
Do powstania WM dnia 1.01.1995 roku potrzeba było 2 właścicieli. Jednym z właścicieli lokali jest Gmina a drugim Jan Kowalski, który dokonał zawarcia umowy w 1981 roku.
Na pierwszym zebraniu decyzje w formie uchwał 2 właścicieli lokali podjęło w trybie przepisów ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 1994r. Nr. 85, poz.388).
Tekst jednolity ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. nr. 80, poz.903 ze zm.) obowiązuje właścicieli lokali od dnia 19.05.2000 roku do dnia dzisiejszego.
Piszesz o zmianie organizacyjnej jednostki Gminy. To suwerenna jej decyzja. WM odpowiadająca z ustawy za zarząd nieruchomością wspólną nie jest stroną.
Co zawiera komplet dokumentów z kupna sprzedaży lokalu mieszkalnego od Gminy? Jak podałeś umowa została zawarta z Burmistrzem reprezentującym Gminę w czerwcu 1999 roku.
Marto nie wiem skad wywodzisz taki poglad ze uchwaly podpisane przez osoby nieuprawnione sa wazne,jakby tak bylo to przeciez mozna sobie wyobrazic rozne rzeczy o dowolnej tresci podpisane przez zupelnie obcych ludzi,nie oto chodzi orzecznictwo sadow zawsze sie odnosi do konkretnej sytuacji i tu nie mozna generalizowac zasada jest ze zarowno zebranie jak i zbierac podpisy moze tylko zarzad lub zarzadca ktoremu powierzono zarzad w trybie Art.18ustawy natomiast Twoja sytuacja dotyczyla zmiany zarzadu lub kiedy zarzadca lub zarzad nie zwola zebrania corocznego to wtedy rzeczywiscie zeby nie doszlo do paralizu w funkcjonowaniu wspolnoty mozliwa jest taka sytuacja.Ale takich stwierdzen nie mozna stawiac.
Acha! to chcesz jednoczesnie zebym odpowiadal na pytania i mial klapki na oczach a raczej na umysle, Marto wlasciciel lokalu nie wykonuje uchwal od tego jest zarzad,a co z uchwala ktora ograniczy wlasciciela w jego prawach,przypominam wlasciciele lokali moga tylko decydowac w sprawach zwiazanych z nieruchomoscia wspolna i tylko w zakresie ustalonym przez prawo,od takiej uchwaly ktora ma przymioty uchwaly wspolnoty okreslone ustawa przysluguje wlascicielowi zaskarzenie,a nie od uchwaly ktora przykladowo nakazuje zlinczowac wlasciciela bo nieplaci zobowiazan,takich przykladow moge podac znacznie wiecej.
Romku! Widzę, że opacznie to rozumiesz. Jeżeli posiadasz dokumenty z kupna lokalu, w tym operat szacunkowy z wyceny lokalu podanie danych nie stanowi problemu.
Najpierw należy ustalić co się wydarzyło po zawarciu umowy z Gminą, a dopiero stosować przepisy ustawy o własności lokali ze zmianami.
Dokumenty, w tym finansowe w 30 lokalowej WM podpisuje Zarząd Wspólnoty i to on zwołuje zebrania. Na zebraniach Gminę reprezentuje Burmistrz lub jego pełnomocnik - dowolna osoba fizyczna.
Marto do czego zmierzasz? Po co Ci operat szacunkowy, no dobrze mieszkanie bylo wycenione na 20 tys ja zaplacilem ze wszystkim 6tys bonifikata wynosila 95% przez 10 lat nie moglem mieszkania zbyc na rzecz osob innych niz bliskie, tzn. moglem ale musialbym zwrocic bonifikate umowa nie zawierala innych uwarunkowan nie zawierala sposobu zarzadu..Zarzad jest jaki jest z nadania gminnego wiemy ze nie ma on umocowania prawnego wspolnota w zwiazku z tym jest zle zarzadzana, mamy w tej chwili wiekszosc udzialow niz gmina,mozna to zmienic jest taka mozliwosc ale przewaga jest niewielka, zawsze sie znajdzie czarna owca co zaglosuje inaczej niz pozostali,wyjasniac tym ludziom zagadnienia natury prawnej mija sie z celem bo to nie sa proste rzeczy dla prostych ludzi,tak wiec u nas mimo ze ustawa istnieje juz 15 lat nic sie nie zmienia.
Romku! Nie o takie dane mi chodzi. Mowa jest o ustawie o własności lokali. Podaj Dz.U. i sprawdz w protokole uzgodnień jaka ustawa reguluje Twoje prawa i obowiązki.
W celach porównawczych trzeba sprawdzić zapis w dokumentach osoby, która ostatnio kupiła lokal.
Marto, mam pytanie jest taka sytuacja ze zalozmy wspolnota powolala zarzad w trybie Art.20 ustawy ale po pewnym czasie zarzad ten zostal uchwala wspolnoty odwolany ale na miejsce tego zarzadu odwolanego nie zostal powolany nowy to czy w takiej sytuacji ten zarzad odwolany uprawniony jest do pelnienia w dalszym ciagu swej funkcji.
Pierwszy wykup lokalu w budynku WM miał miejsce przed wejściem w życie ustawy o własności. Twoja WM powstała z mocy prawa dnia 1.01.1995r. A zatem Twoją WM obowiązywało Rozporządzenie MF z dnia 6.07.1995r. - (M.P. z dnia 17 lipca 1995 r.). Zwróć uwagę na § 1. 1 i § 2.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 lipca 1995 r.
w sprawie zaniechania ustalania i poboru podatku dochodowego od dochodów wspólnot mieszkaniowych.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646 oraz z 1995 r. Nr 5, poz. 25) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Zarządza się zaniechanie ustalania i poboru podatku dochodowego od dochodów wspólnot mieszkaniowych utworzonych na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388).
2. Zaniechanie dotyczy dochodu, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 127, poz. 627 oraz z 1995 r. Nr 5, poz. 25), stanowiącego różnicę między pożytkami i innymi przychodami z nieruchomości wspólnej, określonymi w art. 12 ust. 2 ustawy wymienionej w ust. 1, a kosztami, o których mowa w art. 14 tej ustawy.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 1995 r.
Ty podałeś podstawę prawną obowiązującą właścicieli lokali od dnia 19.05.2000 r.
W czerwcu 1999 roku zawarłeś umowę z Gminą kiedy to właścicieli lokali tworzących WM obowiązywała ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali ( Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm.)
Pisałeś, że Gmina (a nie TBS) sprzedała Tobie lokal mieszkalny. Umowę w formie aktu notarialnego zawarł Burmistrz. Ilość lokali mieszkalnych Gminy na dzień dzisiejszy -11.
Art. 4. 1. Dotychczasowemu właścicielowi nieruchomości przysługują co do niewyodrębnionych lokali oraz co do nieruchomości wspólnej takie same uprawnienia, jakie przysługują właścicielom lokali wyodrębnionych; odnosi się to także do jego obowiązków.
2. Jeżeli do wyodrębniania własności lokali dochodzi sukcesywnie, właściciele lokali już wyodrębnionych nie są stronami umów o wyodrębnieniu dalszych lokali.
Gdybyś znał numer REGON WM to wiedziałbyś m.in. kiedy powstała i rozpoczęła działalność.
Marto to bardzo wazna ustawa ktora mi podsunelas powinien z nia sie zapoznac owner i inni ktorzy uwazali ze do zarzadzania na zlecenie nie potrzebna jest licencja, a do powierzenia zarzadzania w trybie ustawy Art.18 u.o.w.l nie potrzebny jest akt notarialny tu sa twarde dowody mozna przesledzic moje twierdzenia od innych i kto mial racje,ale jak zdazylem poznac tych wszystkich polemistow to napewno teraz beda obracac kota ogonem.
Romku! Moim zadaniem, każda WM wymaga indywidualnego traktowa. Stąd moje pytania. Dane uzyskane od Ciebie ułatwiają zbieranie informacji i budowanie obrazu WM bez dokumentów. Przyjdzie taki moment, że dysponując określona wiedzą i dokumentami sam sobie wszystko poukładasz.
Na portalu jest dużo świetnych informacji, ale najpierw trzeba zadbać o fundament - ustalić datę powstania WM i określenie sposobu zarządu nieruchomością wspólną. Twoja WM ma 15 lat. W ciągu tych lat znowelizowano szereg ustaw, w tym ustawę o własności lokalim - siedmiokrotnie. Dlatego też przed stosowaniem postanowień ustawy trzeba wszystko dwa razy sprawdzić.
No tak Marto, przypomina to mi zabawe w doktora, nie wystarczy powiedziec gdzie boli i jakie sa objawy,bo choroba moze miec rozne przyczyny choc podobne objawy,no widze ze masz calkiem nowatorskie metody rozpoznawania problemow,no i ta zylka prawdziwego badacza sie tutaj przydaje,podoba mi sie takie podejscie,zanim wyciagniesz wnioski musisz sprawie sie dokladnie przyjrzec,ale ja nie wiem co jeszcze moglbym dorzucic.
To prawda. Ja też tak się uczyłam. Dzięki właścicielom z różnych WM wiem co mogą zawierać dokumenty.
Przejdz się do KW i sprawdz zbiór dokumentów w latach 1995-2010. Chodzi o uchwały właścicieli lokali. Potem w starostwie zobacz czy nieruchomość ma jednego właściciela czy 19. Uzyskaj odpis zupełny 2 KW oraz wypis z rejestru gruntów i budynków.
Marto przedstawiona umowa jest wzorcowa ale u nas niestety takiej nie ma, najwazniejsza sprawa jest powolanie zarzadu,bo funkcjonowanie wspolnoty jest wtedy duzo sprawniejsze,wszystkie umowy ktore widzialem w internecie na stronach poswieconych wspolnotom mieszkaniowym sa bardzo szczegolowe i jest jedna zasada ze te umowy w imieniu wspolnoty zawiera zarzad wspolnoty,ktory moze ograniczyc lub poszerzyc zakres praw i obowiazkow dla zarzadcy,w naszej wspolnocie wlasciciele sa podatni na manipulacje,a na taka umowe jak widzialem tutaj TBS nigdy nie wyrazilby zgody bo jest korzystna dla wlascicieli ale nie korzystna dla nich.
Romku! Ta umowa nie jest dla WM. Tego typu umowy zawierała gmina z tbs. Przeczytaj ją uważnie. Przepraszam, że nie uprzedziłam.
Po tym co napisałeś, najważniejszą sprawą jest sprawdzenie rejestru gruntów i budynków oraz KW. Informacje tam zawarte są bardzo ważne dla 19 właścicieli lokali.
Przeczytaj zawartą umowę w czerwcu 1999 roku i zapomnij o TBS. Właścicielem lokalu jest Gmina.
Marto Tobie chyba pomylily sie dwie ustawy,a mianowicie prawo spoldzielcze,tam rzeczywiscie ,choc mieszkanie z nazwy wlasnosciowe ale wlascicielem mieszkania jest Spoldzielnia a uzytkownik nabywa tylko prawa z tym mieszkaniem zwiazane,inaczej to wyglada tam gdzie mieszkanie jest wykupione od gminy,czytam w akcie notarialnym punk 7 kupujacy jest juz w posiadaniu przedmiotu umowy,natomiast w ksiedze wieczystej mojego lokalu dzial drugi czytam wlasciciel: i tu pojawia sie moje imie i nazwisko,nierozumie wiec skad te rewelacje,skad ten termin jak syndrom najemcy pierwszy raz sie z tym spotykam,a wracajac do tej umowy no to jest tam napisane jak byk zleceniodawca-wspolnota mieszkaniowa a zleceniobiorca-ptbs gmina zawierala inne umowy z tbs-em ktore dotyczyly zadan wlasnych gminy,wspolnoty mieszkaniowe z tymi umowami nie maja nic wspolnego.
Marto trzymajmy sie terminologi prawnej zleceniobiorca jest ten kto zawarl umowe zlecenia,TBS nie ma z nami zadnej umowy,taki wpis w ksiedze wieczystej to wymog konieczny dla ustanowienia odrebnej wlasnosci lokalu, Przeczytaj uchwale Sadu Najwyzszego III CZP 129/08 tylko umowa o ustanowieniu odrebnej wlasnosci lokalu albo umowa sporzadzona pozniej badz uchwala o zmianie sposobu zarzadu ustalonego wczesniej moze byc wiazaca,a tym czasem wlasciciele nie podjeli zadnej z tych umow,nie ma zadnego zapisu mowiacego o tym ze zarzad powierza sie komunalnej jednostce organizacyjnej,jak wiadomo TBS jako osoba prawna taka jednostka juz nie jest, ale jesli chca zarzadzac powinni zatrudniac licencjonowanych zarzadcow,a tym czasem tak nie jest.
Romku! W Twoich postach piszesz o 3 podmiotach gospodarki narodowej, a mianowicie: Gminie, TBS i WM. Kazdy z tych podmiotów funkcjonuje na runku nieruchomości odrębnie. Nie wiem jak Ty, ale ja często korzystam ze słowników pojęć zamieszczonych w internecie .
Jeżeli lokal mieszkalny sprzedała Tobie Gmina to oznacza, że nie uczynili tego TBS i WM. W takiej sytuacji zasady kupna sprzedaży lokalu mieszkalnego ustaliła Gmina w oparciu o obowiązujące ją przepisy. Jak podałeś, w zwartej umowie z Gminą mowa jest o ustawach i uchwale rady. Zapoznaj się z ich treścią.
Ustawa z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 2000 r.Nr. 98, poz.1070 ze zm.)
Art.27. 2. Towarzystwo może również:
4) sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych
A zatem na podstawie art.27 ust.2 pkt 4 ustawy każdy TBS może sprawować zarząd budynkami niestanowiącymi jego własnosci np. WM.
Najwyższa Izba Kontroli ma odmienne zdanie w tej sprawie:
Uwagi NIK dotyczą zarządzania przez TBS nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych, w których Gmina miała udziały (107) na podstawie podjętych przez właścicieli uchwał o wyborze zarządcy lub podpisanych umów o zarządzanie. Zakaz prowadzenia takiej działalności przez gminne spółki prawa handlowego określają przepisy art. 9 i 10 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), z których wynika, że spółki z udziałem gmin nie mogą (poza szczególnymi przypadkami) być tworzone poza sferą użyteczności publicznej. Zarządzanie nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych, niezależnie od tego czy gmina jest członkiem wspólnoty czy też nie, nie może być uznane za realizację zadań o charakterze użyteczności publicznej. (...)
Przedstawiając powyższe uwagi i oceny Najwyższa Izba Kontroli wnosi o:
1. Podjęcie działań mających na celu zaprzestanie prowadzenia przez TBS Spółka z o .o niezgodnej z prawem działalności polegającej na zarządzaniu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych. (...)
Wystąpienie pokontrolne NIK Delegatura w Warszawie z dnia 23 lipca 2007 r.
Źródło: http://je.pl/8lgy
TBS może wykonywać zarząd budynkami mieszkalnymi niestanowiącymi jego własności w trybie ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.)
Art.184. 3. Przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeżeli czynności z tego zakresu będą wykonywane przez zarządców nieruchomości.
Art. 185. 2. "(...) przedsiębiorca, o którym mowa w art. 184 ust. 3, działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. W umowie wskazuje się zarządcę nieruchomości odpowiedzialnego zawodowo za jej wykonanie oraz numer jego licencji zawodowej. W umowie zamieszcza się oświadczenie o posiadanym ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami."
A zatem TBS zawiera umowę zlecenia ze WM o zarządzanie nieruchomością wspólną.
Stroną zawartej umowy z TBS jest organ WM - Zarząd lub współwłaściciele nieruchomości wspólnej.
Wystąpienie pokontrolne NIK dotyczy zarządu wykonywanego przez TBS w trybie przepisów ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr.80, poz.903 ze zm.) - art.18.
Marto czy Ty masz tu na mysli TBS jako podmiot gospodarczy osoby prawnej badz fizycznej dzialajacy na wolnym rynku,czy Ty masz tu na mysli TBS jako jednostka organizacyjna wchodzaca w struktury organizacyjne gminy,bo jesli to pierwsze to masz racje,a jesli chodzi o drugie to owner udzielil Ci wyczerpujacej odpowiedzi i nie ma co udawac ze sie tego nierozumie.
Romku! Był taki okres, że gminy wypowiadały WM zarządzanie nieruchomościami wspólnymi, których były zarządcami w oparciu o zapisy w umowach sprzedaży i wyodrębnienia własności poszczególnych lokali.
Nie taka sytuacja nie miala miejsca bo w umowach sprzedazy i wyodrebnienia lokali nie zamieszczano takich zapisow.ani sposobu sprawowania zarzadu,ani to komu sie powierza zarzadzanie, pozniej wlasciciele tez nic pod tym wzgledem nie zrobili,tak wiec jesli nie bylo takiej umowy z gmina to nie ma nawet co wypowiadac,ale w dalszym ciagu zarzadza TBS choc wyniki pokontrolne ktore przeprowadzil NIK pewnie i u nas by sie potwierdzily.
Romku! Nie byłabym taka pewna. Z tego co piszesz wynika co innego.
W jednym z lutowych postów napisałeś "(...) to jest umowa o ustanowienie odrebnej wlasnosci lokalu i jego sprzedazy ,data zawarcia 1.06.1999r oczywiscie jest tez ksiega wieczysta inaczej byc nie moze taka jest procedura, gmine reprezentowali burmistrz i jego zastepca jest w tym akcie tez wymieniona uchwala zarzadu Miasta i Gminy w sprawie sprzedazy komunalnych lokali mieszkalnych, a takze zaswiadczenie Starosty o tym ze lokal jest samodzielnym lokalem mieszkalnym no i jest protokol uzgodnien, tak ze lokal odpowiada wymogom stawianym przez ustawe o w.l."
Umowa o ustanowienie odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży Czy to jest cały tytuł zawartej umowy dnia 1.06.1999 r. z Burmistrzem i jego zastępcą? W tym tytule brakuje informacji o użytkowaniu wieczystym.
Sprawdz w uchwale rady MiG w trybie jakich ustaw określono zasady sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych.
Ustanowienie odrębnej własności lokalu reguluje od dnia 1.01.1995 roku ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali . Dzisiaj podaje się ustawę określoną w Dz.U. z 2000 r. nr.80, poz.903 ze zm., ale nie zawsze tak było.
Ustawa z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004r. Nr. 261, poz.2603 ze zm.)
Art.35 ust.3 Ustanawianie odrębnej własności lokali w domach wielolokalowych, wchodzących w skład nieruchomości, następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492).
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000 r. nr.80, poz.903 ze zm.) reguluje nie tylko sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu,ale także:
-prawa i obowiązki właścicieli tych lokali
-zarząd nieruchomością wspólną
Zarząd nieruchomością wspólną określa:
Art. 18. 1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
Art. 20. 1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
A także:
Art. 40. 1. Państwowe lub komunalne jednostki organizacyjne, sprawujące na podstawie przepisów dotychczasowych zarząd nieruchomościami wspólnymi, są obowiązane zapewnić dla każdej z zarządzanych nieruchomości wspólnych ewidencję umożliwiającą najpóźniej od dnia 1 października 1994 r. ustalenie kosztów i przychodów dla każdej wspólnej nieruchomości oraz powiadomić współwłaścicieli, nie później niż do dnia 30 listopada 1994 r., o zmianach, jakie wprowadza niniejsza ustawa co do sposobu zarządzania nieruchomością wspólną oraz co do ponoszenia jego kosztów.
Ar.40 .2. Do czasu uregulowania tych spraw przez właścicieli do zarządu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszej ustawy dotyczące zarządu zleconego przez właścicieli osobie fizycznej lub prawnej.
A więc w trybie jakiego artykułu ustawy macie określony sposób zarządu nieruchomością wspólną? Wspomnieć należy, że WM powstała w 1995 roku, a tekst jednolity ustawy obowiązuje od dnia 19.05.2000 roku.
Umowa o ustanowienie odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży Czy to jest cały tytuł zawartej umowy dnia 1.06.1999 r. z Burmistrzem i jego zastępcą? W tym tytule brakuje informacji o użytkowaniu wieczystym.
marto, czy serio uważasz, że umowa wszystkie swoje postanowienia musi zawierać w nazwie?
Sprawa użytkowania wieczystego gruntu jest na pewno ujęta w treści umowy.
Prawo użytkowania wieczystego lub szerzej: udział w prawie do gruntu jest prawem nierozerwalnie związanym z odrębną własnością lokalu, ale jest to prawo wtórne. Prawem pierwotnym jest odrębna własność lokalu. Zatem umowa dotyczy przede wszystkim ustanowienia odrębnej własności lokalu oraz sprzedaży lokalu (przeniesienia prawa własności na nabywcę).
Podstawa prawna:
1) Art. 3.1 uwl: "W razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali."
2) Art. 3.2 uwl: "2. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali."
Zresztą, sprawa wieczystego użytkowania gruntu nie ma znaczenia dla omawianej kwestii.
Postawiony tu problem dotyczy sprawowania zarządu przez TBS, które jest spółką komunalną.
marto, jeżeli nie masz nic do powiedzenia w tej sprawie, to nic nie pisz.
Nie mieszaj czytelnikom w głowach poruszając sprawy, o których może coś słyszałaś, ale które nie mają związku z tematem.
Marto! chyba zesmy sie niezrozumieli, chodzi oto ze zreguly gminy przy sprzedazy swoich mieszkan wpisywaly w akt notarialny ze zarzadca bedzie gminna jednostka komunalna,a w moim bloku pierwsze mieszkanie zostalo wyodrebnione na poczatku lat osiemdziesiatych kiedy niebylo jeszcze ustawy o w. l. ale to bylo na innych zasadach po prostu w ramach rekompensaty za mienie pozostawione na kresach moja sasiadka otrzymala sadownie akt wlasnosci i tam niebylo nic o zarzadzie,tak wiec jesli pierwszy akt notarialny nie zawieral zapisu kto ma sprawowac zarzad to pozniej przy nastepnych tez zaniechano takiego zapisu,oczywiscie wlasciciele moga sporzadzic taka umowe pozniej na podstawie Art.18.1 tak mowi ustawa a tym czasem wlasciciele jak do tej pory takiej umowy jeszcze nie sporzadzili.A TBS sprawuje zarzad bezprawnie raz ze nie ma z nami umowy a dwa ze w zasadzie juz zadne przepisy mu na to nie pozwalaja.
Romku! Doskonale Ciebie rozumiem, ponieważ przez ponad rok pisałam z właścicielką mającą podobną sytuację jak Ty. Pierwszy lokal mieszkalny kupiono w 1989 roku. A zatem zastosowanie miał art.40 ust.1 i 2 ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 1994r. Nr.85, poz.388).
Jej historia przypomina mi Twoją. Przez cały czas skupiała się na TBS, a nie na WM i MiG - właścicielu niewyodrębnionych 30% lokali. Nawet doszło do pozwania w 2006r. do sądu TBS, a nie WM.
Romku! Wspomniałeś, że wśród dokumentów z kupna komunalnego lokalu mieszkalnego (w 1999 roku) znajduje się zawiadomienie sądu.
Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. Nr 19 poz. 147 ).
Art. 51. 1. O dokonanym wpisie zawiadamia się wnioskodawcę, osoby, na których rzecz wpis nastąpił, i osoby, których prawa zostały wpisem dotknięte. Jednakże nie zawiadamia się osoby, która przed dokonaniem wpisu oświadczyła na piśmie, że zrzeka się zawiadomienia.
W tym zawiadomieniu sąd informuje m.in. o tym, że dla odłączonego lokalu założył KW i wpisał Ciebie w dziale II. Ponadto w zawiadomieniu podał kto go otrzymał.
Od dnia zawarcia umowy z Burmistrzem (1.06.1999 roku) do dnia odłączenia komunalnego lokalu mieszkalnego i wpisania Ciebie do KW dział II jego właścicielem było MiG, a administratorem ?
Będąc od dnia (?) właścicielem wyodrębnionego lokalu mieszkalnego wpisanym do KW dział II piszesz, że TBS nie ma zawartej umowy. Skąd masz takie informacje?
Owner przytoczył na forum fragment wystąpienia pokontrolnego NIK, które wchodzi w skład raportu o zarządzaniu nieruchomościami gminnymi w 2007 roku. Czy idąc tym śladem sprawdziłeś TBS w swojej miejscowości. Wyniki kontroli dadzą Tobie odpowiedz, czy TBS ma zawartą umowę ze WM czy też nie.
W poście z dnia 19-02-2010 r. wspominasz o zarządzie MPGKiM, który dokonał zawarcia umowy ze WM. Osobą reprezentującą WM była właścicielka. Rozmawiałeś z nią jak doszło do zawarcia umowy ? Co stało się z MPGKiM i umową zawartą ze WM?
Marto mowiac umowa ja nie wiem co masz na mysli, poslugujmy sie jezykiem prawniczym bo Twoje rozumienie umowy bedzie inne od mojego,dla mnie umowa musi zawierac wszystkie elementy, zarowno tresc jak i forme a przy tym musi uwzgledniac tzw otoczke tzn. czy w danych warunkach dopuszczalne jest zawarcie takiej a nie innej umowy.Bo oczywiscie kiedy ja mowie ze u nas nie ma zarzadcy to nie znaczy ze nie ma gospodarza,jest ale to taki sam gospodarz o jakich mowil raport pokontrolny NIK-U i nie ma co sie dziwic ze zarzadzanie jest fatalne skoro gminy porobily sobie strefy wplywow i tkwia w tym marazmie po same uszy jak za najlepszych lat w popszednim ustroju. Marto pytasz o umowe z marca 1995r zaraz po tym jak weszla ustawa,teraz jestesmy madrzejsi bo wszystko wiemy ale wtedy nikt ja jeszcze nie rozumial.
Romku! Bądzmy precyzyjni. Sprawa dotyczy WM o numerze identyfikacyjnym REGON ( ?), w której budynku MiG posiada 11 lokali mieszkalnych. Pozostałe 19 lokali mieszkalnych nie stanowi MiG własności (zawiadomienie sądu). Właścicielami tych lokali są osoby fizyczne wpisane w dziale II księgi macierzystej. Jedną z takich osób jesteś Ty.
W budynku WM przedmiotem usługi jest zarząd nieruchomością wspólną, a nie 30 lokalami. Ponadto sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych w jej budynku określa rada MIG w drodze uchwały. To samo dotyczy powstania TBS. Nie umiejscowiłeś opisanej przez siebie sytuacji, a to oznacza, że nie można precyzyjnie określić o który MiG i TBS chodzi.
Mylisz umowę w formie aktu notarialnego zawartą z MIG dnia 1.06.1999 roku z tą o której mówi ustawodawca w art.18 ust.1 ustawy o własności lokali. Jej tytuł brzmi: UMOWA O ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIĄ WSPÓLNĄ. A Twoja? Mało wiesz też o powstaniu i funkcjonowaniu TBS Sp.z o.o.
Romku! Kiedy powstała WM Ty najmowałeś lokal mieszkalny od MiG. A więc nie uczestniczyłeś w pierwszym zebraniu właścicieli lokali, które odbyło się w 1995 roku. Przypominam, że umowa zawarta z MiG nie uczyniła Ciebie właścicielem, a wpis do KW.
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali Art. 7.2. (...) do powstania (...) własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.
Właścicielem zostaje się w dniu wyodrębnienia lokalu i wpisania do KW. Sąd w zawiadomieniu powiadomił Ciebie o tym fakcie dnia (?).
Owner przytoczył wystąpienie pokontrolne jednego z około 382 TBS znajdujących się na stronie http://www.mi.gov.pl/1/files/0/1124/lista_tbs1.pdf To jest dowód na to, że wszystkie TBS posiadają zatwierdzone umowy i są kontrolowane przez państwo. W jego imieniu działa NIK.
Upublicznione w internecie zarządzanie nieruchomościami gminnymi w budynkach WM daje Tobie możliwość sprawdzenia czy faktycznie TBS nie ma zawartej umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną.
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali
Art. 7.2. (...) do powstania (...) własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.
Ale może już od chwili złożenia wniosku o wpis podejmować działania prawne z zakresu zarządu nieruchomością - przeczytaj I ACa 756/07 z dnia 2 października 2007 r.
wszystkie głosujące osoby, które w dacie głosowania posiadały złożony wniosek o wpis, uzyskały następnie wpis ich prawa własności do księgi wieczystej, tym samym były one uprawnione i głosowały skutecznie. Przepis art. 29 ustawy o księgach wieczystych i hipotece pozwala przyjąć, że wpis prawa własności odnosi taki skutek, że czynności zarządcze (podejmowanie uchwał dotyczących nieruchomości wspólnej), dokonane przez nabywcę lokalu pomiędzy dniem złożenia wniosku o wpis a dokonaniem wpisu są ważne i to już od dnia ich podjęcia. Wspólnota powstaje z dniem wpisu własności pierwszego wyodrębnionego lokalu, ale nabywcy mogą już od chwili złożenia wniosku o wpis podejmować działania prawne z zakresu zarządu, które z chwilą dokonania wpisu będą skuteczne z mocą wsteczną od dnia podjęcia czynności i powinny być traktowane jako czynności wspólnoty.
Komentarze
Ilość lokali sprzedanych -19
Ilość lokali niesprzedanych -11
Ogółem lokali:30
Zasady sprzedaży lokali mieszkalnych przez Gminę w latach 1995-2010 reguluje uchwała Rady Gminy/Miasta.
Wymieniłeś dwie jednostki Gminy - MPGKiM (Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej) i TBS Sp. z o.o. (Towarzystwo Budownictwa Społecznego), których zakres działalności określił ich właściciel - Gmina.
WM powstała w roku 1995 kiedy to Gminy będąc właścicielami lokali pełniły również funkcję członka Zarządu Wspólnoty, a jej jednostki Administratorów. Sprawowany Zarząd nieruchomością WM podlegał kontroli państwa.
Na pierwszym zebraniu właścicieli lokali dnia ... 1995 roku określono sposób zarządu nieruchomością wspólną w drodze podjęcia uchwały w trybie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 1994r. Nr.85, poz.388). Na ogół umowę o administrowanie nieruchomością wspólną z Administratorem w imieniu Zarządu Gminy zawierał jeden z pracowników Urzędu Gminy/Miasta.
Administrator po zawarciu umowy z Zarządem występował o nadanie WM numeru REGON, NIP i zakładał konto bankowe.
Dysponując numerem REGON nadanym Twojej WM mógłbyś sprawdzić w bazie danych GUS m.in. kiedy powstała i rozpoczęła działalność, a także adres do korespondencji. Natomiast w zbiorach dokumentów KW m.in. możesz zapoznać się z podjętymi uchwałami właścicieli lokali.
Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej REGON
http://www.stat.gov.pl/bip/regon_PLK_HTML.htm
Budynek WM to szczególna forma własności (kod 85) w którym to właściciel sprzedaje lokale ich najemcą lub na rynku wtórnym. W sprawy ich sprzedaży WM nie ingeruje.
Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
Art. 17. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości.
UWAGA!
Uchwały podpisane przez osoby nieuprawnione są ważne.
Do powstania WM dnia 1.01.1995 roku potrzeba było 2 właścicieli. Jednym z właścicieli lokali jest Gmina a drugim Jan Kowalski, który dokonał zawarcia umowy w 1981 roku.
Na pierwszym zebraniu decyzje w formie uchwał 2 właścicieli lokali podjęło w trybie przepisów ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 1994r. Nr. 85, poz.388).
Nowelizacja ustawy pierwotnej określona w Dz.U. z 1997r. Nr.106, poz.682 weszła w życie dnia 26.09.1997 roku.
UWAGA!
Data ogłoszenia: 1994 - 07- 27
Data wejścia w życie: 1995 - 01-01
Data obowiązywania: 1995 - 01- 01
Dokument traci ważność: 2000-09-25
http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,1994,nr,85/poz,388,ustawa-z-dnia-24-czerwca-1994-r-o-wlasnosci-lokali.html
Tekst jednolity ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. nr. 80, poz.903 ze zm.) obowiązuje właścicieli lokali od dnia 19.05.2000 roku do dnia dzisiejszego.
Co zawiera komplet dokumentów z kupna sprzedaży lokalu mieszkalnego od Gminy? Jak podałeś umowa została zawarta z Burmistrzem reprezentującym Gminę w czerwcu 1999 roku.
Wspomniałam o niej, ponieważ w Twojej WM podejmuje się decyzje w formie uchwał. A tak w ogóle to nie odpowiadasz na pytania.
http://www.rp.pl/artykul/90577,90360_Uchwaly_wspolnoty_podpisuje_jej_zarzad.html
Najpierw należy ustalić co się wydarzyło po zawarciu umowy z Gminą, a dopiero stosować przepisy ustawy o własności lokali ze zmianami.
Dokumenty, w tym finansowe w 30 lokalowej WM podpisuje Zarząd Wspólnoty i to on zwołuje zebrania. Na zebraniach Gminę reprezentuje Burmistrz lub jego pełnomocnik - dowolna osoba fizyczna.
W celach porównawczych trzeba sprawdzić zapis w dokumentach osoby, która ostatnio kupiła lokal.
Pierwszy wykup lokalu w budynku WM miał miejsce przed wejściem w życie ustawy o własności. Twoja WM powstała z mocy prawa dnia 1.01.1995r. A zatem Twoją WM obowiązywało Rozporządzenie MF z dnia 6.07.1995r. - (M.P. z dnia 17 lipca 1995 r.). Zwróć uwagę na § 1. 1 i § 2.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 lipca 1995 r.
w sprawie zaniechania ustalania i poboru podatku dochodowego od dochodów wspólnot mieszkaniowych.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646 oraz z 1995 r. Nr 5, poz. 25) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Zarządza się zaniechanie ustalania i poboru podatku dochodowego od dochodów wspólnot mieszkaniowych utworzonych na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388).
2. Zaniechanie dotyczy dochodu, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 127, poz. 627 oraz z 1995 r. Nr 5, poz. 25), stanowiącego różnicę między pożytkami i innymi przychodami z nieruchomości wspólnej, określonymi w art. 12 ust. 2 ustawy wymienionej w ust. 1, a kosztami, o których mowa w art. 14 tej ustawy.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 1995 r.
Ty podałeś podstawę prawną obowiązującą właścicieli lokali od dnia 19.05.2000 r.
W czerwcu 1999 roku zawarłeś umowę z Gminą kiedy to właścicieli lokali tworzących WM obowiązywała ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali ( Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm.)
Przeczytaj. Dotyczy tekstu jednolitego ustawy na który się powołałeś.
http://www.e-eljot.pl/publikacje/przejmowanie_zarz.pdf
Pisałeś, że Gmina (a nie TBS) sprzedała Tobie lokal mieszkalny. Umowę w formie aktu notarialnego zawarł Burmistrz. Ilość lokali mieszkalnych Gminy na dzień dzisiejszy -11.
Art. 4. 1. Dotychczasowemu właścicielowi nieruchomości przysługują co do niewyodrębnionych lokali oraz co do nieruchomości wspólnej takie same uprawnienia, jakie przysługują właścicielom lokali wyodrębnionych; odnosi się to także do jego obowiązków.
2. Jeżeli do wyodrębniania własności lokali dochodzi sukcesywnie, właściciele lokali już wyodrębnionych nie są stronami umów o wyodrębnieniu dalszych lokali.
Gdybyś znał numer REGON WM to wiedziałbyś m.in. kiedy powstała i rozpoczęła działalność.
Na portalu jest dużo świetnych informacji, ale najpierw trzeba zadbać o fundament - ustalić datę powstania WM i określenie sposobu zarządu nieruchomością wspólną. Twoja WM ma 15 lat. W ciągu tych lat znowelizowano szereg ustaw, w tym ustawę o własności lokalim - siedmiokrotnie. Dlatego też przed stosowaniem postanowień ustawy trzeba wszystko dwa razy sprawdzić.
Przejdz się do KW i sprawdz zbiór dokumentów w latach 1995-2010. Chodzi o uchwały właścicieli lokali. Potem w starostwie zobacz czy nieruchomość ma jednego właściciela czy 19. Uzyskaj odpis zupełny 2 KW oraz wypis z rejestru gruntów i budynków.
Wygeneruj umowę http://www.ptbspszczyna.pl/Umowa o zarzadzanie.pdf
Po tym co napisałeś, najważniejszą sprawą jest sprawdzenie rejestru gruntów i budynków oraz KW. Informacje tam zawarte są bardzo ważne dla 19 właścicieli lokali.
Przeczytaj zawartą umowę w czerwcu 1999 roku i zapomnij o TBS. Właścicielem lokalu jest Gmina.
Dane dotyczące wpisu w księdze macierzystej dział II pochodzą z zawiadomienia sądu (... 1999r.) czy z uzyskanego odpisu?
Przykład
http://tbs24.pl/slownik-pojec.html
Jeżeli lokal mieszkalny sprzedała Tobie Gmina to oznacza, że nie uczynili tego TBS i WM. W takiej sytuacji zasady kupna sprzedaży lokalu mieszkalnego ustaliła Gmina w oparciu o obowiązujące ją przepisy. Jak podałeś, w zwartej umowie z Gminą mowa jest o ustawach i uchwale rady. Zapoznaj się z ich treścią.
Art.27. 2. Towarzystwo może również:
4) sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych
A zatem na podstawie art.27 ust.2 pkt 4 ustawy każdy TBS może sprawować zarząd budynkami niestanowiącymi jego własnosci np. WM.
Art.184. 3. Przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeżeli czynności z tego zakresu będą wykonywane przez zarządców nieruchomości.
Art. 185. 2. "(...) przedsiębiorca, o którym mowa w art. 184 ust. 3, działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. W umowie wskazuje się zarządcę nieruchomości odpowiedzialnego zawodowo za jej wykonanie oraz numer jego licencji zawodowej. W umowie zamieszcza się oświadczenie o posiadanym ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami."
A zatem TBS zawiera umowę zlecenia ze WM o zarządzanie nieruchomością wspólną.
Stroną zawartej umowy z TBS jest organ WM - Zarząd lub współwłaściciele nieruchomości wspólnej.
http://samorzad.infor.pl/gospodarka-komunalna/mieszkalnictwo/75989,Jak-prawidlowo-zarzadzac-zasobami-mieszkaniowymi-gminy.html
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2007/p_07_140_200704171518271176815907
Czy taka sytuacja miała miejsce u Was?
Przeczytaj postanowienie SN z dnia 22.07.2003 r. III RN 45/03 w sprawie skargi na uchwałę Zarządu Miasta W. z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie wypowiedzenia przez Gminę W. zarządu nieruchomościami wspólnymi w budynkach należących do wspólnot mieszkaniowych.
http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/postanowienie;sn;izba;pracy;ubezpieczen;spolecznych;i;spraw;publicznych,ia,iii,rn,45,03,5775,orzeczenie.html
W jednym z lutowych postów napisałeś "(...) to jest umowa o ustanowienie odrebnej wlasnosci lokalu i jego sprzedazy ,data zawarcia 1.06.1999r oczywiscie jest tez ksiega wieczysta inaczej byc nie moze taka jest procedura, gmine reprezentowali burmistrz i jego zastepca jest w tym akcie tez wymieniona uchwala zarzadu Miasta i Gminy w sprawie sprzedazy komunalnych lokali mieszkalnych, a takze zaswiadczenie Starosty o tym ze lokal jest samodzielnym lokalem mieszkalnym no i jest protokol uzgodnien, tak ze lokal odpowiada wymogom stawianym przez ustawe o w.l."
Umowa o ustanowienie odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży Czy to jest cały tytuł zawartej umowy dnia 1.06.1999 r. z Burmistrzem i jego zastępcą? W tym tytule brakuje informacji o użytkowaniu wieczystym.
Sprawdz w uchwale rady MiG w trybie jakich ustaw określono zasady sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych.
Ustanowienie odrębnej własności lokalu reguluje od dnia 1.01.1995 roku ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali . Dzisiaj podaje się ustawę określoną w Dz.U. z 2000 r. nr.80, poz.903 ze zm., ale nie zawsze tak było.
Ustawa z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004r. Nr. 261, poz.2603 ze zm.)
Art.35 ust.3 Ustanawianie odrębnej własności lokali w domach wielolokalowych, wchodzących w skład nieruchomości, następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492).
Przeczytaj rozdział 3 sprzedaż i oddanie w użytkowanie wieczyste http://www.zarzadca.pl/content/view/508/29/#3
-prawa i obowiązki właścicieli tych lokali
-zarząd nieruchomością wspólną
Zarząd nieruchomością wspólną określa:
Art. 18. 1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
Art. 20. 1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
A także:
Art. 40. 1. Państwowe lub komunalne jednostki organizacyjne, sprawujące na podstawie przepisów dotychczasowych zarząd nieruchomościami wspólnymi, są obowiązane zapewnić dla każdej z zarządzanych nieruchomości wspólnych ewidencję umożliwiającą najpóźniej od dnia 1 października 1994 r. ustalenie kosztów i przychodów dla każdej wspólnej nieruchomości oraz powiadomić współwłaścicieli, nie później niż do dnia 30 listopada 1994 r., o zmianach, jakie wprowadza niniejsza ustawa co do sposobu zarządzania nieruchomością wspólną oraz co do ponoszenia jego kosztów.
Ar.40 .2. Do czasu uregulowania tych spraw przez właścicieli do zarządu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszej ustawy dotyczące zarządu zleconego przez właścicieli osobie fizycznej lub prawnej.
A więc w trybie jakiego artykułu ustawy macie określony sposób zarządu nieruchomością wspólną? Wspomnieć należy, że WM powstała w 1995 roku, a tekst jednolity ustawy obowiązuje od dnia 19.05.2000 roku.
Sprawa użytkowania wieczystego gruntu jest na pewno ujęta w treści umowy.
Prawo użytkowania wieczystego lub szerzej: udział w prawie do gruntu jest prawem nierozerwalnie związanym z odrębną własnością lokalu, ale jest to prawo wtórne. Prawem pierwotnym jest odrębna własność lokalu. Zatem umowa dotyczy przede wszystkim ustanowienia odrębnej własności lokalu oraz sprzedaży lokalu (przeniesienia prawa własności na nabywcę).
Podstawa prawna:
1) Art. 3.1 uwl: "W razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali."
2) Art. 3.2 uwl: "2. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali."
Zresztą, sprawa wieczystego użytkowania gruntu nie ma znaczenia dla omawianej kwestii.
Postawiony tu problem dotyczy sprawowania zarządu przez TBS, które jest spółką komunalną.
marto, jeżeli nie masz nic do powiedzenia w tej sprawie, to nic nie pisz.
Nie mieszaj czytelnikom w głowach poruszając sprawy, o których może coś słyszałaś, ale które nie mają związku z tematem.
Jej historia przypomina mi Twoją. Przez cały czas skupiała się na TBS, a nie na WM i MiG - właścicielu niewyodrębnionych 30% lokali. Nawet doszło do pozwania w 2006r. do sądu TBS, a nie WM.
Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. Nr 19 poz. 147 ).
Art. 51. 1. O dokonanym wpisie zawiadamia się wnioskodawcę, osoby, na których rzecz wpis nastąpił, i osoby, których prawa zostały wpisem dotknięte. Jednakże nie zawiadamia się osoby, która przed dokonaniem wpisu oświadczyła na piśmie, że zrzeka się zawiadomienia.
2. Zawiadomienie zawiera istotną treść wpisu.
UWAGA
Art. 51 ust.1i 2 w tekście ujednoliconym jest skreślony
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19820190147
W tym zawiadomieniu sąd informuje m.in. o tym, że dla odłączonego lokalu założył KW i wpisał Ciebie w dziale II. Ponadto w zawiadomieniu podał kto go otrzymał.
Od dnia zawarcia umowy z Burmistrzem (1.06.1999 roku) do dnia odłączenia komunalnego lokalu mieszkalnego i wpisania Ciebie do KW dział II jego właścicielem było MiG, a administratorem ?
Będąc od dnia (?) właścicielem wyodrębnionego lokalu mieszkalnego wpisanym do KW dział II piszesz, że TBS nie ma zawartej umowy. Skąd masz takie informacje?
Owner przytoczył na forum fragment wystąpienia pokontrolnego NIK, które wchodzi w skład raportu o zarządzaniu nieruchomościami gminnymi w 2007 roku. Czy idąc tym śladem sprawdziłeś TBS w swojej miejscowości. Wyniki kontroli dadzą Tobie odpowiedz, czy TBS ma zawartą umowę ze WM czy też nie.
W poście z dnia 19-02-2010 r. wspominasz o zarządzie MPGKiM, który dokonał zawarcia umowy ze WM. Osobą reprezentującą WM była właścicielka. Rozmawiałeś z nią jak doszło do zawarcia umowy ? Co stało się z MPGKiM i umową zawartą ze WM?
W budynku WM przedmiotem usługi jest zarząd nieruchomością wspólną, a nie 30 lokalami. Ponadto sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych w jej budynku określa rada MIG w drodze uchwały. To samo dotyczy powstania TBS. Nie umiejscowiłeś opisanej przez siebie sytuacji, a to oznacza, że nie można precyzyjnie określić o który MiG i TBS chodzi.
http://www.prawomiejscowe.pl/AbcKeywordsList.aspx
http://www.tbs-wroclaw.com.pl/ustawy/akt_zalozycielski_spolki.pdf
Mylisz umowę w formie aktu notarialnego zawartą z MIG dnia 1.06.1999 roku z tą o której mówi ustawodawca w art.18 ust.1 ustawy o własności lokali. Jej tytuł brzmi: UMOWA O ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIĄ WSPÓLNĄ. A Twoja? Mało wiesz też o powstaniu i funkcjonowaniu TBS Sp.z o.o.
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali
Art. 7.2. (...) do powstania (...) własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.
Właścicielem zostaje się w dniu wyodrębnienia lokalu i wpisania do KW. Sąd w zawiadomieniu powiadomił Ciebie o tym fakcie dnia (?).
Owner przytoczył wystąpienie pokontrolne jednego z około 382 TBS znajdujących się na stronie http://www.mi.gov.pl/1/files/0/1124/lista_tbs1.pdf To jest dowód na to, że wszystkie TBS posiadają zatwierdzone umowy i są kontrolowane przez państwo. W jego imieniu działa NIK.
Upublicznione w internecie zarządzanie nieruchomościami gminnymi w budynkach WM daje Tobie możliwość sprawdzenia czy faktycznie TBS nie ma zawartej umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną.