Avatar

Hadrian

Hadrian

O

Nazwa użytkownika
Hadrian
Dołączył(a)
Wizyty
121
Ostatnia aktywność
Ranga
Użytkownik
Punkty
97
Nagrody Zarzadca.pl
8
  • Wynajem miejsca postojowego dla niepełnosprawnych

    gorus napisał użytkownik: »
    Wyżej napisałem, że miejsce nie jest wyodrębnione i jest częścią wspólną jednak dostałem informację, że jest ono wyodrębnionym lokalem. Co w takim przypadku?
    To najpierw, trzeba się upewnić...
    Znasz nr księgi wieczystej nieruchomości, w której jest garaż? Albo kogoś kto go zna?
    W dziale I oznaczenie nieruchomości, w rubryce Budynki, jest lista lokali wyodrębnionych z podanym obok numerem księgi wieczystej . Jeżeli na liście znajduje się garaż, to oznacza, że jest wyodrębnionym lokalem, nie będącym częścią wspólną nieruchomości. Jeżeli masz już nr kw garażu, to przeglądasz jej dział III i upewniasz się czy jest wpis na temat korzystania z tego miejsca.
    Jak się dowiesz, co i jak, to daj znać.
    Przeglądarka ksiąg wieczystych https://przegladarka-ekw.ms.gov.pl/
  • Czy zarząd może odwołać zebranie sprawozdawcze z powodu braku protokólanta?

    D'Artagnan napisał użytkownik: »
    Widzę, że tak naprawdę zarząd może robić co chce, za niewywiązywanie się z obowiązków nic mu nie grozi, co najwyżej może zostać odwołany, a i to nie przyjdzie łatwo, bo właściciel musi zwołać zebranie, zapłacić za salę napisać uchwałę która będzie prawidłowa (nie do podważenia) i zebrać podpisy. Po co nam ustawa o WM skoro zarząd i tak robi co chce.
    Już wcześniej Wspólnota chciała zwołać zebranie, pod wnioskiem podpisała się ponad ponad połowa Właścicieli, zarząd powiedział, że to tylko Wniosek i nie widzą potrzeby zwoływania zebrania. A w ustawie jest napisane, że na wniosek 10% Właścicieli zarząd ma obowiązek zwołać takie zebranie, i tu znowu nic im nie grozi, jakaś paranoja.

    No cóż, szanowny muszkieterze, demokracja w pigułce ;)
    To nie do końca prawda, że zarząd może wszystko, ale prawdą jest, że trzeba wysiłku i determinacji, żeby coś zmienić wokół swoich wspólnych spraw.
    Jeśli na wniosek 1/10 udziałów zarząd nie zwoła zebranie, również możecie zrobić to sami, to nie wynika z ustawy, ale z linii orzeczniczej. W przypadku zwołania przez właściciela takiego zebrania, kosztów, w tym przypadku za salę, nie ponosi zbierający, tylko należy wziąć fakturę na dane wspólnoty. Są gotowe wzory uchwał w internetach. Nawet jeśli uchybicie w tym czy owym, sąd nie musi od razu podważyć woli właścicieli, bo nie zostały spełnione wszystkie przesłanki albo w uchwale była zła podstawa prawna (w ogóle może nie być podstawy, byle by z treści wynikało jasno, czego dotyczy). Nikt nie jest idealny i nie urodził się profesjonalnym zarządcą, sądy też zdają sobie z tego sprawę.
    Ale niestety, musi znaleźć się lider/liderzy, który doprowadzi sprawę do końca.
  • Metraż użytkowy z aktu notarialnego vs dokumenty dewelopera

    atrusko napisał użytkownik: »
    Hadrian napisał użytkownik: »
    Nie powinno być różnic. Zarówno w akcie, jak i księdze wieczystej, powinna być ta sama wielkość. W przypadku nieruchomości wielobudynkowej, gdy do użytkowania są oddawane sukcesywnie kolejne budynki a z nimi lokale, zwiększa się mianownik udziału dla każdego lokalu. Dla zarządcy/administratora najistotniejsze są dane zawarte w księdze wieczystej. Od dewelopera powinien otrzymać informację o właścicielach, o danych korespondencyjnych/kontaktowych.

    W naszym wypadku nic nie było dobudowywane. Mamy jeden wolnostojący budynek. A może po przeliczaniu udziałów (bo przecież od wielkości udziałów naliczana jest zaliczka na FR) powstała różnica? Dlaczego zaczęliśmy się nad tym się zastanawiać? Z bilansu rocznego, przedstawionego przez administratora wynika, że zaliczki na FR i eksploatację liczone są od 1635,92 m.kw., ale jak zapytaliśmy jaki jest metraż z którego oni liczą, to ich odpowiedź była 1641,47 m.kw.
    Wejdź w swoją księgę przez przeglądarkę ekw, będziesz wiedziała więcej. Administrator nie może liczyć inaczej, jak od łącznej powierzchni użytkowej lokali. Wpływy z tytułu zaliczek na utrzymanie nieruchomości wspólnej za rok ubiegły muszą się równać; stawka x powierzchnia lokali x 12, chyba, że wspólnota powstała dopiero w zeszłym roku, wtedy trzeba brać pod uwagę ilość dni.

  • Kupno lokalu - podział udziałów części wspólnych

    dziunia1796 napisał użytkownik: »
    Witam.
    Jestem najemcą lokalu komunalengo na który mam zgodę mocą uchwały na wykup od miasta. Niestety podczas wykonywania wyceny itp urzędnik poszedł na emeryturę i przyszła nowa Pani która przestudiowała to jeszcze raz i wyliczyła że nie zgadzają się części wspólne na tym budynku. Wszystkie mieszkania są już prywatne to moje jest ostatnie do sprzedaży. Właściciele lokali nie zgadzają się na podpsianie protokołu zmieniającego ( tzn przywracające do stanu prawidłowego) procenty w udziale części wspólnych. Jak się bronić,.? Czy ten lokal bez ich zgody nie jest możliwy do wykupu.? Jesteśmy na ich łasce,.?
    Radziłbym wziąć dobrego papugę od nieruchomości. Skoro nie jesteś jeszcze właścicielem to nie bardzo masz wpływ na wspólnotę. Ale jak rozumiem, masz uchwałę rady miasta o zgodzie na wykup, więc trzeba będzie egzekwować ją od miasta.
    Zgoda właścicieli, członków wspólnoty jest do ogarnięcia, jednak procedura jest żmudna. O ile sporządzenie operatu nie nastręcza większego problemu, o tyle jest kłopot z decyzją właścicieli. Uchwała o upoważnieniu zarządu, wymaga obecności notariusza a niektórzy z nich twierdzą, że konieczna jest zgoda wszystkich właścicieli. Zgodę za właścicieli, którzy się nie zgadzają może wydać sąd. Tak czy inaczej, sprawa wymaga cierpliwości i pewnych nakładów finansowych :/ Ale powinno się udać :)
  • Jak powinna wyglądać zaliczka na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości

    Grafen2 napisał użytkownik: »
    A jakby tak WM, podjęła uchwałę, jak ma wyglądać zaliczka , taka która będzie zrozumiała przez większość właścicieli lokali, a nie narzucana przez 'leniwego' administratora czy zarządcę bo pracuje na programach DOS. Inaczej mówiąc narzuciła wzór administratorowi ?
    To wtedy zaliczka powinna wyglądać tak jak sobie życzą w uchwale właściciele. To nie musi być leniwy administrator, tylko szanujący swój czas i pieniądze klienta. Nie ma uzasadnienia i wymiernej korzyści z ręcznie przygotowywanej, szczegółowo rozpisanej zaliczki

  • Wynajem miejsca postojowego dla niepełnosprawnych

    gorus napisał użytkownik: »
    Chodzi o to, czy jak będzie uchwała pozwalająca na wynajęcie i nikt jej nie zaskarży to czy taki wynajem będzie prawnie usankcjonowany?
    uchwała dotycząca wynajmu miejsca postojowego w garażu, będącym częścią wspólną nieruchomości, jest podejmowana w drodze głosowania członków wspólnoty. Decyzja zapadła zwykła większością udziałów jakimi dysponują właściciele, innymi słowy, suma udziałów za przyjęciem uchwały musi wynosić ponad 50%..
    Uchwała jest ważna, nawet gdy jest zaskarżona w trybie przewidzianym ustawą. Sąd może przed wydaniem orzeczenia wstrzymać jej wykonanie, jeżeli uzna za zasadne.
    Jeżeli rzeczywiście, to miejsce nie jest związane umowa właścicieli, pozostaje do dyspozycji wspólnoty, a w treści uchwały nie znajdą się zapisy naruszające interes członków wspólnoty, to nie widzę obiektywnych przeszkód.
  • Metraż użytkowy z aktu notarialnego vs dokumenty dewelopera

    atrusko napisał użytkownik: »
    Hadrian napisał użytkownik: »
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Czy twój udział w garażu, to 224/28625 ?
    dokładnie tak jak napisałeś, wszystkie liczby się zgadzają
    udział w garażu, to 224/28625.
    czyli dobrze liczę, że mój udział to 2,56 ?
    wracając do twoich wcześniejszych komentarzy zaliczka może być wyrażona w m2Xstawka żeby było czytelniej dla mieszkańców. To jak teraz udziały obrócić w m2?

    Nie do końca się zgadza, bo zgubiłem jedna cyferkę w licznikach ?. Ale nie istotne.
    Powierzchniami, to będzie
    # mieszkanie to 43,80 m²
    # garaż 4,07 m²
    Razem 47,87 m²
    Gdy podzielimy 4787/187447 wyjdzie 0,0255378854 czyli 2,55 w procentach
  • Wynajem miejsca postojowego dla niepełnosprawnych

    ZdzislawCh napisał użytkownik: »
    W d byłeś g widziałeś a filozofujesz za dwóch. Podaj podstawę prawną albo orzeczenie to pogadamy.
    mój kot, jest dużo mądrzejszy od ciebie... B)


  • Jak powinna wyglądać zaliczka na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości

    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Zarządca napisał użytkownik: »
    Zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 10) ustawy o własności lokali określenie zakresu i sposobu prowadzenia
    -ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
    -zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów,
    - rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej,
    to czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu.
    To właściciele w formie uchwały podejmują zatem decyzję w jaki sposób należy redagować zaliczkę.

    "Zarządca" szkoda, że nie na temat, ws jak powinna wyglądać zaliczka, którą otrzymują właściciele lokali . Cytowanie co jest w zakresie Zarządu WM, a co nie , nie jest tematem tego wątku.
    Nie ma jednego, właściwego modelu "wyglądania" zaliczek. Wspólnota decyduje, jaki ma przybrać kształt, jak ma być redagowana. O tym właśnie pisze Zarządca. Najczęściej, przybierają kształt proponowany przez moduły f-k w programach wspierających zarządzanie.
    Jeśli zarząd ma za dużo wolnego czasu, to może w excelu prowadzić szczegółową tabelkę i rozpisywać zaliczkę na najdrobniejsze pozycje, bo w programach zarządzających ciężko o takie szczegóły.
    Co innego rozliczenie zaliczki, które powinno być bardziej szczegółowe i należy unikać pozycji typu "inne", "pozostałe", "ogólna", itd.
    Ale, to również zależy od właścicieli, czy mają taką potrzebę, znać szczegóły. Gdy się zapytać, to większość z nich udaje ze coś rozumie, lub jest zbyt leniwa by dociekać.

  • zmiana formy zarządu

    Z tego co napisałaś, wnioskuję, że zarząd w tym momencie nie działa, wszystkie sprawy wspólnoty organizuje i prowadzi administrator.
    Zebranie właścicieli, jest zwoływane przez zarząd lub zarządcę, któremu zarząd powierzono. Tak jest w ustawie. W takiej sytuacji, ta osoba, która pozostała w zarządzie, reprezentuje wspólnotę i na niej spoczywa ten obowiązek. Od strony merytorycznej i technicznej, organizacją zebrania zazwyczaj zajmuje się administrator, ale skoro chcecie go zwolnić…
    Do wypowiedzenia umowy o administrowanie nie jest konieczna uchwała, bo zarząd ma do tego prawo w ramach czynności zwykłego zarządu, chociaż dobrze, żeby tę decyzję akceptowała większość właścicieli.
    Najlepiej zrobić to bez udziału administratora;
    1. Osoba z obecnego zarządu zwołuje zebranie, zgodnie z art. 32 uwl
    2. Uchwałą wybieracie drugą osobę do zarządu lub odwołujecie obecny zarząd i powołujecie nowy, jednoosobowy.
    3. Podejmujecie uchwałę upoważniającą zarząd do złożenia wypowiedzenia umowy o administrowanie (fakultatywnie, ale nie zaszkodzi uchwalić). Jeśli w jego miejsce będzie nowy administrator, to warto dopisać „oraz podpisanie umowy na administrowanie z nowym, wskazanym przez zarząd podmiotem”
    4. Nowy zarząd, wypowiada umowę administratorowi. Już po zebraniu, należy skutecznie dostarczyć wypowiedzenie.