Yaga.BestContent.AllTime
-
w jaki sposób wymusić na zarządcy historię rachunku bankowego?
Zapadają orzeczenia sądów uwzględniające powództwo o nakazanie przez sąd udostępnienia dokumentacji do wglądu.
Pomocne orzecznictwo:
z uzasadnienia wyroku Sądu Rejonowego w Lęborku z dnia 28 stycznia 2016 roku, sygn. akt: I C 1153/14:
"Przedmiotem postępowania w niniejszej sprawie była zatem bezczynność zarządu wyżej wymienionej wspólnoty w zakresie realizacji wniosku powoda o udostępnienie mu dokumentów wspólnoty za poszczególne okresy, nadto udzielenia odpowiedzi na zadawane pytania przez członka wspólnoty. Kwestię dostępu członka wspólnoty mieszkaniowej do dokumentów tej wspólnoty i jego prawa do informacji w zakresie działalności zarządu wspólnoty reguluje ustawa o własności lokali, która daje właścicielowi lokalu prawo wykonywania czynności kontrolnych. Zgodnie bowiem z treścią art. 29 ust. 3 u.w.l. każdemu właścicielowi lokalu służy prawo kontroli działalności zarządu wspólnoty. Stosownie do art. 27 u.w.l. każdy współwłaściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną, co nie uchybia przepisom z art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy. "
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/151020150000503_I_C_001153_2014_Uz_2016-01-28_002 -
w jaki sposób wymusić na zarządcy historię rachunku bankowego?
Zarządca ma obowiązek okazać dokumenty do wglądu na podstawie art. 29 ust. 3 ustawy o własności lokali (" Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu"). Należy wyartykułować swoje żądanie na piśmie z powołaniem na ten przepis.
Proszę zauważyć, że ukrywanie dokumentacji przed właścicielem jest czynem inkryminowanym, zgodnie bowiem z art. 276 kodeksu karnego, który w takim przypadku miałby zastosowanie:
"Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2."
Ponadto, zawsze można na drodze postępowania cywilnego wyegzekwować swoje prawo, np. w drodze powództwa o nakazanie okazania dokumentacji do wglądu.
-
odbudowa stropu - kto płaci
blazej_h - masz rację, bardzo dziekuje - tak też zrobię. Nawet zacząłem już negocjować, że WM pokryje same materiały. Przegladalem inne posty, wszędzie ten sam nick MirekL się pojawia i wszędzie w tym samym stylu. A mogłoby to forum być bardzo pomocne. Zarządcy mogliby sobie pomagać wzajemnie zamiast się wyzywać, a tak traci swoją powagę. -
Nawiewniki w oknach - zalecenie kominiarza
Nawiewniki w oknach zaklada własciciel lokalu. -
Zakup mieszkania wraz murowanym garażem przed blokiem wspólnoty,opłaty?
Prawie dobrze ci poradził pan prawnik. Z ta różnicą, że nie prosisz zarządcę, żeby zadziałał, tylko rozpoczynasz edukację zarządcy. Proszenie będzie nieskuteczne ponieważ on na razie nie kuma jeszcze bazy.
Instruujesz go jak ma działać. Czyli podtykasz gościowi gotowy projekt uchwały ustanawiającej fundusz remontowy.
1. Z dniem takim a takim, np. 30 listopada br, ustalamy że funkcjonującym dotychczas funduszu remontowym jest tyle a tyle złotych. Saldo początkowe funduszu.
Nie wspominamy o zadłużeniach poszczególnych właścicieli wobec dotychczasowego funduszu, ponieważ nie ma podstawy prawnej dla wyegzekwowania tych zadłużeń. Zwłaszcza wobec poprzedniego właściciela garażu.
3. Naliczeniem na fundusz objęte są wszystkie udziały związane z własnością wszystkich lokali w budynku wraz z ich pomieszczeniami przynależnymi znajdującymi się w obrębie budynku (piwnice?) jak i poza budynkiem (garaż przynależny do lokalu X).
Jeśli piwnice są także pomieszczeniami przynależnymi - to wspominamy o piwnicach. Jeśli piwnice są częściami wspólnymi - nie wspominamy.
5. Wydatki z funduszu ponoszone będą tylko na podstawie uchwał. Przeznaczenie środków może mieć związek tylko z remontami części wspólnych nieruchomości.
6. Środki zgromadzone na funduszu w bieżącym okresie rozrachunkowym i w nim niewykorzystane, przeksięgowywane będą na okresy następne.
7. Zgromadzone środki są przedmiotem współwłasności wszystkich właścicieli lokali, a zatem ich częściowy zwrot możliwy jedynie za zgodą wszystkich właścicieli lokali - drogą uchwały.
Jeśli ktoś powie, np. ten wasz nowy zarządca, że to są rzeczy oczywiste i tego nie trzeba uchwalać, to odpowiadasz, że owszem, u was trzeba.
-
Zarządzanie małą wspólnotą przez najemce lokalu
Waszą wspólnotę obowiązuja zapisy ustawy o własności lokali do art.19 włącznie. A tylko w kwestii zarządzania mają odpowiednio zastosowanie zapisy kc i kpc.
Na powierzenie zarządu na podstawie art.18.1 osobie bez kwalifikacji gmina się raczej nie zgodzi.
Jako najemca nie masz w tej chwili żadnych praw. Chyba że masz działalność z zakresu zarządzania p/ administrownia nieruchomościami. Możesz złożyć ofertę. Może gmina się zgodzi. ;-)
Na zmianę sposobu zarządu na taką, jak w dużej wspólnocie, potrzebujesz umowy notarialnej i zgody wszystkich właścicieli. Gmina raczej się nie zgodzi.
Gdy wykupisz już mieszkanie, to jako właściciel możesz prowadzić sprawy wspólnoty. Jeśli gmina się zgodzi. ;-)
NIP, REGON, rachunek bankowy powinna posiadać każda wspólnota.
-
Odwołanie Zarządu WM - zebranie
Powołać swojego przewodniczącego zebranie. Przedstawiciel Zarzadu powinien na wstępie zarządzić wybór przewodniczącego zebrania. Przewodniczący stawia wniosek o rozszerzenie porzadu zebrania o punkt - odwołanie "starego" i powołanie "nowego" Zarządu. Zebrani głosują nad propozycją. -
Dług sprzed 12 lat
Zobowiązania poprzedniego właściciela nie dotyczą następcy, tzn. dotyczą o tyle, że jeżeli nie zostanę zwindykowane przez wspólnotę mieszkaniową, nowy właściciel będzie swoim udziałem "partycypował" w stracie wynikającej z przedawnienia. Zarząd, który dopuścił do przedawnienia jest obowiązany do naprawienia szkody. -
Zarządzanie częściami wspólnymi osiedla
"Kodeks cywilny nie ma tu nic do gadania, bo to jest duża WM .... tu obowiązują zapisy UoWL ..."
Przeczytaj wątek od początku i przestań Misiu Miętowy wprowadzać ludzi w błąd.
"Czyli każdy z właścicieli ma lokal i związany z tym udział w gruncie i cześciach wspólnych budynku (WM) + udział w gruncie, który stanowi współwlasność wielu właścicieli lokali z killku wspólnot.
Ten grunt też ma swoją księgę i też można sprawdzić jakie działki geodezyjne obejmuje. Jeśli nie ma umowy do użytkowania, to można korzystać z całości gruntu."
Za trudne do zrozumienia?
-
Licznik prądu
Nie ma znaczenia, że liczniki znajdują się na cześci wspólnej. Są własnością przedsiębiorstwa energetycznego. Służą tylko jednemu właścicielowi lokalu i to właściciel lokalu powinien ponieść koszty remontu. Z wyjątkiem licznika obsługującego część wspólną.