Yaga.BestContent.Action

  • Bazowa stacja telekomunikacyjna na dachu budynku

    gab napisał użytkownik: »
    adad napisał użytkownik: »
    gab napisał użytkownik: »
    Wskaż taki w kodeksie cywilnym, na który się wciąż powołujesz.

    Art. 199. Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności, które
    przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich
    współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele, których udziały wynoszą co
    najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie mając na
    względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich współwłaścicieli.

    I ten artykuł ma odpowiednik w ustawie o własności lokali. Dotyczy wspólnot , gdzie jest więcej niż 3 lokale.
    Art. 22. 1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.
    2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu
    potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności
    oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących
    czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej.

    Dla specyficznej formy współwłasności, jaką jest nieruchomość wspólna, ustawodawca uchwalił nową ustawę jaką jest ustawa o własności lokali.
    I tu obowiązuje reguła: lex specialis degorat legi generali, zgodnie z którą prawo o większym stopniu szczegółowosci należy stosować przed prawem ogólniejszym.

    Jeżeli nie umie się czytać ustaw ze zrozumieniem, to nie można zrozumieć pojęć zarządzanie częścią wspólną nieruchomości art.1ust.1 uwl. od rozporządzenia własnością art. 1 ust. 2 w związku z art. 199 kc, art. 140 kc.
    Nieuprawnione rozporządzenie cudzą własnością jest zaborem lub dosadniej kradzieżą mienia i posługiwanie się nim.
    Kc. Art. 198. Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.

  • Przeciekający sufit balkony. Naprawa po stronie wspólnoty czy własciciela lokalu

    kielnia napisał użytkownik: »
    Przeciekający sufit balkonu, w czasie opadu deszczu.
    Od dłuższego czasu podkładam wiadro, by nie zalać sąsiadowi balkon piętro niżej.
    Naprawa przeciekającego sufitu po stronie wspólnoty czy właściciela lokalu.

    Po stronie Wspólnoty mieszkaniowej .... bo jest uszkodzona warstwa uszczelniająca , która chroni konstrukcje budynku ...


  • Przeciekający sufit balkony. Naprawa po stronie wspólnoty czy własciciela lokalu

    Stanowisko zajął Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 7 marca 2008 r., sygn. III CZP 10/08.
    Według tej koncepcji „Właściciel lokalu mieszkalnego ponosi wydatki związane z utrzymaniem w należytym stanie balkonu stanowiącego pomieszczenie pomocnicze służące wyłącznie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych osób zamieszkałych w tym lokalu. Wydatki na remonty i bieżącą konserwację części budynku, które są elementem konstrukcji balkonu trwale połączonym z budynkiem obciążają wspólnotę mieszkaniową”. SN dokonał w uchwale podziału balkonu na dwie części – część stanowiącą pomieszczenie pomocnicze do lokalu oraz część stanowiącą nieruchomość wspólną. Przyjmując tę koncepcję, podział kosztów pomiędzy właściciela a wspólnotę następuje w częściach, których wielkość zależy od konstrukcji i budowy balkonu.

    Jak wynika z powyżej opisanych poglądów SN, nie jest możliwe jednoznaczne określenie prawnorzeczowego statusu balkonów i tarasów. Mają one bowiem specyficzny, dualistyczny status, według którego elementy balkonu niesłużące do wyłącznego użytku właściciela lokalu stanowią część nieruchomości wspólnej, a elementy służące zaspokojeniu indywidualnych potrzeb właściciela lokalu uważane są za część składową tego lokalu.

    Jak wskazuje doktryna, w praktyce częściami, które stanowią część wspólną nieruchomości, są na pewno: płyta balkonowa wraz z izolacją, balustrada balkonu oraz połączone fragmenty elewacji. Oznacza to, że właściciel lokalu nie może ingerować w stan i wygląd tych części, przykładowo poprzez naruszenie elewacji, trwałą zmianę wyglądu balustrady czy samodzielne pomalowanie ściany budynku znajdującej się w granicach balkonu. Utrzymywanie tych części balkonu leży w gestii wspólnoty mieszkaniowej. Natomiast fragmentem, który stanowi część składową lokalu i który właściciel może swobodnie modyfikować, jest posadzka. Właściciel może więc wymienić płytki balkonowe i w tym zakresie obowiązany jest do utrzymania ich w należytym stanie. Dodać należy, że z tego względu ponosi on odpowiedzialność za ewentualną szkodę wyrządzoną przez niewłaściwe położenie płytek czy też oberwanie się fragmentu posadzki. Ponadto właściciel może dowolnie dekorować przestrzeń balkonu, wyposażając ją w meble czy rośliny. Ważne jest jednak, by dokonywane zmiany nie naruszały trwale technicznej konstrukcji balkonu.

    UMOWA QUOAD USUM
    W kontekście niniejszego artykułu wspomnieć należy o coraz bardziej popularnym działaniu deweloperów, polegającym na sprzedaży lokalu z zastrzeżeniem, że balkon czy taras pozostają częścią nieruchomości wspólnej. Następnie dokonywany zostaje tak zwany podział quoad usum, tj. ustanowienie prawa do wyłącznego korzystania z danej części nieruchomości. Polega to na tym, że pomiędzy deweloperem reprezentującym wspólnotę a właścicielem danego lokalu zostaje zawarta umowa, na podstawie której balkon zostaje (jedynie faktycznie) wydzielony z nieruchomości wspólnej i oddany do wyłącznego korzystania na rzecz właściciela lokalu wraz z ponoszeniem kosztów jego utrzymania. Status balkonu nie zmienia się – nadal stanowi on część składową nieruchomości i współwłasność całej wspólnoty, natomiast na mocy umowy cywilnoprawnej o skutku wyłącznie obligacyjnym tylko jeden właściciel ma prawo z balkonu korzystać. Tak dokonany podział quoad usum pozwala na uregulowanie w dowolny sposób zakresu ingerencji korzystającego, przy zachowaniu statusu balkonu jako części składowej nieruchomości wspólnej. Ponadto skutkuje to tym, że faktycznie zmniejsza się obszar nieruchomości wspólnej, której utrzymanie obciąża całą wspólnotę, ponieważ koszty utrzymania balkonu ponosić będzie jedynie korzystający. Należy jednak mieć na uwadze, by zakres korzystania z balkonu został w takiej umowie precyzyjnie określony, a nie jedynie lakonicznie i jednostronnie wskazany przez dewelopera.
    Podsumowując niniejsze rozważania stwierdzić należy, że status balkonów i tarasów nie jest jednolity. W zależności od tego, o jakiej części balkonu mówimy, odmienny będzie jej status prawnorzeczowy. Przyjęcie dualistycznej koncepcji okazuje się być w praktyce funkcjonalne, pozwala bowiem z jednej strony na ograniczoną ingerencję właściciela w wygląd balkonu i dostosowanie go do własnych potrzeb czy preferencji estetycznych, natomiast z drugiej strony – na utrzymywanie przez wspólnotę mieszkaniową konstrukcyjnych elementów w należytym stanie technicznym i estetycznym, pozostającym w spójności z resztą budynku. Niezależnie od tego, możliwe jest odmienne uregulowanie korzystania z części wspólnych nieruchomości poprzez ustanowienie podziału quoad usum.
  • Doplaty do niezbednej modernizacji

    Brak potwierdzonej zgody wszystkich współwłaścicieli na realizację robót budowlanych

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
    z dnia 17 marca 2022 r. II OSK 832/21
    Teza
    W sytuacji gdy budowa obiektu została zaplanowana na nieruchomości, będącej współwłasnością inwestorów i innych osób, to brak potwierdzonej zgody pozostałych współwłaścicieli na realizację robót budowlanych był równoznaczny z brakiem po stronie inwestorów prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
  • Pełnomocnictwo do głosowania na zebraniu

    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Zarządca napisał użytkownik: »

    Można wszystko sobie wymyślać .... dla poparcia głoszonych tez.

    Sądzę, że bardziej chodzi o zakres zaskarżenia, niż o wymyślone tezy. Przedstawiony wzór nie zawsze spełni swoją rolę.
    Wywieszenie klimatyzatora: można przyjąć, że to zgoda na zmianę przeznaczenia nieruchomości wspólnej,
    Określenie opłat na rzecz wspólnoty mieszkaniowej - tego pełnomocnictwo nie obejmuje.
    Należałoby zapoznać sie z uzasadnieniem tego orzeczenia, aby się odnieść.
  • Doplaty do niezbednej modernizacji

    Poniższy tekst pochodzi z zasobów GUNB.
    "Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W myśl art. 3 pkt 11 ustawy – Prawo budowlane prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jest tytułem prawnym wynikającym z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. Zgodnie z ww. przepisem prawo to może posiadać także osoba niebędąca właścicielem nieruchomości, np. jeśli uzyska zgodę właściciela bądź wszystkich współwłaścicieli na wykonanie robót budowlanych na ich nieruchomości. W przypadku nieruchomości stanowiącej przedmiot współwłasności inwestor w oświadczeniu o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane wskazuje imię, nazwisko lub nazwę oraz adres współwłaścicieli, oraz ich zgodę na wykonywanie robót budowlanych, objętych wnioskiem o pozwolenie na budowę. 
    Zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) do czynności przekraczających zwykły zarząd należą: zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej, udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego. Przy czym wykaz czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, określony w art. 22 ust. 3 ustawy o własności lokali, nie jest zbiorem zamkniętym. Właściciele mogą (w umowie lub uchwale) określić, które czynności, z wyjątkiem wymienionych w art. 22 ust. 3 ustawy o własności lokali, są dla nich ważne i z tego względu będą, w odniesieniu do ich nieruchomości wspólnej, traktowane jako czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu.
    W myśl art. 22 ust. 2 ustawy o własności lokali do podjęcia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, np. wykonania ww. robót budowlanych, potrzebna jest uchwała właścicieli lokali, wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej. W takim przypadku uprawnienie zarządu do złożenia oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane powinno wynikać ze zgody wszystkich współwłaścicieli, wyrażonej w uchwale."
  • Szukam programu do administrowania nieruchomościami.

    De Best Weles3
  • Wspólnota widmo - czy to legalne?

    Grafen o RODO nie słyszałeś!? Dane osobowe zarządu wspólnoty powinny być przetwarzane tylko w takim zakresie, jaki jest potrzebny do sprawnego zarządzania WM. Wywieszanie danych na klatce, gdzie dostęp mają osoby postronne przekracza ten zakres. I nie staja się osobami publicznymi, tak jak np. przedsiębiorca ! Trzeba pamiętać, że członkowie zarządu to osoby prywatne. Chyba czas ci zatrzymał w komunie, gdzie na klatkach wisiały listy lokatorów. Właściciele na zebraniu, albo poprzez administratora, powinni ustalić kontakt z zarządem. Osoba, która ma interes prawnymmoże ustalić kontakt poprzez administratora. Adres siedziby wspólnoty, to najczęściej adres administratora.


  • Wspólnota widmo - czy to legalne?

    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Lokator111 napisał użytkownik: »
    Dzień dobry Państwu,
    Zwracam się o pomoc w sytuacji mojej wspólnoty.
    W moim bloku wisi kartka z adresem korespondencyjnym do firmy-administratora, ale nie ma takiego adresu do zarządu wspólnoty - jest tylko adres emeil.

    To poproś Administratora, albo sama to zrób , aby wywiesił na tablicy ogłoszeń Skład Zarządu WM wraz z ich adresem domowym . Może się okazać, że to Administrator założył taką "blokadę informacyjną", aby odcinać właścicieli lokali od kontaktu z zarządem WM.


    Nie można wywieszać danych zarządu na klatce, do której dostęp mają obcy. Jeśli ktoś obcy ma interes prawny , to ma kontakt do administratora. Czlonkowie wspólnoty piwinni mieć możliwość równueż innego kontaktu z zarządem. Może zarząd wyznaczy dyżury raz np. na dwa tygodnie?
  • Błędne wskazania liczników wody.

    1. Nie da się skorygować tylko jednego rozliczenia, ponieważ ulegnie zmianie średnia cena ciepłej wody, która jest wyliczana w następujący sposób: (koszty zimnej wody, którą ogrzewamy + koszty grzania tej wody) / ilość zużytej ciepłej wody wykazanej na wszystkich licznikach w lokalach. Jeżeli przyjmiemy inne zużycie ciepłej wody w lokalu, w którym były błędne odczyty to zmieni nam się całkowita ilość zużytej ciepłej wody we wszystkich lokalach a tym samym średnia cena ciepłej wody.
    2. Czy powinien być sporządzony specjalny protokół, z którego wynika, że odczyty ZM i CW były błędne i w którym określamy sposób ustalenia realnego zużycia ZM i CW w tym lokalu?